تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / شنبه ۱۱ بهمن ۹۳

0

در اولین روز هفته جاری شاخص کل بورس با ۲۸۶ واحد صعود به استقبال دهه فجر رفت و به رقم ۶۵٫۵۴۲ واحد رسید. نمادهای وبصادر با ۳۶ واحد، رمپنا با ۳۵ واحد و وتجارت با ۳۳ واحد بیشترین تاثیر مثبت و نماد فخوز با ۱۰۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۰۵ میلیارد تومان رسید که نماد خودرو با ۶٫۳ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معاملات بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۱۴ واحد صعود کرد و به رقم ۷۳۷ واحد رسید. نمادهای جم، پترول و زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را بر این شاخص گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۵۳ میلیارد تومان رسید که نماد پترول با ۳٫۵ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معاملات بود. در مجموع بازار امروز بازاری مثبت بود که پس از مدتها خنده را به لبان فعالان بازار سرمایه بازگرداند. در مثبتی امروز، علاوه بر رسیدن قیمت بسیاری از نمادها به کف تاریخی خود، صعود قیمت نفت در معاملات دیشب بازارهای جهانی نیز موثر بود. خبرگزاری رویترز اعلام کرد، قیمت نفت که به پایین ترین سطح خود در ۶ سال گذشته رسیده بود، در پایان معاملات دیروز (جمعه) افزایش چشمگیری پیدا کرد و ۸ درصد بالا رفت، زیرا کاهش بی سابقه شمار دکل های نفتی آمریکا در هفته میلادی جاری موجب هجوم خریداران برای خرید سهام نفت شد . پیس بینی می شود این روند مثبت در طول این هفته پایدار بماند هرچند ممکن است برای فردا از درجه مثبتی آن کاسته شود.

فلزات اساسی، دلار و سکه

خریـد نقدی مس در ساعـات معاملاتی روز جمعه در بـورس  لندن با افزایش همراه شد و با نرخ ۵۵۰۰ دلار بر تن معامله شد. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم با قیمت ۳۸۳۷ دلار و  ۱۸۳۷٫۵۰ دلار معامله شد. خرید و فروش روی با نرخ ۲۱۱۱ و ۲۱۱۱٫۵۰ دلار انجام شد. سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ ۱۸۴۳ دلار خریداری و با قیمت هر تن ۱۸۴۳٫۵۰ دلار به فروش رسید. دلار امروز در محدوده ۲۴۵۲ تومان داد و ستد شد و سکه هم به قیمت یک میلیون و ۳۲ هزار تومان رسید.

 مهمترین اخبار اقتصادی

از مهمترین خبرهای اقتصادی امروز افزایش ۸ درصدی قیمت جهانی نفت در جریان معاملات روز گذشته بود که طی آن به مرز ۵۳ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت که طی ماه های گذشته روندی نزولی داشته و به پایین ترین رقم در ۶ سال گذشته رسیده بود در آخرین روز معاملات هفته گذشته ۳٫۸۶ دلار افزایش یافت . افزایش نزدیک به ۴ دلاری قیمت نفت در این روز در واکنش به انتشار خبری مبنی بر کاهش شدید فعالیت های حفاری در بخش نفت آمریکا انجام شد . آمارهای رسمی نشان داد تعداد دکل های حفاری نفت در آمریکا طی هفته گذشته بالغ بر ۷ درصد( ۴۹ دکل) کاهش یافته است. حملات گروه تروریستی داعش برای تصرف شهر نفتی کرکوک عراق نیز عامل دیگر افزایش قیمت نفت در روز جمعه بود . بر اساس این گزارش قیمت نفت برنت دریای شمال در جریان معاملات روز جمعه ۳٫۸۶ دلار افزایش یافت و به ۵۲٫۹۹ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت سبک آمریکا نیز با افزیاش ۳٫۷۱ دلاری مواجه شد و به ۴۸٫۲۴ دلار در هر بشکه رسید . کاهش تعداد دکل های حفاری نفت در آمریکا طی هفته گذشته بیشترین کاهش از سال ۱۹۸۷ بوده است. تعداد دکل های حفاری در آمریکا نسبت به تابستان گذشته ۲۴ درصد کاهش داشته است . اکنون کارشناسان انرژی احتمال می دهند تولید نفت آمریکا بسیار سریع تر از آن چه انتظار می رفت کاهش یابد . نصف شدن قیمت نفت طی ماه های گذشته فشار زیادی را به تولید نفت شیل در آمریکا وارد آورده است. نفت شیل با هزینه های بالا در آمریکا تولید می شود و به عقیده کارشناسان با قیمت کنونی نفت، تولید از لایه های شیل صرفه اقتصادی چندانی برای شرکت های آمریکایی ندارد .

خبری دیگر از این حوزه حاکی از افزایش عرضه نفت اوپک به علت افزایش صادرات آنگولا و بالا ماندن تولید نفت عربستان و دیگر تولیدکنندگان حاشیه خلیج فارس است. این نشان‌ می‌دهد که اعضای کلیدی اوپک همچنان بر عدم کاهش تولید اصرار دارند. بر اساس بررسی‌ای بر اساس آمارهای کشتیرانی و اطلاعات کسب شده از منابع آگاه در شرکت‌های نفتی، اوپک و موسسات مشاوره‌ای، عرضه نفت اوپک در ماه ژانویه به طور متوسط به روزانه ۳۰٫۳۷ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم بیش از ۳۰٫۲۴ میلیون در روز در ماه دسامبر است. در نشست ۲۷ نوامبر اوپک، این سازمان تصمیم گرفت تا سطح تولید خود را ۳۰ میلیون بشکه  در روز حفظ کند و این تصمیم قیمت نفت را به ۷۱ دلار در هر بشکه، کمترین قیمت در ۴ گذشته رساند. عبدالله البدری دبیرکل اوپک روز دوشنبه در لندن با دفاع از استراتژی عدم کاهش این سازمان گفت، علی‌رغم عرضه بیش از حد، قیمت‌ها احتمالا به کَف خود رسیده است. دیگر هیئت‌های نمایندگی عضو اوپک نیز تاکنون این پیام را تکرار کرده‌اند. یکی از نمایندگان یک کشور حاشیه خلیج فارس در اوپک گفت، قیمت‌ها در حال تثبیت شدن هستند اما اقتصاد جهانی خیلی قوی نیست و ارزش شاخص‌ها در بازارهای بورس بسیار بالاست. بیشترین افزایش تولید در اوپک به آنگولا مربوط می‌شود که روزانه ۱٫۸۰ میلیون بشکه نفت تولید کرده است و از ماه دسامبر حدود ۵۷ محموله بالغ بر ۱۶۰ بشکه نفت در روز صادر کرده است. در صورتی‌که مشکلات فنی و تاخیرها به علت شرایط آب‌ و هوایی اجازه دهد، احتمالا صادرات اوپک در ماه‌های آتی به رکوردی بی‌سابقه خواهد رسید.

ابلاغ بخشنامه افزایش ۵ میلیون تومانی وام مسکن مهر از دیگر خبرهای اقتصادی امروز بود که طی آن سید علی اصغر میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که چرا هنوز ۶ بانک عامل پرداخت تسهیلات مسکن مهر، بخشنامه افزایش سقف تسهیلات تا ۳۰ میلیون تومان را عملیاتی نکرده‌اند، اظهارداشت:‌ این بخشنامه به بانک مسکن و ۵ بانک دیگر که در اوایل اجرای طرح مسکن مهر بانک عامل بوده‌اند، ابلاغ شده است. بانک مرکزی مجوز افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر را به این بانک‌ها داده است و با توجه به اینکه منابع بانک مرکزی در اختیار بانک مسکن است و بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد که منابع در اختیار این بانک برای پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی کافی است. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد: به خاطر اینکه بانک‌های دیگر هم بتوانند سقف تسهیلات را افزایش دهند، منابع بازپرداخت شده تسهیلات مسکن مجددا نزد آنها باقی می‌ماند و می‌توانند براساس آن تسهیلات پرداخت کنند.

مهمترین اخبار سیاسی

 به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه تیم مذاکره کننده هسته‌ای صبح جمعه ۱۷ بهمن ماه به منظور شرکت در پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ راهی آلمان می‌شود. ظریف قرار است در این اجلاس شرکت کند و احتمال دارد که با کری، فابیوس و اشتاین مایر که قرار است در این اجلاس شرکت کند.  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سه‌شنبه شب (هفتم بهمن ماه) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه همه اعضای ۱+۵ در زمان برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در این کنفرانس حضور ندارند و فقط جان کری، لوران فابیوس و اشتان مایر وزرای خارجه آمریکا، فرانسه و آلمان در مونیخ هستند، خاطرنشان کرد: هنوز تصمیمی برای برگزاری جلسه با ۱+۵ در مونیخ نگرفته‌ایم. مذاکره کننده ارشد هسته‌ای همچنین گفت که نشست ایران و ۱+۵ در مونیخ و در سطح معاونان نیز هنوز قطعی نشده است. پنجاه و یکمین اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ قرار است ۱۷ تا ۱۹ بهمن ماه (۶ تا هشت فوریه) در مونیخ برگزار شود. گفتنی است «وولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ پیش از این از برگزاری میزگردی با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا، فرانسه و آلمان در روز ۱۹ بهمن ماه (هشتم فوریه) و در آخرین روز این کنفرانس خبر داد و گفت: این احتمال وجود دارد که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به جمع حاضران در این میزگرد اضافه شود که ظریف در اظهارنظری عنوان کرده بود که هنوز برگزاری این میزگرد مشخص نیست. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به سرپرستی سید عباس عراقچی روز پنجشنبه ۹ بهمن ماه در شهر استانبول در حدود هشت ساعت و نیم در سطح معاونان و کارشناسان و با حضور هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هانس دیتر لوکاس، نیکولا دوریویر و سایمون گس نمایندگان سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) در خصوص مباحث مورد اختلاف بر سر راه توافقنامه جامع هسته‌ای به گفت‌وگو نشست و هیأت ایرانی رایزنی دوجانبه‌ای نیز با هیأت آلمانی به ریاست هانس دیتر لوکاس نماینده آلمان در گروه ۱+۵ داشت. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده پس از رایزنی‌های استانبول با بیان اینکه اگر واقع‌بینی و اراده سیاسی در طرف مقابل باشد معتقدیم رسیدن به توافق خیلی دور نیست، گفت: تلاش می‌کنیم تا پایان مارس حتی الامکان روی کلیات، یک توافق سیاسی اولیه صورت گیرد. سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه همچنین در هفته‌ای که گذشته در ادامه رایزنی‌ها با اعضای ۱+۵ در گفت‌وگویی تلفنی با سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در گروه ۱+۵ به رایزنی پرداخت. معاونان وزیر خارجه ایران همچنین دوم و سوم بهمن ماه نیز در زوریخ با تیم مذاکره کننده آمریکایی به ریاست وندی شرمن نماینده آمریکا در گروه ۱+۵ به گفت‌وگو پرداخت و ظریف و کری نیز در حاشیه چهل و پنجمین مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس به مدت نیم ساعت رایزنی کردند.

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه پتروشیمی و محصولات شیمیایی شاهد معاملات تقریباً مثبتی بودیم و برای نمونه برخی نمادها همچون پترول، شپلی، شکلر با صف خرید همراه بودند اما در مقابل نمادهای منفی نیز داشتیم که از آن جمله می توان به هلدینگ خلیج فارس اشاره داشت، یک هلدینگ دیگر در این گروه یعنی پارسان نیز امروز پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی – عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، در قیمت ۳٫۲۷۸ ریال و در محدوده ۱ درصد مثبت بازگشایی شد، اما نحوه معاملات حاکی از آن بود که اگر معاملات به بیش از ساعت ۱۲:۳۰ ادامه می یافت آن نیز منفی می شد، در اخبار مرتبط با این گروه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ابراز امیدواری کرد که فاز دوم خط لوله اتیلن غرب تا پایان امسال تکمیل شود .  ساخت خط لوله اتیلن غرب با هدف جبران عقب ماندگی استا‌ن‌های با شاخص توسعه کمتر از شاخص میانگین کشوری، اشتغال‌زایی، مشارکت بخش خصوصی، تحرک‌بخشی به فرآیند تولید و ارتقای فناوری در بخش نفت توسط هیئت وزیران در سال ۱۳۸۱ به تصویب رسید و مقرر شد تا پایان سال ۱۳۸۶ به بهره‌برداری برسد. البته به‌دلیل تغییرات بسیار، مشکلات فنی، افزیش هزینه‌های مترتب بر طرح و تحقق نیافتن بودجه‌های مصوب در زمان مقرر ساخت این خط لوله به اتمام نرسید؛ یکی از دلایلی که ساخت این خط لولهِ انتقال خوراک برای واحدهای پتروشیمی را به تأخیر انداخته است، تکمیل نشدن فازهای میدان گازی پارس‌جنوبی، تأمین کننده خوراک واحدهای پتروشیمی در مسیر این خط لوله است. همین موضوع نیز موجب شد که پس از سال ۱۳۸۶ در قوانین بودجه سنواتی زمان اتمام طرح مکرر تمدید شود؛ در قانون بودجه سال ۱۳۹۳ زمان اتمام طرح سال ۱۳۹۴ پیش‌بینی شده بود، اما بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۴، زمان اتمام این طرح تا سال ۱۳۹۹ به طول خواهد انجامید. خط لوله اتیلن غرب خوراک مجتمع‌های پتروشیمی واقع در استان‌های خوزستان، فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، ایلام و همدان را تأمین کند.

در خبرهای دیگر این صنعت، نماینده شرکت پتروشیمی تبریز از آمادگی این شرکت برای همکاری با شرکت پتروشیمی سیبور روسیه خبر داد. وی که در کنفرانس بین المللی همکاری انرژی ایران روسیه ۲۰۱۵ شرکت کرده بود از آمادگی شرکت پتروشیمی تبریز برای همکاری با شرکت پتروشیمی سیبور روسیه در فروش محصولات پتروشیمی و لاستیک خبر داد. برخی دیگر از نمایندگان شرکت های انرژی ایرانی حاضر در این کنفرانس  نسبت به شکل گیری همکاری با شرکت بزرگ انرژی روسیه ابراز تمایل کردند. بر اساس اعلام یکی از مقامات انرژی روس حاضر در این کنفرانس، شرکت سیبور روسیه پیشتر همکاری گسترده ای با شرکت های ایرانی داشته است اما با اعمال تحریم های ضد ایرانی از سوی غرب، این شرکت مجبور به کاهش سطح همکاری خود با طرف های ایرانی شده است.

در خبری دیگر، با گذشت بیش از یکسال از صدور دستور توقف عملیات اجرایی و ساخت تنها کارخانه تولید  LNG ایران در بندر عسلویه، شرکت ملی صادرات گاز از مصادره برخی از کالا و تجهیزات مایع سازی گاز تنها پروژه تولید  LNG ایران در اروپا خبر داده است . مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران در گفتگویی در تشریح مهمترین دلایل توقف ساخت تنها طرح تولید  LNG ایران در عسلویه، گفت: قرارداد ساخت تجهیزات بخش مایع سازی گاز این پروژه تولید  LNG به یک شرکت آلمانی واگذار شده است . این مقام مسئول با تاکید بر اینکه حتی بخشی از پول و منابع مالی برای ساخت این تجهیزات به این شرکت آلمانی پرداخت شده است، تصریح کرد: با این وجود، این شرکت آلمانی به دلیل شرایط تحریم از تحویل این تجهیزات که ساخت آنها هم به پایان رسیده است، خودداری می‌کند .

در گروه حمل و نقلی به جز حکشتی و حتوکا سایر نمادها با صف خرید همراه بودند، در اخبار مرتبط با این گروه طبق توافق اخیر ایران و ترکیه مقرر شد کامیون‌های ترکِ ورودی به ایران مابه‌التفاوت قیمت سوخت مصرفی را به طرف ایرانی پرداخت کنند ضمن آن که کامیون‌های ایرانی نیز با داشتن سوخت بدون پرداخت مبلغی به خاک ترکیه وارد شوند، همچنین از ۱۲ بهمن کامیون‌های ترانزیتی طرفین سوخت مصرفی خود را در خاک یکدیگر به همراه داشته و مخزن سوخت آنان پلمب شود.

در گروه خودرویی و قطعه سازی که امروز یک پارچه سبز بودند ، ختور با سرمایه ۱۴۰ میلیارد ریالی در آخرین پیش بینی خود بر اساس عملکرد ۹ ماهه سود خود را از ۸۰۲ ریال به ۱۰۳۱ ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت ۲۸ درصدی رو به رو شده است، در ۹ ماهه نیز موفق به پوشش مناسب ۷۱ درصدی معادل ۷۳۶ ریال گردیده است، شرکت سایپا دیزل نیز در جدیدترین گزارش ۹ ماهه خود زیان هر سهم منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ شرکت را مبلغ ۴۵۲ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با افزایش ۱ ریالی همراه بوده است شرکت در ۹ ماهه خود به ازای هر سهم ۴۹۷ ریال زیان شناسایی کرد و ۱۱۰ درصد از پیش بینی هایش را توانست پوشش دهد .  در اخبار مرتبط با این گروه نیز رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: با توجه به انحصاری شدن واردات خودرو، مسوولیت قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی برعهده شورای رقابت قرار گرفته است، نماد ایران خودرو از نمادهای پرحجم امروز بود که گفته می شود صندوق بازنشستگی در این نماد ورود کرده است.

در گروه بیمه ای نیز به جز بیمه پارسیان سایر نمادها مثبت و یا حتی صف خرید بودند، در اخبار مرتبط با این گروه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره تخفیف بی رویه شرکت های بیمه در رشته شخص ثالث هشدار داد. به گزارش اداره کل روابط عمومی بیمه مرکزی، اخیرا quotation mark برخی از شرکت های بیمه ، تخفیف های غیرفنی و غیرمتعارف در رشته بیمه شخص ثالث ارائه کرده اند. با توجه به اینکه عملکرد رشته بیمه شخص ثالث در صنعت بیمه در پنج سال گذشته زیان ده بوده است، بیمه مرکزی اعلام تصریح کرد : پس از دریافت گزارش های فنی و ارزیابی ریسک هر کدام از شرکت های بیمه، با موسساتی که بدون رعایت ملاحظات بیمه گری ، بیمه نامه شخص ثالث را با تخفیف های غیر متعارف می دهند، برخورد می کند.

در گروه ساختمانی که بسیار پراقبال بودند و حتی برخی از نمادها همچون وساخت به سختی حجم مبنای آنها عرضه شد، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی مجوز افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر را به ۶ بانک داده است، گفت: بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد منابع در اختیار ۶ بانک برای پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی کافی است .

در گروه سیمانی که در معاملات امروز آن هم سهم صف خریدی همچون سشرق داشتیم و هم سهم صف فروشی همچون سهگمت، شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در جدیدترین گزارش ۹۳ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۳۲۹ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با کاهش ۴ درصدی همراه بوده است شرکت در دوره ۹ ماهه خود موفق شد به ازای هر سهم ۱۰۰ ریال سود کنار بگذارد و ۳۰ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد . شرکت سیمان مازندران نیز در جدیدترین گزارش ۹۳ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۳۳۳۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با کاهش ۹ درصدی همراه بوده است شرکت در ۹ ماهه خود موفق شد به ازای هر سهم ۲۴۵۸ ریال سود محقق کند و ۷۴ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد. فروش شرکت با کاهش ۱۰ درصدی مبلغ ۲۷۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است .

در گروه معدنی گزارش ۹ ماهه ومعادن نیز با ۱۹ درصد تعدیل منفی همراه بود، این شرکت EPS سال ۹۳ را ۳۶۸ ریال اعلام کرد که در دوره ۹ ماهه به ازای هر سهم ۵۱ ریال معادل ۱۴درصد پوشش داد. ومعادن، کگل و کچاد امروز در رنج های منفی معامله شدند.

از اخبار این حوزه، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با انتقاد شدید از مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس مبنی بر تعمیم یافتن بهره مالکانه ۲۵ درصدی به کلیه معادن کشور گفت: اینکه همه معادن باید مشمول پرداخت بهره مالکانه شوند، غیرقانونی است. بهره مالکانه تنها شامل معادن گل گهر و چادرملو می‌شود؛ نائب رئیس خانه معدن نیز در این باره گفت: خبر تصویب بهره مالکانه از کلیه معادن بدون نگاه به قانون معادن در کمیسیون تلفیق و بدون طرح و تصویب در کمیسیون صنایع و معادن موجب نگرانی همه سرمایه‌گذاران در بخش معدن کشور شده است . وی همچنین خواستار این شد که نمایندگان مجلس در صحن علنی به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق رای ندهند و این مصوبه مجددا برای اصلاح به کمیسیون بازگردد . وی افزود: به نظر می‌رسد نماینده دولت نیز که در جلسه کمیسیون تلفیق حضور داشته، هیچ اطلاعی از تبعات منفی این مصوبه بر معادن کشور نداشته است .

در سایر نمادها

شرکت ایران ترانسفو در جدیدترین گزارش ۹۳خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۶۲۱ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با کاهش ۱۵ درصدی همراه بوده است شرکت در ۹ ماهه خود توانست به ازای هر سهم ۲۵۵ ریال سود محقق کند و ۴۱ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد . همچنین شرکت اعلام کرده است که مبلغ سود اعلام شده در۹ ماهه بدون در نظر گرفتن سود حاصل از سرمایه گذاریها می باشد.ومبلغ مندرج مربوط به سود سپرده های بانکی میباشد، این سهم امروز بازگشایی شد و با صف فروش نیز به کار خود پایان داد.

شرکت شهد ایران در جدیدترین گزارش ۹ ماهه خود سود هر سهم منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ شرکت رامبلغ ۸ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با تعدیل منفی ۹۲ درصدی همراه بوده است شرکت در ۹ ماهه خود به ازای هر سهم ۱۹۷ ریال شناسایی نمود . شرکت دلائل تعدیل را عدم تولید و فروش کنستانتره انگور تا کنون، عدم فروش کنستانتره سیب تولیدی تا کنون، هزینه حمل مرتبط با کنستانتره آلبالو فروش رفته منعکس در هزینه های توزیع و فروش، افزایش هزینه های مالی بدلیل عدم فروش ژنراتورهای برق و ساختمان های پروژه گلبهار تاکنون اعلام نموده است .

شرکت  فیبر ایران در جدیدترین گزارش منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ خود زیان هر سهم شرکت را مبلغ ۲۱۶ ریال اعلام نموده است این در حالی است که در گزارش قبلی سود هر سهم خود را مبلغ ۵۸ ریال پیش بینی نموده است شرکت در ۹ ماهه خود به ازای هر سهم ۱۷۲ ریال زیان شناسایی نمود و ۸۰  درصد از پیش بینی هایش را پوشش داد .  شرکت اعلام نموده است بدلیل وضعیت بد بازار و عدم فروش محصولات تولید شده ، شرکت نتوانست به EPS   پیش بینی شده برسد لذا مجبور به اصلاح پیش بینی گردید .

ولبهمن با سرمایه ۶۰۰ میلیارد ریالی در آخرین پیش بینی خود بر اساس عملکرد ۹ ماهه سود خود را از ۲۹۲ ریال به ۴۰۱ ریال افزایش داده است و با تعدیل مثبت ۳۷ درصدی رو به رو شده است، در ۹ ماهه نیز موفق به پوشش مناسب ۸۳ درصدی معادل ۳۳۱ ریال گردیده است، این سهم امروز و علیرغم ارایه گزارش پیش بینی بازگشایی نشد، لازم به ذکر است سایر نمادهای لیزینگی امروز مثبت بودند و برای نمونه ولساپا با صف خرید چند میلیونی به کار خود پایان داد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ