تحلیل بنیادی گلتاش / “شگل” و پیش بینی تعدیل مثبت سود سال ۹۴

0

شرکت گلتاش درتاریخ ۱۰ مردادماه ۱۳۶۱ بنام شرکت آرایشی و بهداشتی گلتاش با مسوولیت محدود تاسیس و طی شماره ۳۶۰۱ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی استـان اصفهان به ثـبت رسیده است .

براسـاس مـصوبه مجامع عمومی فوق العاده مورخ ۶۱٫۷٫۲۴ و ۷۸٫۱۰٫۲۰ ، نوع شرکت ابتدا به ” سهامی خاص ” و سپس به ” سهامی عام ” تبدیل گردیده و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۷۸٫۱۰٫۲۰ نام شرکت به شرکت گلتاش تغییر یافته است . درحال حاضر شرکـت گلتاش (سهامی عام ) جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر ( سهامی خاص ) می باشد. شرکت در تاریخ ۸۰٫۴٫۲ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است . مرکز اصلی شرکت طبـق مـفاد مـاده ۴ اسـاسنـامـه در اصفهان شهرک صنعتی مبارکه خیابان هفتم می باشد.

محصولات تولیدی شرکت‌ گلتاش شامل چهار گروه شامپو(با برندهای شبنم، سیو و ارکید)خمیردندان(با برندهای پونه ، نسیم ، دنتامکس و ارکید) صابون(با برندهای گلنار و آرومکس) مایع دستشویی(با برندهای سیو ، آرومکس و ارکید) و برخی از مواد اولیه ضروری و استراتژیک مورد نیاز در تولید محصولات می باشد. گلتاش با تولید بیش از ۴۰,۰۰۰ تن محصول شوینده و بهداشتی جزء بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات بهداشتی و شوینده در سطح کشور است.

دیگر شرکت‌های هم‌ گروه گلتاش در شرکت مدیریت صنعت شوینده

· شرکت پاکسان

· ساینا

· مروارید هامون

· آلی شیمی

· پاکسان تاشکند

· پاکسان ایروان

· به پخش(سهامی عام)

· به پخش داروی بهشهر(سهامی خاص)

· زرین پخش(سهامی خاص)

ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ سی میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ ۹۰ میلیارد ریال (شامل تعداد ۹۰ میلیون سهم، به ارزش اسمی هر سهم هزار ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۳۹۲ افزایش یافته است.

هم چنین افزایش سرمایه شرکت از ۹۰ میلیون سهم به ۲۰۰ میلیون سهم بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۴ بهمن ماه بوده است که افزایش سرمایه فوق تا قبل از برگزاری محمع عمومی صاحبان سهام سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۹۳ به ثبت رسیده است.

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام اخبار بورس امروز

مفروضات بودجه شرکت

شرکت پیش بینی منابع و مصارف ارزی را برای سالهای مالی ۹۴ و ۹۳ به ترتیب شامل فروش صادراتی مبلغ ۲۷۵ , ۳۰۰ , ۵ و ۵۳۲ , ۰۸۵ , ۳ دلار با نرخ هر دلار ۰۰۰ , ۲۹ و ۶۱۹ , ۳۱ ریال و خرید مواد اولیه به ترتیب مبلغ ۵۳۲, ۹۱۲ , ۹ و ۲۵۸ , ۷۸۰ , ۱۵ دلار با نرخ هر دلار ۰۰۰ , ۲۹ و ۰۰۰, ۳۱ ریال و خرید داراییهای ثابت به ترتیب مبلغ ۰۰۰ , ۸۶۶ , ۱ و ۰۰۰ , ۰۴۲ , ۲دلار با نرخ هر دلار ۰۰۰ , ۲۹ , ۱۷۵ , ۳۵ ریال اعلام نموده است.

شرکت طی اطلاعات پیش بینی سال ۹۳ بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه اعلام نموده است نظر به اینکه عملیات طرح توسعه در جریان می باشد و طبق برنامه پروژه های طرح به مرور از آواخر سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۴ به بهره برداری می رسند، بدلیل عدم اطمینان قطعی از بهره برداری برنامه ای پروژه های سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۹۳ ، مبلغ سودآوری مذکور در برآورد EPS اعلام شده منظور نگردیده است و براساس برآوردهای موجود در صورت پیشرفت اجراء و بهره برداری طبق برنامه مبلغ ۲۴۰ ریال به EPS سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۳۹۳ اضافه خواهد شد.

جداول تولید و فروش

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام اخبار بورس امروز
تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام اخبار بورس امروز

تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام اخبار بورس امروز

مفروضات کارشناسی

مقدار کارشناسی

با توجه به اینکه پایان سال مالی شرکت منتهی به آذر ماه می باشد برای پیش بینی سه ماهه پایانی سال مالی جاری مقدار واقعی ۹ ماهه از پیش بینی مقدار فروش شرکت کسر شده است. و برای سال مالی منتهی به آذر ماه ۱۳۹۴ با توجه به طرح های افزایش ظرفیت شامپو و مایع دستشویی میزان تولید به نسبت افزایش ظرفیت اسمی افزایش یافته است.

نرخ فروش:

نرخ های مصوب شوینده ها از مهر ماه ۱۲ درصد افزایش یافت که در این گزارش بدلیل رقابت شدید در بازار و ارائه تخفیفات از سوی تولید کنندگان با فرض افزایش نرخ ۶ درصدی برای سه ماهه پایانی لحاظ شده است . برای سال مالی ۹۴ افزایش نرخی لحاظ نشده است و بر اساس نرخ های سه ماهه پایانی سال جاری محاسبه شده است.

مواد اولیه:

نرخ مواد اولیه برای سه ماهه پایانی سال جاری برای گروه اسانس ها و چربی بر اساس نرخ سه ماهه سوم و برای سایر گروه مواد اولیه با فرض کاهش ۵ درصدی نسبت به سه ماهه سوم بدلیل کاهش قیمت نفت لحاظ شده است. که اثرات این کاهش قیمت نفت در صورت تثبیت در قیمت های فعلی برای سال آینده نیز ۵ درصد کاهش در نظر گرفته شده است .

حدود ۲۰درصد از خرید مواد اولیه شرکت وارداتی می باشد که برای سال ۹۴ با ارز مبادله ای در نظر گرفته شده است. لازم به ذکر است خرید مواد اولیه وارداتی سال جاری در گزارش های میان دوره ای سه و شش و نه ماهه با ارز مبادله ای (حدود ۲۹۰۰ تومان) محقق شده است. در این گزارش نیز با فرض تخصیص ارز ۲۹۰۰ تومانی برآورد سود شده است که در ادامه تحلیل حساسیت سود هر سهم نسبت به ارز محاسبه شده است.

 صورت سود و زیان
تحلیل بورس امروز تحلیل بنیادی سهام اخبار بورس امروز

طبق جدول فوق و مفروضات عنوان شده با فرض عدم بهره برداری طرح توسعه در حالت خوش بینانه بدلیل وجود رقابت در نرخ های فروش و تاثیر همراه با تاخیر ریزش قیمت نفت شرکت سود پیش بینی شده سال جاری را پوشش خواهد داد و برای سال بعد با فرض افزایش تولید در گروه شامپو و مایع دستشویی سود شرکت جهش بالای ۳۰ درصدی خواهد داشت.

تحلیل حساسیت

نرخ ارز: شرکت برای سال مالی ۹۴ دارای خالص تراز ارزی منفی می باشد که در صورت عدم تخصیص ارز به مواد اولیه و فروش محصولات به نرخ آزاد ، حدود ۱۴ تومان از سود ۳۰۳ تومانی برآوردی سال آینده کسر خواهد شد. (با فرض دلار ۳۵۰۰ تومان)

بصورت کلی با هر ده درصد افزایش نرخ ارز نسبت به بودجه شرکت سود هر سهم حدود ۲٫۵ درصد کاهش خواهد یافت.

نرخ فروش: بصورت کلی به ازای هر ده درصد افزایش نرخ فروش برای کل سال آینده سود هر سهم حدود ۳۰ درصد رشد خواهد داشت. البته باید توجه داشت معمولا افزایش نرخ از نیمه های دوم سال مالی شرکت اتفاق می افتد که طبیعتا درصد رشد سود کاهش خواهد یافت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ