خطرناک‌ترین کشورهای جهان برای تجارت

0

سرمایه‌ گذاری خارجی همواره یکی از مهم‌ترین راه‌های انجام فعالیت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها محسوب می‌شود. کشورهایی که انتظار دارند سرمایه‌گذاران خارجی به آن‌ها مراجعه کنند باید شرایطی همچون تضمین امنیت کسب و کار را تامین کنند.

به گزارش بهار، با این حال، در جهان کشورهایی یافت می‌شوند که به عنوان سرزمین‌هایی خطرناک برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شوند. قتل و غارت، جنگ‌های داخلی و بی‌ثباتی حکومت‌های این کشورها باعث شده است سرمایه‌گذاری در آن‌ها به شدت کار پرخطری باشد. کشورهایی که در این فهرست معرفی شده‌اند در بین کشورهای پرخطر درجه شش یعنی بسیار خطرناک را به خود اختصاص داده‌اند. کشورهای پرخطر از یک تا شش درجه‌بندی می‌شوند. در فهرستی که «فوربس» منتشر کرده است با ۱۰ کشور پرخطر برای سرمایه‌گذاری آشنا می‌شوید.

افغانستان
پس از چندین دهه جنگ و درگیری داخلی، افغانستان همچنان از میزان فزاینده خشونت سیاسی و دیگر عناصر ریسک سیاسی رنج می‌برد. حتی استقرار دولت مرکزی در افغانستان هم نتوانسته است میزان دخالت در کسب و کار و فساد را کاهش دهد و آمار فساد در این کشور بسیار بالاست. علاوه بر این، طالبان همواره به عنوان خطری بالقوه برای افغانستان و مردم آن شناخته می‌شود. اگرچه شروع یک کسب و کار در افغانستان بسیار آسان بوده اما ضعف در زیرساخت‌ها، عدم دسترسی به منابع و مراکز مالی و سود کم در بازگشت سرمایه از جمله مواردی است که باعث می‌شود بسیاری قید سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان را بزنند.

چاد
«چاد» به عنوان کشور صادرکننده نفت در غرب افریقا شناخته می‌شود. کارشناسان وجود تهدیدهای سیاسی در این کشور را ناشی از گوناگونی و تنوع جمعیتی آن می‌دانند. از جمله دیگر مشکلات ریشه‌ای این کشور، سطح پایین آموزش‌وپرورش و دخالت گسترده دولت در اقتصاد است. البته وضعیت سیاسی «چاد» در سال ۲۰۱۲ کمی تغییر کرد و باتوجه به قیمت بالای نفت دولت توانست تا‌حدودی برای رفع کمبودهای مالی و بودجه‌ای این کشور برنامه‌ریزی کند. دولت همچنین توانسته است بخشی از بدهی‌های خارجی خود را نیز پرداخت کند اما درآمدهای حاصل از نفت به میزانی نبوده که این کشور بتواند در زمینه رفع زیرساخت‌های ضعیف اقدام کند.

جمهوری دموکراتیک کنگو
جمهوری دموکراتیک کنگو کشوری است در مرکز افریقا و پایتخت آن «کینشازا» است. در حالی که این کشور از غنی‌ترین کشورهای جهان از نظر منابع طبیعی به‌شمار می‌آید و مردم آن از فقیرترین مردم جهان هستند. کنگو را باید در زمره کشورهایی دانست که بیشترین تحول سیاسی را تجربه کرده است. نواحی شرقی این کشور به علت فعالیت چندین گروه شورشی از بی‌ثباتی رنج می‌برند. درواقع، اختلاف‌های کمرشکن سیاسی و تهدید جنگ داخلی با توجه به ناآرامی‌های شرق این کشور، وضعیت امنیتی «کنگو» را روزبه‌روز بدتر کرده است. یکی از مواردی که این کشور از آن رنج می‌برد رواج شدید و وحشیانه تجاوز گروهی به همراه اعمال خشونت‌بار است.

هاییتی
«هاییتی» کشوری است در دریای «کاراییب» و پایتخت آن «پورتو پرنس» است. هاییتی نخستین کشوری بود که در آمریکای لاتین و حوزه کاراییب به استقلال رسید. هاییتی تنها کشور مستقل در قاره آمریکا ست که اکثریت جمعیت آن فرانسوی‌زبان‌اند. هاییتی با منابع ناچیز و جمعیت زیاد فقیرترین کشور نیمکره غربی است. خشونت‌های سیاسی نیز در این کشور بارها رخ داده و باعث بی‌ثباتی دولتی شده‌است. سطح بالای فساد، میزان ناچیز توان تاثیرگذاری دولت در جلوگیری از فساد مالی، ضعف در قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین و تخریب فزاینده محیط‌زیست از جمله مواردی است که سرمایه‌گذاری در این کشور را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرده و آن را در زمره کشورهای پرخطر قرار داده است.

عراق
کارشناسان بر این باورند که موقعیت سیاسی این روزهای این کشور خاورمیانه، بی‌ثبات است و فشارهای داخلی وضعیت ثبات سیاسی عراق را وخیم‌تر خواهد کرد. چندین سال پس از حمله آمریکایی‌ها به سرکردگی «جورج بوش» و به بهانه مقابله با تسهیلات نظامی اتمی، این کشور هنوز از سطح بالایی از خشونت سیاسی رنج می‌برد. بسیاری، خشونت‌های جاری در این کشور را با وضعیت افغانستان و سومالی مقایسه می‌کنند. باوجود ذخایر غنی نفتی، عراق هنوز نتوانسته است در قوانین قضایی خود اصلاحاتی ایجاد کند که به جذب سرمایه‌گذاران خارجی منجر شود. علاوه بر‌این، عراق از ضعف زیرساخت‌های اساسی نیز به‌شدت رنج می‌برد.

کره‌شمالی
کره‌شمالی به عنوان منطقه‌ای جنگی در دنیا محسوب می‌شود. هر لحظه امکان دارد جنگ و درگیری در این کشور بالا گرفته و کشورهای خارجی به کره‌شمالی حمله کنند. از سال ۲۰۱۲ در پی مرگ «کیم جونگ ایل» رهبری این کشور در اختیار «کیم جونگ اون» پسرش است اما او نیز در رهبری این کشور راه و رسم پدر و پدربزرگ خود را در پیش گرفته و خبری از اصلاح شرایط بسته سیاسی و اقتصادی در این کشور نیست. برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این شبه جزیره باعث شده که همواره به عنوان خطری بالقوه برای صلح جهانی قلمداد شود. این برنامه‌ها تخاصم کشورهای غربی و آمریکا و در نتیجه فشارهای شدیدی را بر کره‌شمالی تحمیل کرده است.

سومالی
سومالی در شرق قاره افریقا قرار دارد و پایتخت آن موگادیشو است. وضعیت سیاسی و اقتصادی در این کشور به شدت خصمانه است و عملا هیچ بختی برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. اگرچه کمی وضعیت امنیتی این کشور بهبود یافته است، اما شاخه القاعده در این کشور که «الشباب» خوانده می‌شود همواره به عنوان یکی از گروه‌های متخاصم در این کشور به فعالیت‌های تروریستی دست می‌زند.

سودان
سودان کشوری است در شمال شرقی افریقا. این کشور سومین کشور بزرگ افریقا و نیز دومین کشور بزرگ عربی پس از الجزایر است. با این حال، این کشور از سطح بسیار بالایی از بی‌ثباتی سیاسی رنج می‌برد. اختلافات قومی و قبیله‌ای و مشکلات مالی ناشی از جدایی سودان جنوبی در ژوییه ۲۰۱۱ و از‌دست دادن درآمدهای نفتی این بخش از کشور باعث شده است روند نزولی اقتصاد سودان ادامه داشته باشد. درگیری‌های مختلف با سودان جنوبی نیز از دیگر مواردی است که این کشور را رنج می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ