ماجرای رشوه سعودی ها به مسکو

0

به گزارش  خبرگزاری «رویترز» نوشت: منابع خاورمیانه ای و دیپلمات های غربی، روز چهارشنبه، اعلام کردند، عربستان سعودی به روسیه پیشنهاد داده است که در قبال دریافت مشوق های اقتصادی مانند معامله بزرگ تسلیحاتی و به چالش نکشیدن قراردادهای گازی روسیه، مسکو حمایت خود از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را کاهش دهد.

این منابع افزودند، «بندر بن سلطان» رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان در دیدار هفته گذشته خود با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در مسکو، این پیشنهاد را مطرح کرده است.

منابعی در میان معارضان سوری که از حمایت سعودی ها برخوردارند، اعلام کردند، امیر بندر در این دیدار امضای قرارداد تسلیحاتی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار را پیشنهاد کرده است. وی همچنین تضمین داده است که فروش گاز منطقه خلیج فارس، جایگاه روسیه را به عنوان بزرگترین فروشنده گاز به کشورهای اروپایی تهدید نکند.

در مقابل رژیم سعودی از روسیه خواسته است که حمایت گسترده خود از نظام اسد را کاهش دهد و در برابر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه سوریه سنگ اندازی نکند.

یک منبع خاورمیانه‌ ای مطلع نیز فاش کرد، بندر بن سلطان پیشنهاد خرید مقادیر هنگفتی از تسلیحات روسی را پیشنهاد داده اما مبلغ مشخصی برای این قرارداد تعیین نکرده است.

یک سیاستمدار لبنانی نزدیک به رژیم سعودی نیز عنوان داشت که نشست پوتین و بندر بن سلطان ۴ ساعت به طول انجامید که طبق ادعای وی، سعودی ها از نتایج این نشست راضی بوده اند.

تاکنون کرمیلن و وزارت خارجه عربستان سعودی درباره این نشست بیانیه ای صادر نکرده اند.
به گفته دیپلمات ها، ظاهرا پوتین جواب قطعی و مشخصی به این پیشنهادها نداده است. یک دیپلمات غربی تأکید می کند، بعید است که رئیس جمهور روسیه جایگاه برجسته مسکو در منطقه را با یک قرارداد تسلیحاتی، هر چند بزرگ، معامله کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ