خانه / بورس و سهام / افشای معامله زیان‌ بار سایپا در سال ۸۹

افشای معامله زیان‌ بار سایپا در سال ۸۹

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا در یک معامله نامقبول، سهام خود را با رقم بالایی که بسیار غیرکارشناسی بود خریداری کرد، خاطرنشان کرد: در آن زمان نقدینگی هنگفتی از این شرکت خارج شد بنابراین برای جبران این نقدینگی و ادامه حیات مجبور به دریافت تسهیلات بانکی شدیم.

سایپا هم برای خودش دنیایی است پر از خبرهای حاشیه‌ای که نه نسبتی با رنگ اتومبیل‌های تولیدشده در این خودروسازی دارد و نه شماره‌های نصب‌شده روی خودروهای تولیدی آن. حاشیه به مدیرانی بازمی‌گردد که بر کرسی ریاست این مجموعه تکیه زده‌اند.

شاید سایپا از وقتی بیشتر خبرساز شد که مهرداد بذرپاش روی صندلی ریاست آن نشست البته این صندلی مثل اینکه وفای زیادی ندارد و برچسبی که در زمان نشستن بر آن صندلی بر کت مدیرانش نصب می‌شود تا مدت‌ها باقی است.

مثلا همین مهرداد بذرپاش که تا نیمه سال ۸۸ ریاست سایپا را برعهده داشت، اکنون با شایعاتی روبه‌رو شده است که در تائید یا رد آن هنوز واکنشی نشان نداده است؛ همان شایعاتی که اشرفی‌اصفهانی، مسئول پیگیری تخلفات دولت قبل از آن سخن می‌گفت و تاکید داشت یکی از متخلفان که برایش حکم صادر شده اکنون نماینده مجلس است. بعد از این اظهارات برخی چشم‌ها به سمت بذرپاش رفت و در پیدا و نهان از او به عنوان یکی از این متخلفان یاد کردند!

 معامله نامقبول در سایپا!

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه در سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا در یک معامله نامقبول، سهام خود را با رقم بالایی که بسیار غیرکارشناسی بود خریداری کرد، خاطرنشان کرد: در آن زمان نقدینگی هنگفتی از این شرکت خارج شد بنابراین برای جبران این نقدینگی و ادامه حیات مجبور به دریافت تسهیلات بانکی شدیم.

سعید مدنی به ایسنا گفت: پرداخت سودهای بانکی این تسهیلات در چند سال اخیر بار مالی زیادی را به این شرکت تحمیل کرد. افزایش هزینه‌های مالی باعث شد که وضعیت سهام این شرکت در بازار سرمایه نامناسب شده و روند آن نزولی شود. وی افزود: در آن زمان وضعیت کشور، تحریم‌های بین‌المللی و رشد چند برابری نرخ ارز باعث افزایش مشکلات مالی شده و برای حل این مشکلات ایجاد تنوع در سبد محصولات، رونق فروش و افزایش تیراژ تولید در دستور کار قرار گرفت. بنابراین مشکلات مالی تا حدی برطرف شده به‌گونه‌ای که سال آینده شرایط مساعدتری در بازار سرمایه خواهیم داشت. مدنی با بیان اینکه روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و حمایتهای صورت گرفته به بهتر شدن شرایط صنعت خودرو کمک کرد، تصریح کرد: علاوه بر آن با بهترشدن شرایط بین‌المللی و تسهیل روابط با سایر شرکت‌های خودروساز جهانی و مطرح، سایپا از نظر مالی در مسیر بهبود قرار گرفته و سود ناخالص و سود عملیاتی مناسبی دارد. وی افزایش تولید را سبب حل مشکلات مالی سایپا درحال حاضر عنوان و خاطرنشان کرد: سهامداران در سال آینده شاهد سوددهی این شرکت خواهند بود و امیدواریم تا پایان امسال نیز پیش‌بینی ابتدای سال مبنی بر پرداخت سود ۹ریال به ازای هر سهم محقق شود.

 دایی احمد چه کرده بود؟

به هر حال اکنون رسانه‌ها مامور جست‌وجو درحقیقت ماجرای سایپا در زمانی که احتمالا پوستین‌دوز ریاست آن را برعهده داشت، نیستند. اقتصاد ایرانی چندی پیش نوشت؛ همولایتی‌ها او را «دایی احمد» صدا می‌کنند. نام فامیل او هم در روستای محل تولدش که نزدیک مرزن‌آباد چالوس است با آنچه در تهران صدایش می‌کنند، متفاوت است.

«دایی احمد میچکاری» در تهران به «نعمت‌ا… پوستین‌دوز» شهره است. از آن افرادی است که رسیدن به پست و مقام او را از اصالتش دور نکرده است. او وفاداری به فامیل‌ها و همولایتی‌هایش را با ایجاد اشتغال برای آنها اثبات کرده است به‌طوری که در گروه خودروسازی سایپا طوماری ۱۵۰ نفری از افرادی که با او نسبت فامیلی دارند و در دوره مدیریت او به این خودروسازی بزرگ آمده‌اند، نوشته شده است. لیست اسامی اقوام پوستین‌دوز توسط پسردایی او به رسانه‌ها ارسال شد و نسخه‌ای هم به دست نمایندگان رسید. البته او در اعطای پست به نزدیکان دیگر بزرگان دولتی هم موفق عمل کرده تا جایی که پسر اسفندیار رحیم مشایی هم در سایپا سمت مدیریتی دریافت کرده است. پوستین‌دوز اواخر مردادماه ۹۱، پس از سه سال از مدیرعاملی سایپا برکنار شد و یک هفته بعد از آن مدیرعامل صنایع ملی مس ایران شد تا به سودده‌ترین شرکت صنعتی ایران کوچ کرده باشد اما این انتصاب برای او خوش‌یمن نبود و در کمتر از ۴۵روز از این سمت مهم هم برکنار شد. جابه‌جایی‌هایی که هرکدام حاشیه‌های فراوانی داشت. در این میان اما برکناری او از سایپا و رسیدن به مدیرعاملی صنایع ملی مس و بعد از آن برکناری زودهنگام از این سمت گمانه‌زنی‌های فراوانی را به همراه داشت که هر کدام می‌تواند برشی از واقعیت باشد.

منبع:آرمان

چگونه یک رینگ اسپرت مناسب برای خودرو انتخاب کنیم؟

مقایسه پژو پارس LX TU5 با سورن ELX EF7

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*