شرط عربستان برای حمایت از حمله به ایران

0

مراد ویسی، کارشناس صدای آمریکا، درباره روابط عربستان سعودی و ایران گفت: «ایران و عربستان در یک دهه گذشته در حوزه امنیت ملی، به شدت با یکدیگر رقابت داشته اند…اختلافات ایران و عربستان، اختلافاتی راهبردی است، به همین خاطر کنترل آن بسیار دشوار است چه برسد به اینکه در دراز مدت حل و فصل شود.»

ایران و عربستان

ویسی درباره نقش آمریکا در این میان گفت: «آمریکایی ها، همه جا منافع‌شان با عربستان یکی نیست و البته منافع عربستان هم جا با آمریکا یکی نیست. عربستانی ها همواره به دنبال این بوده اند که رابطه ایران و آمریکا، رابطه خوبی نباشد زیرا مخالف برتری ایران در منطقه هستند. اگر رابطه آمریکا با ایران خوب شود، هم نیازش به عربستان کم می شود و هم این رابطه کمک می کند ایران نقش فعال تری در منطقه ایفا کند که البته عربستان با آن مخالف است.»

کارشناس صدای آمریکا افزود: «از سوی دیگر، عربستانی ها به طور سنتی مخالف حمله آمریکا به ایران هستند مگر اینکه چنین حمله ای منجر به سرنگونی جمهوری اسلامی شود. آنها موافق حمله ای نیستند که آمریکایی ها بیایند ضربه ای به ایران بزنند و ایران را زخمی رها کنند. به همین دلیل بسیار بعید می دانم عربستان و هیچ کدام از کشورهای حاشیه خلیج فارس، حتی در یک روزی درگیری نظامی میان ایران و آمریکا رخ دهد که بسیار هم دور است، حاضر شوند پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار دهند.»

وی با اشاره به سنگ اندازی عربستانی ها در مذاکرات هسته ای گفت: «عربستانی ها به همان اندازه از اینکه ممکن است آمریکا با ایران به توافق هسته ای برسد، ناراحت هستند که اسرائیلی ها ناراحت اند…طبیعی است که عربستان مخالف نزدیکی ایران و آمریکاست و از این نزدیکی ناراحت است.»

جام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ