افزایش روند سودآوری “دالبر” در نیمه دوم سال

0
شرکت البرز دارو یکی دیگر از شرکت های تولیدکننده دارو است که در پی حذف نرخ ارز مرجع و در مقابل آن افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی، بودجه سال مالی جاری آن با تعدیل مثبت سود همراه بوده است، به گونه ای که “دالبر” پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۲ خود را براساس عملکرد دوره سه ماهه اول با تعدیل مثبت حدود ۴۷ درصدی ارایه کرده است.

در همین ارتباط مدیر مالی شرکت البرز دارو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز پیرامون ارزیابی عملکرد دوره مذکور عنوان کرد: این شرکت تحت تأثیر افزایش نرخ فروش محصولات و نیز بهای خرید مواد اولیه مورد نیاز اعم از داخلی و خارجی موفق به پوشش ۲۰درصدی سود برآوردی سال جاری شده است.

الیاس کهزادی با اشاره به کاهش سرعت روند تولید محصولات طی ماه ابتدایی سال جاری به دلیل تعطیلات رسمی طولانی مدت، ابراز داشت: این امر در حالی است که با نیم نگاهی به روند سودآوری شرکت طی دوره های عملکردی سال قبل در می یابیم که عمده بودجه برآوردی “دالبر” طی نیمه دوم سال و در اثر افزایش تقاضا برای محصولات تولیدی و رشد مقدار فروش آن محقق خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه اعلام میزان افزایش قیمت های فروش طی بازه زمانی یک ماهه یعنی از اول خرداد ماه تا اوایل تیر ماه جاری به طول انجامیده، در وضعیت سودآوری این دوره عملکردی تأثیر قابل اهمیتی نداشته است. از این رو با تمامی این اوصاف می توان گفت بودجه برآوردی امسال تحت تأثیر رشد مقدار فروش محصولات و افزایش قیمت آن، طی ۹ ماهه باقی مانده از سال به طور قطع به پوشش کامل دست خواهد یافت.

این مقام مسئول در ارتباط با احتمال رشد مجدد بهای فروش محصولات دارویی نیز گفت: تحقق این امر تنها در صورت صعود قابل اهمیت قیمت خرید مواد اولیه ناشی از افزایش بهای ارز و در پی آن زیان ده شدن تولید برخی محصولات امکان پذیر خواهد بود که در حال حاضر رخداد چنین اتفاقی بسیار بعید به نظر می رسد.

مدیر مالی شرکت البرز دارو در خصوص واردات ۵۰ درصدی مواد اولیه مورد نیاز بیان کرد: مواد مصرفی مورد نیاز از کشورهای چین، هند و برخی کشورهای اروپایی و با نرخ اتاق مبادلات ارزی فراهم می شود. علاوه بر این “دالبر” در حالی در ارتباطات خود با کشورهای مقصد و دریافت مقدار مواد اولیه مورد نیاز خود از آنها با مشکل با اهمیتی مواجه نیست که مسائل موجود در نقل و انتقال ارز مصرفی ناشی از ناهماهنگی موجود در سیستم بانکی کشور موجب بروز اخلال در روند تولید محصولات و افزایش هزینه های مالی به منظور تأمین نقدینگی لازم می شود. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که این شرکت تمامی مشکلات موجود بر سر راه واردات مواد مصرفی مورد نیاز را پشت سرگذاشته و به فعالیت خود ادامه می دهد.

کهزادی در ارتباط با امکان صادرات محصولات نیز گفت: فروش خارجی تولیدات در حال حاضر به دلیل زمان بر بودن فرآیند صادرات و وجود رقبای قوی در بازار فروش محصولات مقرون به صرفه نیست، به گونه ای که صادرات محصولات تولیدی در برنامه کاری “دالبر” قرار ندارد.

وی در خاتمه پیرامون برنامه افزایش سرمایه شرکت به مبلغ ۵ میلیارد تومان از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران ابراز داشت: مدارک لازم جهت اجرای این برنامه به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه شده و در دست بررسی توسط سازمان مذکور است. با این حال امیدواریم افزایش سرمایه “دالبر” که به منظور اجرای طرح های در دست اجرای آن است تا پایان امسال اجرایی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ