پرداخت سالانه ۲۰ میلیارد دلار یارانه به سوخت کامیون / یک ریال صادرات غیرنفتی واقعی نداریم

0

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه یک ریال صادرات غیرنفتی نداریم و همه آمارها در این باره غیرواقعی است، گفت: ۲۴ میلیارد دلار بودجه برای توسعه ریلی در ۸ سال نیازمندیم، اما سالانه ۲۰ میلیارد دلار یارانه به سوخت کامیون می‌دهیم.

 

امروز محسن پورسید آقایی در یازدهمین همایش مهندسی صنایع اظهارداشت: اصلی‌ترین خط آهن کشور مسیر گردان – اهواز – بندر امام خمینی است و پس از آن خط آهن تبریز – کرمان و مشهد ساخته شد.

وی ادامه داد: سیاستهای کلی نظام در بخش حمل و نقل حمایت از سیستم ریلی است و این ابلاغی سیاستهای کلی نظام است اما توسعه ریلی رخ نداد.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: میزان تصادف در بخش ریلی یک پنجاهم تصادفات در بحث جاده‌ای است.

وی افزود: همچنین در حفظ محیط زیست، سیستم جاده‌ای ۲۰ برابر بیشتر از سیستم ریلی آلاینده‌های زیست محیطی تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه سیستم جاده‌ای ۷ برابر سیستم ریلی مصرف سوخت دارد، گفت: سالانه ۲۰ میلیارد دلار گازوئیل توسط جاده مصرف می‌شود که سهم بخش ریلی در سال ۳ میلیارد مصرف سوخت دارد.

پورسیدآقایی افزود: آنچه صاحبان کالا به عنوان تعرفه در بخش جاده‌ای پرداخت می‌کنند به ازای هر واحد حمل ۶۰ تومان است و ۲۵۴ تومان دیگر توسط دولت پرداخت می‌شود، اما در بخش ریلی این روند ۴۳ تومان به ازای هر واحد حمل است و تقریباً به همان میزان از صاحب کالا دریافت می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه پایین بودن نرخ سوخت علامت‌های غلط به اقتصاد ما داده است، گفت: متأسفانه در ایران برخلاف دنیا سیستم جاده‌ای حرف اول را می‌زند و این به دلیل رایگان بودن سوخت است.

وی افزود: در واقع هرکس از سوخت بیشتری استفاده کند، بیشتر از جیب دولت برداشته است.

وی با بیان اینکه در بخش ریلی هزینه نگهداری خطوط از استفاده‌کنندگان دریافت می‌شود، گفت: در بخش جاده‌ای بابت دسترسی هزینه‌ای دریافت نمی‌شود اما در ریلی ۵۷ درصد پولی که از شرکت‌ها دریافت می‌شود، بابت حق دسترسی و مابقی به شرکت‌ها پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه بیان کرد: ارزان بودن سوخت و رایگان بودن حق دسترسی به شبکه جاده‌ای موجب شده است که شرکت‌های معدنی، پتروشیمی و سیمان علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در اقتصاد ریلی نداشته باشند.

پورسید آقایی گفت: برنامه ایمیدرو برای توسعه فولاد در سال ۹۵، حمل ۵۸ میلیون تن مواد معدنی است؛ ظرفیت کل راه‌آهن در حال حاضر حمل ۳۰ میلیون تن بار در سال است و شاید بتوان فقط ۱۵ میلیون تن از این ظرفیت را به این بخش اختصاص داد.

وی بیان کرد: سوخت ارزان در کشور موجب بروز همه مشکلات شده است، تاکید می‌کنم که امروز ما صادرات غیر نفتی نداریم، یک ریال صادرات غیر نفتی نداریم و همه آمار صادرات غیر نفتی ما واقعی است.

وی توضیح داد: به دلیل ارزان بودن سوخت در ایران، اختلاف قیمت سنگ آهن داخلی با سنگ آهن تولید دیگر کشورها زیاد است، یا اگر ما فولاد را صادر می‌کنیم، همان یارانه انرژی است که تغییر شکل یافته و به شکل ورق فولادی یا سنگ معدن صادر می‌شود در حالیکه اگر نرخ انرژی واقعی شود می‌بینیم که بهره‌وری ما قدری پایین است که یک ریال هم قدرت صادرات نداریم.

وی بیان کرد: باید مابه‌التفاوت نرخ سوخت فعلی با نرخ سوخت واقعی در کشور را به عنوان یارانه به بخش‌هایی ارائه دهیم که صرفه‌جویی ایجاد می‌کند که در این‌باره سیستم ریلی این گونه است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: باید حق دسترسی به شبکه جاده‌ای و ریلی یکسان شود.

پورسید آقایی بیان کرد: ۲۴ میلیارد دلار بودجه برای توسعه ریلی در ۸ سال نیاز داریم، اما سالانه ۲۰ میلیارد دلار یارانه برای سوخت کامیون‌ها می‌دهیم و این رقم بالایی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ