نخستین انتقاد علنی سعید جلیلی از مذاکرات هسته ای: توافق ژنو، قرارداد ضعیفی است

2

سعید جلیلی در جمع فرماندهان و سرگروهان حلقه های صالحین شهرستان بابل اظهار کرد: بسیج نهاد مقدسی است که مبدا آن امام خمینی(ره) بود و تعبیر شجره طیبه را نیز ایشان به کار بردند.

سوابق سعید جلیلی سوابق جواد ظریف بیوگرافی سعید جلیلی بیوگرافی جواد ظریف
وی افزود: باید دید که بسیج چگونه می‌تواند شجره طیبه‌ای باشد که میوه‌های آن هر لحظه و هر زمان موجب برکاتی برای انقلاب اسلامی باشد؛ اگر بخواهیم نگاهی روشن به بسیج داشته باشیم، باید دید که بسیج در چه شرایطی رشد کرده است.
دکتر جلیلی با بیان اینکه ایران همیشه مورد توجه کشورهای دیگر قرار داشته و دارد و فعالیت آن زیر ذره‌بین است، تصریح کرد: چرایی توجه ابر قدرت‌ها به ایران مساله‌ای است که بسیجیان و مردم باید به آن توجه کنند.
به نوشته ی خیبر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دشمنان با زر و زور نتوانستند در مقابله با شجره طیبه به نتیجه ای برسند و اینک به ابزار تزویر متوسل شده اند و می خواهند با استفاده از این ابزار و به کارگیری اسلام جعلی و نامشروع، آن را جایگزین اسلام ناب محمدی(ص) کنند.
وی ادامه داد: این جریان تکفیری که از حمایت استکبار و آمریکا برخوردار هستند، می خواهند در برابر اسلام ناب بایستند اما هرگز نخواهند توانست به اهدافشان نزدیک شوند.
سعید جلیلی با ذکر این نکته که جریان مقاومت پس از ۳۶ سال، پیشرفت کرد و اینک تکثیر شده است، اظهار داشت: گواه این تکثیر، آزادسازی جنوب لبنان در ادامه آزادسازی خرمشهر در دفاع مقدس ما بود و امروز این حرکت بزرگ به عنوان یک الگوی جهانی در حال شکل گیری و توسعه است.
نماینده امام خامنه ای افزود: دشمن این مساله را فهمیده و می خواهد با استفاده از جریان های تکفیری، مانع تکثیر اسلام ناب و برقراری تمدن بزرگ اسلامی شود.
دکتر جلیلی سپس به ویژگی های شجره طیبه پرداخت و گفت: این شجره طیبه متشکل از توده های مردم و بسیجیان است و دشمنان هرچقدر که تلاش کنند اما نمی توانند در مقابل آن کاری از پیش ببرند و در نهایت، پیروزی از آن ملت ها خواهد بود.
نماینده امام خامنه ای در شورایعالی امنیت ملی با بیان اینکه ابرقدرت‌ها همه امکانات خود را علیه کشور ما به‌کار می‌گیرند تا بر مناسبات ما تاثیر بگذارند، افزود: قدرت‌های برتر حق برخورداری از سلاح‌های هسته‌ای را دارند اما کشورهای دیگر ندارند و این مساله مبنای مناسبات ابرقدرت‌ها در دنیا است.
جلیلی با اشاره به اینکه ما در واقعیت‌های دنیا با زور مواجه نیستیم، گفت: در واقعیت دنیا، ما با زور به اضافه تزویر مواجه هستیم و باید به دنبال واقع بینی در سیاست خارجی باشیم نه واقعیتی که آنها نشان می‌دهند.
عضو شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به مذاکرات جاری هسته ای و تمدید توافق «ضعیف» ژنو، اظهار داشت: حفظ رژیم تحریم‌ها نشانه تداوم دشمنی با ملت ایران است و پاسخ متناسب خود را می طلبد.
دکتر جلیلی در ادامه افزود: آمریکا نمی تواند اهرم دشمنی علیه ملت ایران را به کار بگیرد و همزمان ادعای دوستی بکند.
دکتر سعید جلیلی پس از سخنرانی در دانشگاه علوم پزشکی بابل، این شهرستان را به مقصد تهران ترک کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. ابى می گوید

    ۱ – تا دیروز با ذوق زدگی -همانند آن رئیس جمهوری که رفته است- تیتر می زدند که تحریم ها کاغذ پاره است و امروز داد و قال راه انداخته اند که چرا نتوانستید تحریم ها را لغو کنید؟
    تکلیف تان را مشخص کنید! اگر تحریم ها کاغذ پاره است، به خاطر مشتی کاغذ پاره، این قدر خودتان را اذیت نکنید ولی اگر بالأخره شما هم فهمیده اید که تحریم ها، نه کاغذ پاره که گلوله باران پیکر اقتصاد ایران است، اصلاح مواضع تان را صریحاً اعلام کنید چرا که مردم ، حرکت های شتر مرغی را خوب می شناسند: یا مرغ باش و بپر ، یا شتر باش و ببر!

    ۲ – وقتی رفیق شفیق خودشان رئیس تیم مذاکرات بود، نه تنها هیچ نتیجه ای از مذاکرات عاید کشور نمی شد ، بلکه مرحله به مرحله بر تعداد مصوبات و قطعنامه های ضد ایرانی افزوده می شد و تحریم ها ، نه تمدید که تشدید می شدند.
    در آن زمان هیچ کدام تان ، “هیچ” را تیتر نمی کردید و با فونت درشت در صفحه اول روزنامه هایتان نمی نوشتید: تشدید تحریم ها.
    نه تنها این ها را نمی نوشتید، که از حماسه هایی که در مذاکرات خلق شده(!) سخن می گفتید و از این که منطق ما بر منطق آنها چربید. گاهی هم می نوشتید که جلیلی در سفرها، چمدان خودش را خودش حمل می کند و خیلی متواضع است.

    انصاف باید داشت که کدام یک موفق تر بوده اند: تیمی که نتیجه مذاکراتش تشدید تحریم ها بود یا تیمی که توانسته است بخشی از تحریم ها را بشکند؟ تیمی که نتیجه مذاکراتش این بود که کشورها پول نفت ایران را ندهند یا تیمی که توانسته بخشی از پول بلوکه شده نفت ایران در دوران تیم قبلی را به کشور برگرداند؟
    قرار شده است ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران را پس دهند. دلواپسان این دستاورد را هیچ انگاری می کنند و می گویند: از جیب خودشان که نمی دهند، پول خودمان است که دارند به خودمان می دهند.
    راست می گویند، پول خودمان است. اما این ها که توانستند پول خودمان را برگردانند کارشان تحسین دارد یا آنان که باعث شدند پول خودمان در حساب های دیگران بماند؟ اگر “بازگرداندن پول” خودمان ، هیچ است، “نگرفتن پول” نفت مان چه بود؟

    ۳ – به دو ، سه یا چهار سال قبل برمی گردیم. در آن زمان ، صحبت بر سر چه بود؟ آیا جز این بود که گزینه ای به نام حمله نظامی به ایران همواره – حتی اگر بلوف – مطرح بود و تنها نحوه حمله و این که محدود خواهد بود یا نه و نیز واکنش ایران چه خواهد بود محل اختلاف بود؟ اینک اما دیپلماسی توانسته اند جنگ احتمالی را به عقب براند و سخن درباره چگونگی و زمان بندی لغو تحریم هاست نه در این باره که اگر بزنی ، می زنم.
    این فضا بهتر است یا فضایی که سایه جنگ بر سر کشور باشد؟ کما این که بود اینک به لطف دیپلماسی جدید، نیست.

    ۴ – نتیجه مذاکرات تیم قبلی چه بود؟ جز تشدید مستمر تحریم ها؟ می گویید در آن زمان زمان انرژی هسته ای داشتیم؟ مگر الان نداریم؟ آن زمان که حتی توان حفاظت از جان دانشمندان هسته ای را هم نداشتید!
    وانگهی چه در آن زمان و چه اکنون، این انرژی اتمی که این همه رویش مانور داده می شود و این همه هزینه برایش داده ایم و می دهیم، چه کارکرد ملموسی برای کشور داشته است؟ قطعاً انرژی اتمی حق مسلم ماست اما هزینه هایش را باید سنجید و با توجه به واقعیت ها ، در بازه زمانی مناسبی ، ولو دیرتر ، بدان رسید نه این که همه بخش های کشور را فدای یک بخش کرد و با هزینه ای به مراتب بالاتر، به انرژی هسته ای رسید.

  2. اشکان می گوید

    آقای ابی کسی که توسرخورباشه مثل …که دیگه له کردن نداره,فقط میزنن توسرشودلش مثل توبه این خوشه که تحریموبرمیداریموبرنمیدارن,شمابادادن وعده ای عاروق میزنین میگین به به,خودتون دارین میگین هنوزیه ریال پول واردایران نشده,این که حرف تیم جدیدتونه,خوبه والا خیلی پررویین