ثروتمندترین کشورهای نفتی جهان معرفی شدند

0

نشریه اقتصادی فوربس با معرفی ۱۰ کشور نخست جهان از نظر سرانه ثروت نفت و گاز اعلام کرد قطر،‌ کویت و امارات به ترتیب در رتبه های اول تا سوم از این نظر قرار گرفته اند.

 تسنیم،‌ نشریه اقتصادی فوربس ۱۰ کشور نخست جهان از نظر سرانه ثروت نفت و گاز را معرفی کرده است.

بر اساس این گزارش کشور ذره ای قطر که سومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان است به دلیل جمعیت اندک خود به عنوان ثروتمندترین کشور نفتی جهان شناخته شده است. سرانه ارزش کل ذخایر نفت و گاز این کشور ۶.۰۱ میلیون دلار محاسبه شده است. نرخ بیکاری در این امیرنشین نیز ۰.۵ درصد اعلام شده است.

دومین کشور ثروتمند نفتی جهان کویت شناخته شده است. سرانه ثروت نفتی کویت ۴.۱۴ میلیون دلار اعلام شده است. نرخ بیکاری در این کشور نیز ۲.۲ درصد برآورد شده است.

امارات نیز سومین کشور ثروتمند جهان به لحاظ ارزش سرانه ذخایر نفت و گاز خود شناخته شده است. ارزش سرانه ثروت نفتی امارات ۱.۶۳ میلیون دلار محاسبه شده است. نرخ بیکاری در این کشور نیز ۲.۴ درصد اعلام شده است. با وجود رتبه سوم ثروت نفتی جهان ۱۹.۵ درصد اماراتی ها در زیر خط فقر زندگی می کنند.

بر اساس این گزارش کشورهای ترکمنستان با سرانه ثروت نفتی ۱.۵۴ میلیون دلار،‌ ونزوئلا با ۱.۱۴ میلیون دلار،‌ عربستان با ۱.۱۲ میلیون دلار،‌ لیبی با ۸۶۱ هزار دلار،‌ کانادا با ۵۶۵ هزار دلار،‌ برونئی با ۵۲۱ هزار دلار و عراق با ۵۱۵ میلیون دلار به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده اند.

ترکمنستان که در رتبه چهارم جهان از نظر سرانه ثروت نفتی جای گرفته است با نرخ بیکاری ۶۰ درصدی مواجه است. همچنین ۳۰ درصد جمعیت این کشور فقیر به حساب می آیند.

نرخ بیکاری در کشورهای ونزوئلا، عربستان،‌ لیبی،‌ کانادا،‌ برونئی و عراق نیز به ترتیب ۱۰.۷ درصد،‌ ۳۰ درصد‌،‌ ۷.۳ درصد، ۲.۷ درصد و ۱۶ درصد اعلام شده است.

در ونزوئلا ۳۱ درصد مردم فقیر به حساب می آیند و این رقم برای لیبی ۳۰ درصد،‌ کانادا ۹.۴ درصد‌، برونئی ۴ درصد و عراق ۲۵ درصد محاسبه شده است.

ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی و سومین دارنده ذخایر نفتی جهان در این فهرست جای نگرفته است. بررسی های انجام شده نشان می دهد سرانه ثروت نفت و گاز ایران کمتر از ۳۵۰ هزار دلار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ