اولین لژیونر تاریخ فوتبال‌ایران+ عکس

0

مرحوم استاد امیرحسین صدقیانی ۱۰ دی سال ۱۲۸۱ در تبریز به دنیا آمد. او اولین مربی تاریخ تیم ملی فوتبال و اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران است و هرگز در تیم ملی فوتبال ایران بازی نکرد زیرا تا آن هنگام کشور ایران دارای تیم ملی فوتبال نبود ولی گاهی در تیم منتخب تهران بازی می کرد.

پدرش حاجی رسول آقا از بازرگانان معروف آذربایجان بود که بعدها در دوران مشروطیت به استانبول مهاجرت کرد. همزمان که در ترکیه مشغول به تحصیل بود در تیم خردسالان فنرباغچه پذیرفته شد. سه سال بعد برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در تیم دوم راپیدوین اتریش شروع به بازی کرد. در سال ۱۳۰۴ پس از سالها دوری از وطن به ایران برگشت و در مشهد مقیم شد و در باشگاه فردوسی این شهر که قدیمی ترین باشگاه ورزشی ایران بود شروع به بازی کرد.
وی مجددا برای ادامه تحصیل به بلژیک رفت تا سال ۱۳۱۵ که در آن کشور بود در تیمهای رویال – شارل روا – اسپورتینگ کلوب که یکی از تیمهای معروف بلژیک بود بازی کرد و در این تیم در پست سانتر فوروارد در طی سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۲ بعنوان آقای گل بلژیک شناخته شد.
راپیدوین اتریش خردسالان فنرباغچه امیرحسین صدقیانی استاد بزرگ فوتبال ایران اسپورتینگ کلوب اساطیر ورزشی
در سال ۱۹۳۳ که مسابقه نهایی باشگاههای بلژیک بین تیم او و تیم بروکسل و در حضور شصت هزار تماشاگر و با حضور آلبرت اول ” – پادشاه وقت بلژیک انجام شد استاد با زدن سه گل باعث پیروزی تیم خود گردید.
استاد بزرگ فوتبال ایران در ۱۱ شهریور سال ۱۳۵۵ پس از تحمل سالها رنج بیماری درگذشت اما از این استاد بزرگ کمتر نامی در بین اساطیر ورزشی شنیده می شود!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ