سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه جدید عربستان سعودی + بیوگرافی

0

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود (متولد ۵ شوال ۱۳۵۴ برابر با ۳۱ دسامبر ۱۹۳۵)، خادم الحرمین الشریفین، هفتمین پادشاه عربستان سعودی و بیست‌وپنجمین فرزند عبدالعزیز آل سعود است.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان

او برادر ناتنی ملک عبدالله (پادشاه سابق عربستان) و برادر تنی ملک فهد (پادشاه اسبق عربستان) و نایف و سلطان (دو ولیعهد سابق ملک عبدالله) است، لذا یکی از «هفت برادران» معروف به «السّدیری» محسوب می‌شود. امیر سلمان درطول زندگی سیاسی خود مشاور مخصوص پادشاهان عربستان بوده و نقش ویژه‌ای در ادارۀ امور داخلیِ این کشور داشته‌است.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان

وی پس از ملک عبدالله، پادشاه عربستان و نایف بن عبدالعزیز ـ که فوت کرد ـ فرد شمارۀ سۀ خاندان آل سعود محسوب می‌شد، و پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، وزارت دفاع عربستان ـ که همواره در دست ولیعهد بود ـ به وی سپرده شد. پس از مرگِ نایف بن عبدالعزیز در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۲، سلمان بن عبدالعزیز به‌عنوان ولیعهد عربستان و سومین ولیعهد عبدالله بن عبدالعزیز انتخاب شد. شیخ سلمان سه دوره امیر منطقۀ ریاض بوده‌است.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان

دیدگاه‌های سیاسی

  • سلمان بن عبدالعزیز، برخلاف برادرش، عبدالله، دیدگاه مثبتی نسبت به اصلاحات، ولو در ظاهر، ندارد، و معتقد است که دموکراسی و حاکمیت مردم چندان مناسب جامعۀ محافظه‌کار عربستان نیست، و گفته می‌شود قصد دارد اصلاحاتی را که عبدالله درزمینۀ سیاسی و اجتماعی در این کشور آغاز کرد با ملاحظه‌کاری بیشتری پیش بگیرد.
  • گفته می‌شود که وی دیدگاه بهتری نسبت به کشورهای همسایۀ خود، ازجمله عراق و ایران، دارد اما، همانند دیگر مسئولان بلندپایۀ سعودی، دیدگاهی مداخله‌جویانه در امور سوریه دارد و برای براندازی دولت اسد تلاش می‌کند.
  • سلمان بن عبدالعزیز، چه در زمان ولیعهدی و چه پیش از آن نیز، به‌شدت خواهان برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین به هر قیمتی بود، و انتظار می‌رود این سیاست را پس از رسیدن به قدرت با شدت بیشتری دنبال کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ