دارایی ۶ میلیارد دلاری ایران خودرو

0

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در حاشیه دومین همایش بین المللی صنعت خودرو با اشاره به تاریخچه شرکت ایران خودرو گفت: شرکت فوق در سال ۱۹۶۲ تأسیس و در همان ابتدا قراردادی را با شرکت مرسدس برای تولید اتوبوس و مینی بوس منعقد کرد و پس از گذشت چهار سال با انعقاد دومین قرارداد خود با شرکت تالبوت برای تولید پیکان در پلت فرم هیلمن همکاری خود را با مجموعه مذکور آغاز کرد.

مدیرعامل ایران خودرو سوابق هاشم یکه زارع دارایی ایران خودرو

ایران ناسیونال نام قدیمی ایران خودرو در سال ۱۹۸۳ می باشد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر نام داده است و لوگوی خود را به شمایل دیگری نمایان کرد.

هاشم یکه زارع دارایی های شرکت ایران خودرو را شش میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۵۸ هزار کارگر در مجموعه ایران خودرو در خط تولیدهای فارس، بابل، تبریز و خراسان مشغول به کار می باشند.

وی به اولین تولید داخلی ایران به نام سمند در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد و افزود: اولین خودروی ملی سمند بود که به بازار عرضه شد و در سال های بعد خودروهای رانا و سپس دنا در دستورکار تولید قرار گرفت.

مدیر عامل ایران خودرو خاطر نشان کرد: اکنون خط تولید L90 در چرخه تولید ایران خودرو قرار گرفته است و در سال جاری نیز مدل پیکاپ L90 با همکاری شرکت مذکور به بازار عرضه خواهد شد.

این مقام مسئول به آغاز ساخت ۱۲ بدنه جدید محصولات ایران خودرو توسط مهندسین ایرانی و شرکت های خصوصی اشاره کرد و گفت: در چند سال آینده مهندسین ایرانی می توانند تولید پلت فرم های ساخت داخل کشور را با کمک مشاورین کشورهای خارجی و پشتیبانی مجموعه ایران خودرو با ضمانت کاری حداقل ۵ سال بر عهده بگیرند.

وی تولید روزانه خودرو در شرکت ایران خودرو را ۲۵۰۰ دستگاه اعلام و خاطر نشان کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده بایستی تا پایان سال جاری تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در مجموعه ایران خودرو انجام شود که که تاکنون از مرز ۴۰۰ هزار دستگاه نیز عبور کرده است.

یکه زارع ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۴ بایستی ۶۰ درصد بازار ایران در اختیار شرکت ایران خودرو قرار گیرد. این در حالی است که هم اکنون ۵۰ درصد سهم بازار داخل در اختیار ایران خودرو می باشد.

وی ظرفیت تولید خودرو در تهران از سوی مجموعه ایران خودرو را ۷۰۰ هزار دستگاه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر دغدغه ای به نام تولید نداریم و تمامی تمرکز ما بر روی خدمات پس از فروش و کیفیت محصولات می باشد که منجر به عدم تأثیرپذیری ایران خودرو از تحریم ها می گردد.

این مقام مسئول به تولید موتور پایه گازسوز EF7 در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد و اظهار داشت: تاکنون یک میلیون و ۳۰۳ هزار دستگاه خودرو گازسوز توسط مجموعه ایران خودرو تولید شده است و می بایست تا بهمن ماه سال جاری اولین موتور دیزل مورد بهره برداری قرار گیرد که این امر منجر به کاهش ۳۰ درصدی مصرف سوخت، ۲۵ درصدی آلایندگی و همچنین افزایش ۴۰ درصدی توان موتور می گردد.

وی به رونمایی از ۲ پلت فرم محصولات ایران خودرو اشاره کرد و گفت: بهمن سال آینده اولین پلت فرم تولیدی ایران خودرو رونمایی خواهد شد و پلت فرم دوم نیز در حال انعقاد قرارداد با یک شرکت خارجی برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی می باشد که اولین عرضه آن ظرف یک سال و نیم آینده در تیراژ ۱۰۰ دستگاه در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

یکه زارع در خاتمه سخنان خود اظهار کرد: بایستی پنج شرکت جدید در تولید قطعات گیربکس اتوماتیک در مجموعه ایران خودرو راه اندازی گردد، زیرا تولید قطعات توسط دو شرکت چرخشگر و نیرو محرکه به تنهایی نمی تواند ظرفیت تولید ما را تأمین نماید. بایستی حمایت خاصی از قطعه سازان انجام گیرد که از جمله آن کاهش ۵۰ درصدی تعرفه گمرکی می باشد. زیرا قطعه سازان با پرداخت مالیات و ایجاد اشتغال منجر به جبران کاهش هزینه های گمرکی خواهند شد.

از سویی دیگر مدنی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه دومین همایش بین المللی صنعت خودرو با مثبت دانستن اقدامات مؤثر دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در یک سال و نیم گذشته شاهد رشد خوبی در تولید محصولات خودرویی بوده ایم که این امر منجر به افزایش تولید و درآمد ناخالص ملی و حرکت رو به رشد سهام شرکت های خودرویی در بورس شده است.

وی به نیروی انسانی ارزان در ایران اشاره کرد و گفت: ایران یکی از بهترین جاذبه های سرمایه گذاری به دلیل پایین بودن نرخ انرژی در مسائلی از جمله برق، گاز، گازوییل و همچنین بنزین می باشد که این امر منجر به کاهش ۱۰ درصدی قیمت نهایی محصولات تولید شده می شود.

این مقام مسئول به میزان خودرو های در حال تولید در مجموعه سایپا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۴۵ هزار دستگاه در مجموعه سایپا تولید می گردد و همچنین ۴۶ هزار دستگاه نیز سالیانه در سایت های خارجی سایپا از جمله سوریه، سودان، عراق و همچنین ونزویلا تولید می شود.

مدنی به حضور ۸۰ شرکت وابسته به شرکت سایپا اشاره کرد و اظهار داشت: از این مجموع ۳۰ درصد شرکت های وابسته به گروه سایپا را شرکت های قطعه ساز تشکیل می دهند که وظیفه مهیا کردن قطعات مورد نیاز شرکت را برعهده دارند.

وی گفت: شرکت های خارجی که در شرایط تحریم با صنعت خودروسازی ایران همکاری می نمایند پس از لغو تحریم ها از موقعیت بسیار خوبی در راستای فعالیت در صنعت فوق برخوردار خواهند شد.

این مقام مسئول از همکاری کمتر از ۵ درصد گروه سایپا با شرکت های چینی خبر داد و گفت: هدف سایپا همکاری با برندهایی است که سابقه قابل توجهی با گروه سایپا دارند و اکنون برخی برندهای چینی با توجه به پلت فرم های در حال ساخت سایپا به طور آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته اند و در آینده همکاری با آنها منوط به نحوه عملکردشان می باشد.

مدنی به تولید خودروی پراید در راستای حفظ خط تولید قطعه سازان داخلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو خط تولید پراید در مجموعه سایپا جمع آوری شده و به جای آن خط تولید تیبا افزایش یافته است و خودروی پراید در سال های آینده تولید خود را در حد صادرات انجام می دهد.

وی به ۲۲۲ میلیون دلار سرمایه ناشی از صادرات محصولات سایپا در سال ۲۰۱۲ اشاره کرد و یادآور شد: در سال های قبل حرکت مسئولین وقت به گونه ای بود که مانع از روند صادرات محصولات سایپا گردید و با برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری بایستی ۳۰ هزار دستگاه از شرکت فوق صادر گردد.

این مقام مسئول با اشاره به برآورد آخرین ارزش دارایی های سایپا گفت: در حال حاضر دارایی گروه خودروسازی سایپا ۳ میلیارد دلار می باشد و همچنین مجموعه سایپا آماده واگذاری بخشی از سهام شرکت خود به شرکت های خارجی است و همچنین شرکت های خارجی بایستی در صورت خرید سهام سایپا اقدام به تولید قطعه در داخل کشور نیز نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ