خانه / بورس و سهام / تایدواتر 560 میلیارد ریال سود تقسیم کرد

تایدواتر 560 میلیارد ریال سود تقسیم کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تایدواتر خاورمیانه شنبه 15 تیر در محل این شرکت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز ،  در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تایدواتر که با حضور بیش از 80 درصد از صاحبان سهام آن برگزار شد؛ آقایان محمد اسکندری به نمایندگی از سهامدار عمده به عنوان ریاست مجمع، یوسف الهی شکیب و محمد بیات به عنوان ناظر و مهرداد عالی مقدم به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند. در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تایدواتر خاورمیانه مقرر شد مبلغ 900 ریال سود به ازای هر سهم بابت سود سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 91 به سهامداران این شرکت پرداخت شود. این در حالی بود که پیشنهاد اولیه هیات‌مدیره شرکت پرداخت 450 ریال سود بود. هم‌چنین در این مجمع صورت‌های مالی سال گذشته شرکت به اتفاق آرا تصویب و روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت انتخاب شد.

بی‌تاثیر بودن تحریم‌های جدید

در حاشیه مجمع شرکت تایدواتر مهندس علیرضا چشم‌جهان مدیر امور کانتینر و لجستیک تایدواتر در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تاثیر کاهش فعالیت خطوط کشتیرانی خارجی در بندر شهید رجایی بر فعالیت‌ها و درآمدهای تایدواتر اعلام کرد: «این موضوع تاثیری بر فعالیت‌ها و درآمدهای تایدواتر و هم‌چنین حجم فعالیت‌ها در بندر شهید رجایی ندارد.»

او با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته و در پی به حداقل رسیدن حجم مراودات مالی و روابط تجاری شرکت تایدواتر خاورمیانه با خطوط و شرکت‌های کشتیرانی خارجی، برنامه‌ریزی لارم برای متنوع کردن سبد درآمدی این شرکت انجام شده است، خاطر نشان کرد: «در نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها، درآمد و حجم فعالیت شرکت تایدواتر خاورمیانه از کاهش یا حتی قطع شدن تردد مستقیم خطوط کشتیرانی کانتینری به بندر شهید رجایی تاثیر نمی‌پذیرد.»

معاون امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر خاورمیانه با تقبیح اقداماتی که در قالب تحریم‌ها علیه مردم ایران اعمال می‌شود، گفت: «سود پیش‌بینی شده این شرکت در سال 1392 مطابق گزارش های اعلام شده به سازمان بورس اوراق بهادار تحقق می‌یابد و از این بابت جای نگرانی برای سهامداران وجود ندارد.»

او تصریح کرد: «کاهش یا قطع تردد مستقیم خطوط کشتیرانی خارجی، به معنای کاهش فعالیت بندر شهید رجایی نیست و مبادلات کالاهای تجاری طبق روال سابق به طور منظم و پیوسته در حال انجام است.»

شکایت از مزایده بندر امیرآباد

احمد صادقی گرمارودی، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی تایدواتر خاورمیانه، نیز در حاشیه این مجمع درباره کنار گذاشته شدن تایدواتر از مزایده بندر امیرآباد، گفت: «شرکت تاید واتر از 10 سال قبل فعالیت خود را در بندر امیرآباد آغاز کرد و در این دوران با سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام داد موفق شد میزان تخلیه و بارگیری بندر را از 300 – 200 هزار تن در سال به سه میلیون تن در سال ارتقا دهد.»

به گفته او، در این 10 سال شرکت از تمام توان مالی، انسانی، تجهیزات و دانش فنی خود استفاده کرده و تنها سود نصیب این شرکت نشده بلکه هزینه‌های بالایی نیز به همراه داشته است.»

صادقی گرمارودی، با اشاره به انجام مزایده اخیر در مورد بندر امیرآباد، تصریح کرد: «در این مزایده ما حتی به واسطه سابقه فعالیت خود، خواستار ترک تشریفات نشدیم و مانند سایر شرکت‌ها پیشنهادها و ارقام خود را ارائه کردیم. اما پاکت‌های پیشنهادی ما باز نشد.»

او با بیان این که با بهانه‌های مختلف از جمله بدهی شرکت، مانع حضور ما شدند، گفت: «ما در بندر امیرآباد هیچ‌گونه بدهی به سازمان بنادر نداشتیم و اعلام بدهی یا طلبکار بودن منوط به انعقاد قرارداد و وجود مدل مالی حاکم بر قرارداد است. اما در نهایت شرکتی برنده مزایده بندر امیرآباد اعلام شد که پیشینه‌ای نداشته، تازه تاسیس بوده و وابسته به سازمان بنادر است.»

به گفته مدیر برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی تایدواتر خاورمیانه، طبق قوانین مزایده یک قیمت پایه اعلام می‌شود و هر کس سهم بیشتری برای کارفرما (دولت) در نظر بگیرد و اعلام کند، برنده مزایده است.

صادقی گرمارودی، خاطرنشان می‌کند: این مزایده برای دو ترمینال بندر امیرآباد برگزار شد و شرکت‌ها نیز پیشنهادهای جداگانه‌ای برای هر کدام از این‌ها ارائه کرده بودند. در مورد یکی از ترمینال‌ها پیشنهاد شرکت تایدواتر رقم بالاتری بود و سهم بیشتری برای دولت در نظر گرفته بود که به دنبال آن سود بیشتری به خزانه ملی واریز و منافع ملی تامین می‌شد. در مورد ترمینال دیگر پیشنهاد شرکت تایدواتر و برنده مناقصه در یک رده قرار داشت. اما پاکت پیشنهادی شرکت ما باز نشد.»

او با بیان این که این اتفاق رخداد تازه‌ای نیست و طی ماه‌های گذشته درباره بندرانزلی و بندر شهید رجایی نیزچنین اتفاقی افتاده است و با ترک تشریفات، مناقصه به یک شرکت تازه‌تاسیس واگذار شد، گفت: «تایدواتر یک شرکت بین‌المللی و شناخته شده است که در تحریم‌های اخیر نیز مورد هدف قرار گرفته و جای دارد مسئولان با توجه به این موارد مواضع دفاعی و حمایتی در مورد آن اتخاذ کنند.»

صادقی گرمارودی، درباره واکنش‌ شرکت به این اتفاق گفت: «با توجه به این که روزهای پایانی دولت است، انتظار داریم دولت جدید در خصوص تصمیماتی که دولت در یک ماهه پایانی فعالیت خود در حوزه دریایی و بندری اتخاذ کرده، تجدیدنظر کند. همان‌گونه که نمایندگان و مسئولان و نماینده امور واگذاری‌های رییس جمهور منتخب نسبت به واگذاری نمایشگاه بین‌المللی واکنش نشان دادند، انتظار داریم در این خصوص که اهمیت بالاتری نیز دارد، تجدید نظر شود.»

2255 میلیارد ریال سرمایه گذاری طی فعالیت دولت دهم

تایدواتر خاورمیانه همگام با شعار توسعه دریا محور که طی سال های اخیر مطرح شد، بیش از 2255 میلیارد ریال از منابع خود را به صورت مستقیم در حوزه دریایی و بندری کشور سرمایه گذاری کرده است. خرید بارج جرثقیل دار 1000 تن برای خارج سازی 7 فروند شناور مغروق در خور موسی با حجم سرمایه گذاری 18 میلیون دلار، خرید 50 دستگاه واگن حمل کانتینر به ارزش 35 میلیارد ریال، خرید دو فروند شناور پیشرفته خدمات رسان به سکوهای نفتی به ارزش 13 میلیون یورو، خرید 90 دستگاه ترمینال تریلی به ارزش 2 میلیون یورو، خرید 70 دستگاه ترمینال تراکتور به ارزش 5.2 میلیون یورو، خرید 20 دستگاه ریج استاکر به ارزش 4.5 میلیون یورو، خرید 25 دستگاه تریلر جاده ای به ارزش 30 میلیارد ریال و خرید بزرگترین بارج سوخت رسان خاورمیانه از کشتی سازان داخلی به ارزش 220 میلیارد ریال بخشی از سرمایه گذاری های مستقیم این شرکت طی 4 سال اخیر بوده است.

برنامه های آتی

  • سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری در فاز دوم بندر شهید رجایی به منظور خرید 18 دستگاه گنتری کرین و 40 دستگاه ریچ استاکر
  • رساندن ظرفیت بندر شهید رجایی به بیش از 6 میلیون تی ای یو کانتینر
  • حضور جدی در بخش نفت ، گاز و پتروشیمی کشور در زمینه حمل و نقل فرآورده های پتروشیمی و فعالیت های بندری این بخش
  • در اختیار گرفتن یک اسکله اختصاصی در بندر امام خمینی به منظور صادرات فرآورده های پتروشیمی
  • راه اندازی خط کشتیرانی فیدری در منطقه خلیج فارس با خرید یا اجاره کشتی
  • اجاره دادن انواع شناورهای خدمات رسان به سکوهای نفتی کشور
  • خارج سازی شناورهای مغروق در آبراه های جنوبی کشور
  • حضور در یکی از بنادر منطقه خلیج فارس به منظور فعال کردن حوزه ترانزیت کشور
  • حضور در حداقل 3 بندر خشک (تهران اصفهان و یزد) به منظور ارائه خدمات لجستیکی
  • تمدید قرارداد در بنادر شمالی کشور و توسعه فعالیت ها در این منطقه

تاریخچه

تايدواتر خاورميانه در تاريخ 24 ارديبهشت سال 1347 به شماره ثبت 12341 و با نام شركت داريوش با سرمايه 10 ميليون ريال منقسم به يكهزار سهم در تهران تاسيس شد و بعد از چند ماه با مشاركت شركت تايدواتر آمريكا به صورت 51-49، شركت سهامي عام تايدواتر خاورميانه را تشكيل دادند. پس از انقلاب اسلامي مديران و سهامداران خارجي شركت از كشور خارج شدند. بعد از مدتي شركت تحت پوشش و نظارت دادستاني انقلاب قرار گرفت و اداره امور آن در سالهاي 1359 تا 1368 به سازمانها و نهادهاي اشاره شده واگذار شد:بنياد مستضعفان، دادستاني انقلاب خارك، شركت ملي نفت ايران و بنياد شهيد انقلاب اسلامي.

سپس در سال 1368 با توجه به واگذاري 49 درصد سهام تايدواتر آمريكا به دولت جمهوري اسلامي ايران – بنابر مصالحه نامه مورخ 4 مه 1985 به مبلغ 699 هزار دلار – هيات دولت به موجب مصوبه شماره 5439/ت 754 در تاريخ 4 آبان ماه 1368 اقدام به واگذاري سهام ياد شده به سازمان بنادر و دريانوردي كرد. پس از ان به دليل پاره اي از مشكلات مديريتي سازمان بنادر و دريانوردي در تاريخ 14/12/1369، 45 درصد سهام مصادره شده را كه در مالكيت بنياد شهيد بود به نفع صندوق پس انداز كاركنان سازمان بنادر و دريانوردي خريداري كرد.

در تاريخ 1386.11.17 نيز بر اساس تصميم مجمع عمومي فوق العاده با تغيير در اساسنامه، نام شركت از شركت خدمات دريايي تايدواتر خاورميانه به شركت تايدواتر خاورميانه تغيير كرد.

درباره تایدواتر

تايدواترخاورميانه‌ با هدف‌ فعاليت‌ در زمينه‌هاي ‌نصب ‌و تعمير لوله‌هاي‌ زير دريايي‌ ، ساخت‌ اسكله‌ و حوضچه‌هاي‌ تعميراتي‌ و نيز حمل ‌ونقل ‌دريايي ‌در تهران‌به ‌ثبت ‌رسيد. اكنون‌قريب ‌به ‌سي‌ و هشت ‌سال‌از آن ‌روز مي‌گذرد و امروز شركت‌ ‌تايدواتر خاورميانه ‌به‌ يك ‌مجموعهء بسيار قدرتمند خدمات‌ بندري‌ دريايي‌ مبدل‌ شده‌است‌ كه ‌نه ‌تنها براي‌ فعالان ‌دريايي ‌كشور مان‌ نامي‌ آشناست‌ بلكه ‌در بازارهاي‌بين‌المللي‌نيز از شهرت ‌بسيار خوبي‌برخوردار است‌. امروزه‌ تايدواتر خاورميانه‌طيف ‌وسيعي ‌از فعاليت‌ها و خدمات‌بندري‌، دريايي ‌و كشتيراني‌،لايروبي‌، ترانزيت‌، عمران ‌و فن‌آوري ‌اطلاعات ‌را عرضه ‌مي‌كند، به ‌همين‌ جهت‌ حضور تايدواتر در يك ‌بندر غالباً به‌اين ‌معناست كه ‌آن ‌بندر به ‌همه ‌امكانات‌ خدمات ‌بندري ‌دسترسي‌دارد و شركت‌هاي‌كشتيراني‌و صاحبان‌كالا مي‌توانند به ‌خدمت‌دهندهء مطمئني ‌اتكاء كنند.

حوزه هاي فعاليت ( زنجيره ارزش )

1- خدمات بندري و لجستيك

· تخليه وبارگيري انواع كشتيهاي كانتينري

· تخلیه و بارگیری انواع کشتیهای غير كانتينري

· راهبري پايانه هاي اختصاصي

· ترانشيپ و ترانزيت داخلی و بین المللی

· انبارداري کالا وکانتینر

· حمل ونقل و خدمات لجستيكي

2- خدمات دريايي و كشتيراني

· يدك كشي وراهبري شناورها

· خدمات نمايندگي كشتيراني

· لايروبي ، سالويج و بانكرينگ

· حمل ونقل دريايي و چارترينگ

3- ساير حوزه ها

· فناوري اطلاعات

· فني ومهندسي

· بازار سرمايه

· خدمات آموزشي

· تامين نيروي انساني

· عمران وساخت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*