چه افرادی ۲۱ ماه خدمت می کنند + جدول قیمت خرید سربازی

1

دیروز برای مشمولانی که شرایط برایشان فراهم شده تا بتوانند سربازی خود را بخرند، روز ویژه‌ای بود، چون ثبت‌نام از این افراد در دفاتر پلیس +۱۰ آغاز شد؛ هرچند به دلیل ضعف‌های نرم‌افزاری کمتر شخصی موفق به ثبت‌نام شد، اما دست‌کم سخنگوی کمیسیون تلفیق میزان جریمه‌های در نظر گرفته شده در این کمیسیون را اعلام کرد تا مشمولان با توجه به توان مالی خود برای خرید یا اعزام شدن به خدمت سربازی راحت‌تر تصمیم بگیرند.

براساس مصوبه این کمیسیون میزان جریمه برای غایبان زیر دیپلم ۱۰ میلیون، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق لیسانس ۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون است.

سایت خرید سربازی جزییات خرید سربازی ثبت نام خرید سربازی اخبار سربازی

افزون بر این تصمیم گرفته شده که به ازای هر سال غیبت بیشتر از هشت سال، ۱۰ درصد به مبلغ جریمه افراد اضافه شود. این در حالی است که امتیازهایی برای سربازان متاهل و دارای فرزند و محدودیت هایی نیز برای افرادی که سربازی خود را می خرند در نظر گرفته شده است.

دو ماه از انتشار خبر پیشنهاد دولت برای خرید سربازی مشمولان فراری در بودجه سال ۹۴ می گذرد و پیش ثبت نام از این افراد آغاز شده، این در حالی است که کمیسیون تلفیق نیز دیروز جزئیات جدیدی از نحوه خرید سربازی برای مشمولان غایبی که هشت سال یا بیشتر از آن غیبت کرده اند، منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس اظهار کرد: جرایمی را به تصویب رساندیم تا بر اساس آن افرادی که بیش از هشت سال از سربازی غیبت داشته اند، بتوانند با پرداخت این جرایم معافیت بگیرند. آن طور که سخنگوی کمیسیون تلفیق توضیح داده به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ۱۰ درصد به مبلغ جریمه اضافه می شود.

این در حالی است که مشمولان باید توجه داشته باشند که غیبت بیش از شش ماه نیز یک سال محسوب خواهد شد. افزون بر این، مصوب شد که برای مشمولان متأهل ۵ درصد تخفیف در نظر گرفته شود، علاوه بر این مشمولان دارای فرزند به ازای هر فرزند نیز ۵ درصد از مجموع جریمه شان کم می شود.

نکته دیگری که داوطلبان خرید سربازی باید به آن دقت کنند، این است که دارندگان این نوع کارت های معافیت از نمایندگی مجلس، عضویت در شوراهای اسلامی و انتصاب در سمت های مدیریتی اعم از سیاسی و اداری محروم هستند و نمی توانند همچون شخصی که خدمت سربازی انجام داده از تمامی مزایا برخوردار شوند.

باید یادآور شد: کمیسیون تلفیق مصوباتی درباره جریمه مشمولان فراری از خدمت سربازی داشته، اما برای اجرایی شدن آنها باید منتظر ماند، زیرا این مصوبه ها باید تا پیش از پایان سال در صحن علنی مجلس بررسی و به تصویب برسد. این در حالی است که اعلام مصوبه کمیسیون تلفیق برای حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مشمولی که شرایط خرید سربازی را دارند، خبر خوبی است، زیرا روز گذشته بسیاری از آنها در شرایطی که هیچ اطلاع دقیقی از میزان قیمت ها نداشته و تا پانزدهم اسفند نیز زمان برای ثبت نام باقی است از ساعت اولیه صبح در دفاتر پلیس +۱۰ حاضر شدند تا جزو اولین نفرهایی باشند که برای خرید سربازی اقدام می کنند.

مشاهدات خبرنگار جام جم از تعداد نسبتا زیاد این افراد و اختلال در سیستم نظام وظیفه در روز اول ثبت نام حکایت دارد.

اختلال در سیستم ثبت نام

«تاکنون ساعت هفت صبح از خواب بیدار نشده بودم، اما از شوق ثبت نام برای خرید سربازی امروز زودتر از کارمندان دفتر پلیس+۱۰ جلوی در این مرکز حاضر بودم.» اینها را یکی از ده ها نفری می گوید که برای ثبت نام به یکی از دفترهای پلیس+ ۱۰ منطقه تهرانپارس آمده است.

مشتریان امروز این دفتر را بیشتر مردان جوانی تشکیل می دهند که هدفشان ثبت نام برای خرید سربازی است، اما مشکل اینجاست که سیستم ثبت نام مدام قطع و وصل می شود، بنابراین کارمندی که وظیفه ثبت نام این افراد را به عهده دارد، نمی تواند اطلاعات اشخاص را به ثبت برساند. او به جام جم می گوید: سیستم مشکل دارد و نمی توانیم عکس افراد را روی سایت آپلود کنیم.

به گفته او، سیستم نظام وظیفه هر وقت طرح جدیدی را اجرایی می کند در روزهای اول چنین مشکلاتی دارد.

چند ساعت از شروع فعالیت این مرکز می گذرد، اما شخصی موفق به ثبت نام نمی شود، به همین دلیل کارمند بخش تصمیم می گیرد، فقط مشخصات افراد را گرفته و ثبت نام تکمیلی را در روزهای آینده انجام دهد. حالا ازدحام مشمولان غایب به حدی است که مسئول مرکز چند بار از آنها می خواهد دفتر را ترک کنند و روز دیگری را برای ثبت نام انتخاب کنند، زیرا ثبت نام از این افراد تا پانزدهم اسفند ادامه خواهد داشت.

در این میان اگر پای حرف های مشمولانی که برای ثبت نام آمده اند، بنشینید بیشتر آنها می گویند به سفارش والدین خود به سربازی نرفته اند، عده ای نیز می گویند سربازی برای آنها جذابیتی نداشته و وقت تلف کردن بوده است، نکته اینجاست که بیشتر آنها پیش بینی می کرده اند که سرانجام دولت تصمیم به فروش سربازی می گیرد. اگر درباره مناسب بودن جریمه های در نظر گرفته شده از آنها بپرسید، بیشترشان می گویند مشکلی برای پرداخت این جریمه ها ندارند، تعدادی نیز بیان می کنند مجبور هستند این هزینه را هر طور که شده پرداخت کنند.

نکته جالب دیگری که در این بین وجود دارد، این است که آنها تصریح می کنند در این مدتی که از سربازی فراری بوده اند، با هیچ محدودیتی بجز تهیه گذرنامه و خروج از کشور روبه رو نشده اند.

این درحالی است که برخی از دفاتر پلیس+۱۰ نیز هستند که دیروز افراد زیادی برای ثبت نام خرید سربازی به آنها مراجعه نکرده اند، برای نمونه مسئولان دو دفتر پلیس +۱۰ در نارمک و خیابان میرداماد به جام جم می گویند: هرچند سیستم نظام وظیفه اختلال دارد، اما از شروع کار دفتر تا ساعت ۹ فقط حدود ۱۲ نفر برای ثبت نام مراجعه کردند. یکی دیگر از دفاتر پلیس+۱۰ که دیروز روز شلوغی را تجربه کرد، در خیابان شریعتی قرار دارد. این دفتر آنقدر مراجعه کننده داشته که برای این که خیال خود و آنها را راحت کند، جلوی یکی از باجه های خود با حروف درشت نوشته سیستم نظام وظیفه قطع است.

مسئول این دفتر به جام جم می گوید: در چهار ساعت اولیه صبح حدود ۳۰ مراجعه حضوری برای ثبت نام داشته اند، اما تعداد تلفن ها به حدی بوده که قابل شمارش نیست.

موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت وگو با جام جم درباره وجود مشکل در سیستم های ثبت نام به جام جم می گوید: گزارش هایی درباره قطع سیستم به ما رسیده، اما همه دفاتر با این مشکل روبه رو نبوده اند. به هر حال کارشناسان ما تلاش می کنند این مشکل را بر طرف کنند. وی درباره تعداد افرادی که دیروز موفق به ثبت نام شده اند، می افزاید: تعدادی موفق به ثبت نام شده اند، اما آمار دقیقی در این باره نداریم.

چه افرادی ۲۱ ماه خدمت می کنند

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که مشمولانی که تا پایان امسال برای اعزام به خدمت سربازی اقدام کنند، مدت خدمت سربازی آنها ۲۱ ماه است، عنوان می کند: براساس تصمیم های گرفته شده طول خدمت سربازی در سال آینده ۲۴ ماه است، اما مشمولانی که تا پایان سال دفترچه اعزام به خدمت بگیرند تا پایان تیرماه سال آینده به خدمت اعزام خواهند شد و طول دوران سربازی آنها ۲۱ ماه خواهد بود.

بنابراین مشمولانی که شرایط و قدرت مالی لازم برای خرید سربازی را ندارند، دست کم می توانند از این فرصت استفاده کرده و از طول دوران سربازی خود بکاهند.این اولین باری نیست که بحث فروش و جریمه سربازان غایب مطرح می شود، زیرا ۱۶ سال پیش و برای سه سال متوالی مشمولان اجازه پیدا کردند خدمت سربازی خود را با قیمت حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر سه میلیون و یکصد هزار تومان بخرند. آن زمان حدود ۳۶۰ هزار نفر موفق به خرید خدمت سربازی خود شدند، اما اکنون با توجه به میزان جریمه های در نظر گرفته شده باید گفت در میان اقشار ضعیف جامعه کمتر شخصی توان پرداخت این جریمه ها را داد؛ هرچند در روزهای گذشته برخی نمایندگان از طرح هایی مانند قسطی کردن پرداخت جریمه برای اقشار ضعیف حرف زده بودند، اما سخنگوی کمیسیون تلفیق اشاره ای به این تسهیلات نکرده، به همین دلیل اکنون که جزئیات این لایحه در مجلس در حال بررسی است، نمایندگان باید راهکاری را در نظر بگیرند که افرادی که توان مالی ضعیفی دارند نیز بتوانند با پرداخت جریمه تکلیف وضع نظام وظیفه خود را مشخص کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. سها می گوید

    وقتی نه میشه مدیریت تو اداره رو انتخاب کرد نه پاسپورت گرفت به چه درد میخوره؟؟؟ شورای شهر و مجلس واسه از ما بهترون