گزارش امروز بورس و فرابورس / سرعت گیر در جاده تمدید امید

0

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۳٫۰۹٫۰۸ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۶۲۲ واحد افت به رقم ۵۴۱۴۹ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۱۵۶۳ واحد کاهش عدد ۱۴۲۸۰۲ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۸۳۰ واحد افت به رقم ۷۳۲۴۵ واحد رسید.

همچنین در این روز “شنفت” با ۹ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “فارس” با ۱۴۷ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۵ واحد افت به رقم ۸۲۹ واحد رسید.

در این شرایط امروز “شرانل” با ۰٫۵۲ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “مارون” با ۲ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۳۶۶۴ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۲۰۷۵ میلیارد ریال رسید.

در شرایطی که به نظر می رسید بازار سرمایه در فصل پاییز، بهاری شود اما متأسفانه طی اواسط معاملات روز جاری رنگ زمستانی به خود گرفت و با کاهشی ۸۳۰ واحدی به مدار ۷۳ هزار واحدی بازگشت.

بنابر گزارش بورس نیوز، با آغاز معاملات روز جاری جو مثبتی بر بورس حاکم بود و اغلب سهام شرکت ها به سمت صف خرید پیش می رفتند، به نوعی می شد عنوان کرد که مجدداً امید به بازار بازگشته و اهالی تالار با اتخاذ رفتار منطقی طعم تلخ معاملات ۴ آذر ماه را فراموش کرده اند. اما گویا تغییر جهت های دفعتی و یکباره بورس تمامی ندارد، البته دلیل اصلی تغییر روند بازار سرمایه در معاملات روز جاری حضورظریف در جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی و صحبت های رد و بدل شده در این جلسه می باشد که برخی از آنها نیز به بیرون نشر پیدا کرده است. صحبت هایی که به نظر می رسد با گفته های وی جلوی دوربین خبرنگاران در وین بسیار تفاوت داشته است، چراکه در حالی رییس هیأت مذاکره کننده کشورمان در وین خبر از حصول توافقی سیاسی در صورت وجود اراده طی چند روز را داد که در مجلس شورای اسلامی صحبت از اختلاف نظر اساسی بر سر ۶ موضوع مهم و زیاده خواهی آمریکایی ها شده است.

آقای ظریف، شما جلوی دوربین خبرنگاران علت تمدید مذاکرات را پیشرفت و سرعت قابل توجه در مذاکرات عنوان کردید که در مسیر رو به جلو و اصلی قرار گرفته که نشان از حصول توافق دارد، آیا امروز در مجلس شورای اسلامی هم همین را گفتید؟

آقای ظریف مردم کشورمان شخص شما و سیاست های اتخاذی شما را بسیار دوست دارند و احترام می گذارند و همچنین دیپلماسی شما را نیز تحسین می کنند، اما آقای دکتر حتماً مدنظر دارید که این مردم امید واقعی می خواهند؛ شاید بد نباشد که در برنامه ای تلویزیونی هر آنچه که به نمایندگان مردم گفتید با خود مردم نیز در میان بگذارید. البته با خبر شدیم که فردا نیز قرار است برای پاسخ به ۷ سوال ۱۰۰ تن از نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شوید، شاید فردا زمان خوبی برای سخن با مردم باشد.

اما بازار امروز و اتفاقات آن را ملاحظه کردید، تفاوتی با عکس العمل های گذشته اهالی تالار نداشت، دیگر به تصمیمات هیجانی و صف محور عادت کرده ایم، هرکجا که صف خریدی باشد اغلب ما هم آنجا حضور داریم و هرکجا که نشانه ای از صف فروش به چشم آید ما هم جزء اولین سهامداران توی صف هستیم حتی اگر از خرید آن سهام بیش از چند دقیقه نگذشته باشد به هر حال اینگونه اتفاقات در بازارهای بی تحلیل و مبتنی بر جو و هیجان زیاد دیده می شود معمولاً در این بازارها گوش اغلب فعالان آن تنها به دنبال شنیدن دو چیز می گردد، خبر مثبت و یا خبر منفی، لذا این گونه بازارها از یک رابطه بسیار تو در تو و به هم وابسته ای برخوردار می باشند و این دلیل رشد و افت دسته جمعی قیمت سهام اکثر شرکت ها در معاملات امروز بود و اگرنه واگذاری صف خرید سهام پارس خودرو و تشکیل صف فروش بر سهام سایپا و ایران خودرو با چه استدلالی می تواند بر واگذاری صف خرید “ونفت” تأثیرگذار باشد و یا واگذاری صف خرید “ونفت” چه ارتباطی می تواند با سهام تایدواتر داشته باشد و یا …

بازار سرمایه متشکل از گروه ها و صنایعی است که هر کدام به بخشی از اقتصاد و تغییرات اقتصادی وابسته هستند به عنوان مثال خودرویی ها از رشد قیمت دلار متضرر می شوند اما صادراتی ها که بیشتر در گروه پتروشمی دیده می شوند می توانند از این موضوع منتفع شوند برخی دیگر نیز همچون رایانه ای ها و یا مخابرات اصلاً وابستگی خاصی به قیمت ارز ندارند پس در یک بازار منطقی و مبتنی بر تحلیل رشد قیمت ارز می تواند منجر به افزایش تقاضا برای گروهی خاص و نیز افزایش عرضه برای گروهی دیگر شود، همچنین این موضوع برای سیاست خارجی ما و به تبع آن تحریم یا رفع آن نیز صادق است گروه هایی که صادرات محور هستند از موضوع تحریم متضرر و گروه هایی که صرفاً فروش داخلی دارند از بحث تحریم و عدم واردات منتفع می شوند. پس دلیلی برای ایجاد صف فروش برای تمامی گروه های فعال بورسی نیست.

حال چرا به محض رسیدن خبری منفی و یا مثبت در بورس با صف فروش یا صف خرید مواجه می شویم، چون تفکری که پشت اغلب حاضران در صف خرید و یا فروش وجود دارد، خرید سهام یا فروش آن براساس تحلیل نیست بلکه تنها براساس جو روانی یا همان عمل صف نشینی می باشد.

اصلاً کاری به درست یا غلط بودن رفتار امروز اهالی تالار نداریم، هدف فقط بیان واقعیت بود. متأسفانه در چنین بازارهایی اتخاذ تصمیم خرید و یا فروش سهام در کسری از ثانیه اتفاق می افتد. در این بازارها پیشنهاد خرید و یا فروش سهام یک شرکت در زمان الان با همین الان فرق دارد.

اما در پایان یک عذرخواهی به شما بدهکار هستیم که باید عرض کنیم، ظاهراً وزیر اقتصاد را چشم زدیم، امروز بازار ارز نشان داد که هنوز بی یال و کوپال نشده حتی اگر اداره آن به دست وزیری باشد با بالاترین میزان رأی اعتماد در طول ۳۵ سال گذشته از نمایندگان مردم، معلوم نیست شاید تاریخ تکرار شود شاید هم تکرار تاریخ این بار نتیجه ای دیگر داشته باشد فعلاً که اهالی تالار در جاده تمدید امید در بورس به سرعت گیر بر خورده اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ