تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / ۲۸ آبان ۹۳

0

شاخص کل بورس امروز افت ۱۶۱ واحدی را تجربه کرد و به رقم ۷۵,۲۴۸ واحد رسید . نمادهای فولاد، وامید و فارس هر کدام به ترتیب با ۳۳، ۲۸ و ۲۵ واحد بیشترین تاثیر منفی ، نمادهای همراه و خپارس هر کدام با ۶۲ و ۳۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۳۳٫۴ میلیارد تومان رسید که نماد ونفت با ۲۲٫۹ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس ۱ واحد نزول کرد و به رقم ۸۴۵ واحد رسید . نمادهای جم و میدکو بیشترین تاثیر منفی و نمادهای مارون و بمپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند .

ارزش معاملات در این بازار به رقم ۷۶٫۷ میلیارد تومان رسید که کرمان با ۱۰٫۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

مهم ترین اخبار اقتصادی

در خبری شنیدیم که یک بانک ژاپنی به اتهام مراوده مالی با ایران جریمه شده است ، قانونگذار بخش مالی نیویورک جریمه بزرگترین بانک ژاپن که متهم به مراوده با ایران است را به بیش از ۵۵۰ میلیون دلار افزایش داد . دایره خدمات مالی نیویورک که ریاست آن را «بنیامین لاوسکی» به عهده دارد با این ادعا که بانک ژاپنی مورد نظر تلاش کرده گزارش مربوط به میزان تخلفاتش در مراودات با ایران را تحریف کند اعلام کرد رقم بیشتری از ۲۵۰ میلیون دلار اولیه برای حل و فصل اختلافات خواسته است. با رقم جدید، میزان کل جریمه بانک مورد نظر به ۵۶۵ میلیون دلار می‌رسد .

همچنین، جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌و گو با ترند گفت، ایران و آذربایجان همکاری‌های خود در زمینه معدن، فولاد و صنایع خودرو را توسعه خواهند داد . این مقام ایرانی که در حال حاضر در باکو به سر می‌برد، توضیح داد که با شاهین مصطفی‌اف وزیر اقتصاد و صنعت آذربایجان و اوروجالی حاجی‌اف معاون وزیر مواقع اضطراری این کشور ملاقات کرده است

مهم ترین اخبار سیاسی

دومین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ با مذاکرات و نشست‌های دوجانبه میان هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۵ در سطح معاونان ادامه پیدا کرد . سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی صبح روز چهارشنبه با هیات روسی دیدار کرد و سپس به طور جداگانه با نمایندگان هیات‌های آلمان، فرانسه و انگلیس دیدار خواهند کرد . محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان صبح روز سه‌شنبه در راس هیاتی برای آخرین دور مذاکرات هسته‌ای تا مهلت تعیین شده سوم آذر وارد وین شد . فضای مبهم و پر از گمانه‌زنی در رسانه‌های خارجی به ویژه نسبت به نتیجه مذاکرات از هفته‌های اخیر به وجود آمده است که این فضا با آغاز مذاکرات به طور جدی‌تری دنبال می‌شود . برخی رسانه‌های غربی و خارجی نسبت به تمدید مذاکرات در ماه‌های آینده به گمانه‌زنی پرداختند که تاکنون خبری در این مورد منتشر نشده است .

در همین رابطه وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که سفر وزیر خارجه آمریکا به «وین» برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ به تعویق خواهد افتاد . وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای انگلیسی خود گفت: ما امیدواریم به توافق برسیم اما نمی‌توانیم پیش‌بینی در این زمینه انجام دهیم . جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که به لندن سفر کرده است در دیدار با فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران و مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردند .


بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری پس از دیدار با هاموند با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: ما در یک هفته بسیار حساس قرار داریم.واضح است که ایران به منظور اثبات ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش با ما همکاری می‌کند .
و اما بشنویم از تصویب یک قطعنامه جدید علیه ایران به گزارش بلومبرگ، در این قطعنامه پیشنهادی کانادا، ضمن تکرار ادعاهای غرب درباره قصاص، درباره وضع حقوق بشر ایران انتقاد شده است . قطعنامه با ۷۸ رای مثبت، ۳۵ منفی و ۶۹ ممتنع در کمیته حقوق بشر تصویب شد.

در حوزه داخلی، محمد فرهادی از طرف رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم و تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد .

فلزات اساسی ، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی با اندکی نوسان کاهش یافت ، در همین رابطه مس به قیمت ۶۶۸۴ دلار ، آلومنیوم ۲۰۱۵ دلار ، روی ۲۲۳۸ دلار و سرب ۲۰۱۷  دلار برای هر تن معامله شدند . سکه به قیمت ۹۱۷ هزار تومان رسید و دلار در محدوده قیمتی ۳۲۵۱ تومان داد و ستد شد .

در بازار داخلی چه خبر بود ؟

 

در گروه پالایشگاهی ، روز گذشته برای دومین بار طی سه روز کاری قیمت نفت صعودی شد. بهای نفت برنت با ۲۵ سنت افزایش به بالای ۷۹ دلار رسید، از طرفی نفت WTI آمریکا نیز با بیش از ۵۰ سنت افزایش تا بالای ۷۶ دلار رسید. این در حالی است که سبد نفتی اوپک همچنان زیر ۷۴ دلار معامله می‌شود .

قیمت نفت ایران که در ماه ژوئن سال جاری به‌طور میانگین در رقم ۱۰۷ دلار و ۴۵ سنت به فروش رسیده بود، در ماه اکتبر به بهای ۸۴ دلار و ۶۱ سنت به فروش رسیده و با فرض صادرات روزانه یک میلیون بشکه در روز، میزان زیان کاهش نفت به ۲/۱ میلیارد دلار در پنج ماه رسیده است. این میزان کاهش نشان می‌دهد که نفت حدود ۲۳ دلار کمتر از رقم پنج ماه گذشته به فروش رسیده است .

در گروه دارویی، ایده پردازان و مشاوران شرکت بزرگ داروسازی Novartis به تازگی راهکارهای جدیدی برای توسعه بیشتر بیوتکنولوژی در دنیای ابزارهای پوشیدنی یا حتی خوراکی هوشمند ارائه داده‌اند. بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان به دنبال طراحی و ساخت یک ساعت هوشمند جدید نیست، بلکه محققان این شرکت به دنبال راه‌هایی تازه برای پیگیری میزان تاثیرگذاری داروهای این شرکت و شیوه استفاده آنها توسط بیماران هستند .

جو جیمنز » مدیر اجرایی این شرکت پیش‌بینی کرده است که انجام چنین کاری می‌تواند بخش مهم و کاملی از یک شرکت بزرگ داروسازی در دهه آینده باشد، چون افزایش تقاضا برای درمان در کنار محدودیت‌های مالی شرکت‌های داروسازی را مجبور به تولید اطلاعات زیادی برای اثبات نتیجه بخش بودن داروهایشان می‌کند .

در گروه خودرویی و قطعه ساز، افزایش واردات خودرو به کشور با وجود برخی مقررات سختگیرانه اگرچه انتقادهای فراوانی را در پی دارد، اما از سویی روند صعودی واردات در ریشه‌یابی مشکلات این بخش مورد توجه قرار می‌گیرد .

بر اساس آمارهای رسمی طی سال گذشته ۷۷ هزار و ۸۶۰ خودرو سواری به کشور وارد شد و در ۵ ماه ابتدایی امسال نیز حدود ۴۴ هزار خودرو از آنسوی مرزها به بازار خودرو رسید؛ این در حالی است که از اواسط سال ۹۲ به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف ارز، واردات خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع و ارز واردات خودرو نیز آزاد در نظر گرفته شد. بر این اساس برخی کارشناسان عقیده دارند بسیاری از مشکلات واردات خودرو به کشور، ریشه در عدم ثبات قوانین این حوزه دارد.

در خبری دیگر ، تولید خودروهای سواری کشور در حالی طی مهرماه و در مقایسه با شهریور کاهش یافته است که خودروسازان دلیل آن را «تعطیلات» رسمی می‌دانند، هرچند برخی از کارشناسان معتقدند که علت اصلی به «کاهش تقاضای بازار» و همچنین «کمبود نقدینگی خودروسازان» مربوط می‌شود .

آمار تولید مهرماه خودروسازان نشان می‌دهد تیراژ تولید حدود ۱۲ هزار دستگاه در مقایسه با شهریورماه کاهش یافته و از شواهد پیدا است که در آبان نیز نسبت به مهرماه افت تولید خواهیم داشت. این در شرایطی است که تولید خودرو از ابتدای امسال جان گرفته و حتی در مقایسه با سال گذشته نزدیک به دو برابر شده و حالا برای خیلی‌ها محل پرسش است که این افت تولید از کجا آمده؟ آن‌طور که خودروسازان می‌گویند، تعطیلات مهرماه (مربوط به اعیاد غدیر و قربان) دلیل اصلی افت پاییزی است، اما واقعا علت فقط همین است؟

در خبری شنیدیم که ایران خودرو ۳۶۵ هزار خودرو تولید کرد ،هاشم یکه زارع با بیان این مطلب، اظهارداشت: این میزان تولید نشان دهنده ۹۵ درصد رشد نسبت به تولید همین دوره زمانی در سال گذشته و دو درصد رشد نسبت به برنامه تولید مصوب است .

شرکت پارس خودرو در جدیدترین گزارش خود زیان هر سهم شرکت را مبلغ ۳۱۸ ریال اعلام نموده است این در حالی است که در گزارش قبلی ۱۴ ریال سود پیش بینی کرده بود شرکت در دوره ۶ ماهه خود به ازای هر سهم ۲۴۹ ریال زیان شناسایی کرد و ۷۸ درصد از پیش بینی هایش را پوشش داد . فروش شرکت با کاهش ۴۲ درصدی مبلغ ۱۵۴ میلیارد تومان گزارش شده است .خپارس امروز بازگشایی شد و با اقبال خوبی همراه شد .

در گروه پتروشیمی و شیمایی، روند احداث شرکت پتروشیمی کردستان در سنندج مورد بازدید استاندار کردستان قرار گرفت و مدیرعامل این شرکت با اشاره به پیشرفت ۸۳ درصدی این پروژه از افتتاح آن در سال ۹۴ خبر داد .مهندس فریدون خالدزاده در دیدار استاندار کردستان از این طرح، زمان آغاز عملیات اجرایی شرکت پتروشیمی کردستان را سال ۸۴ اعلام کرد و گفت: در آن سال خاک‌برداری، انتخاب پیمانکار و موضوع دریافت فاینانس انجام شد اما متاسفانه با تحریم مواجه شدیم و روند اجرای پروژه متوقف شد .به گفته وی این پروژه پس از وقفه‌ای ۶ساله از سال ۹۰ از سر گرفته شد و اکنون با ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است .

شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران در اولین پیش بینی ۹۳ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۱۶۰۳ ریال اعلام کرده است که نسبت به سال مالی مشابه قبل با کاهش ۷ درصدی همراه بوده است فروش شرکت مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان و سود عملیاتی شرکت نیز مبلغ ۲۲۶ میلیارد تومان پیش بینی شده است . پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۱۳۹۴ در مقایسه با پیش بینی عملکرد سال مالی قبل، به ‌ترتیب فروش ۱ درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۵ درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۱ درصد کاهش و سود خالص ۷ درصد کاهش نشان می دهد. مقدار تولید شرکت برای سال مالی ۱۳۹۴ با توجه به اجرای تعمیرات اساسی مجتمع (۳۰ روز توقف تولید) برای ۳۳۵ روز پیش بینی شده است .

در گروه فلزی، مدیرعامل فباهنر از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی این شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی بعد از تایید سازمان بورس خبر داد و گفت سود پیش بینی شده هر سهم در گزارش توجیهی افزایش سرمایه در صورت اعمال ۱۵۴ ریال و در غیر این صورت با سرمایه ۴۵ میلیارد تومانی ، ۳۰۹ ریال خواهد بود. فباهنر نیز تا این لحظه صف خرید است

در گروه حمل و نقلی، در این گروه از حسینا شنیده شده که در مزایده اپراتور دوم بندر شهید رجایی برنده شده است .از توکاریل نیز مدیرمالی شرکت در خبرها گفت که در حال حاضر شرکت مجوز افزایش سرمایه ۲۹۰ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را از سازمان بورس دریافت کرده، علاوه بر این، مقدمات برگزاری مجمع فوق العاده در حال انجام است بطوریکه احتمالاً در آذر ماه این مجمع برگزار خواهد شد. شایان ذکر است در بخش مصارف گزارش توجیهی افزایش سرمایه، خرید واگن پیش بینی شده است که این موضوع می تواند بر سودآوری “توریل” تأثیرگذار باشد.

پرشین تحلیل

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ