از توقف تولید ۶ خودروی سواری تا جولان چشم بادامی ها در ایران

0

در حالی که هر روز خبر از توافقات تازه میان شرکت های خودرو سازی با پژو و رنو روی خط رسانه ها می رود و خودروهای چینی هم در کشور جولان می دهند ، خط تولید بسیاری از خودروهای داخلی به توقف نزدیک شده است.

بنا بر آخرین گزارش های رسیده، توقف تولید شش مدل سواری داخلی همچنان ادامه دارد. در واقع آبان ماه امسال تولید نیسان تیانا با افت صد درصدی از ۴۰ دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۲ به صفر رسیده است. در این مدت تولید نیسان قشقایی نیز با افت صد درصدی از یک دستگاه به صفر کاهش یافته است. همچنین از آبان ماه امسال مانند ماه‌های پیش از آن هیچ خودروی مگانی در کشور تولید نشده است.
در این مدت تولید خودروی ام وی ام ۱۱۰ سه سیلندر نیز با کاهش صد درصدی از هشت دستگاه در آبان ماه ۱۳۹۲ به صفر رسیده است.
تولید مزدا ۳ نیز با کاهش صد درصدی از یک دستگاه در آبان ماه سال ۱۳۹۲ به صفر کاهش یافته است.
آبان ماه امسال تولید j3 نیز با کاهش صد درصدی از ۶۱ دستگاه در آبان ماه سال ۱۳۹۲ به صفر رسیده است و این در حالی است که هنوز توضیحی در باره این کاهش تولید ها از سوی شرکت های خودرو سازی ارائه نشده است.
با این وجود اما هر چند تولید برخی خودروها به دلایل نامعلوم متوقف شده، چندین خط تولید خودروهای چینی در ایران در شرف راه‌اندازی است، حتی یک خط تولید مراحل نهایی را نیز پشت سر گذاشته و آماده تولید محصولی از کشور چین است.
برای سایر خطوط تولید نیز محصولاتی انتخاب شده‌اند و کار قیمت‌گذاری آنها نیز به پایان رسیده است تا با راه‌اندازی خطوط تولید، مونتاژ آنها آغاز شود.
با این وجود مدیران شرکت‌های خودروساز کشور حاضر به تشریح وسعت همکاری‌ خود با چینی‌ها نیستند و همچنان از نامشخص بودن سطح همکاری خود با خودروسازان این کشور می‌گویند.
حتی پیش از این یکی از مدیران شرکت‌های مذکور گفته بود که «شراکت با خودروسازان چینی ما را خودروساز نخواهد کرد» این در حالی است که حرکت به سوی چینی‌ها مدت‌ها است که آغاز شده است.
اما به عقیده کارشناسان اینکه خودروسازان در عین همکاری با چینی‌ها حاضر به شفاف‌سازی در رابطه با نوع و وسعت همکاری خود با چینی‌ها نیستند به این موضوع باز می‌گردد که مخالفت‌های فراوانی نسبت به همکاری و ورود خودروهای چینی به کشور وجود دارد.
روایت نعمت‌زاده ازمذاکره باخودروسازان‌خارجی
درهمین حال روایات مختلف درباره حضور خودروسازان خارجی در ایران ادامه دارد و وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه مذاکره با خودروسازان خارجی برای حضور در بازار ایران رو به بهبود است، از رایزنی‌های خود با رئیس‌جمهور برای پرداخت یارانه تولید از هدفمندی یارانه‌ها خبرداده است.
محمدرضا نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر نتیجه مذاکرات با خودروسازان خارجی که به ایران آمدند، گفت: مذاکرات با خودروسازان خارجی رو به بهبود است و به نظر می‌رسد هرچه فضا بازتر شود، آنها علاقه بیشتری به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران نشان می‌دهند.
توقف تولید مگان به ما ربطی ندارد
اما در پی گزارشی که از توقف تولید مگان به دلیل عدم تامین قطعه از سوی شرکت رنوپارس روی خط رسانه ها رفت، این شرکت اعلام کرده که توقف تولید این خودرو به ما ربطی ندارد.
ایسنا نوشت؛ یک منبع آگاه در شرکت رنوپارس در تماس با ایسنا اظهار کرده که این شرکت مسئولیتی در قبال تامین قطعات خودروی مگان ندارد.
به گفته وی، وظیفه تامین قطعات مگان با شرکت رنو بوده و پارس خودرو مستقیما از این شرکت قطعات را دریافت می‌کند.توقف تولید مگان درحالی است که عنوان شده در حال حاضر یک محموله ۱۵۰۰ دستگاهی از قطعات خودروی مگان، در ترکیه وجود داشته و آماده حمل به ایران است اما شرکت پارس‌خودرو تمایلی به دریافت این قطعات ندارد.
حتی مدیرعامل شرکت رنوپارس نیز در حاشیه همایش بین‌المللی صنعت خودرو که هفته پیش در تهران برگزار شده بود، این موضوع را تائید کرد. در این شرایط تاکنون شرکت پارس‌خودرو موضع‌گیری رسمی در رابطه با این موضوع نداشته است.بنابراین مشخص نیست دلیل توقف تولید مگان چیست و چه کسی باید توقف تولید این خودرو را گردن بگیرد و در خصوص سایر خودروها نیز وضعیت به همین منوال است.
باید منتظر ماند و دید آیا شرکت های خودرو سازی دلیلی برای توقف تولید این ۶ خودرو خواهند داشت و یا باز هم ردپای چشم بادامی ها و خودروهای جدیدشان در این خصوص دیده می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ