خانه / بورس و سهام / گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / نفت سیاه و بخت سیاه

گزارش امروز بازار بورس و فرابورس / نفت سیاه و بخت سیاه

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه ۹۳٫۱۰٫۲۳ شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با ۳۱ واحد افت به رقم ۴۸۹۲۳ واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت ۲۷۳ واحد کاهش عدد ۱۲۷۳۲۵ واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با ۷۱ واحد افت به رقم ۶۵۹۲۹ واحد رسید.

همچنین در این روز “همراه” با ۲۸ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل “فارس” با ۵۷ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۴ واحد افت به رقم ۷۴۱ واحد رسید.

در این شرایط امروز “جم” با ۲ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل “مارون” با ۳ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات در بازار بورس به رقم ۱۱۰۸ میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم ۲۱۴۷ میلیارد ریال رسید.

تنها یک روز پس از افزایش قیمت سهام شرکت ها و روند صعودی شاخص مجدداً طی معاملات روز جاری با روند نزولی نماگر بورس و افت قیمت سهام اغلب شرکت ها مواجه شدیم. البته اهالی تالار روز گذشته هشدار چنین روندی را داده بودند اما به نظر نمی رسید این اتفاق اینقدر زود به وقوع بپیوندد. به هر حال در بازاری که بر پایه صف محوری در حال فعالیت است اینگونه مسایل طبیعی و قابل پیش بینی است چراکه در چنین بازارهایی اغلب فعالان آن بدون هیچ تحلیل و آگاهی تنها اقدامشان پیروی از تصمیمات دیگران است.

همانگونه که در معاملات روز گذشته برای روند صعودی دسته جمعی سهام شرکت ها دلیل قانع کننده ای وجود نداشت برای روند نزولی امروز نیز دلیل خاصی وجود نداشت.

هرچند برخی از اهالی تالار رسیدن قیمت نفت به مدار ۴۵ دلاری را عاملی برای افزایش نگرانی سرمایه گذاران می دانند و بخت سیاه خود را در چند روز گذشته با قیمت نفت سیاه گره می زنند اما آنچه که مسلم است به اندازه کافی بازار سرمایه ما از تغییرات قیمت نفت تأثیر پذیرفته بطوریکه این موضوع حتی بر سهام شرکت هایی که وابستگی به نرخ نفت ندارند نیز تأثیر شایانی داشته است. لذا تأثیر بیش از این میزان بر تمامی گروه های بورسی غیر منطقی به نظر می رسد.

از سویی دیگر ترسی که از طریق خروج اعتماد و اطمینان از بورس به جان اهالی تالار افتاده سبب بروز اصطلاح معروف بورسی ها یعنی “دست به ماشه” شده است بطوریکه کوچکترین اتفاق یا روند مشکوک از نگاه اهالی تالار منجر به حرکت دومینو وار آنها در اکثر قریب به اتفاق شرکت های بورسی در جهت فروش سهام می شود.

بنا براین گزارش، در پی تصویب تأسیس صندوق تثبیت بازار و همچنین ارایه مجوز خرید و نگهداری سهام خزانه به شرکت های بورسی، اغلب کارشناسان به بررسی تأثیرات این مصوبه پرداخته اند که اکثراً نیز آن را در جهت حمایت از بازار سرمایه و سهام شرکت ها عنوان کرده اند اما بد نیست که در خصوص سهام خزانه به یک نکته توجه شود، سهام خزانه از سوی شرکت هایی به اجرا درخواهد آمد که مدیران آنها تمایل به حمایت از سهام خود داشته و بازار سرمایه نیز برای آنها اهمیت دارد. لذا این سهام خزانه پیش تر از سوی اینگونه مدیران به نحوی دیگر (تأسیس یک شرکت اقماری به جهت خرید سهام خود به قصد حمایت) اجرا شده و از آنجاییکه اجباری در تشکیل خزانه در قانون برای شرکت ها ذکر نشده پس مدیرانی که تمایلی به حمایت از سهام شرکتشان ندارند و تنها وظیفه خود را تنها در راستای فعالیت اصلی شرکت می دانند قطعاً از این قانون تبعیت نکرده و تغییری در این خصوص ایجاد نخواهند کرد.

از سویی دیگر هنوز مشخص نیست که به سهام خزانه سود تعلق می گیرد یا خیر و این موضوع بسیار برای اجرای این موضوع حائز اهمیت می باشد چراکه اگر قرار باشد شرکت ها سهام خود را خریداری و نگه دارند و سودی هم از این محل عایدشان نشود پس دلیلی برای بلوکه کردن نقدینگی شرکت ندیده و از اجرای آن سرباز می زنند.

اما با نگاهی کوتاه و گذرا به بازار امروز همچنان فعالیت حقیقی ها بیش از حقوقی ها است هرچند که در گروه بانکی حقوقی ها با عرضه های بالای خود همچنان به ایجاد تلاطم و جو منفی ادامه می دهند.

ولی خودرویی ها بهتر بودند، اگرچه جو روانی شکل گرفته ناشی از افزایش عرضه ها بر این گروه نیز تأثیر گذاشت اما در نهایت توانستند مجدداً خود را جمع و جور کنند و به رقم های حداکثری قیمت امروز خود نزدیک شوند.

در پایان معاملات به نظر می رسد اغلب شرکت ها مجدداً به روند تعادلی بازگشتند و اندکی از فشار فروش کاسته شد. اهالی تالار معتقدند با مشخص شدن نتیجه دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا و نیز پایان زمان تسویه اعتباری کارگزاران وضعیت بورس برای روزهای آتی مشخص تر شود و روند آن نیز منطقی تر گردد.

چگونه یک رینگ اسپرت مناسب برای خودرو انتخاب کنیم؟

مقایسه پژو پارس LX TU5 با سورن ELX EF7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*