تحلیل بنیادی “شنفت” با نیم نگاهی به قیمت لوبکات

0

این شرکت در سال ۱۳۳۷ تاسیس گردیده است و به عنوان اولین تولید کننده روغن در کشور مطرح گردید. و به عنوان اولین شرکت تولیدی در بورس تهران پذیرفته شد. محصولات اصلی شرکت روغن دنده خودرو ، انواع روغن موتور بنزینی و دیزلی ،روغن صنعتی ، گریس ، اکسترکت و روغن دریایی می باشد.

بررسی وضعیت شرکت نفت پارس

تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

تاریخچه و معرفی شرکت

این شرکت در سال ۱۳۳۷ تاسیس گردیده است و به عنوان اولین تولید کننده روغن در کشور مطرح گردید. و به عنوان اولین شرکت تولیدی در بورس تهران پذیرفته شد.

محصولات اصلی شرکت روغن دنده خودرو ، انواع روغن موتور بنزینی و دیزلی ،روغن صنعتی ، گریس ، اکسترکت و روغن دریایی می باشد.

لازم به ذکر است تاسیسات این شرکت در سال ۸۹ نوسازی شده است و این شرکت با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن مدرن ترین مجتمع روغن سازی کشور می باشد.

این شرکت توانسته است در زمینه تولید گریس و اکستراکت خود را به عنوان برترین تولید کننده مطرح کند.

 سهامداران شرکت نفت پارس
تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

حدود ۷۰درصد سرمایه شرکت در اختیار گروه تدبیر (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام) است.

فرآیند تولید

لوبکات به عنوان ماده اولیه وارد فرآیند می شود و نیمی از آن به روغن پایه که عمده آن به روغن نهایی و مابقی به گریس تبدیل می شود و نیمی دیگر به اکسترکت و پارافین تبدیل می گردد.

تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

شرکت شل

تا سه سال پیش ۲۵ درصد سهام این شرکت در اختیار شرکت معروف شل (بهترین تولید کننده روغن در جهان) بوده است و به دلیل تحریم ها و بالا رفتن ریسک سیاسی و اقتصادی ، سهامش را فروخته است.

با برطرف شدن تحریم ها و توافق هسته ای، اگر شرکت شل بخواهد در ایران که بازار جذابی هم هست سرمایه گذاری کند انتخاب اولش شرکت نفت پارس می باشد. (ارتباط با شرکت شل در حال حاضر هم برقرار است)

لازم به ذکر است از لحاظ فنی تنها شرکت مورد تایید شرکت شل، فقط شرکت نفت پارس می باشد.

دعوای حقوقی با شرکت ملی پالایش و پخش:

دادگاه رای قطعی خود را در پرونده خرید خوراک لوبکات (پرونده کسری لوبکات تحویلی از سال ۸۱ تا ۸۷) از شرکت ملی پالایش و پخش، به نفع شرکت نفت پارس صادر کرد و تکلیف شد ۶۰ ملیون لیتر لوبکات به این شرکت داده شودکه اگر نرخ لوبکات را ۱۴۰۰۰ ریال به ازای هر لیتر در نظر بگیریم به ازای هر سهم ۱۱۲۰ ریال عاید می شود.

البته این دعوا هنوز ادامه دارد و شرکت نفت پارس ادعای صد ملیون لیتر دارد. با این فرض هم ۱۸۶۶ریال سود عاید هر سهم می گردد.

ریسک حمل و نقل :

یکی از مشکلات و ریسک های این شرکت بحث حمل و نقل می باشد چون این شرکت در کنار پالایشگاه نیست لذا لوبکات را از پالایشگاه های تبریز و شیراز و تهران و بندرعباس می آورد. افزایش هزینه حمل بر این شرکت اثر زیادی نسبت به سایر رقبا دارد.

برند:

برند نفت پارس در مقایسه با دیگر برند های مطرح ضعیف می باشد و به همین دلیل این شرکت سهم کمی از بازار را دارد.

سیاست تولید و گرفتن بازار:

این شرکت سیاست اصلی خود را گرفتن بازار روغن های صنعتی می داند و در این جهت حرکت می کند.

طرح توسعه:

عمده روغن پایه تولیدی شرکت از نوع گروه یک هست و روغن های روز از گرید دو و سه می باشد، این موضوع برای آینده شرکت کمی ریسک محسوب می شود و شرکت برنامه ای در این زمینه دارد. طرح پروژه تولید روغن گرید دو و سه در دست بررسی شرکت می باشد که منتظر تایید سهامدار عمده می باشد.

نحوه قیمت گذاری محصولات:

سازمان حمایت از مصرف کنندگان مرجع تعیین قیمت محصولات روغنی می باشد که در شهریور ماه افزایش نرخ ۱۲ درصدی به محصولات این صنعت داده است.

احتمال دارد در سال آینده سازمان حمایت دیگر مرجع قیمت گذاری نباشد یا لااقل در قسمت روغن های صنعتی نباشد.

با پایین آمدن قیمت لوبکات شایعه شده است سازمان حمایت کاهش نرخ می دهد که مدیریت این مجموعه که خود دبیر کل اتحادیه پلایش روغن کشور می باشد آن را مردود دانست.

کاهش قیمت لوبکات:

۶۵ درصد بهای تمام شده لوبکات می باشد که بر اساس ۹۵ درصد قیمت نفت کوره صادراتی محاسبه می شود با پایین آمدن قیمت نفت از ۱۰۰ دلار به ۷۰ دلار حدود ۲۰ درصد قیمت لوبکات کاهش یافته است. اما قیمت روغن ثابت است ولی قیمت محصولات جانبی کاهش یافته است.

صادرات:

تمرکز این شرکت در بازار داخل است چون در بازار داخل سود خوبی وجود دارد و صادرات عمدتا خام فروشی با حاشیه سود پایین است

افزایش سرمایه :

این شرکت به تازگی افزایش سرمایه صد درصدی از محل انباشته و صددرصد دیگر از محل آورده داشته است و سرمایه از ۲۵۰ میلیارد ریال به ۷۵۰ ملیارد ریال افزایش یافته است. این افزایش سرمایه در راستای بهبود ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش می باشد.

به ازای هر سهم ۱۱۲۰ ریال سود انباشته وجود دارد که به احتمال زیاد در سال آینده از این طریق و از طریق آورده با برگزاری مجمع عادی افزایش سرمایه انجام خواهد شد. که این افزایش سرمایه احتمالاَ در راستای بالا بردن راندمان کوره ها می باشد

سهم بازار روغن وارداتی و قاچاق:

هم اکنون ۱۵ درصد سهم بازار در اختیار شرکت های وارداتی لوکس و قاچاق است به دلیل نظارت تعزیرات و ساختار ویژه توزیع محصولات روغنی افزایش سهم بازار این محصولات وارداتی و قاچاق دور از انتظار است.

احتمال تغییر مبنای قیمت گذاری لوبکات از نرخ ارز مبادله ای به آزاد در سال ۹۴:

قیمت لوبکات بر اساس ۹۵ درصد فوب نفت کوره صادراتی با نرخ ارز مبادله ای محاسبه می شود. احتمال دارد در سال۹۴ این مبنای قیمت گذاری تغییر کند و با نرخ ارز آزاد محاسبه شود.

تجزیه و تحلیل فروش

تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

تجزیه و تحلیل مواد اولیه

تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز
تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

بهای تمام شده کالای فروش رفته:

تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

پیش بینی سود هر سهم:

تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

با توجه به کاهش قیمت لوبکات که حدوداَ از آخر آبان ماه اتفاق افتاده است و با لحاظ نسبت آن در بهای تمام شده ، بهای تمام شده ۴ درصد کاهش پیدا کرده است

تاثیر دعوای حقوقی با شرکت ملی پخش و پالایش بر سود هر سهم سال ۹۴ با در نظر گرفتن تغییر مبنای قیمت گذاری:

تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز

البته لازم به ذکر است به دلیل اینکه این سود تکرار نخواهد شد (کاهش بهای تمام شده ناشی از مقدار لوبکات رایگان اخذ شده از شرکت پالایش و پخش) به هیچ وجه نباید به این سود ضریب P/E ۵ و یا بالاتر داد.

نظر کارشناسی:

سود هر سهم ۱۶۱۱ ریالی محتمل است و با ضریب P/E ۵ عرف بازار و نزدیک به میانگین صنعت ، ۸۰۵۵ ریال می شود با ۱۱۲۰ ریال با لحاظ دعوای حقوقی ای که به نفع شرکت شده است ۹۱۷۵ ریال می گردد و با سود انباشته ۱۱۲۴ ریالی ۱۰۲۹۹ ریال ارزش ذاتی برآورد می گردد اما با برطرف شدن تحریم ها یا لااقل امید به این مسئله انتظار رشد در این سهم دور از انتظار نیست.

تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز
تحلیل بورس امروز پیش بینی بورس در سال 99 اخبار بورس امروز
کارگزاری بورس بیمه ایران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ