علایم سرطان معده را بشناسید

0

سن از فاکتورهای موثر در ابتلای افراد به سرطان معده است.

سرطان معده سرطان سینه (پستان) درمان سرطان معده gastric cancer

در صورت مراجعه به موقع بیمار به پزشک می‌توان این نوع از سرطان را که کشنده‌ترین نوع است تشخیص و درمان کرد. حسین محرابی گفت: علائم سرطان معده به گونه‌ای است که ممکن است در ابتدا مشخص نباشند به همین دلیل بروز هر نشانه‌ای می‌تواند زنگ خطر محسوب شود.

با این وجود رایج‌ترین علائم این سرطان، احساس ناراحتی در معده، احساس سیری یا نفخ پس از یک وعده غذایی کوچک، حالت تهوع و استفراغ و کاهش وزن است.

سرطان معده سرطان سینه (پستان) درمان سرطان معده gastric cancer

سن از فاکتورهای موثر در ابتلای افراد به سرطان معده است چراکه بسیاری از بیماران مبتلا ۷۰ سال به بالا هستند. همچنین مردان بیش‌ از زنان به سرطان معده مبتلا می‌شوند به همین دلیل این سرطان در مردان رتبه اول و در زنان پس از سرطان سینه در رتبه دوم قرار دارد. افرادی که غذاهای دودی، شور یا ترشی بسیار مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده هستند.با انجام آزمایش خون یا معاینه فیزیکی از سوی پزشک ،عکس‌برداری، آندوسکوپی و نمونه‌برداری می توان وجود سلول‌های سرطانی در معده را تشخیص داد.

سرطان معده یا چنگار معده (gastric cancer) نوعی سرطان است و شایع‌ترین فرم آن، آدنوکارسینوم یا سرطان غددی در معده است. سرطان معده را می‌توان رشد بدون کنترل سلول‌های بدخیم در معده دانست. سایر فرم‌های کمتر شایع سرطان معده، شامل لنفوما (سرطان درگیر کنندهٔ سیستم لنفاوی) و سارکوما (سرطان بافت هم‌بند مانند عضله، چربی یا عروق خونی) است. سرطان معده سالیانه باعث مرگ حدود یک میلیون نفر در سرتاسر جهان می‌شود.

این بیماری باعث مرگ افراد بسیاری در سرتاسر جهان می‌شود. شیوع این بیماری در مردان دوبرابر زنان است و چهارمین سرطان شایع در جهان محسوب می‌گردد.

این سرطان در افرادی با گروه خونی A شایعتر است. پسماندهای سلولهای جنینی در مری و یک سوم فوقانی معده عاملی برای ابتلا به سرطان معده است. بقایای سلولهای جنینی قابلیت سرطانی شدن را دارند که با بررسی‌ها و تست‌های تشخیصی معمول، رادیوگرافی و سی. تی. اسکن قابل شناسایی نیستند.

سرطان معده در مردان پس از سرطان ریه شایعترین سرطان است حال آنکه در زنان سرطان پستان شایع ترین سرطان به شمار می‌آید. علائم و نشانه‌های اولیه سرطان معده گول زننده و مشابه ناراحتیهای گوارشی است به طوریکه افراد سعی دارند با پرهیز غذایی و درمان خودسرانه بهبود پیدا کنند. کاهش وزن و بی‌اشتهایی علامت مهمی در تشخیص سرطان معده است. در مراحل اولیه ناراحتیهای گوارشی چون تهوع، بی اشتهایی، کاهش وزن، درد ملایم و متناوب و در مراحل پیشرفته وجود خون در مدفوع و مدفوع سیاه رنگ (ملنا) و در مراحل پیشرفته تر استفراغ خونی بروز می‌کند.

وجود هلیکوباکترپیلوری و استعداد ابتلاء فرد به سرطان معده از فرضیات موجود در دنیای پزشکی است، حال آنکه افزایش اسید معده، استعمال دخانیات، مصرف غذاهای نمک سود شده و دودی، افزایش مصرف غذاهای سرخ کردنی همگی از عوامل پرخطر برای ابتلاء به سرطان معده هستند. آندوسکوپی و رادیوگرافی معده از راههای تشخیص سرطان معده هستند. در زخمهای معده احتمال سرطانی شدن وجود دارد از این رو چنانچه زخم معده ای پس از ۳ ماه دارو درمانی به درمان پاسخ ندهد اندیکاسیونی برای جراحی معده است. افراد با کوچکترین علامت در تغییر وضعیت مزاج، دفع، بی اشتهایی، تهوع و کاهش وزن باید برای بررسیهای بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ