گزارش امروز بورس و فرابورس / اهالی تالار چشم انتظار برنامه فطانت فرد

0

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه ۹۳٫۰۹٫۲۵ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۶۳ واحد رشد به رقم ۵۱۰۰۴ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۳۲ واحد افزایش عدد ۱۳۸۷۰۶ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۶۶ واحد رشد به رقم ۶۹۶۰۸ واحد رسید.

همچنین در این روز “وبملت” با ۳۳ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “فملی” با ۷۳ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۵ واحد افزایش به رقم ۷۹۳ واحد رسید.

در این شرایط امروز “پترول” با ۱ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “مارون” با ۰٫۵۷ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۴۵۸ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۸۰۱ میلیارد ریال رسید.

ابتدا از مهمترین خبر و اتفاق امروز بورس شروع می کنیم، ساعاتی پیش طی حکم وزیر اقتصاد صالح آبادی پس از ۹ سال، سکانداری بورس را واگذار کرد و دکتر فطانت فرد به جای وی سکان بازار سرمایه را به دست گرفت. قبل از هر چیز باید به جرأت و جسارت فطانت فرد آفرین گفت که چنین آشفته بازاری را به جهت مدیریت و هدایت قبول کرد و قطعاً چنین فردی با اعتماد به برنامه هایی که در ذهن خود دارد چنین مسئولیت خطیری را پذیرفته است. به نظر می رسد از این پس چشم اهالی تالار در انتظار اعلام برنامه های سکاندار جدید است.

براساس گزارش بورس نیوز امروز شاخص بورس و قیمت سهام شرکت ها تلاش زیادی کردند که بتوانند از مدار نزول خارج شوند اما به علت حجم بالای عرضه ها از سوی حقیقی ها و حضور کم رنگ حقوقی ها برای خرید سهام، شاخص و سهام شرکت ها نتوانستند روند اطمینان بخشی را به نمایش گذارند.

از سویی دیگر عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان پس از رایزنی با آمریکایی ها در ژنو همان صحبت هایی را کرد که یکسال است ادامه دارد، عراقچی گفته “فضای مذاکرات بسیار خوب است اما تا به راه حل برسیم هنوز فاصله وجود دارد.” در نتیجه هنوز مذاکرات هسته ای به نتیجه ای که بتوان در خصوص آن تصمیم گیری کرد نرسیده است و تا اطلاع ثانوی اهالی تالار با تردید باید به انتظار بنشینند.

در بازار ارز نیز صحبت های دیروز رییس جمهور در اجلاس سالانه مجمع عمومی بانک مرکزی توانست به عنوان محرکی یک روزه ظاهر شود و نرخ دلار را به پایین تر از ۳۴۰۰ تومان برساند اما امروز مجدداً شاهد بازگشت نرخ دلار به مدار بیش از ۳۴۰۰ تومانی بودیم بطوریکه تا این لحظه این ارز در قیمت هایی حدود ۳۴۶۰ تومان در حال معامله است.

قیمت نفت هم که همچنان در نرخ های پایین تر از ۶۰ دلار سرگردان است و روز به روز بر شدت تردید اهالی تالار می افزاید به هر حال با این روند اگر پیش برویم احتمال کسری در بودجه دولت بسیار افزایش می یابد که این موضوع به علت تبعاتی که دارد چندان برای فعالان اقتصادی خوشایند نیست.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

“ثنوسا”: در خصوص خطرات احتمالی خرید این سهام با پی بر ای فعلی و احتمال حضور سفته بازان در این نماد پیشتر سخن گفته بودیم، لطفاً مدیران این شرکت که بسیار دیر هنگام اقدام به ارسال گزارش شفافیت کردند پاسخگو باشند. فعلاً صف فروش بیش از ۷٫۵ میلیونی این شرکت نیاز به نقدینگی ۷ میلیارد تومانی دارد که جمع آوری صف فروش دست سهامدار عمده را می بوسد.

“کرازی”: اجازه بدید ثنوسای دوم را به شما معرفی کنم، با نگاهی ساده به ترکیب سهامداری این شرکت به خوبی علت رشد قیمت را متوجه می شوید، ظاهراً مدیران “کرازی” هم بدشان نمی آید چون نه خبری از گزارش شفافیت هست و نه صحبتی در رسانه ها، در سکوت خبری کامل اهداف برخی افراد در حال تحقق است. آقای مدیر بسیار واضح و روشن خدمتتان عرض می کنیم با توجه به رشد قیمت فعلی سهم شما که حدوداً دو هفته است به صورت مداوم در حال رخ دادن است، اگر اتفاقی در شرکت به یکباره به وقوع بپیوندد، نشان از رانت برخی از ما بهتران دارد و اگر هم اتفاق مهم و خاصی در راه نباشد نشان از سفته بازی عده ای فرصت طلب دارد که شما با سکوت خود به آن دامن زده اید، در هر دو صورت باید پاسخگو باشید در غیر این صورت تا رسیدن به نتیجه نهایی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

“سمگا”: انتظارات سهامداران از این شرکت بیش از حد معقول بالاتر رفت و همین موضوع عامل روند شکل گرفته در این سهام بود اما احتمال حرکت مجدد با شیبی ملایم تر و بدور از هیجان وجود دارد.

گروه سیمانی: دیگه بیش از حد در حاشیه بورس قرار گرفته اند که البته منطقی هم هست چون اتفاقی که منجر به افزایش خوشبینی به آینده این صنعت باشد فعلاً وجود ندارد در ثانی احتمالاً دولت در صورتیکه کسری بودجه بیاورد مجبور می شود به سراغ بودجه عمرانی رفته و هزینه های مترتب این بخش را کاهش دهد، پس فعلاً گروه عزیز آسوده بخوابید که شهر در امن و امان است.

گروه پتروشیمی: خودمونی این گروه میشه “لوطی هایی که خوار شدند” یه زمانی برای خودشان کسی بودند کلاً بورس روی انگشتان این گروه می چرخد، با نگاه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت همیشه بودند گزینه هایی که حرفی برای گفتن داشتند اما متأسفانه با بلایی که معلوم نشد که کی سر این گروه آورد بد جوری افسرده شدند. فعلاً هم نرخ نفت شده قوز بالاقوز برای این گروه.

کنتورسازی ایران: همچنان با افتخار تمام سهامدار عمده نه یک سهم می خرد و نه یک سهم می فروشد، قیمت امروز سهام هم ۸۸۲ تومان بود، ظاهراً عقربه “آکنتور” به نرخ نفت گیر کرده و گرنه این سهم کلی خبر خوب داره که اگه اتفاق بیافته قابلیت رشد یک درصدی را برای سهام ایجاد می کنه، یک درصد واسه کنتور خیلیه.

ایران ترانسفو: تقاضای پیگیری مدیران بورسی از اتفاقات این سهام را داریم، آقا دعوای مدیریتی از یک حد که بگذرد می شود سفته بازی، لطفاً اجازه ندید مشت و لگد این دعوا تو صورت سهامدار فرود بیاید. باورد ندارید نگاهی به سهام “شنفت” بکنید، سهامی که در قیمت ۱۴۹۰ تومان صف خرید بود الان در قیمت ۱۳۳۷ تومان نگاهش هم نمی کنند، چرا؟ چون کسی که باید وارد هیأت مدیره می شد به هدفش رسید و از این پس سهام به امان خدا رها است.

در پایان اهالی تالار منتظر حضور رییس جدید سازمان بورس هستند تا ببینند بورس با سکاندار جدید چه رنگی خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ