زمان شروع رشد قیمت سهام در بورس

0

شاخص کل بورس طی روز گذشته با افت ۵۴۲ واحدی مواجه شد بطوریکه نماگر بورس به رقم ۷۱۱۷۰ واحد رسید و شاهد تداوم روند نزولی قیمت سهام در بورس بودیم.

در همین راستا، عباسیون، معاون سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان بانک در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: بطور کلی معضل اصلی بازار سرمایه، مربوط به مشکلات اقتصادی کشور می باشد این در حالی است که رشد اخیر قیمت سهام به دلیل خوشبینی ناشی از مذاکرات هسته ای بود در حالیکه اتفاق مثبت خاصی در گزارش های ۶ ماهه شرکت ها نیفتاده بود.

عباسیون تصریح کرد: پیش بینی می شود که در گزارش های ۹ ماهه نیز شاهد تغییر خاصی در عملکرد شرکت ها نباشیم. در نتیجه بطور کلی می توان اظهار کرد که وجود سه عامل منجر به ایجاد وضعیت کنونی بورس شده است. عامل نخست می توان به گزارش های نامطلوب عملکرد ۶ ماهه شرکت ها اشاره کرد که سودآوری شرکت ها در گزارش های ۶ ماهه، به مراتب کمتر از انتظارات موجود بود. عامل دیگر، مقوله تمدید مذاکرات هسته ای می باشد این در حالی است که تمدید مذاکرات منجر می شود که عملکرد شرکت ها از لحاظ سودآوری توأم با گذشت زمان شود.

وی عنوان کرد: متأسفانه مقوله تمدید مذاکرات، همزمان با کاهش بهای نفت در سطح جهانی شد. لذا، عامل سومی که باعث تداوم روند نزولی قیمت سهام در بورس شده، می توان به کاهش بهای نفت در سطح جهانی اشاره کرد. اگرچه تحلیلگران کاهش بهای نفت را انتظار داشتند اما نه با این شدت، در نتیجه کاهش بهای نفت، باعث تشدید جو روانی بعد از مذاکرات گشته است.

معاون سرمایه گذاری “وسکاب” تصریح کرد: به نظر می رسد که تا زمان انتشار گزارش های ۹ ماهه اتفاق خاصی را در بورس شاهد نباشیم بنابراین پیش بینی می شود قیمت سهام تا زمان انتشار گزارش ۹ ماهه و اواخر دی ماه با کاهش محسوسی مواجه باشد بطوریکه برآوردها حاکی از کاهش ۵ درصدی قیمت سهام از سطوح فعلی است. همچنین روند صعودی را برای قیمت سهام از پایان دی ماه تا پایان سال می توان متصور شد بطوریکه انتظار می رود قیمت سهام در ۲ ماهه پایانی سال جاری، با رشد ۲۰ درصدی همراه شود.

وی در خاتمه افزود: توصیه بنده به سهامداران این است که در سهامی که پی بر ای پایین دارند و از نظر تحلیل بنیادی سودآور هستند، با دیدگاه میان مدت و بلندمدت، اقدام به سرمایه گذاری نمایند این در حالی است که برخی سهام در شرایط کنونی به قیمت های ارزنده ای رسیدند همچنین اگرچه کاهش بهای نفت، بودجه برخی شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد اما این دسته از شرکت ها می توانند این کسری را به واسطه افزایش نرخ ارز که در بودجه سال ۹۴ به میزان ۲۸۵۰ تومان در نظر گرفته شده، جبران نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ