هزینه زندگی حسن روحانی در سال ۱۳۴۰ چقدر بوده است؟

3

حسن روحانی از طلبه‌هایی بود که دروس مقدماتی خود را در سمنان خواند و برای ادامه تحصیلات حوزوی وارد حوزه علمیه قم شد. وی در خاطراتش درباره هزینه زندگی‌اش در سال ۱۳۴۰، اولین سال طلبگی خود، می‌نویسد:

همسر حسن روحانی خانواده حسن روحانی حسن روحانی کیست پسر حسن روحانی پدر حسن روحانی

پدرم مبلغ سی تومان به من داد و گفت: این خرجی یک ماه توست، در پایان یک ماه، مجدداً به قم خواهم آمد. سپس با من خداحافظی کرد و رفت.

وقتی متوجه شدم برای مخارج یک روز فقط یک تومان دارم، فهمیدم که باید بر مبنای یک تومان، مخارج روزانه‌ام را تنظیم کنم؛ اما نمی‌دانستم یا یک تومان می‌توان زندگی کرد یا نه؟ به هر حال، چاره‌ای نداشتم که با همان یک تومان بسازم و برنامه‌ریزی کنم. پیش خودم یک تقسیم‌بندی کرده بودم که با یک تومان چطور برنامۀ مخارج روزانه را تنظیم کنم. آن زمان یک عدد نان سنگک بزرگ سه ریال بود. فکر کردم روزی یک عدد نان برای ناهار و شام و صبحانه کافی است. بنابراین هفت ریال دیگر برای من باقی می‌ماند.

همسر حسن روحانی خانواده حسن روحانی حسن روحانی کیست پسر حسن روحانی پدر حسن روحانی

صبح روز بعد به قصابی نزدیک مدرسه رفتم و از قصاب خواستم به اندازۀ پنج ریال گوشت به من بدهد. قصاب نگاهی به من کرد و گفت: آقا پنج ریال گوشت نمی‌شود! گفتم: چرا؟ گفت: چرا ندارد، نمی‌شود. گفتم به مقدار همان پنج ریال گوشت بدهید. گفت: خیلی خوب پنج ریال را بده. پول را دادم و او هم یک تکه استخوان و یک تکه دنبه و یک تکه بسیار کوچک گوشت که شاید به اندازۀ یک گردو بود، روی آن گذاشت و گفت: این هم پنج ریال گوشت شما! ولی بدانید که بعد از این دیگر با پنج ریال گوشت نداریم. آنچه را داده بود گرفتم و به مدرسه برگشتم. آن روز فهمیدم که با یک تومان زندگی کردن سخت است و باید خیلی دقیق‌تر، برنامه‌ریزی کنم تا با یک تومان بتوانم زندگی کنم.[۱]

همسر حسن روحانی خانواده حسن روحانی حسن روحانی کیست پسر حسن روحانی پدر حسن روحانی

[۱] . خاطرات روحانی، صص ۹۶ و ۹۷

منبع : تراز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. ا.حبیبی می گوید

    با سلام ، جناب آقای روحانی ، شما که چنین ایامی رو تجربه کردید پیشنهاد می کنم الان که رئیس محترم جمهوری کشور هستید ، یک ماه رو هم با حقوق کارگری برای زندگی تون برنامه ریزی کنید ببینیم می تونید گوشت که نه ! مرغ نه ! میوه نه ! برنج نه ! چیزی که بچه ی کوچیکت دوست داره بخوره نه ! البته شاید نان سنگک هم دیگه نتونید بخورید !!! چون معاون محترم تون جناب نوبخت همین ماه گذشته قیمت نون رو زیاد کردن !! صحبت هاشون رو خودم با گوشم شنیدم که از اخبار رادیو داشت پخش می شد ، با لحنی که انگار همون لحظه از خواب بیدار شده بودن !!!! استدلالشون خیلی جالب بود ؛ ایشون با صدایی نحیف می گفتند که : ” خیلی نامه از نانوایی ها و کشاورزا به دست ما رسید ، که قیمت نان پایینه !!! ما هم پیگیری کردیم دیدیم نان داره با کیفیت پایین به دست مردم می رسه ، تصمیم گرفتیم که قیمتش رو بالا ببریم ” !!!! یکی نبود بگه شما اون موقع که داشتید دولت مرد می شدید باید فکر این نامه ها رو هم می کردید !!!! اگر این نامه ها اذیتتون می کنه و حوصله تون رو سر برده راهش پاک کردن صورت مسئله نبود ، مگه تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت اهرم های اجرایی دولت نیستند ؟؟؟؟ البته حائز اهمیته که این صحبت ها در حالی انجام شد که ایشون روز قبلش خبر افزایش قیمت نان رو به شدت تکذیب کردند !!!! البته ما دیگه کم کم داریم عادت می کنیم به این دروغ ها ! همون طور که خانوم افخم روز گذشته با خنده ای کنایه آمیز خبر جابجایی اورانیوم غنی شده ایران به روسیه رو تکذیب کردند !!!! همون طور که شما فرمودید تورم نباید برای یک روز و یا یکسال پایین بیاد و باید روند پایین اومدنش دائمی باشه !!! شما نمی خواد روندش رو دائمی کنید و وعده سال ۱۳۹۶ رو بدید ، چون معلوم نیست شما در دور دوم هم رأی بیارید و همچنان کلید دار دولت باشید !!!! البته شاید این هم نوعی سیاست باشه هااااا !!! چرا هواسم نبود ؟ سال ۹۶ تورم رو روی کاغذ پایین میارید و اگر رأی نیاوردید و تورم طبق روند هر روزه و هر سالش بالا رفت دیگه خوب تقصیر دولت بعده دیگه !!!!! شما کاری کن که مردم اصلا واسه یک لحظه کوچیک این پایین اومدن تورم رو احساس کنن !!!! ای بابا !!! چقدر حاشیه رفتما !!!! صحبت از گوشت بود ! راستی الان قیمتش چند شده ؟؟؟؟؟؟

    1. سوزانا می گوید

      سلام آقای حبیبی ، من این کامنت شما را خواندم و واقعا” شما را تحسین میکنم?????
      کاش مسئولین مملکت به فکر مردم کشورشان بودند و وعده های … به مردمشان نمیدادند که فقط حرف هست و حرف ولی وعده های راستی وجود ندارد همه چیز گران شده از گوشت و مرغ و لبنیات و نان و این هم از وضع رایانه ها در مقابل این تورم ۴۵ هزار تومان کفاف هزینه پرداخت چه چیزهایی را میدهد!! پرداخت قبوض برق و آب و گاز که برق و گاز راهم گران کردند ، میخواستند رایانه ها را قطع کنند ولی خیلی لطف کردند قطع نکردند ولی آیا شما آقای روحانی به نظر شما ۴۵ هزار تومان کفاف این تورم را میدهد؟ اقلا” اگر گوشت و مرغ و لبنیات و انواع نان را گران کردید مبلغ رایانه ها را هم زیاد کنید که مردم کشور ایران بتوانند زندگی کنند،،،،،??????????????????????
      ????
      به امید روزی به وضع این کارتن خوابها و گور خوابها و افراد فقیر که روز به روز و ساعت به ساعت بر تعداد بیکآران اضافه میشود فکری اساسی بنمابید البته اگر ،،،،،،،،

  2. سعیده می گوید

    ولی الان دیگه خدا براش خواسته وجبران اون ایام رو میکنه