زن و شوهرها بخوانند

0

زن و مرد برای برقراری یک ارتباط دو طرفه و انجام یک گفت وگوی سالم باید به یک سری نکات توجه داشته باشند تا برخی سوء تفاهم ها ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه زوجین باید یکدیگر را به عنوان انسان ارزشمند بپذیرند و اصل احترام متقابل را رعایت کنند، ادامه داد: باید هدف اصلی از گفت وگو، کمک به یکدیگر باشد نه محاکمه یکی علیه دیگری هر چند توجه به این نکته نیز ضروری است که ابتدا به توانایی ها و نکات مثبت یکدیگر پرداخته سپس پیشنهاد و یا انتقاد خود را مطرح کنیم.

کارشناس مهارت های زندگی با تاکید بر این نکته که از رفتار یکدیگر انتقاد کنید نه خود فرد، اظهار داشت: برخی با حمله به فرد وی را تحقیر می کنند و سپس انتقاد خود را عنوان می کنند که این کار اشتباه است.

علیزاده با بیان اینکه باید در گفت وگو عفت کلام حفظ و از آرامترین کلمات و گفتار استفاده شود، از همسران خواست هنگام گفت و گو به صورت یکدیگر نگاه کنند نه به اطراف و در و دیوار.

** اعضا در مسیر کلام طرف مقابل باشد 

علیزاده گفت: هنگام گفت وگو میان زن و شوهر، کلام باید جدی و در عین حال صمیمانه باشد و اندام آن کلام را تایید کنند یعنی چشم، گوش، اشاره سر، ابرو و دست و پا همه باید در مسیر آن سخنان قرار بگیرد در غیر این صورت، کلام آثار مثبت خود را از دست خواهد داد.

وی تصریح کرد: همسران باید تلاش کنند و تصمیم بگیرند که پایان این گفت وگو به آرامش و خوشحالی دو طرف ختم شود والا اگر هدف دیکته کردن حرف های خود و محاکمه فرد مقابل باشد از همان اول این گفت وگو شکست خورده است.

علیزاده اظهار داشت: باید در گفت وگو اجازه دهیم، طرف مقابل با احترام کلام خود را تمام کند هر چند این کار برای بعضی ها سخت است، همچنین نباید حرف طرف را پشت سر هم قطع کرد زیرا در این صورت ممکن است فرد از ادامه گفت و گو دست بردارد.

** شنونده خوبی برای یکدیگر باشید 

علیزاده خاطر نشان کرد: در یک گفت و گوی دو طرفه، زمانی که نوبت به ما رسید، طرف مقابل باید با احترام حرف های ما را گوش کرده زیرا شنونده خوب بودن هر دو نفر را برای گفت و گوی بعدی علاقه مند و تشویق می کند.

وی با تاکید بر پرهیز از مقایسه طرفین در گفت و گوی کلامی افزود: این کار راه همدلی را می بندد و دلها را کدر می کند، زن و شوهر باید به یکدیگر ایمان داشته باشند و نباید با شک و تردید با هم صحبت کنند.

این کارشناس خانواده با توصیه به همسران برای داشتن اخلاص در گفت وگو گفت: در این صورت است که خدا بین آنها الفت و مهربانی ایجاد می کند.

** توکل به خدا 

علیزاده گفت: در گفت وگو با همسر خود به خدا توکل و بحث را با نام خدا شروع کنید و در حین آن به یکدیگر ظلم نکنید، دروغ نگویید ، تهمت نزنید زیرا هیچ سودی عایدتان نمی شود، آنچه را برای خود می پسندید برای همسرتان نیز بپسندید و آنچه را برای خود نمی پسندید برای او هم نپسندید.

مدرس مهارت های زندگی خاطر نشان کرد: از بکار بردن کلمات و واژه هایی که همسرتان خوشش نمی آید، پرهیز کنید، از محور موضوع دور نشوید و پای مادر زن و مادر شوهر و دیگران را هرگز وارد بحث نکنید.

به گفته علیزاده، همسران در صورتی که متوجه شدند صدای یکی از دیگری بلندتر شده ، سکوت کرده و مانع از مشاجره و جدل شوند.

وی با تاکید بر عذرخواهی همسران از یکدیگر افزود: در صورتی که احساس کردید ،مرتکب اشتباهی شده اید، خیلی راحت عذرخواهی کنید زیرا این کار آب روی آتش و نشانه رشد و توانایی است.

علیزاده عذرخواهی را نشانه شخصیت سالم فرد دانست و گفت: آدم های توانا و دانا زودتر از دیگران عذرخواهی می کنند در حالی که آدم های ترسو و خودخواه عذرخواهی نمی کنند و یا دیر از طرف مقابل معذرت می خواهند.

وی عذرخواهی نکردن را نشانه کمبود و یک نگرانی و اضطراب دانست و اظهار داشت: وقتی زن و شوهر از یکدیگر عذرخواهی می کنند، نشانه آن است که هنوز عشق میان آنها وجود دارد .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ