شما برنده ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ از برنامه «صبح و سلامت» شده‌اید!

0

کلاه برداری ها هر روز شکل تازه ای به خود می گیرد. روزی این کلاه برداری ها با فروش اجناس غیر اصل و تقلبی بود و امروز با نو شدن تکلونوژی و فن آوری، کلاه برداری ها هم رختی نو بر تن کرده اند.

امروز اما تازه ترین شکل کلاه برداری تحت عنوان برنده شدن در برنامه رادیویی برای خبرنگار فرارو رونمایی شد.

“صبح امروز مطابق معمول در مسیر حرکت به محل کار شماره‌ای روی تلفن همراه افتاد که ناآشنا بود؛ ۰۹۱۰۸۵۲۴۱۰۷٫ اما آنکه پشت خط بود با آن شماره نا آشنا راوی خبری خوش بود «سلام آقای …؛ شما برنده خوش شانس برنامه رادیو «صبح و سلامت» هستید».”

این در حالی است که این همکار ما اساسا در هیچ برنامه رادیوی تا به امروز شرکت نکرده بود؛ همچون خیلی از شهروندانی که این روزها در گوشه، گوشه این شهر بدون شرکت در برنامه رادیویی برنده می شوند.

فرد پشت خط خود را «سپهری» از روابط عمومی برنامه رادیو «صبح و سلامت» معرفی کرد و ادامه داد: «برادر! امروز در برنامه رادیو صبح و سلامت، آقای محمدعلی رهنما؟ مهمان ما بودند که در انتهای برنامه به صورت تصادفی به ۱۴ خط همراه اول که تاکنون تخلفی!! نداشته اند به نیت ۱۴ معصوم به عنوان برنده اعلام شده اند به هر کدام از این برنده ها مبلغ ۳ میلیون تومان تعلق می گیره و شما یکی از برنده‌های خوش شانس ما هستید. مایلید همین الان شما را بفرستیم روی خط…»

این تماس برای یک خبرنگار حتی اگر راست هم باشد می تواند یک سوژه خوب برای پرداختن باشد. بنابراین وعده ادامه گفتگو به دقایقی بعد داده می‌شود؛ دقایقی که خبرنگار ما به دستگاه ضبط صدا دسترسی پیدا کند تا به طور کامل در جریان شکل برنده شدن خود قرار گیرد.

در تماسی بعدی این بار با شماره ثابت، سپهری خود را اینگونه معرفی می‌کند: «فن آوری و اطلاعات بفرمایید!!…» هر چند خیلی زود خود را جمع و جور کرده و مدعی می شود که تماس گرفته شده با روابط عمومی رادیو است آن هم با شماره همراه.!

او در ادامه درخواست می کند که برنده خوش شانس، دو کارت فعال! عضو شتاب را معرفی کند و مقابل یک دستگاه خودپرداز رفته تا از طریق آن شماره حواله امنیتی! داده شود تا در هر بار مبلغ ۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان به حساب این برنده واریز شود.

با کمک همکاران دو کارت عضو شتاب غیر فعال تهیه می شود و برنده خوش شانس ما مقابل دستگاه خودپرداز می رود تا این مبالغ را دریافت کند.

اما آقای سپهری اعلام می کند باید حتما کارت به نام برنده باشد در غیر این صورت باید جایزه را از سازمان صدا و سیما دریافت کند و در پاسخ به این سوال که کدام قسمت صدا و سیما می گوید: بیاید جلوی در سازمان همان جا راهنمایتان می کنند.»

آخرین مکالمه ای هم که بین سپهری و خبرنگار ما رد و بدل شد این بود: « آقای سپهری متن خبر و صدای شما تا دقایقی دیگر روی سایت خواهد رفت تا جای مناسب خدمتتان باشیم» و در پاسخ می گوید:« عمرا دستتان به من نمی رسد.»

این شیوه کلاه برداری مدتی است با عناوین مختلف رواج پیدا کرده است. برنده قرعه کشی در همراه اول از معروفترین آن بود که در هر یک از این تماس های مشابه فرد تماس گیرنده خواستار دریافت اطلاعات کارت های عضو شتاب می شوند.

کلاهبرداری کارت به کارت از رایج‌ترین شیوه‌ها برای فریب و خالی‌کردن حساب عابربانک و اینترنتی است. با این حال تنها اقدامی که بانک مرکزی و بانک‌های دولتی و خصوصی برای مقابله با این کلاهبرداری ها انجام داده اند این بود که “اطلاعیه” بدهند و حتی این اطلاعیه های هشدار آمیز را در کنار دستگاه های خودپرداز خود هم نصب کنند ولی ظاهرا کلاهبرداران یک قدم از بانکداران جلوتر هستند و این موضوع باعث شده تا هر روز شاهد خبرهای جدیدی از این دست کلاهبرداری ها باشیم.

در تماسی که با روابط عمومی سازمان صدا و سیما و همچنین رادیو سلامت گرفته می شود این شیوه جدید کلاه برداری مورد تایید قرار می گیرد و کارشناس روابط عمومی رادیو سلامت در گفتگو با خبرنگار ما اعلام می کند که طی چند روز اخیر چند تماس از شهروندان داشته اند که از آنها درخواست های مشابه ای شده است.

او تاکید می کند که رادیو سلامت هیچ قرعه کشی برگزار نکرده است و این تماس ها کلاهبرداری است.

در تماس بعدی این کارشناس روابط عمومی اعلام می کند که مدیران روابط عمومی طی نامه ای این نوع کلاه برداری را به اطلاع حراست سازمان صدا و سیما رسانده اند و درخواست می کنند که از انتشار این خبر خودداری شود تا این فرد کلاه بردار فراری نشود!!.

این درحالی است که اگر قرار بود اقدامی برای بازداشت این فرد توسط حراست رادیو انجام گیرد، تماس های بعدی او می بایست علی الاصول قطع می شد.

با این حال به نظر می رسد که امثال آقای سپهری ها در این شهر آزادانه در حال کلاه برداری هستند و تنها هوشیاری شهروندان می تواند مانع از ادامه کار آنها شود.

فایل صوتی این تماس را در اینجا بشنوید

دانلود کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ