شیب ناملایم گرانی نان کلید خورد

0

روزی هر روز مردم ،قوت فقیر و دارا از امروز گران شد و حالا بر اساس تصمیم و تصویب دولت و البته نانوایان لقمه حلال هرخانواده با قیمت‌های دلخواه بر سر سفره‌ها خواهد آمد.

اگر در خاطره ها باقی مانده باشد در زمانهای نه چندان دور نانوایان چانه خمیر را در ترازو می گذاشتند و بعد از کشیدن وزن، خمیر را راهی تنور می کردند و حتی در زمانهای دورتر نان پخته شده بعد از وزن کشی به دست مشتری می رسید و غل و غشی در تحویل آن وجود نداشت، اما امروز دیگر از آن وزن کشی ها که خبری نیست بلکه هر نانوا در شکل های جدید و با ریختن چند کنجد، به بهانه هزینه های تحمیلی با تغییر قیمت و به قصد بالا بردن کیفیت، روزی هر روز مردم را با نظرات جدید و با اختیاراتی که دولت به او سپرده قرار است راهی سفره های من و شما کند.

شیوه جدید دولت برای افزایش قیمت نان بدون اینکه قصد دخالت در این افزایش قیمت را داشته باشد از اتفاقات نادری است که جای تأمل بسیار دارد چرا که بنابر اعلام سخنگوی دولت قیمت نان برای جبران هزینه انرژی و دستمزد کارگران از امروز حداکثر تا ۳۰ درصد افزایش می یابد.

دولت در اعلام نظر نهایی این اقدام را بنا بر خواسته اتحادیه نانوایان و برای جبران افزایش هزینه انرژی و دستمزد کارگران دانسته و البته این تاکید را داشته که دولت قیمت آرد و گندم را افزایش نداده و سالانه ۷۲۰۰ میلیارد تومان برای نان و گندم اختصاص خواهد داد ولی دست نانوایان را باز می گذارد که تا ۳۰ درصد قیمت نان را افزایش دهند.

هرچند محمد باقر نوبخت سخنگو دولت گفته که میزان افزایش قیمت نان در استانها با تصمیم استاندار است اما تجربه رفتن در پشت صف نانوایی نشان داده که قیمت گذاریهای مشخص شده هم نمی تواند تغییری در نظر نانوایان و افزایش قیمت،به بهانه اضافه کردن چند کنجد یا تغییر شکل برای تفاوت با نانوای همسایه را به دنبال داشته باشد.

محسن لزومیان رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ،گفته قیمت نان بربری از ۵۰۰ به ۷۰۰، نان سنگک از ۶۰۰ به ۸۰۰ و نان لواش و تافتون از ۳۰۰ به ۴۰۰ تومان افزایش می یابد اما اعلام این قیمت ها در شرایطی است که همه می دانیم ارقام اعلام شده با تفاوت رقم ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان گرانتر قرار است به دست مشتری برسد.

البته افزایش قیمت نان هم بی تاتثر در قیمت انواع نان فانتزی، شیرینی کیک یا بیسکویت نیست بطوریکه محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی هم تاکید کرده از امروز دوشنبه قیمت نان بربری صنعتی ۹۰۰ تومان، نان باگت ۶۵۰ تومان، نان همبرگری ۶۵۰ تومان و نان برکشن حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ تومان شده است ، که با این اعلام نظر قطعا اگر قرار است گذری به شیرینی فروشی داشته باشید باید منتظر شنیدن رقم های جدید هم باشید.

باز گذاشتن دست نانوایان از سوی دولت برای افزایش قیمت نان اقدامی است که نشان می دهد دولت در این بخش، از وظیفه سنگین خود شانه خالی کرده و اختیار را ، به دست کسانی سپرده که امکان دارد در سایه بی تدبیری ها موجبات ناراحتی مردم و درگیری میان خود و نانوایان را فراهم کنند.

افزایش قیمت نان در نیمه دوم سال که هنوز افزایش حقوقی برای کارمندان و کارگران به همراه نداشته ،این علامت را به جامعه داده که باید چنین اضافه هزینه ای را به تنهایی بر دوش بکشند و صد البته در سایه این افزایش ،بالا رفتن قیمت دیگر اقلام ، از جمله برنج و روغن و…را نیز انتظار بکشند و همه محاسبات اقتصادی خانوار را بر اساس ارقام جدید پایه گذاری کنند.

قرار بود به جز بنزین افزایش قیمت ها با “شیب ملایم” باشد اما سوال این است که اگر افزایش ۳۰ درصدی یا ۴۰ درصدی قیمت نان در یک شب ، شیب آرام است، پس شیب تند چه معنایی دارد و دولت چه پاسخی برای این شیب ملایم دارد که خلاف خواسته و انتظار مردم از دولت تدبیر و امید است./جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ