سرانجام بدنام ترین رئیس جمهور در ایران + عکس

0

در روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به مسافرت ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا اعتراض کردند و سه تن به نام‌های آذر شریعت‌رضوی، مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی شهید و گروه دیگری مجروح و بازداشت شدند.

ریچارد نیکسون
ریچارد نیکسون در ۹ ژانویه ۱۹۱۳ در شهر «یوربا لیندای» کالیفرنیا (Yorba Linda) به دنیا آمد، پدرش فرانسیس آنتونی نیکسون در سال ۱۹۲۲ به همراه خانواده‌اش به شهر ”«وی تیر» (Whittier) نقل مکان کرد.

ریچارد نیکسون از زمان کودکی جهت گذران زندگی به پدرش کمک می‌کرد و همزمان درس هم می‌خواند. تحصیلاتش را در شهر « وی‌تیر »گذراند و در سال ۱۹۳۴ از « کالج وی‌تیر» فارغ‌التحصیل شد.

و با استفاده از بورس تحصیلی به دانشکده حقوق دوک (Duke University) راه یافت و پس از اتمام تحصیلات به شهر خودش بازگشت و به شغل وکالت مشغول شد.

ریچارد نیکسون

ضیافت شام ریچارد نیکسون رئیس‌جمهور امریکا و همسرش به افتخار محمدرضا پهلوی در کاخ سفید در سال ۱۳۴۸ش

در سال ۱۹۴۰ با خانم «تلما کاترین رایان» که او را «پت» می‌نامیدند ازدواج کرد. یک سال بعد جهت انجام کار دولتی به واشنگتن دعوت شد و در سال ۱۹۴۲ به نیروی دریایی پیوست و تا پایان جنگ جهانی دوم در نقاط مختلف خدمت کرد و در سال ۱۹۴۶ از کالیفرنیا به سمت نماینده کنگره برگزیده شد.در ۱۹۵۰ وارد سنای امریکا شد، حدود سال ۱۹۵۳ معاون دوایت آیزنهاور رئیس‌جمهور آمریکا گردید و تا سال ۱۹۶۸ در این مقام باقی ماند.
ریچارد نیکسون

نیکسون در انتخابات سال ۱۹۶۰ از «جان اف. کندی » شکست خورد ولی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۸ دوباره از سوی حزب جمهوریخواه کاندیدا شد و به کاخ سفید راه یافت، در باب سیاست خارجی امریکا در ۲۵ ژوئیه ۱۹۶۹ نطقی ایراد کرد که به «دکترین نیکسون» مشهور شد، که پایان بخشیدن به جنگ ویتنام و عقب‌نشینی از مواضع خود یکی از اصول مهم سیاست خارجی او به شمار می‌رفت.

ریچارد نیکسون

ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور امریکا در بازدید از مجلس شورای ملی ۱٫عبدالحسین شیخ‌الملک اورنگ رئیس مجلس شورای ملی ۲٫ نیکسون ۳٫ لوئی هندرسن ۴٫ اللهیار صالح

ریچارد نیکسون

ریچارد نیکسون و همسرش در یک مهمانی به همراه نادر باتمانقلیچ و فضل‌الله زاهدی

نیکسون سی و هفتمین رئیس‌جمهور امریکا علاوه بر مسئله ویتنام به موفقیت‌های مهم دیگری در سیاست خارجی نائل شد ازجمله به برقراری رابطه با چین کمونیست، رفع تشنج در رابطه با شوروی و امضای قرارداد محدود ساختن سلاح‌های استراتژیک می‌توان اشاره کرد.

نیکسون در انتخابات سال ۱۹۷۲ نیز برای دومین بار به ریاست جمهوری امریکا برگزیده شد ولی افشای اقدامات غیرقانونی در جریان انتخابات و نصب دستگاههای استراق سمع در محل کنوانسیون حزب دمکرات در ساختمان واترگیت که به «افتضاح واترگیت» معروف شد او را به استعفا از مقام خویش (۹ اوت ۱۹۷۴) وادار ساخت.

ریچارد نیکسون اولین رئیس‌جمهور امریکا بود که مجبور به استعفا از مقام خودش شد، پس از او سی و هشتمین رئیس‌جمهور امریکا به نام جرالد فورد (معاون نیکسون) به ریاست جمهوری انتخاب شد و پس از مدتی به موجب اختیارات خود نیکسون را مورد عفو قرار داد، نیکسون در سن ۸۱ سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.

هر یک از روسای جمهور امریکا در سیاست خارجی خود به خصوص در خاورمیانه به دنبال تهیه پایگاههای دفاعی، نظامی، اقتصادی،… بودند، نیکسون سعی بر این داشت که ایران را با توجه به موقعیت استراتژیکی و منطقه‌ای به صورت ژاندارم منطقه دربیاورد.

در این برهه از زمان با توجه به نزدیکی روابط ایران و امریکا در همه زمینه‌ها ریچارد نیکسون سفرهایی به ایران داشته است از جمله سفر وی به عنوان معاون رئیس‌جمهور امریکا پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که با موجی از اعتراضات مردمی روبه رو شد و سفر بعدی وی مصادف با دوره دوم ریاست جمهوری نامبرده بود، همچنین متقابلاً محمدرضا پهلوی و مقامات مملکتی سفرهایی به امریکا داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ