ضرب الاجل ۱۵بهمن برای بازگشایی نماد پالایشگاهی ها

0

آخرین تحولات مربوط به پالایشگاه ها نشان می دهد مسئولان وزارت نفت یکی از دو سناریوی روی میز را به شرکتها ابلاغ خواهند کرد اما درصورت عدم بازگشایی نماد این گروه تا ۱۵ بهمن باید منتظر ادامه توقف نماد به دلیل لزوم ارایه بودجه ۹۴ بود.

در شرایطی توقف نماد معاملاتی شرکت های پالایشگاهی موجب بلوکه شدن سرمایه تعداد کثیری از سهامداران شده که طی ماه های اخیر مسئولان سازمان و شرکت بورس تلاش زیادی برای متقاعد کردن مسئولان وزرات نفت کرده اند تا شاید ابهام این گروه بر طرف و زمینه بازگشایی نماد بعد از ماه ها توقف فراهم شود.

براساس این گزارش، نماد پالایشگاه اصفهان از اسفند ۹۲ ، پالایشگاه تهران ازفرورین سال جاری و پالایشگاه های بندرعباس ،لاوان، تبریز و شیراز هم از مرداد ماه تاکنون بسته مانده و در این مدت علاوه بر نامه جمعی از سهامداران به روسای جمهور و مجلس، جلسات متعددی بین مسئولان سازمان بورس و وزارت نفت برگزار شده اما با نتیجه مشخص و قطعی شده ایی همراه نشده است .

حال آخرین تحولات مربوط به پالایشگاه ها نشان می دهد در پی ورود معاون اول رئیس جمهور و وزراء نفت و اقتصاد به این موضوع و همچنین تشکیل کمیته ثبات بازار سرمایه و برگزاری چند جلسه مثبت با مسولان سازمان بورس ، دو سناریو برای آینده شرکت های پالایشگاهی روی میز بوده و قرار است بعد از نهایی شدن یکی از این دو سناریو ، نماد پالایشگاه ها بعد از ماه ها دوری ناخواسته در آینده ای نامعلوم باز شود.

*سناریوی اول : اجرای عادلانه طرح کیفی سازی و بازگشایی نماد

سناریوی اول اجرای طرح کیفی سازی محصولات این شرکت ها و تعیین قیمت منصفانه خوراک با فرمول مشخص و روشن است.

این سناریو دارای موافقان جدی بوده و مدافعان آن معتقدند با توجه به اجرای طرح کیفی سازی در شرکت های چون پالایشگاه تهران و پیشرفت قابل توجه در شرکت هایی مانند پالایشگاه اصفهان و بندرعباس، اجرای کیفی سازی اثر منفی چندانی بر پالایشگاه ها نخواهد گذاشت و فقط چند شرکت از جمله پالایشگاه شیراز و شرکت های غیر بورسی از این محل دچار مشکلاتی خواهند شد.

به باور این گروه از تصمیم گیرندگان، عامل مهم کنونی در آینده پالایشگاه ها موضوع نفت بوده و با توجه به دوری چند ماهه شرکت های پالایشگاهی از تابلوی معاملات،سهام این گروه عمدتا” به دلیل لحاظ کردن ریزش چندماهه بازار ، با افت قیمت مواجه خواهند شد اما بعد از مدتی به مدار طبیعی باز خواهند گشت.

بنابراین مدافعان این سناریو معتقدند باید طرح کیفی سازی به صورت عادلانه ایی اجرا شود تا هم این موضوع مهم رها نشود و هم اینکه تکلیف شرکت های پالایشگاهی بعد از تحمل فشارهایی مشخص شود و دیگر ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد.

*سناریوی دوم : تاخیر یک تا ۳ ساله کیفی سازی

برپایه این گزارش،دومین سناریو تاخیر حداقل یک ساله و حداکثر ۳ تا ۵ چندساله اجرای کیفی سازی است. موضوعی که در گزارش عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به۳۱شهریور ۹۳ هیئت مدیره شرکت نفت و گاز پارسیان هم قید شده است.

این شرکت که یکی از بازیگران اصلی در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی است در بخش مربوط پیگیری های موثر در اجرای کیفی سازی محصولات پالایشگاهی و بعد از ارایه پیشینه این موضوع اعلام کرده است: “پس از پیگیری های انجام شده توسط انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت ، به نظر می رسد عملیاتی نمودن این آیین نامه تا پایان سال ۹۴ به تعویق افتد. هر چند خبر تایید شده ایی در این خصوص در دسترس نمی باشد.”

بنابراین درحالی برخی زمزمه ها و اخبار تایید نشده از محتمل این سناریو حکایت دارند که در صورت اجرای این برنامه هم می توان شاهد نزول ارزش سهام پالایشگاه ها بعد از بازگشایی نماد به دلیل لحاظ کردن سقوط قیمت نفت بود.

*نظر یک مقام مسئول : باید منتظر رای دولت و ابلاغیه وزارت نفت بود

با این حال یک مقام مسئول در رابطه با اینکه کدام از یک از دو سناریو شانس بیشتری دارند به بورس پرس گفت: واقعیت این است که رایزنی های جدی و حتی روزانه ای در حال انجام است و تا زمان تصمیم نهایی که با نظر دولتمردان ارشد همراه خواهد بود، نمی توان پیش بینی کرد کدام از این دو احتمال، اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین مقرر شده بعد از رای نهایی دولت ، موضوع اجرا یا تاخیر کیفی سازی محصولات پالایشگاه ها به وزارت نفت ابلاغ شود تا این وزراتخانه با هماهنگی شرکت ملی پالایش و پخش و اعلام آن به شرکت ها ، اقدام به طی مراحل اجرایی کند.

* ضرب الاجل ۱۵ بهمن برای بازگشایی نماد

با این اوصاف هر چند تلاش های مسئولان حکایت از نهایی کردن این موضوع دارد که در این میان هر ۶ شرکت پالایشگاهی آمار تولید و فروش ۸ و ۹ ماهه محصولات خود را به سازمان بورس ارایه کرده اند تا سهامداران در جریان وضعیت این گروه باشند . اما انچه دارای اهمیت است ضرب الاجل ۱۰ تا ۱۰ بهمن برای بازگشایی نماد این گروه است.

چرا که در صورت عدم قطعیت موضوع کیفی سازی و فرمول قیمت گذاری و ادامه توقف نماد پالایشگاه ها تا ۱۰ و حداکثر ۱۵ بهمن ، به دلیل رعایت مقررات سازمان بورس و لزوم ارایه بودجه سال آینده توقف نماد پالایشگاه ها باز هم طولانی تر خواهد شد و با احتمال کمی، شاید هم به سال آینده موکول شود.

بنابراین حساسیت این موضوع موجب خواهد شد تا سرمایه گذاران طی روزهای آینده علاوه بر پیگیری اخبار مهم سیاسی و اقتصادی و مخصوصا” روند قیمت نفت و مذاکرات، تمرکز ویژه ایی به آخرین تحولات و تصمیمات مسئولان داشته باشند که امید است با نتایج مثبت و روشنی همراه باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ