فرصت طلبی از یک روز مثبت

0
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۲.۰۵.۰۷ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۵۰۳ واحد مثبت به رقم ۴۴۸۵۵ واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۳۹۰۸ واحد منفی عدد ۹۲۹۵۱ واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با ۱۵۱ واحد افت به رقم ۵۶۴۰۰ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم ۲۴۷۹ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه اصفهان با ۹۱ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۶۸۲ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

به گزارش بورس نیوز، با شروع معاملات روزانه اکثر صنایع و سهام با روندی مثبت حرکت خود را شروع کردند که در این مسیر شاخص کل با همکاری صنایع مختلف از جمله فلزی و معدنی، ساختمانی، سیمانی، بانکی و سرمایه گذاری توانست برای اولین بار در تاریخچه معاملاتی خود پا به مرز ۵۷ هزار واحدی بگذارد.

در این روند مثبت بورس مسئولین امر نیز فرصت را مغتنم شمرده و با توجه به ارایه گزارش های عملکرد پایان دوره ای هلدینگ خلیج فارس با تعدیل منفی ۳۱ درصدی سود محقق شده هر سهم شرکت اصلی و تعدیل منفی ۵۶.۴ درصدی سود تلفیقی آن، اقدام به بازگشایی نماد معاملاتی “فارس” کردند تا به این اقدام سهم مذکور کمترین اثر منفی را بر روند شاخص کل اعمال کند و این به معنای واقعی مدیریت شاخص برای جلوگیری از نزول آن است.

اما اهالی تالار معتقدند شاید این رویه عملکردی در نمایش آمارها برای کوتاه مدت مفید باشد، اما آنچه مهمتر است اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران نسبت به اجرای درست و به موقع قانون است، نه تلاش برای مدیریت شاخص کل.

در نتیجه طی معاملات امروز سهام گروه پتروشیمی در حالی همگی منتظر ورود “فارس” به تابلوی بورس بودند که انتشار گزارش منفی آن موجب شد سهام پتروشیمی برخلاف سایر صنایع شور و حالی برای پیگیری روند مثبت قیمت ها نداشته باشد. بطوریکه سهام گروه مذکور روندی نه چندان مطلوب را پیگیری کردند.

اما مشخص نیست شرکت مذکور که سهام آن طی سال جاری در بازار عرضه شد، در روزهای پایانی فصل مجامع با چه اتفاقی مواجه گردید که یکدفعه اقدام به ارایه تعدیل منفی سود سهام خود کرد. در حالیکه پیش از زمان عرضه سهم مذکور بسیاری از مسئولین بر ارزنده بودن و پتانسیل رشد سودآوری سهم مذکور تأکید زیادی داشتند و از پوشش مناسب سود پیش بینی شده آن دفاع تمام قد می کردند.

هرچند باید مسئولین به این نکته توجه داشته باشند که بروز چنین اتفاقاتی در سهم های جدید عرضه شده توسط سازمان خصوصی سازی در بورس با این میزان انحراف معیار بالای اطلاعاتی، در بلندمدت اعتماد را از سهامداران و سرمایه گذاران سلب می کند.

طی معاملات امروز گروه فلزی و معدنی با توجه به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون رشد چندان مناسبی نداشتند، امروز حرکت خوبی را به صورت دسته جمعی از خود به نمایش گذاشتند. بطوریکه صف های پرحجم خریداران و معاملات سهام در دامنه نوسان مثبت حداکثری قیمت ها در اکثر نمادهای آنها قابل مشاهده بود.

بدین ترتیب “فولاد” ۱۱.۵ میلیون سهم صف خرید داشت و بیش از ۱۹ میلیون از سهام آن مورد داد و ستد قرار گرفت.

سهام “ذوب” نیز در حالی حدود ۱۴ میلیون معامله شد که صف حدود ۲۳ میلیونی خریداران در پایان ساعات کاری امروز به قوت خود باقی ماند.

در نمادهای معدنی نیز “ومعادن”، “کروی” و “کچاد” معاملات پرحجمی را دنبال کردند و قدرت خوبی را از خود به نمایش گذاشتند.

“وسپه” نیز در میان سرمایه گذاری ها پرقدرت ظاهر شد و معامله گران نزدیک به ۵۳ میلیون از این سهم را خریداری کردند.

در گروه خودرویی نیز در حالی بحث تحقیق و تفحص از خودروسازان از سوی مجلس مطرح شده که سهامداران بی توجه به این خبر همچنان به خرید گسترده سهام در نمادهای گروه مذکور دست زدند. سهام “ورنا” و “خبهمن” نیز طی معاملات امروز در مقایسه با سایرین بهتر معامله شدند. بطوریکه حدود ۱۵ میلیون سهام سرمایه گذاری رنا در دامنه نوسان مثبت بیش از سه درصدی در شرایطی خرید و فروش شد که در پایان معاملات سهم تا تشکیل صف خرید نیز پیش رفت. بیش از هفت میلیون سهام گروه بهمن نیز در درصدهای مثبت قیمت ها خریداری شد.

در میان بانکی ها نیز سهام بانک های صادرات، تجارت و ملت همچنان پراقبال بودند و بحث تسعیر درآمدهای ارزی این گروه، آنها را در کانون توجه سرمایه گذاران حفظ کرده است. در نتیجه این امر معاملات امروز نیز با حجم قابل توجهی در نمادهای بانکی صورت گرفت.

شرکت های دارویی نیز هرچند وضع بسیار مناسبی را در گزارش های عملکرد سه ماهه خود اعلام کردند، اما به نظر می رسد سهام آنها همچنان پیگیر روند اصلاحی قیمت ها شد.

در مجموع بورس در حالی روندی مثبت را پیگیر بود که پس از بازگشایی نماد “فارس” طی ۱۵ دقیقه پایانی معاملات، روند بازار به سمت منفی تغییر جهت داد تا شاخص که ساعتی قبل از آن توانسته بود برای اولین بار پا به مدار ۵۷ هزار واحدی بگذارد، دوباره یک واحد به عقب برگشت تا دوباره در کانال ۵۶ هزار واحدی به راه خود ادامه دهد.

در این شرایط بازار می رود تا معاملات خود را در چهارشنبه جاری در حالی دنبال کند که لایحه تشدید تحریم های آمریکا علیه صادرات نفت ایران طی همان روز در مجلس نمایندگان به رأی گذاشته می شود.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا امروز نیز معاملاتی متعادل را در درصدهای منفی زیر یک درصدی شاهد بوده و پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل آبان ماه ۹۲ به یک میلیون و ۷۱ هزار تومان افت کرده است.

در بازار آزاد نیز هر سکه تمام بهار آزادی به قیمت یک میلیون و ۵۷ هزار تومان خرید و فروش می شود و بهای دلار در محدوده ۳۱۷۰ تومانی در نوسان است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ