افت و خیز قیمت در پتروشیمی‌ها

0
معاملات دیروز بازار فرابورس در حالی به رشد ۷/۲ واحدی شاخص این بازار منجر شد که معاملات پرحجم میدکو بیشترین نقش را در این روز داشت.
معاملات دیروز بازار فرابورس ایران در ۱۱ هزار و ۴۰۲ دفعه صورت گرفت تا به این واسطه فعالیت کاری فرابورس ایران در چهاردهمین روز از مردادماه در ۴۸ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۶۳۸ سهم به ارزش ۴۳۹ میلیارد و ۵۹۱ میلیون ریال به اتمام رسد.
در شرایطی که فعالان بازار سرمایه روند معاملاتی نمادهای ذوب‌آهن اصفهان، شرکت پتروشیمی خراسان، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، پتروشیمی زاگرس، کویرتایر و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه را رصد می‌کردند؛ شاخص کل در نهایت از رشد ۲/۷ واحدی برخوردار شد.
اگرچه در رسیدن شاخص این بازار به رقم ۷۰/۶۱۹ واحدی، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تامین مواد اولیه فولاد صبانور، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی خراسان بی‌تاثیر نبودند. شاید اگر روند منفی بر معاملات نمادهای پتروشیمی مارون، همراه اول و بانک سرمایه حاکم نبود سهامداران فرابورس شاهد رشد بیشتری در شاخص بازار فرابورس می‌شدند.
این گزارش می‌افزاید: دیروز بازار فرابورس ایران شاهد معاملات پرحجمی بود که در صدر این معاملات، نمادهای ذوب‌آهن، میدکو و مسکن شمال شرق قرار داشتند.
در حالی از چند روز گذشته معاملات پرحجمی در نماد مسکن شمال شرق شروع شده است که دیروز نیز جا‌به جایی ۴/۲ میلیون سهمی را در نوسان مثبت شاهد بود.
اما در ادامه معاملات روز گذشته فعالان بازار شاهد جمع‌آوری صف فروش بانک سرمایه بودند.
گروه قندی و دارویی‌ها نیز از جمله صنایع مورد توجه بودند که سهام آنها با استقبال خریداران مواجه شد.
اما سهام شرکت‌های پتروشیمی حاضر در فرابورس که در ابتدای بازار مورد توجه قرار داشتند به دنبال اطلاعیه شفاف‌سازی پتروشیمی خارک، با افت قیمت مواجه شدند.
از سوی دیگر سهام شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود نیز که نوسان منفی ۵ درصد را تجربه کرده بود، قیمت آن در آخر بازار متعادل شد.
روز گذشته در ادامه  رقابت ۵روزه برای تصاحب بلوک ۴۹درصدی معادل ۴۹۰ سهم شرکت تولید و بهره‌برداری سد نیروگاه دز، قیمت هر سهم این بلوک به ۴۱ میلیون و ۲۰۰هزار ریال افزایش یافت و ادامه معامله به امروز در بازار سوم موکول شد.
این گزارش می‌افزاید: در معاملات بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم مبادلات را اجاره پارس با داد‌و‌ستد ۵۱هزار و ۹۷۰برگه به خود اختصاص داد. پس از آن اجاره ماهان ۳۳هزار و ۴۹۰برگه و اجاره مپنا  ۲۶هزار و ۶۴۰ برگه در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
بر‌اساس پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه نوین، تولیدی پمپ پارس و سیمان مجد خواف پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و مجمع عمومی عادی سالانه با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، معامله شدند.
از طرفی هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن نوسان نرخ داشت؛ بیشترین افزایش قیمت به امتیاز تسهیلات مسکن تیر ۹۱تعلق داشت و هر برگه  با رشد ۲/۲ درصدی، قیمت ۳۹۸هزار و ۳۱۲ ریال را ثبت کرد. در عین حال امتیاز تسهیلات مسکن خرداد ۹۰ با بیشترین کاهش به نرخ ۳۸۷هزارو ۱۳۶ریال رسید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ