اختلافات در مرز بازرگان به نفع ترک ها پایان یافت

0

رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس آخرین توافق صورت‌ گرفته بین ایران و ترکیه برای عبور کامیون‌ها در مرز بازرگان، در حال حاضر روال قبل حاکم شده و کامیون‌های ترک در مرز، پلمپ نمی‌شوند و پس از ورود به ایران از سوخت ارزان استفاده می‌کنند و این در حالی است که کامیون‌های ایرانی مجبور هستند از سوخت گران ترکیه استفاده کنند.

مسعود خوانساری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در پی آخرین مذاکرات قرار شد کامیون‌های ترک در مرز ایران از روز دهم آذر ماه پلمپ شوند ولی با توجه به مشکلات پیش آمده قرار شد در مرزها روان‌سازی انجام شود و برای عبور کامیون‌های ترکیه و پلمپ آن‌ها سخت گیری نشود و آن هایی که سوخت نیز در اختیار ندارند از طرف ایران سوخت خریداری کنند.
وی افزود: در حال حاضر نیز روال قبل حاکم شده و کامیون‌های ترک در مرز پلمپ نمی‌شوند و وارد ایران می‌شوند و از سوخت ارزان استفاده می‌کنند. این در حالی است که کامیون های ایرانی مجبور هستند سوخت گران قیمت ترکیه را بخرند.
به گفته خوانساری کامیون های ایرانی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر باید ۵۰ یورو عوارض پرداخت کنند و کامیون‌های ترکیه نیز همین میزان را باید بپردازند و این موضوع با توجه به سوخت گران قیمت ترکیه منصفانه نیست و به ضرر ماست.
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به اینکه این موضوع تا چه تاریخی ادامه دارد؟ گفت: برای این موضوع تاریخی مشخص و تعیین نشده و باید بررسی شود تا به راهکاری مشخص برسیم.
خوانساری گفت: تنها راهکار این موضوع آن است که در مقابل زیاده‌خواهی‌های ترکیه ایستادگی شود. چون گازوییل در کشور ما لیتری ۲۵۰ تومان بوده و این در حالی است که در ترکیه لیتری ۷۰۰۰ تومان است. طرف ترک یکبار دیگر نیز همین کار را در سال ۱۳۸۱ انجام داد که ایران روی مواضع خود ایستادگی کرد و ترکیه مجبور شد با ایران تعامل کند.
به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه ترک‌ها مدعی بودند کامیون‌هایشان در ایران سوخت‌گیری نمی‌کنند، پیشنهاد کردند برای حل مشکل تردد در مرز بازرگان، باک کامیون‌هایشان پلمپ شود که ایران ابتدا با این موضوع مخالفت کرد، اما در نهایت این پیشنهاد را پذیرفت.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ