تحلیل بنیادی سهام پتروشیمی شازند اراک (شاراک)

0
عملیات اجرایی فاز اول پتروشیمی شازند در سال ۱۳۶۸ آغاز و در سال ۱۳۷۲ در مدار تولید قرار گرفت. در حال حاضر این شرکت توانایی تولید بیش از ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تن محصول میانی و نهایی از انواع پلیمری، شیمیایی و جانبی را دارد. پتروشیمی شازند در سال ۱۳۷۸ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

آخرین وضعیت شرکت در بورس :

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

معرفی و زمینه فعالیت شرکت:

عملیات اجرایی فاز اول پتروشیمی شازند در سال ۱۳۶۸ آغاز و در سال ۱۳۷۲ در مدار تولید قرار گرفت. در حال حاضر این شرکت توانایی تولید بیش از ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تن محصول میانی و نهایی از انواع پلیمری، شیمیایی و جانبی را دارد. پتروشیمی شازند در سال ۱۳۷۸ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد.

فعالیت پتروشیمی شازند در زمینه تهیه و تولید انواع مواد و فرآورده های پتروشیمی از قبیل پلی اتیلن، پلی پروپیلن، بوتادین، پلی بوتادین، اسید استیک، وینیل استات، اکسید اتیلنو اتیلن، گلایکول ها، دو اتیل هگزانول و بوتانلها، بوتاکلر/ آلاکلرو اتانول آمینها می‌باشد.

سرمایه و ترکیب سهامداران:

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۷۲ میلیارد ریال بود که طی ۹ مرحله به مبلغ ۳٫۶۰۰ میلیارد ریال (شامل ۳٫۶۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تعداد سهام، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) افزایش یافته است. آخرین مرحله افزایش سرمایه از مبلغ ۱٫۲۰۰ میلیارد ریال به ۳٫۶۰۰ میلیارد ریال (معادل ۲۰۰ درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در اردیبهشت ۱۳۹۳ بود.

به دلیل عدم ثبت افزایش سرمایه، آمار سهامداران با سرمایه ی قبلی، توسط شرکت اعلام گردیده است.

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

مدیریت شرکت در اختیار سرمایه گذاری گروه توسعه ملی(وبانک) می‌باشد.

بررسی مقدار تولید:

پتروشیمی شازند بیش از ۲۰ قلم انواع محصولات شیمیایی را تولید می‌کند، کلیدی ترین واحد تولیدی آن، واحد الفین است که به عنوان واحد مادر، مواد مورد نیاز واحدهای شیمیایی و پلیمری را تولید می‌کند و ماده مصرفی اصلی واحدهای پلی پروپیلن، پلی اتیلن سنگین و سبک و واحد بنزین پیرولیز توسط واحد الفین تهیه می‌‎شود.

میزان تولید شرکت در سال ۹۳ با ۸% کاهش نسبت به سال ۹۲، مقدار ۱٫۷۰۱٫۱۰۰ تن پیش بینی شده است که علت اصلی آن پیش بینی تعطیلی یک ماهه مجتمع بابت انجام تعمیرات بوده است در حالیکه مدت زمان تعمیرات، ۲ ماه به طول انجامید و اثرات آن در میزان تولیدات سه ماهه‌ی دوم مشهود می‌باشد. شرکت پیش بینی تولید در شش‌ماهه دوم سال را مطابق با روند عادی شرکت پیش بینی کرده است.

آمار محصولات عمده‌ی شرکت که ۸۵ درصد کل تولیدات را شامل می شود، به شرح زیر می‌باشد:

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام
سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

بررسی فروش:

*بازار فروش محصولات شرکت ۴۰% داخلی و ۶۰% مابقی از طریق صادرات می‌باشد.

*محصولات پلی اتیلن سبک و سنگین، پلی پرو پیلن، اتیل گلایکول ها، هگزانول ها، وینیل استات و اتوکسیلاتها ۸۵% فروش داخلی شرکت را تشکیل می‌دهد.

صادرات محصولات عمدتا به بازار اتحادیه اروپا می‌باشد. طبق اولین گزارش پیش بینی سود سال مالی ۱۳۹۳ شرکت، ۵۰% پلی اتیلن سبک و سنگین، پلی پرو پیلن و اتیل گلایکول ها و ۱۰۰% هیدرو کربور ۸۰-A و هیدروکربورهای هیدروژن شده و ۶۰% پلی بوتادین رابر صادر می‌‌شود.

*نرخ فروش محصولات داخلی بر پایه قیمت های بورس کالا و نرخ فروش محصولات صادراتی بر مبنای قیمت های جهانی و بر اساس نرخ فوب خلیج فارس، پس از تصویب کمیسیون فروش تعیین می‌گردد.

*دلار های حاصل از صادرات به نرخ روز ۳۴٫۵۰۰ ریال می‌باشد که به دلیل هزینه های جانبی، ۲٫۰۰۰ تا ۳٫۰۰۰ ریال کمتر محاسبه می شود و به همین دلیل بر مبنای اصل محافظه کاری دلار را برای نیمه ی دوم سال ۳۲٫۰۰۰ در نظر می‌گیریم.

*معمولا نرخ های فروش در بورس کالا بین ۵% تا ۱۰% پایین تر از نرخ های صادراتی(نرخ جهانی*نرخ ارز آزاد) می باشد برای سه ماه پایانی سال از نرخ های جهانی فعلی استفاده کرده و سپس به محاسبه مبالغ فروش پرداختیم. البته علیرغم کاهش ۴۰-۳۰ درصدی در قیمت های جهانی، قیمت های فروش در بورس کالا به همین نسبت کاهش نیافته است، همین موضوع باعث کاهش تقاضا در معاملات بورس کالا شده است.

*با توجه به آمار فروش پتروشیمی شازند در دوره ی نه ماهه و همچنین میزان فروش در بورس کالا از ابتدای دی ماه تاکنون، پیش بینی می‌شود که میزان فروش شرکت کمتر از مقداری باشد که در بودجه پیش بینی کرده است. به همین خاطر در فروش داخلی و خارجی به میزان ۳-۵% کاهش را در نظر گرفتیم.

مبلغ فروش داخلی و صادراتی شرکت بر مبای مفروضات عنوان شده :

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام
سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام
سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

بررسی بهای تمام شده:

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

*همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید ۸۵% بهای تمام شده را مواد اولیه تشکیل می‌دهد که عمده ی آن و در حدود ۸۵%نفتا می‌باشد.

*۸۱% تامین مواد اولیه از بازار داخل و %۱۹ آن از خارج می‌باشد(کشور عراق) که اخیرا در دریافت خوراک از عراق با مشکلاتی روبرو شده است و سعی در تامین خوراک از پالایشگاه های داخل، به ویژه اصفهان و اراک را دارد.

*قیمت نفتا بر اساس ۹۵% قیمت فوب خلیج فارس با احتساب نرخ ارز مبادله ای می‌باشد که از طریق شرکتهای پالایشگاهی (اصفهان، اراک و آبادان) تامین می‌شود و واردات مواد اولیه از کشور عراق با نرخ ارز آزاد است.

با توجه به کاهش قابل توجه نرخ نفتا، بهای تمام شده ی شرکت کاهش می یابد. برای محاسبه این کاهش، محاسبات زیر را انجام می‌دهیم:

**نرخ فعلی جهانی نفتا بین ۴۰۰-۳۸۰ دلار/تن می‌باشد و در سه ماه پایانی سال ۴۰۰ در نظر گرفتیم.

**نرخ ارز آزاد را مبلغ ۳۵٫۰۰۰ ریال و نرخ ارز مبادله ای را ۲۷٫۵۰۰ در نظر گرفتیم.

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

سرمایه گذاری ها:

شرکت مبلغ ۵۰۱٫۸۹۹ میلیون ریال (معادل ۱۱ درصد سود خالص ) بابت درامد حاصل از سرمایه گذاری ها در سال ۹۳ پیش بینی نموده که نسبت به سال گذشته ۴۵% کاهش یافته است.درامد حاصل از سرمایه گذاری در سال ۹۳، مبلغ ۵۰۱٫۸۹۹ میلیون ریال می باشد که ۴۴۴٫۴۵۹ میلیون ریال آن بابت سرمایه گذاری در سهام شرکت های خارج از بورس می‌باشد.

مهم ترین سرمایه گذاری در شرکتهای خارج از بورس، شامل شرکت پتروشیمیران است که سرمایه ی آن ۳۶۴٫۰۰۰ میلیون ریال می باشد که شاراک مالک ۲۷/۳۴ درصد از سهام پتروشیمیران است و این شرکت نیز دارای ۵۱% از سهام شرکت پروپیلن جم است.

شرکت پلی پروپیلن جم توانایی تولید انواع گریدهای پلی پروپیلن را داراست و تولیدات این شرکت با تولیدات سایرتولیدکنندگان معتبر داخلی و بین المللی قابل رقابت است. عمده محصول این شرکت گرانول از نوعp.p می باشد که فروش آن ۸۴% در داخل و ۱۶% صادرات می‌باشد. مالکیت این شرکت در اختیار شرکت پتروشیمیران(میزان۵۱%) و پتروشیمی جم(میزان ۴۹%) می‌باشد.

در سال مالی گذشته شاراک به دلیل مالکیت ۳۴ درصدی در پتروشیمیران، به واسطه ی تولیدات جم، مبلغ ۶۱۹٫۹۵۹ میلیون ریال درآمد، شناسایی نمود. در حالی که پتروشیمی شاراک در اهداف سال مالی ۹۳، تولیدات شرکت جم را از ۱۹۲٫۰۰۰ تن به ۲۵۰٫۰۰۰ تن پیش بینی نموده است، اما برای سال مالی مذکور تنها ۳۳۳٫۷۹۵ میلیون ریال درامد از پتروشیمیران شناسایی نموده است. طبق بررسیهای انجام شده، شناسایی سودی کمتر از سال گذشته در صورت های مالی شاراک از محل پتروشیمیران ناشی از مشکلات فروش محصولات پلی پرو پیلن جم هست.

طرح های توسعه شرکت:

*طرح توسعه واحد LLDPE : ادامه پیگیریهای لازم برای اجرا (تکمیل) طرح توسعه واحد LLDPE به منظور افزایش ظرفیت از ۶۰ هزار تن به ۷۵ هزار تن و امکان تولید گریدهایی با ارزش افزوده بیشتر. شایان ذکراست به دلیل مشکلات ناشی از تحریم، راه اندازی پروژه با تأخیر مواجه گردیده است.

*پیگیری احداث مخازن سه گانه ۵،۰۰۰ تنی و دو مخزن ۷،۰۰۰ تنی صادراتی جهت محصولات، الکل ها ، ترکیبات آلی نیتروژن دار و اتیلن گلایکولها در ماهشهر. شایان ذکر است تکمیل و راه اندازی مخازن مذکور باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه اجاره مخازن صادراتی و همچنین انعطاف پذیری در فرآیند

*با توجه به راه اندازی واحد جدید هیدروژناسیون ، در حال حاضر قابلیت تبدیل سالانه ۵۲۰۰۰ تن ترکیبات اشباع نشده چهارکربنه و تولید ۶۵۰۰۰ تن بوتان به منظور جایگزینی بخشی از خوراک الفین ایجاد شده است. با عنایت به تغییرات قیمت اولیه خوراک، مذاکرات با مبادی تأمین کننده جهت تحویل خوراک با قیمت اقتصادی در جریان است.

*طرح احداث مخازن کروی جهت ذخیره C4CUT

مفروضات پیش بینی سود سال ۱۳۹۴ :

در کارشناسی سود سال مالی ۹۴ دو سناریو را در نظر می‌گیریم:

فرض مشترک هر دو سناریو:

*فروش و بهای تمام شده ی شرکت حساسیت قابل توجهی به نرخ های جهانی مواد پلیمری و نرخ نفتا دارند. روند قیمتی نفتا و مواد پلیمری نیز تابع قیمت نفت می‌باشند در پیش بینی سود سال ۹۴ میانگین قیمت جهانی نفت ۵۰دلار در نظر گرفته شد.

*نرخ محصولات و نفتا را بر اساس قیمت های جهانی فعلی در نظر گرفتیم(دلار/تن): پلی اتیلن سبک۱٫۱۵۰، پلی اتیلن سنگین۱٫۱۴۰، پلی پرو پیلن ۹۸۰، اتیل گلایکول ها ۶۹۸، هیدرو کربورها ۴۸۴ و پلی بوتادین رابر ۱٫۱۵۳ و نفتا ۴۵۰ و نرخ فروش داخلی را ۵% پایین تر از نرخ های صادراتی در نظر گرفتیم.

*نرخ دلار مبادله ای ۲۹٫۵۰۰ ریال، نرخ برابری تسعیر ارز جهت صادرات ۳۳٫۰۰۰ ریال(به دلیل هزینه های جانبی ۲٫۰۰۰ تا ۳٫۰۰۰ ریالی،از احتساب دلار ۳۵٫۰۰۰ خودداری می کنیم) و برای واردات ۳۵٫۰۰۰ ریال در نظر گرفتیم.

*سربار و دستمزد و هزینه های اداری و تشکیلاتی را هر کدام %۲۰ افزایش دادیم.

*با توجه به مشکلات فروش در شرکت پلی پروپیلن جم، میزان درآمد از این محل را همانند سال ۹۳ در نظر می‌گیریم.

سناریو اول: با توجه به وضعیت رکودی اقتصادی و مشکلات فروش موجود در سال ۹۳، میزان فروش شرکت در سال ۹۴ را همانند سال ۹۳ در نظر می‌گیریم

سناریو دوم: به دلیل کاهش نرخ های جهانی، شرکت میزان فروش را افزایش و همانند سال ۹۲ در نظر می‌گیریم.

صورت سود و زیان:

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام
سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

*سود انباشته شرکت در تاریخ ۳۱/۰۶/۱۳۹۳ مبلغ ۲٫۲۴۴٫۸۵۶ میلیون ریال معادل ۶۲۳ ریال به ازای هر سهم می‌باشد.

*ارزش دفتری هر سهم ۲٫۱۴۶ ریال می‌باشد.

*با توجه به این که حساسیت سود شرکت نسبت به قیمت دلار قابل توجه است و همچنین پیشه رو بودن موضوع توافق هسته ای در سال مالی ۹۴، در انتهای گزارش سود هر سهم در دو سناریو را با توجه به ۱۰% تغییر در قیمت دلار(۳۵٫۰۰۰ ریال در نظر گرفته شده در مفروضات) مورد ارزیابی قرار می‌دهیم:

سود سهام پتروشیمی شازند (شاراک) تحلیل بنیادی سهام

بررسی تاثیرات روند مذاکرات هسته بر عملکرد شرکت

چنانچه موضوع هسته ای به توافق منجر نشود:

شرکت از نظر فروش محصولات با مشکلاتی مواجه خواهد شد و طبق سناریو اول میزان فروش کمتر را در نظر می‌گیریم و از طرفی با افزایش دلار و تاثیر ۳۹۴ ریالی، می‌تواند به میزان ۱٫۶۷۵ ریال به ازای هر سهم سود بسازد ولی ریسک سیستماتیک بازار افزایش یافته و به تبع آن P/E بازار کاهش می‌یابد.

چنانچه موضوع هسته ای به توافق برسد:

با کاهش تحریمها و کاهش مشکلات فروش، طبق سناریو دوم میزان فروش نسبت به سال ۹۳ افزایش خواهد داشت ولی با کاهش نرخ دلار و تاثیر کاهش ۴۶۲ ریالی بر سود شرکت، در نهایت ۱٫۰۴۰ ریال به ازای هر سهم سود خواهد ساخت ولی ریسک سیستماتیک بازار کاهش یافته و به تبع آن P/E بازار افزایش می‌یابد.

ریسک آتی :

شرکت عمده مواد مستقیم مصرفی خود ( نفتا ) را از پالایشگاههای داخل کشور و بر پایه نرخ ارز مبادله ای تهیه می‌کند در حالیکه هم فروش داخلی شرکت در بورس کالا و هم فروش صادراتی بر مبنای نرخ ارز آزاد صورت می‌پذیرد. باتوجه به کاهش قابل توجه قیمت جهانی نفت و در پی آن کاهش سودآوری شرکتهای پالایشگاهی احتمال تغییر مبنای فروش نفتا از ارز مبادله ای به ارز آزاد وجود دارد که سودآوری شرکت را با کاهش قابل توجه روبرو خواهد ساخت.

فرصت آتی :

زمزمه های مبنی بر افزایش تخفیف خوراک مایع شرکتهای پتروشیمی از ۵% به ۱۰% وجود دارد که باعث افزایش قابل توجه سودآوری شرکت خواهد شد.

تهیه کننده: نیلوفر بهارلویی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ