تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / یکشنبه ۲۵ آبان

0

شاخص کل بورس ۱۷ واحد نزول کرد و به رقم ۷۵،۹۲۹ واحد رسید . نمادهای وپاسار با ۵۶ واحد و فایرا با ۳۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای تاپیکو با ۳۱ واحد و اخابر با ۲۶ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۹۰٫۱ میلیارد تومان رسید که با توجه به عرضه ۴۰۰ میلیون از سهام سیدکو برای اولین بار در بورس سهم مذکور با ۶۰ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را از آن خود کرد ونفت نیز با ۸٫۲ میلیارد تومان در جایگاه دوم قرار گرفت .

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و به رقم ۸۵۳ واحد رسید . نمادهای پترول و جم بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای شپاس و میدکو بیشترین تاثیر منفی را شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۷۴٫۱ میلیارد تومان رسید که نماد کرمان با ۵٫۵ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد .

امروز هر چند شاخص کل در پایان بازار منفی بسته شد ولی در مجموع در بیشتر نمادها و گروه ها روز مثبتب را تجربه کردند . تاپیکو و اخابر با توجه به تعداد سهامشان از جمله مهم ترین نمادهایی بودند که با معاملات منفی خود جلوی رشد شاخص را گرفتند .

از دیگر موارد مهم این روز می توان به آخرین فرصت تسویه اعتباری کارگزاری ها اشاره کرد کرد ولی این موضوع نیز نتوانست بر تقاضا غلبه کند و همان طور که شاهد بودید هر چند صف برخی نمادها بارها عرضه شد ولی در نهایت با صف خرید به کار خود خاتمه دادند که این می تواند نویدی بازار صعودی برای این هفته را داشته باشد . از دیگر مواردی که امروز توانست معاملات را تحت تاثیر خود قرار دهد شنیدن خبر ورود وزبر خارجه عمان به ایران بود که ظاهرا حامل خبرهای مهمی در مورد مذاکرات هسته ای می باشد . ارزیابی آینده ای مثبت از روند مذاکرات هسته ای و بهبود نسبی وضعیت اقتصاد در بخش تولید بار دیگر فعالین حوزه اقتصادی را به سمت بازار سرمایه کشانده است و با توجه به افزایش قابل ملاحضه حجم معاملات در بازار بورس و فرابورس می توان به آینده بازار امید وار تر بود و با بررسی و فرصت بیشتر دست به خرید سهام بنیادی زد . امیدواریم در این مقطع از زمان و با وجود رشد نسبی و ملایم شاخص بورس سهامداران دست از خرید و فروش هیجانی بردارند و با دید بلند مدت و ارزیابی که از طرح های اقتصادی دولت می کنند در صنایع مختلف سرمایه گذاری نمایند .

امروز نیز در پی ادامه عرضه های اولیه هفته گذشته ، سیدکو در قیمت ۱۵۰ تومان عرضه شد که توانایی رشد تا محدوده ۲۰۰ تومان را خواهد داشت . برای فردا بازار را همچنان صعودی البته با شیب ملایم پیش بینی می کنیم .

مهم ترین اخبار اقتصادی

در خبرها داشتیم ، ایتالیا خواستار حضور در خط مقدم توسعه روابط اقتصادی با ایران می باشد ، به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ رییس هیات عامل ایمیدرو در این دیدار اظهار امیدوراری کرد که با توجه به سابقه همکاری دو کشور در حوزه معدن و صنایع معدنی بیمه ساچه در کنار بانک ها و شرکت های ایتالیایی طرح های بیشتری را در ایران به اجرا در آورند . مهدی کرباسیان با بیان اینکه تحریم های یکجانیه علیه ایران تنها منافع کشور ما را تحت تاثیر قرار نداده گفت: یکی از کشورهایی که بیشترین ضرر را از تحریم ها متحمل شده ایتالیا است اما با توجه به شرایط جدید، فضای افزایش حضور شرکت های این کشور در صنایعی همچون فولاد،‌آلومینیوم،‌ زغالسنگ و .. فراهم شده است .

همچنین ، رییس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی در کنفرانس خبری مشترک مدیرعامل بورس کالای ایران و رییس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی در پاسخ به سوالی در خصوص تمایل اعضای اتحادیه الکترونیکی بین بورسی برای معاملات نفت و گاز گفت: آماده مذاکره با بورس انرژی هستیم . گریگور وارداکیان، رییس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی با بیان مطلب فوق گفت: روز گذشته به دلیل کمبود وقت و عدم هماهنگی قبلی، ملاقاتی با مدیران و مسوولان بورس انرژی انجام نشد و اهم تمرکز ملاقات ها و گفت و گوها بر روی محصولات بورس کالا بود .

در خبری دیگر ، حسن قالیباف اصل وضعیت بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: بازار سرمایه همواره با نوسانات همراه بوده و اخبار و تصمیمات سیاسی و اقتصادی این بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، لذا وزارت خانه ها و ارگان های تاثیر گذار بر اقتصاد کلان باید بورس را طرف مشورت خود قرار دهند . وی در خصوص توقف شرکتهای پالایشگاهی و نگرانی سهامداران توضیح داد: شرکت های پالایشگاهی حاضر در بورس تهران ابتدا باید با شرکت ملی پالایش و پخش در خصوص کیفی سازی بنزین به جمع بندی رسیده و گزارش بودجه و عملکرد خود را به بازار ارایه کنند تا نماد آنها بازگشایی شود . قالیباف یادآور شد:شرکتهای پالایشگاهی به دلیل اینکه تاکنون نتوانسته‌اند گزارش‌های عملکردی خود را به بازار ارائه دهند نمادشان متوقف است و در صورت تعیین تکلیف کیفی سازی بنزین نمادشان بازگشایی می شود . وی در خصوص نگرانی سهامداران در خصوص افزایش قیمت خوراک شرکتهای پتروشیمی گفت:در حال حاضر در لایحه حمایت از تولید این موضوع مطرح شده و مجلس دنبال دائمی کردن قوانین است تا تکلیف صنایع در بودجه مشخص شود، لذا امیدواریم که در سال جاری موضوع افزایش نرخ خوراک و بهره مالکانه معادن در بودجه مطرح نشود . قالیباف اصل در خصوص برداشتن محدودیت های بورس مانند دامنه نوسان و حجم مبنا گفت:پیشنهادات لازم در این خصوص به سازمان بورس ارائه شده و در شورای بورس مطرح شده است و شورا باید در این خصوص تصمیم گیری کند .

در مورد ورود پست بانک به بورس در خبری شنیدیم ، با اشاره به طرح بورسی شدن شرکت پست ایران، اظهار کرد: مطابق با قانون سال گذشته شرکت پست در دستور کار واگذاری بود اما به دلیل تغییر دولت این امر محقق نشد . وی اضافه کرد: طی جلساتی که سال گذشته با سازمان خصوصی‌سازی داشتیم و همچنین در مذاکراتی که با مجلس انجام داده‌ایم اساسنامه‌ای در اختیار کمیسیون اصل ۴۴ قرار داده‌ایم و در آن با بیان استدلال‌هایی متذکر شده‌ایم که در هیچ جای دنیا پست به شرکت‌های خصوصی واگذار نشده است . مدیرعامل شرکت پست ایران با بیان این‌که در حال حاضر بحث ورود پست به بورس منتفی شده است، خاطرنشان کرد: اصولا در بحث واگذاری شرکت پست جای ابهام وجود دارد چرا که در هیچ جای دنیا چنین اتفاقی نیفتاده است حتی در آمریکا که همه امورات به شرکت‌های خصوصی واگذار شده است پست کماکان دولتی است. در ایران نیز بحث خصوصی شدن شرکت پست فعلا منتفی است و ما نیز با پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام داده‌ایم منتظر تصمیمات قانون‌گذاران در این باره هستیم .

مهم ترین اخبار سیاسی

از حوزه مذاکرات هسته ای شروع می کنیم که این روز ها جز اخبار مثبت چیزی غیر به گوش نمی رسد ، محمدجواد ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران قرار است بامداد سه‌شنبه به منظور شرکت در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای و انجام گفت‌وگوهای دو و چندجانبه به منظور رفع اختلافات و حصول توافقنامه جامع راهی وین شوند . وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد . از امروز ۹ روز باقی مانده تا طرفین بر سر اختلافات به رایزنی بپردازند و برخی‌ رسانه‌ها و از جمله برخی مقامات به خصوص روس‌ها از تمدید این مذاکرات برای چند ماه به منظور دستیابی به توافق جامع خبر می‌دهند و برخی نیز از حصول توافقی موقت سخن می‌گویند. در همین رابطه ، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نسبت به نتیجه مذاکرات با گروه ۱+۵در روزهای پایانی ابراز خوشبینی کرد و افزود: ایران بهترین تصمیمات را اتخاذ کرده و تیم مذاکره کننده نهایت تلاش خود را برای حفظ منافع کشور و رفع نگرانی های بین المللی به کار خواهد بست لذا بستر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات فراهم است .اکبر ترکان با اشاره به روند مطلوب مذاکرات و امیدواری نسبت به تحقق این موضوع، افزود: خبرها حاکیست دو طرف مذاکرات هسته ای، بر سر مسائل عمده توافق دارند به طوری که حقوق هسته ای ایران تحت پیمان منع گسترش سلاح هسته ای مورد احترام است .

در خبرها شنیدیم که قرار است وزیر خارجه عمان به ایران بیاید ، «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان که کشورش هفته گذشته میزبان مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در قالب مذاکرات هسته‌ای بود، امروز به ایران می‌آید . بنا بر گزارش شبکه خبری المیادین، بن علوی در این سفر با «حسن روحانی» رئیس جمهوری و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد کرد .وزیر امور خارجه عمان اعلام کرده بود که دو طرف به قدری در مذاکرات پیشرفت کرده‌اند که بازگشت از این مسیر امری دشواراست.  این خبر و حضور آقای بن علوی به ایران نیز می تواند نمایان گر نتیجه خوب مذاکرات باشد .

در حوزه داخلی ، وزیر پیشنهادی علوم که به مجلس معرفی شده بود امروز در مجلس حضور یافت ، این نماینده اصولگرای مجلس در پایان با اشاره به نظر شخصی خود درباره وزیر پیشنهادی علوم، اظهار کرد: من شخصا با توجه به اینکه رهبری همواره تاکید بر تعامل قوا و بخصوص مجلس و دولت را دارند به وزیر پیشنهادی علوم رای خواهم داد . صفر نعیمی‌رز اظهار کرد: قرار است فردا صبح پیش از آغاز جلسه علنی مجلس جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با حضور آقای دانش آشتیانی برگزار شود تا ایشان ضمن تشریح برنامه‌ها و سوابق خود به سوالات و ابهامات نمایندگان نیز پاسخ دهد .

 

فلزات اساسی ، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی با توجه به تعطیلات آخر هفته تغییری نداشت . دلار در محدوده قیمتی ۳۲۵۰ تومان معامله شد و سکه به قیمت ۹۱۴ هزرا تومان رسید .

در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

در گروه بانکی، روند معاملات متعادل بود ، حکمت با ۶۵ میلیون ، بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد . وپاسار بعدر از انتشار گزارش خود با اقبال خوبی همراه شد و توانست با صف خرید به کار خود خاتمه دهد ، بانک پاسارگاد در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ شرکت را مبلغ ۳۲۹ ریال اعلام کرده است که نسبت به گزارش قبلی شرکت بدون تغییر گزارش شده است شرکت در دوره ۶ ماهه خود توانسته به ازای هر سهم ۱۱۵ ریال سود کنار بگذارد و ۳۴ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .

در مورد احنمال تغییر سود بانکی شنیدیم که ، همتی با اشاره به انتقادهای صورت گرفته به نرخ بالای سود بیان داشت : بانکها در شرایط بسیار سختی قرار دارند. در حالی که قیمت تمام شده پول ۲۰ درصد است چگونه بانکی می تواند نرخ سود خود را کاهش دهد . مدیر عامل بانک ملی ایران گفت: نرخ سپرده‌ها یر اساس تورم انتظاری تصویب می شود و بعید است در طول ۵ تا ۶ ماه آینده نرخ سپرده کاهش پیدا کند .عبدالناصر همتی ظهر امروز در نشستی با مدیران بانکها و سرمایه گذاران استان کرمان گفت: امروز به بانکها فشار عظیمی وارد شده است و همه بر این باورند که مشکلات اقتصادی ایجاد شده در کشور ناشی از فعالیت بانکها است این در حالی است که در هر شرکت تولیدی بانک‌ها نقش تاثیرگذاری دارند .

در مورد بانک قوامین ، که چندی است با اقبال خوبی از طرف سهامداران همراه شده و بازده ای خوبی نصیب سهامدارانش کرده است ، امروز به قیمت ۳۴۴ تومان رسید . رضا خدادی درباره دلایل رشد ۱۷۱ درصدی سود هر سهم بانک قوامین نسبت به شش ماه سال گذشته ، اظهار داشت: طبق صورت های مالی منتشره و آمار مکتوب ، بانک قوامین اقدام به فروش دارایی ثابت ( پروژه کیش ) شده و از این محل سود غیر عملیاتی را شناسایی کرده است . وی ادامه داد: از طرف دیگر یکی از اقدامات حایز اهمیت کاهش قابل توجه هزینه های مالی نسبت به سال گذشته بود. به طوری که در ۲۹ مهر بدهی ۳ هزار میلیارد ریالی به بانک مرکزی تسویه شده است. علاوه بر این دو عامل ، تسهیلات اعطایی بانک که فعالیت اصلی آن بشمار می رود از مرز ۱۰ هزار میلیارد ریال گذشته است. از این بابت هم بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد سود علمیاتی به دست آمده است . این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که با توجه به سود انباشته ۳۰۰ تومانی هر سهم ،آیا برنامه ایی برای افزایش سرمایه بانک قوامین در سال جاری وجود دارد یا خیر؟ طبق صورت های مالی و برنامه های اعلامی ، افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی بانک از دو محل سود انباشته و آورده در حال انجام است که طی سال جاری عملیاتی خواهد شد .

در گروه فولادی و فلزی ، امروز نماد فایرا بعد از تعدیل مثبت بیش از ۲۳۰ درصدی در محدوده ۵۰ درصد مثبت بازگشایی شد و به قیمت ۶۸۶ تومان رسید . بر این اساس شرکت  آلومینیوم ایران در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ شرکت را مبلغ ۱۱۸۹ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی با تعدیل مثبت ۲۳۱ درصدی گزارش شده است شرکت در دوره ۶ ماهه نخست خود توانسته به ازای هر سهم ۵۷۳ ریال سود کنار بگذارد و ۴۸ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد . شرکت اعلام نموده است که :

-نرخهای فروش و نرخهای بهای تمام شده کالای فروش رفته بر اساس متوسط نرخهای عملکرد ۶ ماهه اول ۹۳ پیش بینی شده است .

زیان ناشی از تسعیر نرخ ارز تعدیل و به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است .

– طی دوره ۶ ماهه اول ۹۳ مبلغ مواد تحویلی به کارگاههای تولید ۳،۲۶۹،۵۷۰ میلیون ریال بوده است که با احتساب مواد برگشتی از کارگاهها به انبار طی دوره مذکور ، هزینه مواد مصرفی در جداول مربوطه مرقوم گردیده است.”

در مورد فولاد هرمزگان که فولاد مبارکه مالک ۱۰۰ درصدی آن است خبری شنیدیم که در مورد تامین گندله با مشکل مواجه شده است ، فولاد هرمزگان که در مجاورت خلیج فارس احداث شده در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از ۲۲۰ هزار تن صادرات داشته است .فردوس امیری توسلی با اشاره به بهره‌برداری رسمی از این کارخانه در دی‌ماه سال ۹۰، گفت: این کارخانه با تلاش  طی ۳ سال از بهره‌برداری آن به سرعت جایگاه خود را در تولید فولاد کشور پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای‌که در سال گذشته ۵/۷ درصد تولید فولاد کشور را به‌عهده داشت .وی ظرفیت این کارخانه را ۵/۱ میلیون تن تختال در سال اعلام کرد و از اجرای طرح توسعه این کارخانه در فاز نخست به سه میلیون تن خبر داد. توسلی تولید عریض‌ترین تختال کشور با عرض دو متر، بالاترین سرعت ریخته‌گری تختال در کشور ۶/۱ متر بر دقیقه، استفاده از پیشرفته‌ترین سیستم کنترل آلودگی و تولید سنگین‌ترین تختال کشور به وزن ۴۶ تن را از جمله ویژگی‌های پیشرفته‌ترین کارخانه فولاد کشور برشمرد .

در گروه پالایشگاهی، اکثر نمادها در محدوده صفر تابلو معامله شدند ، ونفت امروز نیز با اقبال خوبی از طرف سهامداران همراه شد و نزدیک به ۲۶ میلیون از سهامش نیز داد و ستد شد ظاهرا بار دیگر مساله مربوط به ذخیره سازی مخازن سرمایه گذاری نفت قشم در مورد این سهم مطرح شده است .

در مورد قیمت نفت ، به گفته وزیر نفت، هر کشوری متناسب با تولید نفت خود مسئولیتی دارد و امیدواریم بتوانیم با کشورهای غیر اوپک نیز در این زمینه همکاری داشته باشیم . وزیر نفت گفت: بازگشت به قیمت های گذشته نفت دشوار است، ولی باید قیمت را در حدی که وضعیت جدید بازار اجازه می دهد، ترمیم کرد .بیژن نامدار زنگنه در حاشیه دیدار با وزیرخارجه ونزوئلا درباره موضع ایران در یکصد و شصت و ششمین اجلاس اوپک (پنجشنبه،٢٧ نوامبر) اظهار داشت: در آستانه اجلاس اوپک با بقیه اعضای اوپک تبادل نظر انجام می شود، اما اینگونه نیست که پیش از اجلاس هر کشوری موضع خود را اعلام کند .

خبری شنیدیم از پالایشگاه شاژند ، پالایشگاه امام خمینی شازند اراک ساعت ۱۷ و ۱۵ دقیقه  شنبه ۲۴ آبان ماه در زمان انجام تعمیرات اساسی بر اثر نشت مواد از فلنج برج اصلی آراف سی سی دچار حادثه شد و دو نفر از کارکنان واحد بهره برداری این پالایشگاه دچار سوختگی شدند. البته این آتش سوزی مهار شده است .

 در مورد قیمت بنزین شنیدیم ، رئیس کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش قیمت بنزین آزاد در سال ۹۴ گفت: با اینکه نمایندگان خواستار تثبیت قیمت بنزین سهمیه‌ای هستند، پیش‌بینی می‌شود دولت قیمت بنزین آزاد را در سال آینده میانگین ۵۰ درصد افزایش دهد . نادر فریدونی در خصوص روند افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای اعلام کرد: البته می‌دانیم میانگین قیمت بنزین در سایر کشورها سه برابر قیمت بنزین آزاد در ایران است و برای همین و به منظور رونق بخشیدن به مصالح اقتصادی و پروژه های زیر بنایی نیازمند آن هستیم که قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در کشور افزایش یابد .

 در گروه لبنی و غذایی ، شاهد معاملات کم حجم بودیم و اکثر نمادها در محدوده صفر تابلو معامله شدند ، غمارگ و غبشهر از جمله نمادهایی بودند که در این گروه با اقبال خوبی همراه شدند.

 در مورد پرداخت ۲۲۵ میلیارد تومان یارانه نقدی برای شیر در خبری شنیدیم ،سعید سلطانی اظهار کرد: هفته گذشته در جلسه مشترکی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد یارانه ۲۲۵ میلیارد تومانی که به حساب وزارت جهاد کشاورزی واریز شده است براساس هر کیلوگرم شیر تحویل داده شده از سوی دامداران به کارخانه‌های لبنی، به آن‌ها اختصاص یابد . وی افزود: یارانه شیر مصوب برای بهار امسال به ازای هر ماه ۷۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تصمیم گرفتیم این یارانه به صورت نقدی پرداخت و به حساب دامداران واریز شود. چرا که اگر به دنبال اصلاح این مصوبه و تبدیل آن به یارانه غیر نقدی بودیم پرداخت حق دامداران بیش از این طول می کشید . مدیر عامل اتحادیه دامداران تاکید کرد: در همان جلسه مقرر شد از این به بعد برای ادامه پرداخت یارانه شیر، قبل از تصمیم گیری، با دامداران و بخش خصوصی مشورت شود .

 غگرجی، در جدیدترین گزارش حسابرسی شده خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۲۲۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به گزارش قبلی ( حسابرسی نشده ) بدون تغییر همراه بوده است شرکت در دوره ۶ ماهه خود توانسته به ازای هر سهم ۱۳۹ ریال سود محقق کند و ۶۲ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد.

در گروه خودوریی و قطعه ساز در ابتدای ساعات معاملات اکثر نمادها را مثبت نظاره گر بودیم ولی در ادامه شاهد افزایش عرضه در اکثر نمادهای این گروه بودیم . خزامیا ، ورنا و خساپا از جمله نمادهایی بودند که بیشترین حجم معاملات امروز را به خود اختصاص دادند .

همچنین شنیدیم که سایپا کاشان، توانسته در هفت ماه نخست سال ۹۳ به رشد ۲ درصدی این محصول نسبت به کل سال ۹۲ دست یابد که نشان از تلاش و کوشش مدیران و کارکنان این شرکت دارد . گفتنی است خودرو تیبا محصول گروه خودروسازی سایپا است که توسط متخصصان و مهندسان ایرانی تولید و عرضه شده است، این خودرو با توجه به شرایط ظاهری، مصرف بنزین و قابلیت رقابتی مورد استقبال علاقمندان قرار گرفته است.

در گروه حمل و نقلی ، اکثر نمادها قرمز و در محدوده صفر تابلو معامله شدند ، حسینا در جریان معاملات امروز به قیمت ۴۵۹۰ تومان رسید .

در خبری مربوط به این گروه شنیدیم که ، محمد سعیدنژاد در خصوص ورود خطوط کشتیرانی برتر  به بنادر ایران، اظهار داشت: کشتی های بزرگ به طور معمول همیشه وارد بنادر ایران می شوند و افزایش عملکرد ما هم به دلیل ورود همین کشتیرانی های خارجی بوده است . وی افزود: ۱۰ خط برتر کشتیرانی هم برای ورود به ایران محدودیتی ندارند و براساس بار و بازاریابی تصمیم به ورود به می‌گیرند، بنابراین کشورهایی که از مسیرهایی دارای تقاضای بار هستند، همه وارد ایران می شوند . مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر به بنادر مختلف بوشهر، بندر امام و بندر شهیدرجایی کشتی های خارجی تردد دارند، بیان کرد: اگر این کشتی‌ها تاکنون نیامده‌اند، ناشی از این است که فعلا خطوط بار به ایران نمی‌رسد اما ما محدودیتی برای صاحبان کالا و کشتی‌های خارجی نداریم .

 در گروه پتروشیمی و شیمیایی، شاهد معاملات کم حجم و کم رمق اکثر نمادهای این گروه طی چند وقت اخیر می باشیم شکبیر ، شپلی و شملا برخی تک سهم های این گروه هستند که گاهی اوقات با صف خرید همراه می شوند و جای تعجب دارد که سهام بنیادی این گروه از جمله تاپیکو و پارسان و زیر مجموعه های ارزنده اشان مورد بی مهری بازار سرمایه قرار گرفته اند . امیدواریم هر چه زود تر مشکل نرخ خوراک و دائمی شدن این نرخ مورد تصویب قرار بگیرد تا سهامداران این گروه از بلاتکلیفی خارج شوند . در همین رابطه ، احمد مهدوی درخصوص فرمول قیمت گذاری خوراک مجتمع های پتروشیمی که برای ١٠ سال مطلوب ارزیابی کرد گفت: مشخص بودن قیمت در درازمدت و اطمینان خاطر سرمایه گذار از برگشت سرمایه ۲۵ درصدی از جمله مزیت های این فرمول است . مهدوی گفت: انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی با رانت خواری مخالف است و یک صنعت در کشور نباید بخاطر رانت رشد پیدا کند؛ دوم اینکه صنعت پتروشیمی دارای مزیت های بسیاری است که باید سرمایه گذاری مناسبی صورت گیرد .

در مورد شاملا ، طی هفته اخیر شایعاتی مبنی بر ارایه درخواست افزایش ۱۲ درصدی نرخ فروش محصولات شرکت معدنی املاح ایران به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به گوش می رسید . در همین راستا، مدیر عامل شرکت معدنی املاح ایران ، ضمن تکذیب افزایش نرخ محصولات شرکت فوق اظهار داشت: تاکنون هیچگونه درخواستی مبنی بر افزایش نرخ فروش محصولات “شاملا” به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ارایه نشده است و شرکت همچون روال سابق به فعالیت خود ادامه خواهد داد . علی اکبر ساداتی با اشاره به اینکه شرکت معدنی املاح ایران، برنامه ای برای اجرای طرح توسعه فعالیت های خود ندارد افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال مجوزی در راستای افزایش سرمایه “شاملا” نیز در دستور کار شرکت قرار نخواهد گرفت .

در گروه قندی ، شرکت قاسم ایران نیز به روند رو به رشد خود ادامه می دهد طوری که امروز به قمیت ۱۱۰۲۵ ریال رسید . قرار است سهامدار عمده ۵ درصد از سهم خود را عرضه کند که تا حالا این امر صورت نگرفته است.

 شنیدیم که هنوز قیمت شکر تعیین نشده است ، علیرضا اشرف – عضو انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر – در این باره گفت: علیرغم مکاتبات فراوان با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط هنوز هیچ تصمیمی درباره قیمت شکر گرفته نشده و تولیدکنندگان همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند . این درحالی است که بهمن دانایی – دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر – پیش از این درباره قیمت جدید شکر اظهار کرد: اگر دولت شکر را جزو محصولاتی می‌داند که مشمول نرخ‌گذاری است باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کند؛ به گونه‌ای که به همان اندازه که هزینه‌های تولید برای کارخانه‌های قند و شکر افزایش یافته باید قیمت نهایی را نیز افزایش دهد .

 در گروه معدنی ، شرکت توسعه‌ معادن‌ و فلزات‌ که به دلیل شرایط سخت شرکت های فلزی و معدنی در سال جاری نتوانسته به جایگاه خود در بازار سرمایه برسد، اولین قدم برای افزایش سرمایه ۶۰۰ میلیارد تومانی (معادل ۳۷٫۵ درصد ) را برداشت تا در آینده از طریق نهایی شدن گزارش توجیهی حسابرس، مجوز سازمان بورس و برگزاری مجمع ، قدم های بعدی را هم بردارد . در این رابطه مرتضی علی اکبری با ارسال نامه ایی به سازمان بورس اعلام کرد: حسب مصوبه آبان ماه هئیت مدیره، افزایش سرمایه از ۱٫۶ به ۲٫۲ هزار میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی به تایید رسیده که گزارش توجیهی افزایش سرمایه تهیه و به بازرس قانونی ارایه شده است .

سایر نمادها :

شرکت کارتن ایران در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۶۶۰ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با تعدیل منفی ۱۵ درصدی همراه بوده است شرکت در دوره ۶ ماهه نخست خود توانسته به ازای هر سهم ۱۵۹ ریال سود محقق کند و ۲۴ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد .  شرکت دلایل تعدیل منفی را به شرح زیر عنوان نموده است :

-کاهش ۸% مبلغ فروش با عنایت به کاهش ۱۲ % تناژ فروش بعلت عدم دسترسی به تناز پیش بینی در شش ماهه اول با توجه به شرایط رکودی بازار و کاهش تقاضا

-افزایش ۴ % نرخ فروش  به توجه به واردات کاغذ خارجی و  تاثیر آن بر افزایش کیفیت محصولات

-افزایش ۲% نرخ مواد مصرفی با عنایت به واردات و مصرف کاغذ مرغوب خارجی

-افزایش درآمدهای عملیاتی به علت تغییر پیش بینی نرخ فروش ضایعات کارتن ( به میزان ۲۲ %)

-افزایش هزینه های مالی به میزان ۱۹%   باتوجه به ایجاد حد اعتباری در بانک اقتصاد نوین  جهت گشایش اعتبار و دریافت تسهیلات جهت خرید مواد اولیه

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ