تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس /چهارشنبه ۱۲ آذر

0

شاخص کل بورس ۳۹۸ واحد نزول کرد و به رقم ۷۱,۸۶۰ واحد رسید . نمادهای فارس با ۷۰ واحد ، تاپیکو با ۴۷ واحد و نماد وبصادر با ۳۱ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۲۲ میلیارد تومان رسید که نماد بترانس۴ با ۴۶ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد . بعد از بترانس۴ ، رمپنا با ۱۰ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

در بازار فرابورس، شاخص ایفکس ۳ واحد نزول کرد و به رقم ۸۱۵ واحد رسید . نمادهای وگردش و دی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۱۸ میلیارد تومان رسید که قاسم با ۳۵ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

 

مهم ترین اخبار اقتصادی

تازه‌ترین آمار‌های بانک مرکزی از رشد نقدینگی تا پایان مهرماه نشان از آن دارد با وجود آنکه از درجه انحراف نقدینگی کاسته شده است، اما سطح کنونی فاصله معناداری با نقطه هدف مدنظر سیاست‌گذار پولی دارد. بنابر گزارش بانک مرکزی، در سه ماه گذشته رشد سالانه نقدینگی روند نزولی در پیش گرفته و با کاهش ۷/۲ واحد درصدی در این مدت به ۷/۲۸ درصد در مهرماه رسیده است.

در مورد نرخ ارز، دیروز نوسانات قیمتی دلار محدودتر از روزهای ابتدایی هفته بود و تب و تاب این ارز تا حدودی کم شد. در چهارمین روز هفته، اثرگذاری فعالان غیررسمی در بازار کاهش یافت و بهای دلار برای دومین روز متوالی با افت قیمتی مواجه شد .

خبری شنیدم در مورد توافق جدید ایران و قطر ، وزیر کار تاکید کرد: نشست امروز نشان داد که دو کشور اهتمام زیادی برای توسعه روابط کار دارند و وزیر کار و امور اجتماعی کشور قطر نیز بر تعامل روابط کار بین دو کشور تاکید داشتند . سرمایه‌گذاری شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بیمه‌ای و اعزام نیروی کار ایرانی به قطر؛ جدیدترین توافقاتی است که امروز به امضای وزرای کار ایران و قطر رسید .

در خبری دیگر، مشاور وزیر اقتصاد در حوزه مدیریت استراتژیک گفت: وزیر اقتصاد به بیمه ایران دستور داد که در راستای افزایش ظرفیت و توسعه بازار بیمه، با رویکرد پوشش ریسک‌های ناشناخته در اقتصاد ملی، تعداد طرح های جدید بیمه‌ای را به ۱۱ برساند . مجتبی لشکر بلوکی از دستور وزیر اقتصاد به بیمه ایران در خصوص جهت‌گیری‌های راهبردی آن خبر داد و گفت: بیمه ایران مکلف شده است، در راستای افزایش ظرفیت و توسعه بازار بیمه، با رویکرد پوشش ریسک‌های ناشناخته در اقتصاد ملی، تعداد طرح های جدید بیمه ای را به ۱۱ برساند .

مهم ترین اخبار سیاسی

خبری شنیدیم در مورد بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران در سنای امریکا،در این نشست افرادی همچون “دیوید آلبرات” مدیر موسسه دانش و امنیت بین‌ الملل (ISIS) ، گری سیمور” مدیر اجرایی بخش مطالعاتی مرکز “بلفر” و همچنین “مایکل دوران” عضو ارشد مرکز هیودسن شرکت می کنند . وال استریت ژورنال از جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به ریاست سناتور دموکرات “رابرت منندز” برای بررسی روند گفتگوها در روز چهارشنبه در پی توافق ایران و گروه ۱+۵ برای تمدید مذاکرات هسته‌ ای خبر داد . منندز که طرحی را برای افزایش تحریم های ضد ایرانی مطرح کرده، از تصویب تحریم‌ های تازه علیه ایران خبر داده است، این درحالیست که کاخ سفید درباره پیامدهای این تحریم ها هشدار داده است .

افخم همچنین گفت که روند مذاکرات کاملا شفاف و دقیق است. “هرگونه توافقی درپای میز مذاکرات صورت می‌گیرد و گمانه زنی‌ها درباره این که از پیش از مذاکرات توافقاتی صورت گرفته بوده کاملا غلط و نادرست است .” سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که هنوز زمان و مکان مذاکرات آتی بین ایران و گروه ۱+۵ مشخص نشده است .

نظر سوزان رایس: درباره تحریم‌ جدید علیه ایران، بر اساس گزارش پایگاه خبری هیل، سوزان رایس افزود: همچنین ایرانی ها به این نتیجه خواهند رسید که دلیل کمی برای ادامه این روند برسر میزمذاکره دارند . مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران موجب فروپاشی مذاکرات هسته‌ای می‌شود .

در همین رابطه ، در چهارچوب گفت‌وگوهای مشورتی دو کشور ایران و ایتالیا، لاپو پیستللی معاون وزیر امور خارجه ایتالیا طی سفری به تهران با مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه ملاقات و درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد . در این ملاقات مجید تخت روانچی با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته طی یکسال اخیر در روابط دو کشور خواستار توسعه متوازن روابط تهران – رم در ابعاد مختلف و تعمیق بخشیدن به آن بر اساس منافع و علایق مشترک و ظرفیت‌های موجود در روابط دو کشور شد .
و اما در حوزه داخلی ، جمعی از وزراء و اعضای دولت یازدهم و مسوولان کشوری از صبح امروز برای شرکت در مراسم افتتاح این خط آهن بین المللی در ایستگاه قطار گرگان حضور یافته بودند . قطار حامل رییس‌جمهور و اعضای دولت صبح چهارشنبه از ایستگاه گرگان به مقصد اینچه‌برون در شرق استان گلستان حرکت کرد . راه‌آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان امروز چهارشنبه با حضور روسای جمهوری سه کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح می‌شود .

فلزات اساسی، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی با اندکی افزایش همراه بود . بر این اساس مس به قیمت ۶۴۵۵ دلار ، آلومنیوم ۲۰۱۵ دلار ، روی ۲۲۰۶ دلار و سرب ۲۰۱۸ دلار برای هر تن معامله شدند . دلار با افزایش همراه بود و به قیمت ۳۳۷۶ تومان رسید و سکه در محدوده قیمتی ۹۵۵ هزار تومان داد و ستد شد .

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه ساختمانی، ثشاهد و ثامان با افزایش تقاضا همراه شدند ، سایر نمادها معملات قرمز رنگ داشتند . همچنین ، شرکت ثنوسا طی اطلاعیه ای اعلام نموده است که متراژ باقیمانده واگذار نشده پروژه ظفر در صورت عدم توافق با سازمان راه و شهرسازی استان تهران در خصوص موضوع پروژه بم و انتقال هزینه های آن به پروژه ظفر ، متراژ باقیمانده مورد اشاره در فوق متعلق به سازمان مذکور خواهد بود و در صورت توافق طبق نظر کارشناسان رسمی منتخب طرفین ( در صورت اعلام ) باقیمانده سهم متعلق به نوسا به حدود ۲۰۰۰ متر مربع قابل پیش بینی است که در این صورت هزینه های اتمام توسط نوسا پوشش داده می شود و هزینه ای بابت اتمام پروژه به شرکت نوسا تحمیل نخواهد شد . شرکت اعلام کرد که هرگونه ارقام و اطلاعات مطرح شده در بازار سرمایه توسط اشخاص ثالث و غیر مسئول در رابطه با درآمد متصوره در ارتباط با پروژه مسکونی ظفر که مغایر با افشاء اطلاعات در صورت های مالی ۹۳/۰۶/۳۱ باشد غیر واقعی است .

در گروه خودوریی و قطعه ساز اکثر نمادها قرمز رنگ و با صف فروش همراه بودند ، در خبری شنیدم ، رنو منتظر درخواست پارس‌خودرو برای ادامه تولید مگان است در روزهایی که خودروسازان ایرانی پی در پی نسبت به عملکرد رنو انتقاد کرده و حتی در پی جدایی از این شرکت فرانسوی هستند، گویا رنویی‌ها تمایلی به ترک «جاده مخصوص» ندارند و برنامه‌ای طولانی مدت را برای میهمانی در ایران در نظر گرفته‌اند. «رنو به ایران آمده، برای همیشه»؛ این جمله را پیمان کارگر، مدیرعامل رنوپارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-۹۰ در ایران) و تاکید می‌کند که این شرکت فرانسوی حتی با وجود تحریم‌ها نیز از ایران نخواهد

در خبری دیگر، شورای سیاست‌گذاری خودرو در حالی پیگیر تصویب «طرح مدیریت واردات خودرو» است که به‌نظر می‌رسد این طرح با حمایت جدی خودروسازان همراه است. بر این اساس اگرچه منتقدان طرح مذکور عقیده دارند خودروسازان به عنوان گروهی از فعالان اقتصادی که در واردات خودرو ذی‌نفع نیستند، نمی‌توانند برای این تجارت تصمیم‌گیری کنند، اما در مقابل خودروسازان رسما از دولت خواسته‌اند تا واردات برخی برندها به کشور ممنوع شود . به این ترتیب کارشناسان عقیده دارند با تصویب این طرح (که برخی محدودیت‌ها برای واردات خودرو قائل می‌شود) از سوی دولت؛ واردات خودرو با انحصار همراه خواهد شد.

خبری شنیدیم در مورد مذاکره با پژو و رنو در طبقه ۲۶ هتل آزادی، یک مقام حاضر در این مذاکرات می‌گوید : برگزاری این ضیافت شام بهانه‌ای بود تا نمایندگان ارشد خودروسازان خارجی حاضر در تهران فارغ از حساسیت‌های مذاکرات رسمی با خودوسازان ایرانی مذاکره کنند . نمایندگان ارشد شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو، سایپا، پژو، رنو و شرکت طراحی خودروی پنین فارینا در حاشیه ضیافت شام به مذاکره پرداختند . این ضیافت شام دوشنبه شب (دهم آذرماه) در طبقه بیست‌وششم هتل آزادی تهران با حضور معاون وزیر و مدیر کل دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد .

ختور، در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم ۹۳ شرکت را مبلغ ۷۴۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با افزایش ۱۴ درصدی همراه بوده است شرکت در دوره ۶ ماهه نخست خود توانست به ازای هر سهم ۴۱۵ ریال سود کنار بگذارد و ۵۶ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد. شرکت اعلام کرده است که دلیل تغییرات در افزایش پیش بینی ها ، افزایش درآمدهای غیر عملیاتی وسود سپرده های بانکی وسود ناشی از تسعیر ارز (بدلیل روندنرخ ارز) میباشد.

در گروه پالایشی ، تمام گروه قرمز رنگ بود.در خبری شنیدیم ، رئیس‌جمهوری روز گذشته به کشورهایی که در آخرین نشست اوپک با کاهش تولید نفت مخالفت کرده بودند، پاسخ داد؛ پاسخی تلویحی به عربستان و دیگر کشورهای منطقه. به باور رئیس‌جمهور، این اقدام تنها توطئه‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران است. روحانی در سخنانش در جمع مردم گرگان گفت: «با وجود اینکه دست‌های توطئه‌گر در منطقه و جهان، قیمت نفت را کاهش دادند و تصور می‌کنند برای ایران اسلامی و مسیر توسعه کشور مشکلی فراهم کردند، ملت ایران بدانند که دولت در هفته آینده بودجه را بدون کسری تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد

در گروه پتروشیمی و شیمایی نیز همچون سایر گروه ها با فشار فروش همراه بود. شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱۵۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال برساند که این افزایش سرمایه ۱۵۰۰۰ میلیارد ریالی از محل مطالبات حال شدۀ سهامداران و آوردۀ نقدی می باشد شرکت اعلام کرده است که موضوع افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی، جبران بخشی از مخارج سرمایه ای صورت گرفته بابت مشارکت در افزایش سرمایۀ شرکت-های سرمایه پذیر و تحصیل سرمایه گذاریهای بلندمدت می باشد .

شفنطی اطلاعیه ای اعلام نموده است که واحد اسید استیک این شرکت که از روز دوشنبه مورخ ۹۳/۰۹/۰۳ از مدار خارج و تولید محصول آن متوقف گردیده بود به یاری خداوند و همت و تلاش کارکنان پر تلاش و زحمتکش ، روز جاری مجددا بهره برداری از واحد مزبور آغاز و تولید محصول آن امکانپذیر گردیده است .

در مورد نرخ خوراک ، جلسه هفته اخیر کمیسیون برنامه و بودجه با تصویب واگذاری نحوه تعیین قیمت خوراک گاز و مایع مجتمع های پتروشیمی به دولت به پایان رسید که این مصوبه کمیسیون بایستی به صحن علنی مجلس ارایه شود و پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان طرح فوق پیرامون آن رأی گیری انجام شود . تاکنون قیمت گذاری خوراک گاز و مایع پتروشیمی ها از سوی مجلس شورای اسلامی تعیین می شد که طی سال گذشته و با تصویب نمایندگان ملت، نرخ خوراک گاز و مایع شرکت های پتروشیمی از حدود ۳ به ۱۳ سنت افزایش یافت . در همین راستا، دبیر انجمن صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه مجلس بایستی هدایت گر دولت در راستای دستیابی به اهداف باشد، اظهار داشت: تصمیمات اخیر کمیسیون برنامه و بودجه در واگذاری تعیین نرخ خوراک گاز و مایع پتروشیمی ها به دولت، بسیار مثمرثمر می باشد زیرا تصمیم گیری های دقیق دولت منجر به حرکت نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی به سویی می شود که باعث رشد و توسعه صنعت پتروشیمی گردد .

در گروه فولادی و فلزی نیز معملات کسل کننده ای رت مشاهده کردیم ، با کاهش روز گذشته نرخ ارز، بازار فلزات پایه داخلی نیز روند نزولی در پیش‌گرفته و طبق گفته معامله‌گران، بازار از شوک اخبار سیاسی و هسته‌ای بیرون آمده است. چرا‌که پیش از آن، افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها باعث شده بود مبادلات واقعی به حداقل رسیده و حتی برخی فروشندگان از فروش محصولات خود خودداری کنند. بازار فلزات رنگی در ایران همواره یکی از بازارهای تاثیر‌پذیر بوده و بیشتر از سایر بخش‌ها در مقابل جریانات و اخبار سیاسی واکنش نشان می‌دهد. البته به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه روند نزولی قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود و وضعیت فعلی بازار داخلی هم نشان‌دهنده افت نسبتا ملایم صنایعی است که پیش از این بیشترین اثرات را از تحریم‌ها تجربه کرده‌اند.ارفع امروز به قیمت ۳۵۱ تومان رسید.

در گروه تجهیزاتی، امروز رتکو با افزابش تقاضا همراه شد ، شرکت کنترل خوردگی تکین کو پیش بینی درآمد هر سهم در سال مالی جاری را یک هزار و ۱۱۳ ریال برآورد کرده بود که در آخرین گزارش عملکرد ۶ ماهه حسابرسی شده موفق به تعدیل مثبت سود ۱۵ درصدی نیز شده است . در همین راستا مدیر مالی شرکت کنترل خوردگی تکین کو ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: در آخرین گزارش عملکرد ۶ ماهه اول سال جاری “رتکو”، پیش بینی درآمد هر سهم با توجه به تعدیل مثبت سود ۱۵ درصدی به مبلغ یک هزار و ۳۰۷ ریال افزایش یافت و همچنین شرکت موفق به پوشش ۵۱ درصدی بودجه جدید خود به میزان ۶۶۶ ریال گردید . حسین شهیدیان در ادامه افزود: شرکت کنترل خوردگی تکین کو تا پایان سال مالی جاری تنها بودجه جدید خود را پوشش خواهد داد و به طور مجدد تعدیل سود مثبت دیگری در دستورکار شرکت قرار نخواهد گرفت .وی از افزایش سرمایه “رتکو” در برنامه های آتی شرکت خبر داد و گفت: مراحل مقدماتی افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی شرکت کنترل خوردگی تکین کو در اختیار حسابرس می باشد که پس از ارسال گزارش توجیهی به سازمان بورس با دریافت مجوز، شرکت مذکور اقدام به برگزاری مجمع فوق العاده می نماید .

در گروه معدنی همچنان شاهد حجم پایین معاملات می باشیم در خبری شنیدیم که ، معدن چادرملو ۷ هزار میلیارد تومان مالیات دولت را نپرداخته است محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی مجلس در جمع خبرنگاران ضمن تشریح پرونده معدن چادرملو، گفت: براساس بررسی های انجام شده در این معدن، یک اختلاف عدد و رقم با عنوان مالیات رخ داده است که براساس آن به نظر می رسد که مسئولان این معدن مالیات مربوطه را پرداخت نکرده اند.وی در ادامه افزود: درآمد هفت هزار میلیارد تومانی دولت از محل مالیات در این معدن محقق نشده است، البته در این رابطه از وزیر اقتصاد سوال شده است که امیدواریم آقای طیب نیا به آن رسیدگی کرده و پاسخگوی آن باشد.

در گروه بانکی ، در گروه بانکی ، در خبری شنیدیم که براساس صورت های مالی ۶ ماهه شرکت پست بانک، سهام واگذاری در شرکت هلدینگ خلیج فارس، چند نیروگاه و پالایشگاه از شرکت بازپس گرفته شد . براساس اعلام پست بانک، به دلیل عدم انتقال مالکیت، این سهام‌ها به دولت بازگشته است . این در حالی است که این مصوبه و واگذاری براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۰ بوده و هزینه انتقال بر عهده خریدار ( پست بانک ) بوده است . همچنین مقرر بوده است که این سهام از سوی سازمان خصوصی عرضه شود و وجه آن به پست بانک پرداخت شود که این اقدام نیز صورت نگرفته است . ارزش افزوده سهام فوق چند برابر بهای تمام شده بوده است و در اثر لغو این مصوبه، مبلغ مطالبات از دولت و یک دارایی غیر مولد جایگزین در صورت‌های مالی شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ