دولت تدبیر در هدفمندی یارانه‌‌ها کسری آورد

0

محمد حسین ادیب، اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه اصفهان پیش از ظهر امروز با حضور در جشنواره بهره وری و بهبود فضای کسب و کار با اشاره به درآمدهای صادرات بخش صنعت گفت: از این بخش ۸۰۰ میلیون دلار متعلق به صادرات فولاد است.

وی ادامه داد: با وجود این میزان صادرات اما می توان گفت صنعت فولاد به همین میزان انرژی بر است که هزینه انرژی خود را پرداخت نمی کند.
ادیب با بیان اینکه در سال ۷۰هزار بشکه نفت خام سهم محصولات صادراتی است گفت: با وجود این میزان محصولات صادراتی اما عملاً پول نفت واریزی را پرداخت نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه ۳ میلیارد دلار سهم صادرات پسته در یکسال است گفت: در صورتی که گازوئیل و برق یارانه ای را بگیرند آن زمان مشخص است که چقدر میزان صادرات وجود دارد.
عضو هئیت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: با موارد فوق به راحتی می توان گفت ۹۱ درصد صادرات غیر نفتی صادرات انرژی بوده است. در حالی که قیمت نفت کاهش یافته و به نیمه رسیده است پیش بینی می شود که میزان صادرات نیز کاهش یابد.
ادیب با اشاره به اینکه اگر میگویند صادرات غیر نفتی جایگزین درآمد نفتی شود منظور همان نفت است گفت: اینکه وزیر کار می گوید متوسط کار مفید در بین کارمندان ۳۵ دقیقه و در صنایع ۲.۵ ساعت است به سه دلیل است.
وی با اشاره به اینکه تا کنون پایین بودن بهره وری از طریق درآمدهای نفتی، نرخ تورم ، یارانه بانکی و سیستم بانکی تأمین می شد گفت: آنچه به عنوان سود به جیب شرکت ها می رود درآمد نفت است.
وی ادامه داد:چرا ۵۰ درصد وام‌های بانکی را شرکت‌های بزرگ گرفته‌اند و طبق گفته تهرانفر معاون رئیس کل بانک مرکزی این شرکت‌ها در عمل وام‌ها را پس نداده‌اند.اگر اکنون مشاهده کنیم خروجی این میزان وام چه بوده است و چرا خروجی ندارد، می‌توان نتیجه گرفت که بحران در این قسمت است.
وی با انتقاد از این که این چنین شیوه تامین مالی از ابتدا اشتباه بوده است گفت: اگر هم قوی ترین مدیریت وجود داشته باشد با این نرخ بهره امکان بازگشت وام وجود ندارد.
ادیب با اشاره به اینکه طی ماه های گذشته ۲۰ میلیارد دلار درآمد ارزی دولت در بودجه عمومی بوده است اظهار کرد: به طور عمده درآمد ناشی از صادرات انرژی بوده است و با پولی که از توافق ژنو آزاد شده است ،اما با تمام این درآمدها اکنون دولت باید ۵۴ درصد درآمد را برای حقوق پرداخت کند.
وی با تأکید بر اینکه بحران بانکی در راه است گفت: در حال حاضر شاهد این هستیم که شرکتی‌های در شرف تعطیلی اقدام به اخذ وام می‌کند یعنی هزینه چنین اقدامی به بانک وارد می‌شود بنابر این به دنبال این امر اکنون یک بحران بانکی در راه است زیرا مشکل تولید کننده به دلیل اخذ وام به بانک ها منتقل شده است و وضعیت کنونی هشدار دهنده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه درآمد از محل هدفمندی یارانه ۴۰ هزار میلیارد تومان است و اکنون هشت هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد گفت: از این درآمد ۴۸۰۰ میلیارد برای بخش سلامت، ۱۸۰۰ میلیارد تومان یارانه برای بافت فرسوده که وزارت مسکن روی آن مانور خبری داد و همچنین ۴۱ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کنیم. یعنی دولت بر روی ۸ هزار میلیارد تومانی که وجود ندارد چنین یارانه ای را پرداخت کرده است.وقتی اعتباری وجود ندارد چرا باید طرح گسترده ای را در حوزه سلامت اجرایی شود؟
وی به حجم اسکناس چاپ شده در کشور اشاره کرد و گفت: از سال ۷۱ تا ۸۱ به میزان ۶۷۰ درصد اسکناس چاپ شده است که از اسفند ۸۱ تا کنون تنها ۲/۵ درصد به حجم آن افزوده شده است.
ادیب افزود: خوشبختانه دولت استراتژی چاپ اسکناس بدون پشتوانه را قطع کرده است که این مسئله بسیار مهم است.
وی به پایین بودن بهره وری در کشور اشاره کرد و گفت: پایین تر بودن بهره وری از تورم دیگر از یارانه و انرژی پوشش داده نمی شود و به نظام بانکی انتقال پیدا کرده است.
ادیب با اشاره به پیش بینی غلط وزیر اسبق نفت گفت: وزیر اسبق نفت قبلا اظهار داشت که اگر تحریم ها برداشته شود قیمت نفت به ۲۰۰ دلار می رسد که اکنون شاهد قیمت ۵۰ دلاری نفت هستیم.
این اقتصاد دادن تأکید کرد: در حال حاضر دیگر امکان پوشش دهی پایین بودن بهره وری از طریق درآمدهای نفتی، نرخ تورم ، یارانه بانکی و سیستم بانکی وجود ندارد./بورس نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ