گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / بازار به گونه ای دیگر می بود اگر …

0

با اتمام ساعات معاملات روز شنبه ۹۳٫۰۹٫۲۹ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۴۵ واحد رشد به رقم ۵۱۰۰۱ واحد رسید. عکس این وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۷ واحد افت عدد ۱۳۸۲۴۰ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۴۲ واحد رشد به رقم ۶۹۵۳۷ واحد رسید.

همچنین در این روز “ومعادن” با ۳۰ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “فملی” با ۸۴ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۵ واحد افزایش به رقم ۷۹۷ واحد رسید.

در این شرایط امروز “مارون” با ۳ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “جم” با ۲ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۸۰۱ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۱۲۵۶ میلیارد ریال رسید.

در معاملات اولین روز از هفته جاری شاهد روندی متعادل همراه با اندکی رونق در برخی گروه های فعال بورس بودیم. شاید بتوان گفت که امروز بازار سرمایه همانی بود که شاخص بورس نشان می داد.

بنابر گزارش بورس نیوز، طی معاملات روز جاری در گروه خودرویی شاهد بازگشت روند صعودی به اغلب شرکت های قطعه سازی و خودروسازی بودیم اما نکته جالب تر معاملات امروز درصد حضور خریداران حقیقی و حقوقی در این شرکت ها بود که نشانه خوبی خصوصاً از این منظر که حضور حقوقی ها در بین فروشندگان امروز این گروه کم رنگ تر شده، به نظر می رسید. اهالی تالار معتقدند با اظهارنظر جدید وزیر صنعت در خصوص احتمال ادغام خودروسازان به علت تعدد بالای آنها در این صنعت شاید بتوان منتظر فصل جدید از روند حرکتی گروه خودرویی باشیم.

در گروه بانکی وضع به گونه ای دیگر بود؛ بطوریکه بزرگان این گروه امروز روند قابل قبولی را به نمایش نگذاشتند. البته شرایط بانک های کوچکتر بهتر بود و نمادهایی همچون “وپست”، “وزمین” توانستند با غلبه تقاضای خرید بر فروش به کار خود پایان دهند، به نظر می رسد این گروه در انتظار تعیین تکلیف بحث مذاکرات مانده تا بتواند روند اصلی خود را پیدا کند.

از سویی دیگر گروه پتروشیمی بورس پس از مدت ها در جازدن، توانست امروز در اغلب شرکت های فعال خود رنگ سبز را نظاره کند، شاید به جرأت بتوان گفت که این گروه یکی از پرپتانسیل ترین گروه های بورسی با نگاه به رقم پی بر ای سهام آنها می باشد که از ریسک کمی برخوردار هستند.

همچنین در میان حمل و نقلی ها لیدر گروه امروز بسیار کم فروغ ظاهر شد، “حسینا” که مدت ها بازار سرمایه را در انتظار خبر مناقصه خود گذاشته بود پس از اعلام افزایش ۸ درصدی سهم خود در ترمینال شماره ۲ کانتینری بندر شهید رجایی اما هنوز تغییری در سود پیش بینی شده خود اعمال نکرده که همین موضوع سبب بی اقبالی اهالی تالار به این سهام شده است. احتمالاً این گروه نیز بعد از حصول توافق احتمالی در مذاکرات هسته ای حرف هایی برای گفتن خواهد داشت.

از سویی دیگر ساختمانی های بورس نیز روند خوبی را پشت سرگذاشتند که با توجه به حجم قابل توجه معاملات در سهام اغلب شرکت های این گروه این روند می تواند ادامه دار باشد.

اما با نگاهی به تمام گروه های فعال بورس طی روز جاری شاید بتوان گفت که بیمه ای ها بهترین روند را از خود برجای گذاشتند؛ چراکه تمامی نمادهای این گروه با تقاضای خرید و روند صعودی همراه بودند. گفته می شود مسئولین اقتصادی توجه ویژه ای به گروه بیمه ای دارد که این موضوع در کنار برخی اخبار مثبت همچون افزایش سرمایه و یا فروش دارایی برخی شرکت های این گروه سبب بروز چنین روندی شده است.

شایان ذکر است که این اتفاقات مثبت در حالی در معاملات امروز اغلب گروه های بورسی به چشم می خورد که شیرین ترین گروه بورسی سهامدارانش را با کامی تلخ راهی معاملات روزهای آتی کرد.

در پایان گفتنی است که روند شرکت های بورسی امروز به گونه ای بود که می توانست امید را به بازار سرمایه مجدداً بازگرداند بطوریکه شاید اگر این هفته با تعطیلات پی در پی همراه نبود روند بازار سرمایه به گونه ای دیگر می شد. فعلاً برای اظهار نظر برای تداوم روند صعودی اندکی زود است اما آنچه که به نظر می رسد احتمالاً این هفته و هفته آینده شاهد اتفاقات خوبی در بازار سرمایه خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ