کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت پسته/ تزلزل جایگاه اولی ایران در صادرات

0

رییس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل وضعیت فعلی خشکبار و آجیل را مناسب دانست و گفت: قیمت‌ها به دلیل گرمای تابستان افت کرده است.

مصطفی احمدی در گفت‌وگو با  (ایسنا)، اظهار کرد: ‌بازار آجیل و خشکبار کاملا مناسب بوده و آجیل به صورت فراوان عرضه می‌شود و قیمت‌ها نیز مناسب و منطقی است.

وی تصریح کرد: قیمت پسته حدود کیلویی ۱۰ هزار تومان افت داشته است که به‌طور مثال می‌توان پسته درجه یک را به صورت عمده‌فروشی کیلویی ۴۳ هزار تومان خریداری کرد و پسته کیلویی ۳۵ هزار تومانی در حال حاضر کیلویی ۲۵ هزار تومان به صورت عمده‌فروشی عرضه می‌شود.

احمدی بیان کرد: نرخ سود خرده‌فروشی ۲۰ درصد است که ۱۰ درصد سود فروش و ۱۰ درصد هزینه‌ی فراوری پسته و آجیل به‌شمار می‌آید که در حال حاضر ۱۰ درصد فرآوری به منظور جذب مشتری محاسبه نمی‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل درباره‌ی واردات آجیل گفت: مانند گذشته بادام هندی، بادام زمینی، بادام درختی، مغز گردو و کدوی مرمری وارد می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید این محصولات در کشور انجام می‌شود بیان کرد: این محصولات نیز در کشور تولید می‌شود اما حجم تولید جوابگوی نیاز داخلی نیست.

احمدی تصریح کرد: محصولات وارداتی که در کشور تولید می‌شوند قیمت بیشتری نسبت به محصولات وارداتی دارند و این به دلیل کیفیت بسیار بالای این محصولات است.

رییس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل بیان کرد: ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم صادرات نسبت به مدت مشابه به دلیل عدم ثبات قیمت ارز کاهش یافته است.

وی با ابراز نگرانی از این موضوع خاطر نشان کرد: بزرگ‌ترین رقیب ایران در صادرات پسته یعنی آمریکا به شدت جایگاه ایران را تهدید می‌کند.

احمدی تصریح کرد: در سال گذشته ۴۰ تا ۵۰ درصد تولید آمریکا به مصرف داخلی رسیده است که این میزان در ایران ۲۰ درصد بوده است و اگر حجم تولید ایران افزایش نیابد مقام اولی صادرات پسته را به این کشور واگذار خواهیم کرد.

رییس اتحادیه فروشندگان خشکبار و آجیل در پایان گفت: سال گذشته حجم تولید پسته ایران ۱۶۰ هزار تن بوده که ۱۲۰ هزار تن آن به بازار‌های هدف صادر شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ