طرح جدید دولت تدبیر و امید برای‌ کاهش یارانه بگیران

0

در حالی که دولت پیشتر می‌خواست اقشارمرفه رااز سبدیارانه نقدی حذف کند اما ظاهرا این طرح برعکس شده واین‌بار دولت با طرح جدید شناسایی اقشارکم درآمد درنظر دارد شمار یارانه بگیران را کاهش دهد.

با وجود وعده های قبلی، دولت اکنون اقدام کاملی در شناسایی اقشارمرفه نکرده و علت این امر را کامل نبودن بانک های اطلاعاتی، ناقص بودن روش های شناسایی و سرانجام پرهیز از نگران کردن مردم اعلام کرده است. اما هر چه هست، حذف یارانه پردرآمدها به جایی نرسید و گواه این امر چرخشی است که در نگاه دولت به شناسایی اقشارکم درآمد به جای پردرآمدها به وجود آمده است. طرحی جدید که دیروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت کلی از آن پرده برداشت وباید منتظر اعلام جزئیات بیشتری از آن بود.

به گزارش تسنیم، علی ربیعی در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق اصناف ایران با اشاره به این که بررسی برای شناسایی دهک های کم درآمد انجام شده و این افراد دهک بندی شده اند، گفت: ملاک دولت در پرداخت یارانه بر مبنای شناسایی دهک های پایین جامعه است.

وی درباره شناسایی دهک های درآمدی برای دریافت یارانه افزود: در حال انجام این کار هستیم و قبل از اعلام کامل دهک های درآمدی باید آسیب های این کار انجام شود. اکنون فشار دولت برای شناسایی دهک های پایین جامعه است و در حال حاضر کم درآمدها دهک بندی شده اند.

ربیعی با بیان این که معیار دولت برای پرداخت یارانه واریز به دهک های درآمدی پایین است، گفت: در حال بررسی برای شناسایی افراد در دهک های پایین هستیم. دولت قصد دارد یارانه افراد کم درآمد را پرداخت کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اعلام «برای اولین بار سال آینده سهم اشتغال را از محل هدفمندی یارانه ها در بودجه دریافت خواهیم کرد» اظهارکرد: طی مدتی که طرح هدفمندی اجرا می شد تاکنون سهم اشتغال پرداخت نشده بود. امسال این امر با اختصاص بودجه مشخص شده گام موثری در حمایت از مشاغل و واحدهای تولیدی است.

وی با تأکید براین که بیش از ۹۰ درصد مشاغل در بنگاه های کوچک است، اظهار کرد: بنگاه های کوچک به سرعت آسیب می بینند و در درازمدت آسیب شان ترمیم می شود.

مهم ترین اقدامی که طی مدت گذشته توانستیم انجام دهیم جلوگیری از ریزش ۲۴۰ هزار شغل در واحدهای کوچک بود.

نیلی:حذف یارانه پردرآمدها پیچیده است

مشاور رییس جمهور در امور اقتصادی گفت: حذف دهک های ثروتمند در ارتباط با یارانه های نقدی موضوعی پیچیده است که در کنفرانس اقتصاد ایران بررسی می شود که در این زمینه چه اقداماتی باید صورت گیرد.

به گزارش جام جم، مسعود نیلی دیروز در نشست خبری کنفرانس اقتصاد ایران افزود: اقتصاد ما در شرایطی قرار گرفته که نمی شود تغییرات بزرگی در آن اعمال کرد. افزایش قیمت حامل های انرژی در سال ۹۳ در شرایط بد اقتصادی اتفاق افتاد، اما نه در رکود اثر گذاشت و نه در تورم، زیرا جنبه های مختلف حامل های انرژی در آن دیده شده بود.

وی درباره نرخ تورم نیز گفت: نرخ تورم در سال ۹۳ حدود ۲۵ درصد هدفگذاری شده بود، این در حالی است که بیش از ۵ درصد از تورم پیش بینی شده سال جاری جلوتر حرکت کرده ایم.

وی با بیان این که نرخ تورم در بلندمدت باید کاهش یابد که کاری دشوار است، اظهار کرد: بانک مرکزی به طور جدی موضوع کنترل رشد پایه پولی را دنبال می کند، در عین حال بخش نظارتی بانک مرکزی و قائم مقام این بانک به موضوع اضافه برداشت بانک ها از منابع بانک مرکزی توجه ویژه ای دارد و سعی می کند که وضع را طوری کنترل کند تا از سمت بانک ها فشاری بر پایه پولی ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: رشد نقدینگی بتدریج در حال کاهش است و تلاش می کنیم که تورم در سال آینده نیز روند کاهشی داشته باشد.

نیلی تصریح کرد: امامساله ای که در سال های نه چندان دور با آن مواجه خواهیم بود که الان نیز فشار قابل ملاحظه ای را به زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم وارد می کند، موضوع اشتغال است که این امر حاصل نمی شود؛ مگر این که اقتصاد رشد کند و آن هم رشدی پایدار و مستمر.مشاور اقتصادی رئیس جمهور با تاکید بر این که باید بتوانیم برای موج جمعیتی متولدین دهه ۶۰ اشتغال ایجاد کنیم که این کار طی هفت هشت سال گذشته انجام نشده است، افزود: موضوع دیگر حفظ و ارتقای رشد اقتصادی است که هم اکنون آن را به دست آورده ایم.

کنفرانس اقتصاد ایران معجزه نخواهد کرد

نیلی در بخش دیگری از صحبت های خود از برگزاری کنفرانس اقتصاد ایران در روزهای چهاردهم و پانزدهم دی ماه جاری خبر داد و گفت: در برگزاری این همایش نقطه نظرات اقتصاددان ها و صاحب نظران باتجربه و کارکرده داخل و خارج از کشور دریافت شده است، در عین حال موضوع اصلی کنفرانس این است که روند اقتصاد ما با شرایط فعلی ادامه یابد یا این که می توانیم شرایط اقتصادمان را بهبود بخشیم، اما باید بگویم که این کنفرانس معجزه نخواهد کرد.

نیلی اظهار کرد: از اقتصاددانان خواسته شده تا راهکار مناسبی را برای تقویت اقتصاد کشور پیشنهاد کنند.

وی اضافه کرد: اقتصادمان از یک طرف ضرورت هایی پیش رو دارد و از طرفی دیگر با مشکلاتی مواجه است که بین آنها فاصله ای وجود دارد که پر کردن آن نیاز به نگاه عمیق و کارشناسی به مسائل دارد. از طرف دیگر، آنچه هم اکنون مورد نیاز است دستیابی به یک اجماع و وفاق در مورد راه حل هایی است که اقتصادمان برای پر کردن فاصله ضرورت ها و مشکلات نیاز دارد.

نیلی گفت: از سوی دیگر در سال ۹۴ با موضوع کاهش قیمت نفت مواجه هستیم و این موضوع فاصله ما را با قیمت های جهانی کمتر می کند، اما ضرورت تداوم اصلاح بازار انرژی براساس قانون هدفمندی یک مطالبه قانونی است که باید دنبال شود.

وی در خصوص احتمال بازنگری قیمت نفت پیشنهادی در بودجه ۹۴ هم این گونه توضیح داد که یکی از نشست های کنفرانس اقتصاد ایران مربوط به نفت و انرژی است و بناست چشم انداز بازار نفت نیز مورد بررسی قرار گیرد. باید مسیر قیمت نفت واقع بینانه دیده شود و اگر جمع بندی حاصل شود که قیمت نفت کمتر می شود باید پیش بینی های لازم هم صورت گیرد.

گروه اقتصاد / روزنامه جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ