مهم ترین کالاهای صادراتی ایران کدامند؟

0

اقلام شیمیایی و فلزی در هفت ماهه سال جاری بیشترین سهم را از صادرات ایران در اختیار دارند.

در هفت ماهه سال جاری بیشترین میزان صادرات مربوط به پروپان مایع شده با وزن یک میلیون و ۲۱۷ هزار تن و ارزش یک میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار بوده است که به این ترتیب آن قلم حدود ۵٫۸۶ درصد از کل صادرات کشور در این مدت را شامل شده است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته تنها ۵۷۵ هزار تن پروپان مایع شده از ایران صادر شده بود که ارزش آن به ۵۲۸ میلیون دلار رسید،مقایسه این آمار با آمار امسال نشان می دهد که صادرات این محصول شیمیایی بیش از ۱۱۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین در هفت ماهه سال جاری دو میلیون و ۱۵۹ هزار تن متانول از کشور صادر شده است که ارزش آن رقمی برابر ۸۹۱ میلیون دلار می شود.

صادرات متانول نیز در این مدت ۴٫۵۹ درصد از صادرات کشور را در برمی گیرد و با توجه به آمار دو میلیون تنی صادرات متانول به ارزش ۷۲۷ میلیون دلار در هفت ماهه سال گذشته صادرات این محصول نیز ۲۲ درصد افزایش داشته است.

سومین قلم مهم صادراتی کشور در این مدت پلی اتیلن گرید فیلم با وزن مخصوص کمتر از ۹۴ درصد به جز نوع پودری بوده است که ۵۲۶ هزار تن به ارزش ۸۵۰ میلیون دلار صادرات داشته و ۴٫۳۸ درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

در هفت ماهه سال گذشته نیز ۳۷۰ هزار تن به ارزش ۴۹۰ میلیون دلار از این محصول صادر شده بود که به این ترتیب صادرات آن بیش از ۷۳ درصد افزایش یافته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته مهم ترین اقلام صادراتی کشور به ترتیب اوره با ۷۵۴ میلیون دلار، سنگ آهن هماتیت دانه بندی با ۷۴۲ میلیون دلار و متانول با ۷۲۷ میلیون دلار بوده اند.

بر اساس این گزارش در سال جاری پس از موارد مذکور بوتان مایع شده، قیر نفت، محصولات آهن و فولاد، سنگ آهن هماتیت دانه بندی، اوره و سیمان سفید پرتلند بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ