تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / چهارشنبه ۱۹ آذر

0

شاخص کل بورس ۳۳۸ واحد نزول کرد و به رقم ۷۱,۰۴۳  واحد رسید . نمادهای وغدیر با ۱۵۵ واحد ، وتجارت با ۱۵ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۷۰ میلیارد تومان رسید که نماد ونیکی با ۱۱,۷ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۵ واحد نزول کرد و به رقم ۸۰۸ واحد رسید . نمادهای پترول و زاگرس بیشترین تاثیر منفی و نماد  میدکو بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۵۵ میلیارد تومان رسید که نماد سمگا  با ۹ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داد .

 

مهم ترین اخبار اقتصادی

علی صالح‌آبادی پس از حدود یک دهه سکانداری بازار سرمایه، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران را به محمد فطانت‌فرد تحویل می‌دهد .بازار سرمایه که پس از اعلام تعویق در نتیجه مذاکرات هسته‌ای تغییرات نه چندان مطلوبی را تجربه کرده، این روزها دستخوش شایعاتی درخصوص تغییر رئیس سازمان بورس شده که از دو روز گذشته رنگ واقعیت به خود گرفته و شاید بتوان گفت دیگر اثری از شایعه در آن مشاهده نمی‌شود، به‌طوری‌که یک مقام مطلع جابه‌جایی قطعی علی صالح‌آبادی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به بانک توسعه صادرات و جایگزینی محمد فطانت‌فرد به‌عنوان رئیس جدید خبر داد که البته این حکم با تایید وزیر اقتصاد رسمیت خواهد یافت. گزینه جایگزینی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص شده است . این گزینه، محمد فطانت‌فرد است که در گذشته مدیر عامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان و عضو هیات مدیره بانک پارسیان بود که در دولت جدید، با حکم وزیر اقتصاد به عنوان عضو هیات مدیره و معاون اعتباری بانک ملی انتخاب شد .

مهم ترین اخبار سیاسی

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما حسن نیت خود را نشان دادیم که به دنبال حل موضوع هستیم و نه غامض و پیچیده کردن آن اظهار داشت: ما در حال حاضر با ۹ هزار سانتریفیوژ کار می‌کنیم تا ببینیم سرانجام مذاکره چه خواهد بود . رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، قصد تزریق گاز اکتیو UF6 را نداریم . علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حاشیه نخستین کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی اعلام کرد که در حال حاضر ۲۰ هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هسته‌ای ایران نصب شده که ۹ هزار سانتریفیوژ کار نمی‌کند و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد قصد راه‌اندازی ۹ هزار سانتریفیوژ را نداریم .

در خبر شنیدیم که وزیر خارجه عراق با روحانی دیدار کرد ، رییس جمهوری با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران از رهبری تا آحاد ملت همواره در کنار ملت عراق حضور داشته و خواهند داشت، تصریح کرد: ایران ثبات و امنیت عراق را ثبات و امنیت خود می‌داند و این موضوع در عمل به اثبات رسیده است . دکتر روحانی در دیدار وزیر امور خارجه عراق گفت:اجتماع بزرگ اربعین پیام وحدت، اتحاد و عشق به خاندان رسالت است .

در مورد مذاکرات ، لس‌آنجلس تایمز بیان داشت ، گرچه بسیاری از نمایندگان کنگره شوق تحمیل هرچه سریعتر تحریم علیه ایران را دارند اما به نظر می‌رسد که آنها رأی کافی برای غلبه بر تهدید وتوی «باراک اوباما » رئیس‌جمهور آمریکا را ندارند . یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت نمایندگان حامی تشدید تحریم‌ها علیه ایران به تعدادی نیستند که بتوانند بر وتوی اوباما غلبه کنند و ظاهراً به دنبال آن هستند که برای دستکم ۴ ماه تحمیل تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کنند .

همچنین ، آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا که از سال ۲۰۰۹ به تیم مذاکره هسته ای ایالات متحده آمریکا در گروه ۵+۱ پیوسته است، در گفتگو با خبرگزاری ترند می گوید که دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران میسر است . آلن ایر درباره زمان و مکان دوری بعدی مذاکرات که قرار است در دسامبر برگزار شود گفت: بحث در مورد زمان و مکان دور جدید مذاکرات ادامه دارد. طبق عرف ما, هنگامیکه زمان و مکان مشخص شده باشد، از طرف خانم اشتون که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا برای مذاکرات است، اعلام می شود.

و اما زمان دور آتی مذاکرات از زبان ظریف ، ظریف درباره زمان دور آتی مذاکرات خاطر نشان کرد: دور آتی مذاکرات هسته ای انشاءالله به زودی شکل خواهد گرفت و کار به پیش خواهد رفت . محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس بین‌المللی جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که این نشست با اجلاس قم چه تفاوت هایی دارد، گفت: هر کدام از این دو جلسه با یک هدف ولی در دو جهت یکی در جهت صرفا هماهنگی‌های مذهبی علیه گروه های تکفیری و نشست دیگر یعنی نشست امروز در جهت هماهنگی های سیاسی برگزار شده که یکی از ابعاد مهم آن بحث فرهنگی و مذهبی است، در تهران تشکیل می شود .

فلزات اساسی، دلار و سکه

دربازارهایجهانیقیمتفلزاتاساسیبااندکینوسانکاهشیافت،برایناساسمسبهقیمت ۶۴۰۱ دلار،آلومنیوم ۱۹۴۵ دلار،روی ۲۱۸۵ دلاروسرب ۲۰۰۹ دلاربرایهرتنمعاملهشدند . دلاردرمحدودهقیمتی ۳۴۱۳ توماندادوستدشدوسکهبهقیمت ۹۷۴ هزارتومانرسید .

 

در گروه های مختلف چه خبر بود ؟

 

در گروه خودرویی و قطعه ساز ، شاهد معاملات متعادل و قرمز رنگ بودیم . در این گروه ورنا که وارد گره معاملاتی شده بود با اقبال خوبی همراه شد و در حدود ۵۰ میلیون از سهامش داد و ستد شد . خکاوه نیز وارد گره معاملاتی شد .

همچنین پیام معامله بلوکی تایرا را نیز مشاهده کردیم ، ،امروز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۳/۰۹/۱۹ تعداد ۰۰۰ر۰۰۰ر۸۱ سهم معادل ۹ درصد از سهام شرکت تراکتورسازی ایران از طرف شرکت سایپا به صورت یکجا و نقد و یا نقد و اقساط(۵%نقد و مابقی اقساط طبق شرایط اعلامی) به قیمت پایه هر سهم ۵۳۹ر۶ ریال در نماد تایرا۴ عرضه خواهد شد.

تولید انواع خودرو در آبان ماه نیز سیر نزولی خود را حفظ کرد تا در این ماه نیز همچون مهرماه شاهد کاهش تولید در شرکت‌های خودروساز باشیم. حال در شرایطی که برخی نگرانی‌ها از تداوم کاهش تولید در دو شرکت خودروساز کشور وجود دارد، مسوولان این شرکت‌ها افت تولید را به تعطیلات رسمی و پیرو آن توقف خطوط تولیدی ربط می‌دهند .تولید خودرو از شهریور سال گذشته سیر صعودی به خود گرفت. این در شرایطی است که طی هفت ماه گذشته تولید در شرکت‌های خودروساز با رشد ۶۴ درصدی همراه شده است، اما کاهش تولید در دو ماهه مهر و آبان سال جاری نشان‌دهنده آن است که تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز حتی ثبات نیز پیدا نکرده و روندی نزولی به خود گرفته است.

در گروه ساختمانی برخی نمادها از جمله ثفارس و ثاژن با اقبال خوبی همراه شدند ، همچنین نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری مسکن زاینده رودجهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در روز دوشنبه مورخ ۲۴/۰۹/۱۳۹۳، در پایان معاملات امروز متوقف گردید. سایر نمادها معاملات منفی را تجربه کردند .

در گروه پتروشیمی و شیمایی، شاهد معاملات کم حجم و کسل کننده ای بودیم . وغدیر امروز در قیمت ۳۱۰ تومان و محدوده ۵ درصد منفی بازگشایی شد . نماد معاملاتی شرکتهای صنایع شیمیایی سینا ، جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، متوقف شد.

زنگنه اعلام کرد تهاتر نفت با کالاهای روسی صحت ندارد زنگنه همچنین از اظهار نظر وزیر توسعه اقتصادی روسیه مبنی بر تهاتر نفت و کالا بین دو کشور اظهار بی اطلاعی کرد . وزیر نفت اظهارات برخی از مقامات روسی مبنی بر توافق ایران و روسیه بر تهاتر نفت و برخی از کالاهای اساسی را رد کرد و گفت: دو کشور صرفا در حوزه صنایع نفت و گاز با یکدیگر همکاری می‌کنند . بیژن زنگنه درباره اظهارنظر وزیر توسعه اقتصادی روسیه مبنی بر احتمال آغاز تهاتر نفت خام و کالا بین ایران و روسیه، گفت: تهاتر نفت ایران در مقابل کالاهای روسی صحت ندارد و اصلا چنین توافقی بین دو کشور انجام نشده است .
همچنین در خبری شنیدیم ، بر اساس لایحه بودجه آینده، به چهار شرکت اصلی زیرمجموعه وزارت نفت،مجوز انتشار ۹ هزار میلیون یورو اوراق مشارکت ارزی داده شده است . در قالب لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور در بخش سهمیه استفاده از اوراق مشارکت ارزی و یا صکوک اسلامی، به شرکت ملی نفت پنج هزار میلیون یورو، شرکت ملی گاز ۱۰۰۰ میلیون یورو، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ۱۰۰۰ میلیون یورو و به شرکت ملی صنایع پتروشیمی۲۰۰۰ میلیون یورو مجوز داده شده است .

در گروه گردشگری ، شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در اولین گزارش پیش بینی ۹۴ خود سود هر سهم منتهی به ۹۴/۰۹/۳۰ شرکت را مبلغ ۱۴۱۶ ریال پیش بینی نموده است که در مقایسه با سال مالی مشابه قبل با تعدیل مثبت ۱۶۷ درصدی همراه بوده است .

– شرکت پیش بینی سود سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۹۴ را با سرمایه ۸۰۰ میلیارد ریال مطابق اطلاعات پیوست بر اساس دو سناریو به شرح ذیل اعلام نموده است :

الف- سود هر سهم به مبلغ ۴۱۶ر۱ ریال با فرض پیش بینی فروش کل پروژه بلوار فرهنگ (شامل فروش ۵۰% به بانک گردشگری و مابقی به سایرین و برمبنای ۶۵% پیشرفت کار )

ب- سود هر سهم به مبلغ ۰۸۲ر۱ ریال با فرض پیش بینی عدم تحقق فروش پروژه بلوار فرهنگ به سایرین

– پیش بینی سود هر سهم سال مالی ۹۴ (بر مبنای سناریوی شماره۱) در مقایسه با پیش بینی سود هر سهم سال قبل، به ‌ترتیب سود حاصل از سرمایه گذاری ۱۹۱ درصد افزایش، سود عملیاتی ۱۵۱ درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات ۱۶۷ درصد افزایش نشان می دهد. شرکت دلایل تغییر جزئیات پیش بینی را عمدتا موارد ذیل اعلام نموده است :

الف-افزایش سود سرمایه گذاری در شرکتهای سرمایه پذیر عمدتا به دلیل پیش بینی فروش پروژه بلوار فرهنگ توسط شرکت فرعی تندیس تجارت باختر

ب- فروش بخشی از سهام بانک گردشگری توسط شرکت فرعی تجارت بین الملل میلاد آریا زیگورات جهت رعایت حداکثر سقف سرمایه گذاری شرکتهای مجموعه در بانک گردشگری مطابق مقررات بانک مرکزی

ج- کاهش هزینه های مالی به دلیل پیش بینی تسویه بخشی از تسهیلات مالی

شایان ذکر است که با توجه به زمان تصویب قرارداد پیش فروش پروژه بلوار فرهنگ به بانک گردشگری (بهمن ماه ۱۳۹۲) و همچنین زمان تصویب موضوع فروش سهام بانک گردشگری در هیئت مدیره شرکتهای زیرمجموعه، شرکت سمگا اطلاعات فوق الذکر را با تأخیر اعلام نموده است.

– شرکت فرعی تندیس تجارت باختردر حال اجرای پروژه ای واقع در سعادت آباد بلوار فرهنگ می باشد. مطابق اطلاعات پیش بینی، پروژه مذکور شامل ساخت یک واحد تجاری (با زیر بنای ۸۵۰ متر مربع)، تعداد ۳۰۰ واحد پارکینگ و تعدادی واحد اداری (با زیر بنای جمعا حدود ۳۰۰ر۷ متر مربع) است. این پروژه شامل دو بخش می باشد :

الف- ۵۰% از پروژه شامل واحد تجاری، پارکینگها و یک واحد آمفی تئاتر، مطابق قرارداد مورخ ۱۹/۱۱/۹۲ به مبلغ ۹۲۵ میلیارد ریال به بانک گردشگری با شرایط زیر پیش فروش شده است :

پارکینگها جمعا به مبلغ ۴۰۵ میلیارد ریال (مطابق قیمت کارشناس رسمی )

واحد تجاری ۸۵۰ متر مربع به ازای هر متر مربع ۶۰۰ میلیون ریال (مطابق قیمت کارشناس رسمی )

یک واحد آمفی تئاتر (اداری) با مساحت زیر بنای ۳۹۰ر۱ متر مربع که مبلغ پیش فروش آن در قرارداد ۱۰۰ میلیارد ریال به صورت علی الحساب در نظر گرفته شده است. قیمت کارشناس رسمی به ازای هر مترمربع واحد اداری ۷۰ میلیون ریال بوده ولی دربودجه ۱۸۰ میلیون ریال درنظر گرفته شده است .

*شایان ذکر است در بودجه سال مالی ۹۴، پیشرفت کار ساخت پارکینگها ۱۰۰% و واحدتجاری و اداری ۶۰% (مربوط به پیش فروش پروژه به بانک گردشگری) در نظر گرفته شده است . سمگا امروز در قیمت ۱۲۷۱۱ ریال بازگشایی شد .

همچنین در خبری مربوط به این گروه شنیدیم ، درآمد به‌دست آمده از گردشگران ورودی در سال ۹۴ به ۸ میلیارد و ۹۷۷میلیون دلار خواهد رسید مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، رقم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این سازمان در لایحه بودجه ۹۴ را ۳ هزار و ۱۴۶ میلیارد و ۳۰۸ میلیون ریال اعلام کرد. مسعود نوری ضمن اشاره به رشد ۳۹درصدی این رقم نسبت به مصوبه سال ۹۳ افزود : اعتبارات هزینه‌ای اعلام شده سازمان در لایحه بودجه سال آینده، نیز نسبت به سال‌جاری ۹/۱۴درصد رشد داشته است. به گفته وی در این لایحه پیش‌بینی شده تعداد گردشگران ورودی به کشور در سال ۹۴، به ۵میلیون و ۲۵۰هزار نفر برسد؛ این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال جاری به عدد ۵میلیون نفر نزدیک شود.

در گروه معدنی ، شاهد معاملات کم حجم بودیم ، ومعادن امروز به قیمت ۲۲۲ تومان رسید . بازار سنگ‌آهن یکی از بازارهایی است که مدت‌ها است با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و کف ۷۰ دلار که مرز مهمی برای آن محسوب می‌شود را شکسته است. یکی از کارشناسان در این زمینه می‌گوید: این کف قیمتی، محدوده حساسی از نظر روانی برای سنگ‌آهن محسوب می‌شود، به همین دلیل اکثر تحلیلگران بر این باورند که پس از برخورد با این مرز، می‌توان انتظار برگشت قیمت‌ها و اصلاح روند را به سمت بالا داشت. به نقل از رویترز، بر‌اساس آمارهای رسمی موجود بهای این ماده استراتژیک از آغاز سال جاری میلادی تا‌کنون در پی رشد شتابان عرضه به رغم کاهش چشمگیر تقاضا، حدود بیش از ۴۵ درصد ریزش را ثبت کرده است. اما فاکتور ارتباط نزدیک فولاد با سنگ‌آهن نیز اهرمی قوی برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار این ماده معدنی مهم است. در ماه گذشته میلادی، بهای سنگ‌آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائوی چین بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است .

در گروه فولادی و فلزی ، امروز نماد ذوب به علت تعدیل در پیش بینی درآمد متوقف شد ،  صبح امروز دقایقی پس از انجام معاملات روزانه بازار سهام، نماد معاملاتی “ذوب” در راستای تعدیل با اهمیت پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۳ متوقف گردید .در همین راستا، معاون سرمایه گذاری ها و امور سهام شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با اشاره به اینکه شرکت فوق در فروش محصولات تولیدی خود در سال جاری با مشکلات بسیاری مواجه شده است، اظهار داشت: برهمین اساس نماد معاملاتی “ذوب” صبح امروز در راستای تعدیل منفی ۴۰ درصد سود هر سهم متوقف شد .

در خبری دیگر، روز گذشته برای چندمین روز متوالی در بازار آهن کاهش قیمت برخی محصولات فولادی به ثبت رسید. این روند نزولی که به خصوص در مورد میلگرد با شیب تندتری همراه بود، در شرایطی صورت گرفت که کلاف ساده چین در سایزهای ۵/۵ و ۵/۶ در بندر امام، پس از تجربه سقوط آزادهای مکرر در خلال هفته‌ها و ماه‌های اخیر توانست به مدد رشد نسبی نرخ ارز طی چند روز گذشته درصدد جبران افت قیمت‌های مکرر خود برآید .

در گروه بانکی، شاهد معاملات منفی در اگثر نمادها بودیم ، بانک گردشگری طی اطلاعیه ای اعلام نموده است  در راستای اجرای ماده ۴ آیین نامه نحوه واگذاری دارایی های غیر ضرور و اماکن رفاهی بانکها مصوب ۱۳۸۶/۱۰/۳۰ هیات محترم وزیران و همچنین سیاست ها و الزامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص فروش اموال تملیکی و باستناد به آیین نامه معاملات بانک گردشگری اقدام به فروش و واگذاری تعداد ۶۱۷,۲۳۵,۹۵۲ سهم تملیکی معادل ۲۰٫۵۷ درصد از کل سهام شرکت هلدینگ مجتمع فولاد صنعت بناب به شماره ۸۵۷ ( ثبت بناب ) با قیمت ۶,۲۵۰ میلیارد ریال با شرایط پرداخت نقد و اقساط ( به صورت توافقی ) فی مابین بانک و جناب آقای ناصر صفری ( خریدار ) نمود .با توجه به مطالب عنوان شده در بالا ، میزان سود قابل شناسایی از محل فروش تملیکی مبلغ ۲,۲۴۲ میلیارد ریال بوده که در جمع درآمدهای مشاع در صورت های مالی منتهی به ۹۳/۰۹/۳۰ طبقه بندی خواهد شد . با توجه به دستورالعمل محاسبه سود قطعی و علی الحساب سپرده سرمایه گذاری ، سود شناسایی شده از محل فروش سهام تاثیری بر روی پیش بینی سود هر سهم سال مالی نخواهد داشت و پیش بینی قبلی بانک کماکان به قوت خود باقی است

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ