افزایش ۲۰ درصدی نرخ فروش ذغال سنگ

0
افزایش حدود ۲۰ درصدی نرخ فروش محصول ذغالسنگ همراه با برگزاری جلسه ای میان سازمان ایمیدرو و شرکت های فعال در صنعت ذغالسنگ طی سال جاری به میان آمده است. در این جلسه که شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در آن حضور داشته، تمامی شرکت کنندگان از جمله ذوب آهن اصفهان با افزایش ۲۰ درصدی نرخ فروش محصول ذغالسنگ موافقت به عمل آورده اند. البته باید خاطر نشان کرد که تاکنون این دستور از سوی سازمان ایمیدرو به شرکت های فعال در این حوزه اعلام و ابلاغ رسمی نشده است.

مدیر مالی شرکت ذغالسنگ نگین طبس با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: علاوه بر این بسیاری از شرکت های استخراج کننده ذغالسنگ بر این باورند که با توجه به رشد نرخ تورم در سطح کشور، افزایش مجدد نرخ فروش این محصول امری لازم و ضروری است، به گونه ای که می بایست بهای فروش ذغالسنگ همانند سال گذشته طی دو مرحله افزایش یابد. حال آنکه شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از مشتریان این محصول تنها با افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش آن طی یک مرحله موافق بوده است.

علیرضا سعیدی پیرامون برنامه های “کطبس” طی سال جاری اظهار داشت: همراه با برنده شدن این شرکت در مناقصه ای که در سازمان ایمیدرو برگزار شده بود، استخراج ۳۰۰ هزار تن ذغالسنگ و تحویل آن به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در برنامه کاری “کطبس” قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این قرارداد مدت زمان پنج سال و شش ماه به طول می انجامد، افزود: این شرکت در نظر دارد تنها به آماده سازی معادن طی سال جاری بپردازد و عملیات استخراج را طی سال های آتی آغاز نماید. همچنین نرخ تحویل ذغالسنگ به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی مبلغ ۶۴ هزار تومان به ازای هر تن در نظر گرفته شده که این قیمت طی سال های آتی با رشد همراه خواهد شد.

این مقام مسئول در ارزیابی عملکرد سه ماهه نخست سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۲ بیان کرد: طی دوره مذکور، سود ۵۷۷ میلیون تومانی از محل فروش زمین ناژوان عاید شرکت شد که این امر دلیل عمده تحقق سود ۱۹۲ ریالی و پوشش ۳۳ درصدی بودجه برآوردی طی دوره عملکردی مذکور است.

مدیر مالی شرکت ذغالسنگ نگین طبس افزود: با توجه به اینکه روند تولید شرکت طی یک ماهه ابتدایی سال به دلیل تعطیلات رسمی طولانی مدت به کندی پیش می رود، انتظار آن می رفت که “کطبس” طی دوره عملکرد مذکور موفق به پوشش ۲۱ درصدی مقدار تولید برآوردی خود شود، حال آنکه در پی برقراری شرایط مناسب تولید طی ماه های آینده، بودجه برآوردی از لحاظ عملیاتی به طور کامل پوشش داده خواهد شد.

سعیدی در ارتباط با برنامه های شرکت جهت افزایش سرمایه گفت: “کطبس” افزایش ۵۰ درصدی سرمایه خود را از محل سود انباشته در نظر دارد که مدارک لازم جهت اخذ مجوز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه شده است، حال آنکه مشکلاتی در بیانیه ثبت آن به وجود آمده که هم اکنون در صدد رفع آن هستیم؛ بنابراین امیدواریم این برنامه تا پایان سال جاری اجرایی شود.

وی همچنین اضافه کرد: در راستای آماده سازی، تجهیز دستگاه ها و ماشین آلات معادن حدود سه میلیارد تومان هزینه صرف شد که برنامه افزایش سرمایه به منظور جبران این هزینه ها صورت می پذیرد.

این مقام مسئول پیرامون چشم انداز صنعت ذغالسنگ تصریح کرد: اگرچه تعداد شرکت های بورسی فعال در این گروه اندک است، اما شرکت های دیگری نیز وجود دارند که مشغول به فعالیت در این حوزه هستند و به نظر می رسد با توجه به روند مناسب تولید فولاد و کک در کشور، محصول ذغالسنگ نیز همواره با افزایش تقاضا مواجه باشد. این رشد تقاضا حتی در صورت امکان واردات کک و تأمین خارجی آن از سوی شرکت های متقاضی همچون ذوب آهن اصفهان به دلیل اینکه قیمت تمام شده واردات کک بیش از هزینه استخراج ذغالسنگ است، همواره برقرار خواهد بود. از این رو می توان چشم انداز روشنی پیش روی فعالان این صنعت تصور کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ