مصاحبه با جانشین مدیر عامل غول فروش اینترنتی چین / شراکت علی بابا و اپل

0

پس از این که شرکت فروش آنلاین چینی «علی‌بابا» بخشی از سهام خود را در بازار بورس نیویورک به ارزش ۲۵ میلیارد دلار به فروش رساند، این شرکت وارد فاز جدیدی از توسعه خود شد. حتی گفته می‌شد که با این اتفاق، چین تصمیم گرفته است که سرمایه‌های خود را خارج از کشور بفرستد و با فروش سهام شرکت علی‌بابا، رسما این راهبر جدید آغاز شده است.

میلیونر شدن موفقیت علی بابا مدیر عامل علی بابا شغلهای جدید و پردرآمد ‎ زندگینامه ثروتمندان راز موفقیت پولدار شدن

 

علی‌بابا تصمیم گرفته است که با شرکتهای فعال در عرصه فناوری، مانند اپل، و نیز شرکتهای طراح نرم‌افزارهای تلفن همراه همکاری کند. روزنامه وال استریت ژورنال با ژوزف تسای، جانشین مدیر عامل شرکت علی‌بابا، مصاحبه‌ای را انجام داده است. او که یکی از بنیانگذاران شرکت است و درباره مذاکراتی که علی‌بابا با اپل انجام داده و دستاوردهایی که بازار آمریکا برای این شرکت خواهد داشت، سخن گفته است. این مصاحبه جزییات ترکیب شدن شرکتهای چینی در بازار آمریکا و نیاز به همکاریهای مشترک را که شرکتهای بین‌المللی با آن مواجهند، نشان می‌دهد.

مدیر عامل شرکت علیبابا، جک ما، در یک مصاحبه از همکاری با اپل در زمینه پرداختهای اینترنتی صحبت کرده است. برای ما بیشتر در این باره توضیح دهید.

درباره مسایل مختلفی صحبت و مذاکره شده است. اپل گوشی‌های تلفن همراه زیادی را در چین می‌فروشد. اگر مردم بخواهند از نرم‌افزارهای اپل برای پرداختهای خود استفاده کنند، ممکن است با محدودیتهای زیادی در سیستم پرداخت در چین مواجه باشند. بنابراین ما فکر کردیم که این فرصت مناسبی است که بتوانیم با سیستم‌های پرداخت اپل که «اپل پی» (ApplePay) و سیستم پرداخت علی‌بابا که «علی پی» (AliPay) است، با یکدیگر همکاری کنیم.

در این میان، شرکتهای دیگری نیز باید با علیبابا و اپل همکاری داشته باشند.

بله، سیستم علی پی جزیی از شرکت «آنت فایننشیال» است که ما لوسی پنگ، مدیر عامل این شرکت، و تیم توسعه کسب و کار آن را در جریان این مذاکرات گذاشته‌ایم. اکنون آن چه که می‌توانم بگویم، این است که نتیجه این همکاری، تمرکز شرکت اپل بر بازار چین خواهد بود. ما درباره ظرفیتهای این همکاری دید مثبتی داریم اما حاصل موفقیت آن به توافق بر سر جزییات بستگی دارد.

غیر از ماجراهای فنی، چه اتفاقات دیگری باید بیفتد تا این همکاری به نتیجه برسد.

یک مورد، درباره مقررات‌گذاری و رگولاتوری است؛ سیستم علی پی مجوزهای رگولاتوری پرداخت را در چین داراست. همچنین مسایل فنی که چطور دو سیستم اپل پی و علی پی با هم ترکیب شوند، باقی مانده است. مثلا شما با اشتراک علی پی می‌خواهید از نرم‌افزار اپل پی استفاده کنید و جریان پول باید در این بین خیلی آرام و راحت اتفاق بیفتد. همه اینها نیاز به راه‌ حلهای فنی دارد.

درباره شراکت با شرکت آنت فایننشیال هم توضیح بدهید. آیا علیبابا میخواهد بخشی سهام این شرکت را بخرد؟

درباره همکاری علی‌بابا با شرکت آنت فایننشیال که کارهای علی پی را انجام می‌دهد، باید گفت که ما دو راه داریم؛ بخشی از سود سهام شرکت آنت را بگیریم یا این که بخشی از سهام آن شرکت را داشته باشیم. تعدادی از سهام‌داران ما، معتقدند که بهتر است خود سهام را بگیریم چون مطمئن‌تر است در صورتی که گرفتن سود سهام فقط یک قرارداد است. البته همه اینها را به نوع مقررات شراکت و رگولاتوری‌ها بستگی دارد. با مقررات فعلی، این کار امکان ندارد اما نمی‌توان آینده پیش‌بینی کرد.

میلیونر شدن موفقیت علی بابا مدیر عامل علی بابا شغلهای جدید و پردرآمد ‎ زندگینامه ثروتمندان راز موفقیت پولدار شدن

آیا برای هماهنگی با مقررات تجاری فعلی، شرکت آنت تبدیل به یک شرکت سهامی عام میشود؟

هیچ برنامه زمانی در این باره وجود ندارد اما تبدیل شدن یک شرکت به سهامی عام، کار خوبی است و ما در شرک علی‌بابا هم این تجربه را داشته‌ایم.

شرکت علیبابا اخیرا برای خرید شرکتهای دیگر، خیلی هزینه کرده است. این شرکت چقدر میخواهد برای خرید دیگر شرکتها هزینه کند؟

این که برای خود یک بودجه مشخص تعیین کنید، کار خیلی هوشمندانه‌ای نیست چون شما نمی‌خواهید خود را باید بودجه محدود کنید. به عبارت دیگر، شما نباید به خود بگویید که من هر سال باید مقدار معینی پول را خرج کنم. خرید و ادغام شرکتها، چیزی است که نباید بودجه مشخصی در آن مطرح باشد. به طور فلسفی، ما در بحث خرید و ادغام شرکتها، با بودجه مخالف هستیم. شما پول را افزایش می‌دهید تا از فرصتها و موقعیتها در یک زمان مشخص استفاده کنید. ما در محیطی هستیم که به سرعت تغییر می‌کند و به خصوصی در حوزه نوآوریهای فناورانه، ممکن است نیاز باشد که تغییر مسیر بدهیم، بنابراین باید به طور واقعیت دارای چنین انعطافی باشیم.

برنامه شرکت علیبابا برای بازار آمریکا چیست؟

در بخش سرمایه‌گذاری، برنامه ما این است که به عنوان سهامدار اقلیت در شرکتهای آمریکایی که به وسیله کارآفرینان اداره می‌شود، سرمایه‌گذاری کنیم. ما می‌خواهیم که از کارآفرینان حمایت کنیم چون می‌خواهیم در بازار آمریکا باقی بمانیم و از رشد آن پشتیبانی کنیم و درک کنیم که چطور مردم در آمریکا دست به نوآوری می‌زنند. این استراتژی اصلی سرمایه‌گذاری ما در آمریکا است. اما وقتی که صحبت درباره کسب و کار است، مسئله اصلی این است که آیا ما در مسیری در بازار امریکا حرکت می­کنیم که واقعا مصرف‌کنندگان آمریکا را هدف می‌گیرد یا نه. ما فکر می‌کنیم که در بلند مدت، این بازار مناسبی برای ما است. اما امروز، بیشترین حرکت ما در حاشیه این بازار است؛ جایی که کسب و کارهای کوچک آمریکا را کمک کنیم و البته حتی به کسب و کارهای بزرگ مانند شرکت کاستکو هم کمک می‌کنیم. کاستکو یک شرکت خرده‌فروشی است و ما دسترسی به ۳۰۰ میلیون مصرف‌کننده چینی را برای آنها فراهم کرده‌ایم.

میلیونر شدن موفقیت علی بابا مدیر عامل علی بابا شغلهای جدید و پردرآمد ‎ زندگینامه ثروتمندان راز موفقیت پولدار شدن

شرکت علیبابا چطور میتواند رشد بالای خود را در سالهای پیش رو حفظ کند؟

ما فکر می‌کنیم که وضعیت بسیار خوبی داریم چون نفوذ تجارت الکترونیک در چین هنوز خیلی پایین است. ما بازار هدف خود را در میان تمام مصرف‌کنندگان در چین، در ابعاد حدود ۳٫۴ هزار میلیارد تومان تخمین می‌زنیم. و فقط ۹ درصد این بازار تحت نفوذ تجارت الکترونیک است. بنابراین جای بسیار زیادی برای پیشرفت وجود دارد. این البته فقط درباره نفوذ است. ما حدود ۳۰۰ میلیون خریدکننده فعال در شبکه خود داریم که تنها نیمی از تعداد کاربران اینترنت را در چین و تنها یک­چهارم جمعیت کشور تشکیل می‌دهند. این فرصت ما از نگاه اقتصاد کلان است و بقیه‌اش دیگر به اجرا مربوط است.

جدول زمانی گروه علی بابا

  • در دسامبر ۱۹۹۸ جک ما و ۱۷ نفر دیگر از موسسین، نسخه اولیه فروشگاه اینترنتی علی بابا را افتتاح نمودند.
  • از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ گروه شرکت های علی بابا در مجموع ۲۵ میلیون دلار از سافت بانک، گلمن سک و چند موسسه دیگر سرمایه جذب نمود.
  • در دسامبر ۲۰۰۱ وب سایت علی بابا به سودآوری رسید.
  • در می ۲۰۰۳ تااوبااو بستر لازم برای تجارت الکترونیکی را فراهم نمود.
  • در دسامبر ۲۰۰۴ درگاه پرداخت علی بابا علی پی بر بستر تااوبااو به عنوان یک کسب و کار جداگانه فعالیت خود را آغاز نمود.
  • در اکتبر ۲۰۰۵ گروه علی بابا همکاری مشترک را با یاهو چین و کمپانی یاهو آغاز نمود.
  • در نوامبر ۲۰۰۷ به طور موفقیت آمیزی وارد بورس هنگ کنک شد.
  • در آوریل ۲۰۰۸ تااوبااو یک وب سایت خرده فروشی به عنوان یک مکمل برای مرکز خرید خود راه اندازی نمود.
  • در سپتامبر ۲۰۰۸ گروه علی بابا بخش تحقیق و توسعه خود را راه اندازی نمود.
  • در سپتامبر ۲۰۰۹ گروه علی بابا در دهمین سالگرد افتتاح، سیستم محاسبه گر ابری خود را راه اندازی کرد.
  • از می ۲۰۱۰ گروه علی بابا برای کمک به محیط زیست ۰.۳ درصد از درآمد سالانه خود را برای محافظت از محیط زیست سرمایه گذاری می کند.
  • در اکتبر ۲۰۱۰ تااوبااو نسخه اولیه موتور جستجو خرید آنلاین را راه اندازی نمود.
  • در ژوئن ۲۰۱۱ تااوبااو به سه شرکت تقسیم گردید.
  • در جولای ۲۰۱۱ محاسبه گر ابری علی بابا اولین سیستم موبایلی خود را راه اندازی نمود.
  • در ژانویه ۲۰۱۲ Tmall.com نام چینی خود را برای آغاز برندسازی مجدد تغییر داد.
  • در مارس ۲۰۱۴ علی بابا به قصد خود برای ورود به بازار آمریکا اشاره کرد.
  • در ۶ می ۲۰۱۴ گروه علی بابا به تکمیل مستندات جهت ورود به بازار آمریکا، به عنوان بزرگترین عرضه عمومی در تاریخ آمریکا پرداخت.
  • در ۵ ژوئن ۲۰۱۴ گروه علی بابا به خرید ۵۰ درصد سهام تیم فوتبال گوآنجو اورور گرند که عنوان قهرمانی جام باشگاه های آسیا در سال ۲۰۱۳ را کسب نمود به مبلغ ۱۹۲ میلیون دلار اقدام نمود.
  • در ژوئن ۲۰۱۴ گروه علی بابا شرکت ارایه کننده اینترنت در چین UCWeb را خریداری نمود ولی مبلغ این قرارداد هرگز فاش نشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ