بازتاب خبرهای کابینه در بورس

0
دنیای اقتصاد- به دنبال شروع به کار دولت جدید و انتخاب معاون اول رییس‌جمهوری، نخستین دستور معاون اول به مذاق بازار خوش آمد.‌ اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری بر آن شد تا  در اولین تصمیمات دولتی طی صدور بخشنامه‌ای اجرای تصمیمات دولت گذشته را که بعد از اول خرداد ۹۲ تصویب شده بوده‌اند، متوقف کند تا به این واسطه شبح افزایش قیمت خوراک و عطف به ماسبق آن در شرکت‌های پتروشیمی از میان برود. مصوبه‌ای که سبب خواهد شد تا شمار زیادتری از تصمیمات تغییر کند که در این میان نیز می‌توان به واگذاری برخی اموال دولتی از جمله معادن گل گهربه تامین اجتماعی و نمایشگاه بین ‌المللی به صدا و سیما اشاره کرد. از سوی دیگر، اعلام نظر سازمان حسابرسی در مورد تغییر استاندارد ۱۶ به منظور رفع مشکل شدید مالی ناشی از تسعیر بدهی ارزی به نرخ ارز مبادلاتی در شرکت‌هایی که از بدهی‌های ارزی برخوردارند نیز از دیگر تصمیماتی بود که نشان از عقلانیت بیشتر در حوزه اقتصادی دارد. اعلام مهار تورم به عنوان برنامه اساسی وزیر اقتصادی پیشنهادی دولت موجب شده است تا معامله‌گران با دقت برنامه وزیر اقتصادی پیشنهادی دولت را دنبال کنند.
جنب پل حافظ
خبرهای خوب از دولت جدید
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در حالی به بازدهی سالانه خود ۷/۱ درصد دیگر افزود که با آغاز به کار دولت جدید خبرهای مناسبی در اختیار بازار قرار گرفته است.
در هفته گذشته بازار مرز بازدهی ۵۰درصدی را پشت سر گذاشت و به بازدهی ۸/۵۲ درصد رسید که رقم قابل ملاحظه‌ای به شمار می‌رود. در این میان در آخرین روز هفته گذشته معامله‌گران شاهد اعلام خبرهای مناسب در شروع به کار دولت بودند.
روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد اعلام نظر سازمان حسابرسی در مورد تغییر استاندارد ۱۶بودند. این مصوبه تاثیر بسیار مهمی بر شرکت‌های بورسی و غیر بورسی در سال گذشته و امسال دارد.
با اصلاح استاندارد حسابداری شماره  ۱۶، شرکت‌ها می‌توانند آثار تغییرات شدید نرخ ارز را که باعث افزایش بدهی‌های ارزی می‌شود به بهای تمام شده دارایی‌های مربوط اضافه کنند، مشروط به اینکه مبلغ دفتری دارایی از مبلغ قابل بازیافت آن بیشتر نشود.
در سال ۹۱ ارائه ارز مبادلاتی و رسمی شدن نرخ ارز ۲هزار و ۴۵۰تومانی و در سال جاری حذف ارز مرجع موجب شده است بسیاری از شرکت‌هایی که دارای بدهی ارزی هستند با مشکل شدید مالی ناشی از تسعیر بدهی ارز به نرخ ارز مبادلاتی مواجه شده و عملا بدهی آنها دوبرابر شده است. شرکت‌هایی نظیر هلدینگ خلیج فارس، مپنا، پالایش نفت تهران و شمار قابل ملاحظه‌ای از شرکت‌های سیمانی و فلزی نظیر سیمان ایلام و هگمتان و همچنین مس باهنر با اصلاح این استاندارد می‌توانند شرایط بهتری را تجربه کنند. هر چند که شرکت‌هایی که مجمع خود را برگزار کرده‌اند صورت‌های تجدید ارزیابی شده منتشر می‌کنند، اما شرکت‌هایی که در آستانه برگزاری مجمع هستند می‌توانند از محل استاندارد جدید وضعیت سود و زیان بهتری را به نمایش بگذارند. این مصوبه همچنین کاهش درآمد مالیاتی دولت را نیز متوقف می‌کند؛ امری که به نفع دولت است.
در همین رابطه رییس تدوین استانداردهای سازمان حسابرسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برگزاری مجمع سازمان حسابرسی که با حضور وزیر اقتصاد برگزار شد، اظهار کرد: در این مجمع دو تصمیم مهم اتخاذ شد که مربوط به اصلاح استاندارد شماره ۱۶ حسابداری و تصویب استانداردهای دولتی برای موسسه‌ها و دستگاه‌های دولتی بود.
موسی بزرگ‌اصل ادامه داد: در پی بروز مشکلاتی برای برخی صنایع ارزبر و تغییر نرخ ارز از نرخ مرجع به نرخ مبادله‌ای، استاندارد شماره ۱۶ حسابداری اصلاح شد تا طبق آن صنایع وشرکت‌های مختلف ارزبر با چنین مشکلی مواجه نشوند.
این مقام مسوول‌ ادامه داد: به طور مثال شرکت‌های سیمانی که به صندوق ذخیره ارزی بدهی داشتند به دلیل تغییر مبنای محاسبه از نرخ ارز مرجع به نرخ ارز مبادله‌ای با مشکلاتی مواجه شدند که در صورت افزایش این نوع بدهی‌ها زیان‌ده و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شدند؛ بر همین اساس این استاندارد مهم اصلاح شد تا چنین مشکلی برطرف شود.
بزرگ اصل در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: دیگر مصوبه مهم مجمع دیروز سازمان حسابرسی مربوط به تصویب استانداردهای دولتی بود که طبق آن همه موسسات و دستگاه‌های دولتی از سال ۹۴ مکلف می‌شوند که به جای استفاده از رویه حسابداری نقدی از رویه حسابداری تعهدی استفاده کنند.
در همین شرایط بازار با خبری دیگر نیز مواجه شد؛ به دنبال شروع به کار دولت جدید و انتخاب معاون اول رییس‌جمهوری، نخستین دستور معاون اول به مذاق بازار خوش آمد؛ با صدور بخشنامه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌‌جمهور اجرای تصمیمات دولت گذشته که بعد از اول خرداد ۹۲ تصویب شده‌اند، متوقف شد.
این خبر می‌تواند شبح افزایش قیمت خوراک و عطف به ما‌سبق آن در شرکت‌های پتروشیمی را از میان ببرد. در هفته گذشته بر اساس نامه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها از جمله خارک از مهر سال ۹۱ با افزایش بر مبنای دلار مبادلاتی مواجه شد که این تصمیم به دلایل متعدد از جمله عطف به ما سبق شدن قیمت‌گذاری و عدم تناسب آن با واقعیت‌های صنعت با اعتراض شرکت‌های پتروشیمی مواجه شده بود. در همین حال شمار زیادتری از تصمیمات نیز با این مصوبه تغییر خواهد کرد که از جمله آن به واگذاری برخی اموال دولتی از جمله معادن گل‌گهر به تامین اجتماعی و نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما اشاره کرد.در این شرایط به نظر می‌رسد با شروع کار دولت جدید معامله‌گران شاهد عقلانیت بیشتری در حوزه اقتصادی باشند که همین امر نیز انتظارات را افزایش خواهد داد.
در کنار تحولات یاد شده معامله‌گران در هفته جاری شاهد بررسی و رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه خواهند بود؛ امری که تاثیر مهمی را روی بازار خواهد داشت. ارائه برنامه‌های وزرای پیشنهادی و همچنین نحوه برخورد مجلس شورای اسلامی با برنامه وزرا از اهمیت خاصی برخوردار است. در همین حال در حوزه اقتصادی معامله‌گران با دقت برنامه وزیر اقتصاد را دنبال می‌کنند. اعلام مهار تورم به عنوان برنامه اساسی وزیر اقتصاد موجب شده است تا نحوه حصول این برنامه نیز از اهمیت برخوردار باشد. با این وجود هنوز کاندیدای ریاست کل بانک مرکزی مشخص نیست. رییس کل بانک مرکزی به ویژه از نظر بحث ارز و بانک‌ها دارای اهمیت است. در حوزه اقتصادی در بازار جهانی معامله‌گران شاهد افزایش بهای فلزات هستند. در بازار جهانی بهای مس به ۷هزار و ۱۸۶دلار در هر تن رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۸۲۱دلار، یک هزار و ۹۰۵دلار و دو هزار و ۱۵۲دلار در هر تن رسیده است.
در بازار چه خبر بود؟
روز چهارشنبه بازار شرایط مثبتی را پشت سرگذاشت. فرا رسیدن عید سعید فطر و پایان تاثیر سنتی ماه مبارک رمضان در کنار خوش بینی به برنامه‌های وزرای پیشنهادی و انتشار خبر تغییر استاندارد حسابداری موجب شد تا بازار شرایط بهتری را تجربه کند. امری که موجب شد تا علاوه بر رشد اکثر نمادها، بازگشایی‌های مناسبی صورت گیرد که به ویژه در بازگشایی نماد نفت پاسارگاد و جهش ۲۰درصدی این سهم رقم خورد.
در همین حال روز چهارشنبه بازار با عدم انجام چند معامله عمده نیز همراه بود سه عرضه بلوکی روز چهارشنبه در بازار رقم خورد که به شکست انجامید. عرضه یک درصد سهام ایران‌خودرو توسط سرمایه‌گذاری صنعت ومعدن، عرضه ۵درصد سهام رنا توسط سازمان خصوصی‌سازی و عرضه یک درصد سهام معادن و فلزات توسط صندوق فولاد عرضه‌هایی بودند که شکست خورده و خریداری برای آنها در بازار حاضر نشد. از سوی دیگر بازار شاهد اعلام دو عرضه بلوکی دیگر نیز بود؛ ۳۸درصد سهام مقره سازی در روز سوم شهریور ماه عرضه می‌شود که با توجه به مالکیت ۵۵درصدی توسعه صنعتی در این شرکت احتمالا «وتوصا» خریدار این شرکت خواهد بود که در قیمت هر سهم ۱۸هزار و ۸۳ریال عرضه می‌شود.
در همین حال ۵درصد سهام بانک صادرات نیز به دلیل عدم پرداخت اقساط توسط سازمان خصوصی سازی عرضه خواهد شد. در گروه پالایشگاهی معامله‌گران همچنان شاهد ادامه تلاش برای ثبت تصمیمات مجمع پالایشگاه‌ها هستند؛ در این بخش انتظار می‌رود با تغییر استاندارد راه برای ثبت صورت جلسه برخی از پالایشگاه‌ها باز شود. مشکل پالایشگاه‌ها به ویژه شیراز و تبریز که مسوولان بازار خواهان تغییر در میزان سود تقسیمی آنها هستند موجب شده است بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان به تاخیر بیفتد.
برخی شنیده حکایت از احتمال ارائه گزارش‌های شفاف سازی برای دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان در میانه هفته دارد. انتظار می‌رود این دو پالایشگاه که مشکل کمتری در صورت‌های مالی خود دارند در میانه هفته جاری بازگشایی شوند. با این حال تکلیف چهار پالایشگاه شیراز، تبریز، اصفهان و تهران نیز به بررسی موضوع تقسیم سود شرکت‌ها و همچنین عملکرد سه ماهه این شرکت‌ها وابسته است.
در گروه نفتی بازگشایی نماد نفت پاسارگاد بعد از تعدیل سود خبر مناسبی برای تاپیکو و صندوق بازنشستگی بود.
نفت پاسارگاد در آخرین گزارش خود  سود هر سهم خود را از ۳۹۳ تومان به ۴۹۰ تومان افزایش داده است. این در حالی است که تاپیکو سود هر سهم «شپاس» را در پیش‌بینی اخیر سال مالی منتهی به اردیبهشت ۹۲ مبلغ ۳۹۳ تومان و تقسیمی آن را ۳۸۴ تومان در نظر گرفته که از این اختلاف ۹۷ تومانی با سود جدید حدودا ۳۰میلیارد تومان به سود خود اضافه می‌کند و تقریبا به ازای هر سهم یک تومان به سود شرکت اضافه خواهد شد. صندوق بازنشستگی نیز تا ۱۶۰ریال سود را از این محل شاهد خواهد بود. این محاسبات در شرایطی است که عملکرد سه ماهه نفت پاسارگاد تعدیل سود این شرکت در سال جاری را قطعی کند.
در گروه بانکی، بانک آینده در انتهای هفته گذشته رسما مجوز فعالیت خود را دریافت کرد. انتظار می‌رود با دریافت این مجوز این بانک بتواند به فرابورس بازگردد تا پس از ماه‌ها بلاتکلیفی سهامداران بانک ادغام شده تات بتوانند در قالب بانک آینده شاهد داد و ستد سهام خود باشند.
در گروه غذایی، نمادهای قندی در حالی با صف خرید در بازار روز چهارشنبه مواجه بودند که بحث حذف ارز مرجع و واردات براساس ارز مبادلاتی می‌تواند قیمت قند و شکر را افزایش دهد.
در گروه فلزی به گزارش خبرنگار اقتصادی  گروه کارخانه‌های نورد آلومینیوم با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اوراق بهادار با اعلام اینکه هیچ‌گونه تغییر با اهمیتی در پیش‌بینی سود هر سهم منتهی به ۲۹ اسفند سال جاری (حسابرسی شده) ایجاد نشده، درباره تغییر نرخ ارز مرجع متذکر شد که به استناد بخشنامه بانک مرکزی در مورخ سوم اسفندماه ۹۱ از آنجا که کلیه خریدهای مواد اولیه شمش آلومینیوم این شرکت مطابق با ماده ۲ بخشنامه فوق در قالب تسهیلات ری‌فاینانس و یوزانس بوده و تمامی موارد آن قبل از سوم مرداد ماه ۹۱ ترخیص شده است و مورد مصرف قرار گرفته؛ تسویه بدهی‌‌های ارزی ایجاد شده با نرخ ارز زمان گشایش اعتبار امکان‌پذیر است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص ۴۶۷واحد رشد کرد و به رکورد تازه ۵۸هزار و ۱۴۲ واحد رسید. با این کارنامه ارزش بازار با توجه به یک روز فعالیت بیشتر بازار نسبت به هفته ماقبل با رشد ۵۴درصدی به هزار و ۳۷۷میلیارد تومان رسید. شمار خریداران نیز با رشد ۳۲درصدی به ۱۲۰هزار و ۱۰۵نفر بالغ شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ