پرداخت بهره مالکانه ۱۵ درصدی برای “کچاد” امکان پذیر است

0
کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۴ طی جلسه روز دوشنبه هفته گذشته پرداخت بهره مالکانه ۲۵ درصدی توسط شرکت های معدنی و صنعتی چادرملو و گل گهر را به تصویب رساند، حال این سوال مطرح می شود که کاهش این میزان چه آثاری بر وضعیت سودآوری مجموعه های مذکور در پی خواهد داشت؟

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: پرداخت حقوق دولتی و در مقابل عدم پرداخت بهره مالکانه در حالی خواسته و نظر “کچاد” و “کگل” بوده که این امر مورد موافقت دولتمردان قرار نگرفت.

محمد نوریان به تصویب بهره مالکانه ۲۵ درصدی در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: تصویب این برنامه تا حدی موجب رضایتمندی تولیدکنندگان در این صنعت شده و به طور قطع نسبت به حالت قبلی بهتر خواهد بود. این در حالی است که با توجه به وضعیت سودآوری “کچاد” پرداخت هزینه بهره مالکانه ۱۵ درصدی امکان پذیر به نظر می رسد.

وی در خصوص آثار مثبت ناشی از اجرایی شدن این برنامه بر وضعیت سودآوری مجموعه های فعال در گروه اظهار داشت: در حالی مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان از بابت پرداخت بهره مالکانه ۳۰ درصدی هزینه می شد که با کاهش آن به ۲۵ درصد، هزینه پرداخت حق انتفاع از معادن حداکثر ۸۰ میلیارد تومان کاهش می یابد و از هزینه های تولید کاسته می شود.

مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پیرامون وضعیت نرخ فروش محصولات تولیدی و کاهش قیمت جهانی سنگ آهن گفت: محصولات تولیدی براساس درصدی از قیمت فروش شمش فولاد خوزستان قیمت گذاری می شود و هم راستا با نوسانات مثبت و منفی آن با افزایش و کاهش همراه می شود که در حال حاضر نیز قیمت شمش فولاد با اندکی کاهش مواجه شده است. برهمین اساس می توان گفت قیمت فروش محصولات تولیدی “کچاد” از روند قیمت های جهانی سنگ آهن تبعیت نمی کند.

نوریان در خاتمه پیرامون احتمال اعلام تعدیل منفی سودآوری “کچاد” طی عملکرد سال مالی جاری گفت: پیش بینی می شود این مجموعه سود برآوردی سال مالی جاری خود را به طور کامل محقق کند و با بهبود وضعیت قیمت فروش شمش فولاد، میزان تولید و سودآوری این مجموعه نیز افزایش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ