گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / آب سرد بر پیکر بورس

0
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه ۹۴٫۲٫۱۵ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۲۳۸ واحد افت به رقم ۴۶۵۶۹ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۳۴ واحد کاهش عدد ۱۳۰۷۰۵ واحد را تجربه کرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نیز در روز جاری با ۱۰۵ واحد افت به رقم ۲۷۴۵۲ واحد رسید.

همچنین در این روز “مبین” با ۳۹ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “شبندر” با ۳۸ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۳ واحد افت به رقم ۷۲۳ واحد رسید.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۰۳۷ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۱۷۹۹ میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز بازار سرمایه همانند روزهای گذشته با افت شاخص های بورس و قیمت سهام شرکت ها به پایان رسید تا همچنان این بازار به اهالی تالار اثبات کند که مسیر روندی نزولی شاخص ها و قیمت سهام شرکت یکطرفه است و تا اطلاع ثانوی هیچ دوربرگردانی ندارد.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در حالیکه ابتدای معاملات روز جاری شاخص های بورس و قیمت سهام شرکت ها خود را به مدار صعودی و تغییر جهت از منفی به مثبت نزدیک می کردند اما به یکباره تغییر مسیر دادند و مجدداً راه نزول را در پیش گرفتند. بطوریکه در پایان معاملات سهام شرکت های فعال در گروه های خودرویی، بانکی، پالایشی، حمل و نقل و پتروشیمی با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

در گروه پالایشی افت به یکباره و دسته جمعی سهام این شرکتها در ساعات میانی معاملات آغازگر روند منفی در کلیت بازار بود تا افکار پذیرای اخبار منفی اهالی تالار قبل از پیگیری عامل افت و روند نزولی، ابتدا سفارشات فروش را وارد کنند بعد بدنبال دلیل روند نزولی بگردند.

از سویی دیگر رسیدن موج منفی به گروه لیدر و پر سهامدار بورس یعنی بانکی ها آب سردی بود که بر پیکر بازار سرمایه در روز جاری ریخته شده تا امید به بازگشت روند صعودی را به یأس تبدیل نماید.

بر این اساس آنچه که در شرایط فعلی مهم بنظر می رسد عدم تأثیر گذاری اخبار سیاسی و خارجی بر بازار سرمایه است حتی می توان به جرأت گفت که برای علت یابی روند نزولی بورس حتی در بین اخبار کلان اقتصادی داخلی هم نباید به دنبال آن گشت بلکه هر چه هست در درون جامعه کوچک بازار سرمایه است. بی تعارف بگوییم نباید بیخودی خودتان را خسته کنید چراکه اعتماد و اطمینان از دست رفته در بازار سرمایه زمانی باز می گردد که عوامل و دلایل ایجاد این نا اعتمادی مرتفع شده باشد که فعلاً شواهدی در این خصوص به چشم نمی خورد. به عنوان مثال باید اشاره ای داشته باشیم به نحوه و نوع معاملات سهام تازه وارد بورس پتروشیمی مبین که این روزها تبدیل به قوزی بالای قوز بازار سرمایه شده است.چرا باید سفارش گیری در این نماد یک ساعت پس از ساعت سفارش گیری بازار انجام گیرد؟

اصلاً علت محدودیت هر کد ۱۰۰ هزار سهم برای نماد “مبین” از کجا پیدا شد؟ مگر می شود در بازاری که بنام بازار سرمایه نامگذاری شده و ماهیت آن عرضه و تقاضا است محدودیت در یکی از طرف های عرضه و یا تقاضا ایجاد کرد، چرا فکر می کنیم که اگر سهامدار را از خریدسهام “مبین” بیش از ۱۰۰ هزار سهم منع کنیم این سهامدار مابقی پول خود را صرف خرید سهام دیگر می کند؟ اگر انگیزه ای برای خرید دیگر سهام در بازار سرمایه وجود داشت که قبل از واگذاری “مبین” این اتفاق افتاده بود، اصلاً اگر قرار است محدودیت برای خرید “مبین” باعث ایجاد اقبال به دیگر سهام شرکت ها شود پس چرا “مبین” را عرضه کردید؟

لطفاً سری به بازارهای سرمایه دیگر کشورها بزنید، در کدام بورس برای هر نماد یک قانون خاص تعریف شده است، در کدام بورس فعالیت اصلی متولیان آن ایجاد ثبات در بازار سرمایه است، اصلاً مگر ذات بازار سرمایه با ثبات جور در می آید که ما به دنبال ایجاد ثبات در بورس هستیم؟ کدام کارشناس یا دارنده عالی ترین مدرک علمی در بازار سرمایه گفته است که در بازاری که دائماً عرضه و تقاضا در جریان است ما می توانیم ثبات ایجاد کنیم. قبول کنیم که ثبات در بازار سرمایه امکان پذیر نیست مگر یک تفکر بر تمامی تفکرات فعالان آن بازار غالب شود که در این صورت باید اسم بازار سرمایه را از آن بازار پاک کرد.

بازار سرمایه این روزها و روند آن را می پذیریم، ما هم قبول کردیم روند فعلی بورس طبیعی است و از آنجاییکه نوسان ذات این بازار است ما هم قبول کردیم که فعلاً نوسان منفی بورس ما از نوسانات مثبت پیشی گرفته چون در بحث کلان اقتصادی نیز شواهدی از رونق و رشد محسوس به چشم نمی خورد اما در نهایت مگر قرار نیست که به رشد اقتصادی ۶ تا ۸ درصدی برسیم. مگر تورم را کنترل نمی کنیم تا با ایجاد ثبات اقتصادی، تولید و کسب و کار را به گردش درآوریم، مگر نگفتیم که نرخ سود بانکی را متناسب با نرخ تورم تغییر خواهیم داد، مگر عنوان نکردیم که نرخ ارز تا زمان مهیا شدن شرایط برای تک رقمی شدن کنترل می گردد و از نوسانات گذشته این بازار دیگر خبری نیست، مگر تسهیلات مسکن را افزایش ندادیم تا رونق به بازار مسکن بازگردد، پس برنامه و هدف ما برای بازار سرمایه چه شد؟ برای تمامی بازارها برنامه داریم جز بازار سرمایه! چگونه است که تمامی بازارها برنامه دارند جز مولدترین بازار اقتصادی کشور، اینکه بگوییم برنامه بازار سرمایه تأمین منابع مالی بنگاه های اقتصادی بزرگ است یعنی اینکه قرار است برای توسعه و پویایی دیگر بازارها از بازار سرمایه نقدینگی جذب کنیم.اصلاً همین را به عنوان هدف قبول می کنیم حالا چه برنامه ای برای رونق این بازار داریم تا بتوانیم به هدف خود برسیم؟

واقعاً از تکرار مکررات به تنگ آمده ایم، از اینکه بارها گفته ایم بازار سرمایه قبل از ابزار، اطمینان می خواهد، بازار سرمایه ثبات در تصمیم گیری و قوانین می خواهد نه ثبات در قیمت سهام، بازار سرمایه نظارت می خواهد و نه دخالت خسته شده ایم.

کلام آخر اینکه بازار سرمایه لباس شیک و مجلسی نیست که در برخی مهمانی های خاص بر تن کنیم و پس از اتمام مهمانی و پایان تبلیغ آراستگی آنرا تا میهمانی بعد به سر جایش در کمدی در بسته روانه کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ