امضای نامه در مجلس به خاطر «رودربایستی» / احضار معاون وزیر بهداشت به دادسرا

0

ایران نوشت:چند روز بعد از آنکه ۱۵۱ نماینده مجلس از رئیس جمهوری خواستند تا نسبت به اتمام عملیات اجرایی جاده علی آباد کتول (شیرین آباد)- ابرشاهرود اقدام کند، یکی از نمایندگان گفت که برخی نمایندگان به خاطر «رودربایستی» نامه ساخت جاده در جنگل ابر را امضا کرده اند.

«مهرداد بائوج لاهوتی» عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست مجلس به مهر گفت: نمایندگان مردم آنقدر با هم رودربایستی دارند که برخی اعضای فراکسیون که باید حامی محیط زیست باشند، بدون اطلاع از محتوای نامه مورد درخواست متقاضیان، ساخت جاده آن را امضا می کنند.در روزهای اخیر استاندار سمنان نیز به منظور حفظ محیط زیست طبیعی این جنگل با ساخت جاده در آن مخالفت کرده است.

مرتضوی از شاکی خود شکایت کرد

سعید مرتضوی مدیر عامل سابق سازمان تأمین اجتماعی از یکی از شاکیان خود در پرونده تخلفات سازمان تأمین اجتماعی و شرکت شستا شکایت کرد. به گزارش ایسنا، چندی قبل وکیل سعید مرتضوی با مراجعه به دادسرای ناحیه ۴ تهران (رسالت) به اتهام افترا و نشر اکاذیب از مصطفی ترک همدانی (یکی از شاکی های خود و وکیل تعدادی از کارگران یک کارخانه تولیدی در چابهار) شکایت کرد. بازپرس پرونده، وی را برای ادای توضیحات فراخوانده است تا پاسخگوی شکایت مرتضوی باشد. گفتنی است سوم آذر ماه جاری مرتضوی با احضار بازپرس شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت برای پاسخ به برخی سؤالات در خصوص گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور و شاکی های خصوصی از تأمین اجتماعی در دادسرا حضور یافت. پس از پایان جلسه تحقیق و بازجویی ، بازپرس پرونده برای مرتضوی به دلیل اتهام خیانت در امانت، اخلالگری در نظام اقتصادی و تصرف غیرقانونی در اموال دولتی، قرار کفالت دو میلیارد تومانی صادر کرد.

«۲۰:۳۰ » تذکر گرفت

در پی شکایت نمایندگان اردبیل به خاطر پخش خبر نزاع دسته جمعی در بیمارستانی در این شهر در بخش خبری ۳۰ :۲۰، شورای نظارت به این بخش خبری تذکر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، در این تذکر آمده: «این اقدام بخش خبری ۳۰ :۲۰، زمینه ساز شکل گیری یک بحران امنیتی و اجتماعی در استان اردبیل شده است.» در این تذکر آمده: رسانه ملی باید توجه داشته باشد که مشابه چنین نزاعی در شهرهای مختلف کشور صورت می پذیرد اما به هیچ وجه ضرورتی برای پخش آن در شبکه ملی وجود ندارد.

احضار معاون وزیر بهداشت به دادسرا

با شکایت سه نفر از وکلای دادگستری، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ادای توضیحات به شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت احضار شد. به گزارش ایرنا، در مهر سال جاری سه نفر از وکلای دادگستری به دلیل نظارت نداشتن بر تولید برنج مصنوعی، شیر آلوده به پالم و خمیر مرغ از معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شکایت کردند.

یکی از شاکی ها در این خصوص گفت: معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، روز سه شنبه برای ارائه توضیحات به بازپرس این پرونده به دادسرای کارکنان دولت می رود. وی پیشتر گفته بود که در ادامه رسیدگی به پرونده محصولات لبنی آلوده به پالم از مراجع قضایی تقاضا کردیم تا به موضوع برنج مصنوعی و خمیر مرغ که بهداشت و سلامت مردم را تهدید می کند، نیز رسیدگی کنند. به گفته ترک همدانی این شکایت به شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد و بازپرس نیز دستور ارجاع موضوع به کارشناسی را داد تا کارشناسان نظر خود را درباره درستی یا نادرستی آلوده بودن این محصولات اعلام کنند.

اعمال مذهبی در ادارات چین ممنوع شد

جمهوری اسلامی نوشت:دولت مرکزی چین دستور داده هیچکس در ادارات و دوایر دولتی و خصوصی استان اویغورنشین “سین کیانگ” که عمدتاً مسلمان هستند حق ندارد اعمال مذهبی را به جای آورد.

به گزارش پایگاه خبری “ورلدبولتن” در این فرمان تازه حکومتی، علاوه بر ممنوعیت افراد برای انجام مناسک مذهبی، هر کس از اینترنت برای ضربه زدن به منافع چین و حکومت کمونیستی این کشور نیز استفاده کند جریمه و مجازات خواهد شد. براساس این قانون جدید که توسط شورای حزب کمونیست شاخه سین کیانگ در روز جمعه تصویب شده، این اقدام بین ۵ تا ۷ هزار یوان جریمه خواهد داشت و همه تجهیزات این افراد نیز توسط دولت ضبط خواهد شد. همچنین از رهبران اسلامی منطقه خواسته شده افرادی را که به زعم حکومت دارای تفکراتی تندرو و متعصب هستند به مقامات لو دهند. این قانون همچنین افراد را از دیدن سایت ها یا فیلم هایی با محتوای افراطی به شدت منع کرده است.

در تشییع جنازه “صباح” خواننده زن ۸۷ ساله لبنانی که در بیروت برگزار شد، هواداران وی یکی از ترانه های او را پخش کردند و با رقصاندن تابوت حاوی جنازه در میان جمعیت، تعدادی از آنها از زن و مرد به رقص و پایکوبی زیر جنازه پرداختند. شبکه های اجتماعی که این صحنه را به عنوان یک پدیده عجیب نشان داده اند، درصدد هشدار دادن نسبت به چنین هنجارشکنی هایی در کشورهای اسلامی برآمدند که می تواند الگوی غلطی باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی ایدز (۱۰ آذرماه) ضمن استقبال از پیشرفت چشمگیری که جهان در پاسخ به همه گیری ایدز نشان داده گفت امروزه ۳۵ میلیون انسان با اچ آی وی زندگی می کنند و تعداد ۱۹ میلیون نفر از آنان از داشتن ویروس آگاه نیستند. بان کی مون در این پیام افزوده است: تقریباً ۱۴ میلیون نفر در سراسر جهان درحال حاضر به درمان اچ آی وی دسترسی ندارند. به گفته وی، از ۱۳۸۰ ابتلا به عفونت های جدید اچ آی وی ۱۰ تا ۳۸ درصد کاهش یافته و از عفونت بین یک میلیون و ۱۶۰ هزار نوزاد به وسیله ارائه داروهای اساسی ضد رتروویروس جلوگیری شده و تا چند سال آینده امحای انتقال از مادر به کودک محقق می شود. دبیرکل سازمان ملل در این پیام وعده داد تا سال ۱۴۰۹ به ایدز خاتمه داده شود.

رئیس سابق دفتر مرکز امر به معروف و نهی از منکر عربستان در مکه مکرمه مدعی شد که حجاب برای همه زنان واجب نیست و در دوران پیامبر(ص) فقط مختص زنان ایشان بود. به گزارش شفقنا به نقل از العالم، “احمد الغامدی” ادعا کرد: علمای اسلام درباره عدم وجوب حجاب برای همه زنان اتفاق نظر دارند و صحابه پیامبر اسلام(ص) نیز حجاب را برای همه زنان واجب نمی دانستند. روزنامه الانباء به نقل از الغامدی نوشت: زنان اگر آرایش هم کرده باشند، می توانند چهره خود را نشان بدهند. وی برخلاف فتوای فقها و احکام قطعی اسلام، مدعی شد: مرد می تواند به چهره زن زیبائی که آرایش کرده است نگاه کند و زنان و مردان می توانند در جشن ها محل های کار و دانشگاه ها در کنار هم باشند و اختلاط زن و مرد در این موارد جایز است. الغامدی در یک تناقض گوئی آشکار، ادامه داد: زنان مسئول گناهان مردان نیستند و فقط مردان باید بار گناه های خود را به دوش بکشند.

تقی زاده حزب مشارکت برای شهید مدرس قلم فرسایی کرد

کیهان نوشت:عضو بروکسل نشین حزب مشارکت در باب شخصیت و فضیلت های شهیدمدرس قلمفرسایی کرد.رجب مزروعی عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم و دبیر انجمن صنفی روزنامه نگاران بود که چند سال پیش به همراه پسر خود خوش نشینی در بروکسل را اختیار کرد و ضمن همکاری با گروهک ۴-۵ نفره شورای هماهنگی سبز، در برخی جلسات گروهک های ضدانقلاب حضور به هم رساند. او ضمن مقاله ای در سایت جرس می نویسد: شهید مدرس یکی از شخصیت های نادر و یگانه تاریخ معاصر است. از سال ۱۳۲۸ ه.ق زندگی مدرس با تاریخ سیاسی معاصر ایران تا هنگام شهادتش درهم آمیخته است و آیینه ای از سیاست ورزی خردمندانه، اخلاقی، شجاعانه، هوشمندانه، زمانشناسانه، پاک و انسانی و… را از او به نمایش می گذارد. در فضلیت و بزرگی مدرس همین نکته کفایت می کند که حتی مخالفان و دشمنان سرسختش نتوانستند پیرایه ای بر او بندند و در روزگارانی که غالب سیاستمداران ایرانی شیفته زر یا مرعوب زور یا بازیچه ترویز قدرتمداران داخلی و خارجی شده بودند او هرگز آلوده نشد و در نهایت جان خود را بر پیمان خویش با خدا و خلق نهاد. اینکه در جمهوری اسلامی ایران سالروز شهادت «مدرس» را بنام «روز مجلس» نامگذاری کرده اند الحق و الانصاف کاری شایسته این یگانه تاریخ در عرصه نمایندگی مردم در مجالس پس از مشروطه تا به سلطنت رسیدن رژیم پهلوی و الغای مشروطیت است، اما اینکه چقدر محتوای مجالس پس از انقلاب اسلامی تا امروز اجازه رفتار «مدرس گونه» داده و می دهد البته جای بحث و مناقشه بسیار دارد، چرا که «رفتار مدرس گونه» سرنوشتی همچون او را در پی داشت.

مزروعی می افزاید: مجالس و محافل بسیاری برای تقدیر و تجلیل از «مدرس» بعمل آمده است ولی می توان گفت در همه اینها نام «مدرس» صورتا زیاد گفته و پاس داشته می شود اما سیرت «مدرس» چطور؟ به نظر شما اگر مدرس امروز زنده بود چه می کرد؟ و چه بر سرش می آمد؟ آیا برپایه تجربیات حادث «مدرس» از صافی «نظارت استصوابی» شورای نگهبان برای نامزدی نمایندگی مجلس عبور می کرد؟ و اگر هم عبور و با رای مردم نماینده می شد می توانست رفتاری «مدرس گونه» داشته باشد؟یادآور می شود شهید مدرس به چند ویژگی مهم شناخته می شود ۱- ضدانگلیسی بودن ۲- دلبستگی به اسلام و ایران ۳- جانبازی در راه عقیده. رجب مزروعی که خوب است حتی حسن تقی زاده فراماسونر- عامل امضای برخی قراردادهای نفتی خائنانه به نفع انگلیس و گوینده تعبیر «مأمور بودیم و معذور» نیز از شهید مدرس تحلیلی کرده و گفته «هیچ یک از ما مدرس نمی شدیم. همه ما ترجیح دادیم همراه موج شویم و به ساحل برسیم، اما مدرس مقابله کرد و جان خود را گذاشت».

بدین ترتیب جا دارد از عضو خوش نشین حزب مشارکت سوال کنیم: ۱- آیا شهید مدرس نیز به مردم خود اهانت می کرد و می گفت حتی اگر مرگ موش را هم مجانی توزیع کنیم برای آن صف می کشند؟! ۲- شهید مدرس می گفت دیانت و سیاست ما عین هم است؛ منافقانی که نان خط امام را خورده و سپس با پرچمداران سکولاریسم هم پیاله شدند نیز همین ادعا را داشتند یا درست خلاف آن عمل کردند؟ ۳- شهید مدرس دشمن انگلیس بود و حتی ادعای حمایت انگلیسی ها از تمامیت ارضی در قرارداد ۱۹۱۹ را عار ایرانی می دانست. آیا مدعیان اصلاح طلبی که برخی از آنها هم اینک در انگلیس و فرانسه و بلژیک پناهندگی گرفته اند، از منطق سرسپردگی رضاخانی پیروی کردند یا از مرام شهید مدرس؟ و اگر انگلیس دشمن شهید مدرس بود که به واسطه رضاخان او را به شهادت رساند، به کدام علت از افراطیون مدعی اصلاح طلبی حمایت می کند و مثلا به واسطه شبکه دولتی بی بی سی، به امثال آقای مزروعی تریبون می دهد؟! ۴- مدرس صراحتا با سیاست های انگلیس و استعمار مخالفت می کرد.

آیا نمایندگان خائنی که در مجلس ششم نامه جام زهر تسلیم در برابر استعمارگران غربی را منتشر کردند، به مدرس شباهتی داشتند یا در حوزه خیانت چنان حرفه ای شده بودند که دست تقی زاده ها و تجدد ها را از پشت می بستند؟! ۵- همان انگلیسی هایی که رضاخان و محمدرضا پهلوی را روی کار آوردند، مکررا و از جمله در فتنه ۸۸ از مدعیان دروغین اصلاح طلبی حمایت کردند. و… به امثال آقای رجب مزروعی و دیگر اعضای فراری فراکسیون مشارکت در مجلس ششم توصیه می شود از این به بعد درباره پیشکسوتان خود در خیانت قلمفرسایی کنند.

فهرست اختلافات موجود در مذاکرات هسته ای ایران و غرب

مدیر مطالعات هسته ای در بنیاد کارنگی می گوید: همچنان شکاف های مهمی در مذاکرات غرب و ایران وجود دارد.جان پرکوویچ در مصاحبه با وبسایت بنیاد کارنگی می گوید: مقامات ایرانی تاکید می کنند که ایران توانمندی هایی بدست آورده و از همه مهمتر توانمندی غنی سازی را کنار نخواهد گذاشت. مسئله میزان توانایی غنی سازی است که ایران آن را حفظ خواهد کرد یا آن را کنار خواهد گذاشت. مرتبط با این مسئله، دو طرف بر سر مدت محدودیت فعالیت های هسته ای ایران نیز اختلاف نظر دارند. جزئیات این عدم تفاهم ها به شکل عمومی منتشر نشده اما به نظر می رسد غرب به روی این نکته تاکید دارد که ایران ۱۰ هزار سانتریفیوژ که در مرحله ذخیره مونتاژ است را به کار نیندازد و تعداد ۹۰۰۰ سانتریفیوژ در حال کار را نیز کاهش دهد.

وی اضافه کرد: هنوز مشخص نیست که آیا ایران حاضر است که از سانتریفیوژهای در حال گردش بکاهد یا نه. مذاکره کنندگان ایرانی اساسا تمایلی به کاهش تعداد مورد نظر غرب ندارند. شکاف مهم دیگر بین دو گروه از دغدغه های طرفین روند رفع تحریم هاست که احتمالا ایران از طریق یک توافقنامه به آن دست خواهد یافت. ایران می گوید تحریم ها باید بطور کامل و سریع برداشته شود. آمریکا و دیگر قدرت ها تاکید دارند که تحریم ها در ابتدا می تواند تعلیق شود تا رفع کامل صورت بگیرد. روند رفع این تحریم ها و میزان و ریتم آن هنوز مورد توافق نیست. مدت یک توافق کلی و مراحل مختلف آن نیز همچنان از موارد اختلاف است. البته بر سر اصول پایه ای دیگر نیز اختلافاتی وجود دارد. اگر این اختلافات حل شود، مذاکرات طولانی نهایتا به مرحله آخر اجرای جزئیات فنی خواهد رسید. آنچه واضح است اینکه همه این نکات مسائلی به غایت پیچیده هستند. به گزارش دیپلماسی ایرانی این مدیر مطالعاتی بنیاد کارنگی درباره پیش بینی آینده می گوید: پیش بینی تقریبا غیرممکن است و هیچ اعتمادی وجود ندارد. مشکل است که بتوانیم ببینیم چه تحولات جدیدی می تواند آمریکا و شرکایش را تشویق کند تا پیشنهادهایشان به ایران را تغییر دهند. بطور خاص، اینکه تحولات سیاسی در ترتیبات منطقه ای چگونه می تواند انگیزه ای برای تسهیل درخواست های مطرح شده از ایران را فراهم کند، سخت است. به نظر می رسد، متغیری که اتفاقا می تواند زمینه ساز تغییرات بشود در داخل ایران است و به این بستگی دارد که گرایش های سیاسی و اقتصادی فراگیرتر در ماه های آتی چگونه متحول می شوند.

بازی گردانندگان سایت با هاشمی رفسنجانی

«تفاوت زیادی بین معین و فرهادی نیست.» این تعبیر را سایت هاشمی رفسنجانی از قول وی منتشر کرد و روزنامه آرمان هم که به عنوان روزنامه خانواده هاشمی فعالیت می کند تبدیل به تیتر و عکس اول خود کرد.طبق معمول البته این سخنان هاشمی مربوط به روزهای اخیر نیست. هاشمی این سخن را سال ۱۳۶۸ عنوان کرده است. او به هنگام معرفی وزرای کابینه خود به مجلس و درباره معین می گوید: انتخاب آقای دکتر معین به عنوان وزیر فرهنگ و آموزش عالی، به این دلیل نبود که ما از آقای دکتر فرهادی ناراضی بودیم. من از اول آقای دکتر فرهادی را یک وزیر موفق می دانستم. ایشان همیشه کار می کردند و من هم به ایشان علاقه مند هستم و بعدا هم از ایشان استفاده خواهم کرد اما دو سه نکته بود که ما به آقای دکتر معین رسیدیم. یکی نیازی است که ما الان به جذب چهره های علمی در دانشگاه ها داریم. در این مرحله، ما فکر می کنیم آقای دکتر معین بتوانند در این قسمت موفق تر باشند. من فکر می کنم بین آقای دکتر فرهادی و دکتر معین زیاد تفاوتی وجود نداشته.

افراطیون مدعی اصلاحات که دستی بر نشریات زنجیره ای دارند و رد پای آنها در میان برخی گرداننده سایت آقای هاشمی هم دیده می شود با انتشار این تیتر و خبر غلط انداز خواسته اند چنین القا کنند که در وزارت علوم و تعیین وزیر برای آن از اصولگرایی مجلس تو دهنی نخورده اند و روال قبلی افراطیون ادامه پیدا می کند حال آن که اگر معین بعدها آلت افراطیون مشارکت برای شعارهای ساختارشکنانه قرار گرفت، دکتر فرهادی در جلسه رأی اعتماد صراحتا اعلام کرد: «رهبری فصل الخطاب و فتنه خط قرمز ماست.»اما صرف نظر از این واقعیت باید یادآور شد معین سال ۶۸ معین سال ۸۳-۸۴ نبود. او ضمن واگویی برخی مواضع ساختارشکنانه تندروها، در رقابت با هاشمی قرار گرفت و حتی در جلسات درون گروهی مشارکتی ها گفته شد که اگر معین با هاشمی به دور دوم انتخابات بروند به راحتی می شود کار هاشمی را تمام کرد چرا که او دارای رأی منفی بالایی است. (اظهارات شکوری راد و عبداله ناصری و…) مشارکتی ها البته قبلا هم از خجالت آقای هاشمی درآمده بودند و به واسطه روزنامه هایی مانند صبح امروز (سعید حجاریان) هاشمی را عالی جناب سرخپوش قتل های زنجیره ای خوانده بودند و… این معین و حامیانش، آن معین سال ۶۸ یا ۷۶ نبودند!

سایت آقای هاشمی همچنین در ادامه بازی انتشار مطالب تاریخ گذشته به نقل از مصاحبه مهرماه سال ۹۱ وی نوشت: «مخالفان حکومت اسلامی و ولایت فقیه از قبل از انقلاب زمانی که مبارزه با شاه به مرحله خطر و جانفشانی رسید، تحت عنوان ولایتیون با برنامه و اعتقادات حضرت امام برای مبارزه و تشکیل حکومت اسلامی به مخالفت پرداختند. ولایتیون اعتقاد داشتند تا ظهور امام عصر(عج) هیچ پرچمی تحت عنوان حکومت اسلامی به خصوص با نام اهل بیت(ع) نباید برافراشته شود که همین امر امام(ره) را بر آن داشت تا با تدریس درس ولایت فقیه در نجف این طیف را به حاشیه براند. نظر منفی امام(ره) به این طیف ولایتیون زمان شاه تا پایان عمر ادامه داشت ولی متاسفانه این طیف با نفوذ به برخی باندهای قدرت، تحت شعارهای ظاهر الصلاح و اسلامی و البته عملکردهای ضداسلامی خود، ضربات خود را به انقلاب، نظام اسلامی و به خصوص رکن اساسی آن یعنی ولایت فقیه وارد می آورند».

درباره این تحلیل نیز چند پرسش کاملا روشن وجود دارد و آن اینکه مخالفان ولایت فقیه و حامیان جدایی دین از سیاست در آشوبگری سال ۸۸ در کدام جبهه ایستاده بودند؟ و چه کسانی در خیابان شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه می دادند؟ آنها غیر از فتنه گران سبزی بودند که آقای هاشمی در نماز جمعه و پس از آن از آنان حمایت کرد؟!اما سؤال مهمتری نیز در میان است و آن اینکه گردانندگان سایت آقای هاشمی که بعضا آلودگی شدید به فتنه گران دارند چه بازی شیادانه ای را برای وی ترتیب داده اند؟

رای الیوم: بازی با سلاح نفت کار دست عربستان خواهد داد

بازی سیاسی با بهای نفت ایران و روسیه، قمار بزرگی است که ممکن است به هزینه های گزاف برای دولت سعودی بینجامد.عبدالباری عطوان در روزنامه رای الیوم نوشت: عربستان با بازی با قیمت نفت و افزایش تولید، دست به قمار بزرگی در برابر ایران و روسیه می زند و هزینه های این تصمیم سیاسی، برای ریاض بسیار بالا خواهد بود. عربستان در اجلاس اوپک مانع از کاهش تولید نفت (روزانه ۳۰ میلیون بشکه نفت) شد ولی پیامدهای سیاسی این اقدام، با توجه به آسیب هایی که متوجه کشورهایی مانند روسیه، ایران، ونزوئلا، الجزایر و عراق می شود، برای ریاض بسیار گزاف خواهد بود. چرا که عربستان از نفت به عنوان سلاح استفاده می کند.

الرای الیوم افزود: احتمالا عربستان با حجم صندوق ذخیره ارزی معادل بیش از ۶۷۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلاری، در کوتاه مدت از سقوط قیمت نفت آسیب نخواهد دید، همچنان که هم پیمانان حوزه خلیج فارس این کشور نیز مانند کویت (با ذخیره ۴۱۰ میلیارد دلاری) امارات (۷۷۳ میلیارد دلار) و قطر (۱۷۰ میلیارد دلار) آسیب چندانی در حوزه اقتصاد نخواهند دید. اما این کشورها و عربستان در حوزه سیاسی با پیامدهای بسیار منفی مواجه شده و ناگزیر به پرداخت هزینه های سیاسی گزافی در ابعاد داخلی، خارجی و منطقه ای خواهند شد.یکی از شاهزادگان بلندپایه و مهم خاندان پادشاهی عربستان، شاهزاده «ولید بن طلال» در نامه سرگشاده ای به وزیر نفت این کشور و جمعی دیگر از وزرا نسبت به این پیامدها هشدار داده و در صفحه توییتر خود ضمن انتقاد از «کوچک انگاری آثار منفی این کاهش قیمت نفت بر بودجه و اقتصاد عربستان»، اظهارنظرهای مسئولان عربستانی با این رویکرد را محکوم کرده است. واقعیت این است که باید این موضع گیری را مورد توجه قرار داد زیرا این دیدگاه نماینده تفکر بخش مهمی از ساختار قدرت و جامعه عربستان است.

عطوان ادامه می دهد: هنگامی که عربستان در میانه دهه ۸۰ میلیون ها بشکه نفت را وارد بازار کرد تا با هماهنگی آمریکایی ها، روند فروپاشی شوروی را تسریع بخشد، شوروی در موضع ضعف بود و اما امروز روسیه در حال شکوفایی و در مسیر بازیابی جایگاه و اقتدار بین المللی خود به رهبری پوتین مقتدر است؛ بعید نیست عدم ملاقات پوتین با سعود الفیصل در سفر اخیرش به مسکو، حاوی پیامی خاص و نشانه ای از تیرگی روابط عربستان و روسیه باشد.الرای الیوم خاطرنشان کرد: در مجموع اقدام عربستان در کاهش قیمت نفت در سال ۸۸ و بر اساس نظر آمریکایی ها، به در تنگنا قرار گرفتن عراق و حمله وی به کویت و اشغال این کشور و سپس اشغال عراق منجر شد؛ ولی در نهایت مشخص شد که آسایش خاطر عربستان و هم پیمانان خلیجی اش کاملا موقتی است و پیامدهای این سیاست در درازمدت کاملا معکوس شد. در عراق دولتی کاملا مخالف عربستان و همراستا با ایران روی کار آمد. امروز عراق بی ثبات است.

این روزنامه با بیان اینکه واکنش روسیه و ایران به اقدام عربستان دوستانه نخواهد بود می نویسد: واقعیت این است که عربستان در برابر این واکنش ها در داخل و خارج آسیب پذیر است.نویسنده در پایان خاطرنشان کرد: ما نیز مانند بسیاری دیگر امیدوار بودیم سلاح نفت در منطقه برای مبارزه با آمریکا، بازپس گیری حقوق ملت فلسطین و آزادسازی قدس شریف به کار گرفته شود نه برای تامین منافع آمریکایی ها.

ذره بین نهادهای نظارتی روی کارنامه اقتصاد مقاومتی دولت

خراسان نوشت:بر اساس ابلاغیه هایی که طی روزهای اخیر از سوی یک نهاد نظارتی خطاب به تعدادی از مسئولان مهم اجرایی ارسال شده، از آن ها خواسته شده است با توجه به ابلاغیه چند ماه قبل دولت در خصوص برنامه اجرایی دستگاه های دولتی در زمینه اقتصاد مقاومتی، گزارشی از اهم اقدامات انجام شده و طرح های مصوب شده توسط آن دستگاه طی ۶ ماه اول امسال، جمع آوری و تا نیمه آذرماه به دستگاه مذکور ارسال شود.

بی خبری مسئولان از عاقبت شورای تحول اداری

در حالی که بر اساس مصوبه سال ۹۰ شورای عالی اداری مقرر شده بود شورای تحول اداری در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی تشکیل شود و اقداماتی چون بررسی طرح ها و برنامه های تحول اداری و بررسی و تأیید برنامه های آموزشی و پژوهشی، انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای و نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه ها و مؤسسات وابسته را انجام دهد، طبق گزارش یک دستگاه مسئول، مدت هاست خبری از برنامه ها و اقدامات این شورای مهم به دست دستگاه های مسئول اجرایی و نظارتی نرسیده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ