تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / دوشنبه ۲۰ بهمن ۹۳

0

شاخص کل بورس ۴۴۸ واحد نزول کرد و به رقم ۶۴,۹۱۷ واحد رسید . که نمادهای وبملت با ۳۸ واحد ، وبصادر با ۲۹ واحد و وتجارت با ۲۹ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۰۶ میلیارد تومان رسید که نماد خبهمن با ۸,۱میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

در بازار فرابورس شاخص ۹٫۹۰ واحد نزول کرد و به رقم ۷۳۶ واحد رسید .نمادهای مارون ، پترول و ذوب  بیشترین تاثیر منفی  را بر شاخص فرابورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۱۹۵میلیارد تومان رسید که نماد سمگا با ۴,۱ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

 

فلزات اساسی، دلار و سکه

در بازار های جهانی قیمت فلزات اساسی بدون نوسان همراه بودند ، بر این اساس مس به قیمت ۵۶۹۲ دلار ، آلومنیوم ۱۸۷۱ دلار ، روی ۲۱۵۰ دلار و سرب ۱۸۵۰ دلار برای هر تن معامله شدند . دلار امروز در محدوده ۳۴۳۰ تومان داد و ستد شد و سکه هم به قیمت ۹۸۹ هزار تومان رسید.

 

مهمترین اخبار سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به همراه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونانش و تیم فنی هسته‌ای برای حضور در پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ عصر جمعه به این شهر سفر کرده بود، بامداد امروز (دوشنبه) به تهران بازگشت. طی این سفر، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشورمان با سایر اعضای ١+۵ در خصوص مذاکرات هسته‌ای و مناسبات دوجانبه گفت‌وگو کرد. ایشان دیداری نیز با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت که طی آن دو طرف تحولات مهم منطقه به ویژه سوریه، یمن و چگونگی مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را مورد گفت‌وگو قرار دادند. وزیر خارجه همچنین در حاشیه این کنفرانس با رئیس جمهور اسلوونی، نخست وزیران عراق و لبنان، وزیر خارجه عمان، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل، کوفی عنان و گروه ریش سفیدان سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف همچنین در پنلی به میزبانی ایگناتیوس تحلیلگر واشنگتن پست شرکت و در این میزگرد در رابطه با احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای هم گفت: “من معتقدم که تمدید مذاکرات جاری برای هیچ‌یک از طرفین مفید نخواهد بود و همه انرژی من و همکارانم روی رسیدن به توافق در مدت کنونی خواهد بود.” وی افزود: “می‌خواهیم در ۶ هفته آینده، بر رسیدن به یک راهکار تمرکز کنیم و نه بر شکست. باید به موفقیت برسیم، اما اگر شکست بخوریم، مردم ایران ما را متهم نخواهند کرد، بلکه کسانی را متهم خواهند کرد که درخواست‌های زیاده‌خواهانه از ایران دارند.”

در همین راستا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که اگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران، تا اواخر ماه مارس (اوایل فروردین) توافق کلی (سیاسی) به دست نیاید، این مذاکرات ادامه پیدا نخواهد کرد .

در خبرهای همین حوزه، رئیس جمهور روسیه، در آستانه سفر به مصر علت بحران در سوریه و عراق را دخالت های آشکار خارجی دانست و بر حق برخورداری ایران از فعالیت های صلح آمیز هسته ای تاکید کرد و از گروه ۱+۵ خواست در مذاکره با ایران به دنبال منافع یکجانبه نباشند.

دیگر خبر سیاسی امروز، در حوزه داخلی، استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی بود. سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران با اشاره به مشکلات مردم در بخش مسکن، گفت: چنانچه بخش مسکن در کشور از حالت رکود خارج نشده و مشکلات متقاضیان مسکن به ویژه در بخش مسکن مهر مرتفع نشود، استیضاح وزیر راه را در مجلس کلید خواهیم زد.

 

مهمترین اخبار اقتصادی

دراخبار اقتصادی امروز، معاون امور صنایع وزیر صنعت از تدوین سناریوهای مختلف برای مدیریت واردات کالا همزمان با کاهش قیمت نفت و درامدهای ارزی کشور خبر داد. وی با بیان اینکه هیچ کالایی محدودیت واردات ندارد، گفت: واردات را می‌توان بر اساس تعرفه و ضوابط فنی کنترل کرد. ایشان همچنین ادامه داد: یا باید مصرف ارز کاهش یابد و یا افزایش صادرات را داشته باشیم تا منابع ارزی بیشتری برای کشور حاصل شود.

در نشست خبری که امروز برگزار شد، رئیس کل گمرک ایران در مورد تاریخ انقضای ثبت سفارش برخی کالاها مانند قند و شکر به خبرنگاران گفت: فلسفه وجودی ثبت سفارش برای اطلاع رسانی نسبت به این است که چه کالایی قرار است بعدا وارد کشور شود و براساس آن، بانک مرکزی به آن کالا ارز می دهد و کالا به داخل کشور حمل می شود. اگر قرار بود واردات شکر به کشور ممنوع شود، چرا بانک مرکزی به آن ارز اختصاص داد و این کالا وارد کشور شد. بر این اساس، ما نمی توانیم اجازه ورود این محموله ها از کشور را به گمرکات ندهیم. اگر ثبت سفارش کاربردی ندارد، بهتر است که جمع شود. وی ادامه داد: طبق ماده ۱۱ قانون صادرات و واردات، کالایی که ثبت سفارش و گشایش اعتبار می شود، شامل محدودیت‌های بعدی نمی‌شود. کرباسیان در پاسخ به این سئوال که پس چرا شامل محدودیت در بخش واردات خودروی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی شد؟ گفت: از شهریورماه سال ۹۲ اعلام شد که اگر خودرویی وارد کشور شده و ثبت سفارش گردیده با ۲ برابر سود بازرگانی می‌تواند از گمرک خارج شود. برخی از این خودروها نیز در مناطق ویژه بود که اجازه واردات پیدا کرد، همچنین مطرح شد که اگر قبض انبار نیز داشته باشد، وارد کشور شوند اما برای خودروهایی که وارد کشور نشده بودند، ثبت سفارشی صورت نمی گرفت و در حال حاضر هم برای خودروی بالای ۲۵۰۰ سی سی ثبت سفارش انجام نمی شود. در آن زمان و با شرایط آن دوره ۱۳۳ خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی وارد کشور شد.

خبر اقتصادی دیگر اینکه یارانه بهمن ماه، ساعت ۲۴ سه شنبه واریز می شود. چهل و هشتمین مرحله یارانه نقدی مربوط به بهمن ماه همزمان با واریز قابل برداشت خواهد بود .یارانه بهمن ماه سال‌جاری همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر است .براساس توافق نمایندگان دولت و اعضای کمیسیون تلفیق، قرار است یارانه نقدی افرادی که ماهانه بیش از ۲٫۵ میلیون تومان درآمد دارند، قطع شود .برآوردها نشان می‌دهد حدود ۱۰ میلیون نفر مشمول مصوبه حذف یارانه نقدی افراد با درآمد بالای ۲٫۵ میلیون تومان می‌شوند .

 

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در گروه قندی که گروه مثبت بازار امروز بود، قشهد در جدیدترین گزارش منتهی به ۹۴/۰۴/۳۱ خود سود هر سهم شرکت را مبلغ ۴۸۴ ریال اعلام نموده که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با تعدیل منفی ۶۰ درصدی همراه بود،  شرکت همچنین در دوره ۶ ماهه نخست خود توانست به ازای هر سهم ۴۳۸ ریال سود کنار بگذارد و ۹۰ درصد از پیش بینی هایش را پوشش دهد . علل اصلی کاهش سودهرسهم به شرح ذیل بوده است :

۱-کاهش قیمت متوسط فزوش شکراز۲۲۲۳۶ریال به۲۱۵۳۸ریال

۲- حذف درآمدتصفیه شکرخام به علت عدم صدورمجوزورودشکرخام توسط وزارت صنعت ومعدن وتجارت به واردکنندگان

قشیر نیز در جدیدترین گزارش ۹ ماهه خود زیان هر سهم منتهی به ۹۳/۱۲/۲۹ شرکت را مبلغ ۱۳۴ ریال اعلام کرد، این در حالی است که شرکت در گزارش قبلی به ازای هر سهم ۲۰۷ ریال سود پیش بینی کرده بود شرکت در دوره ۹ ماهه خود به ازای هر سهم ۶۴ ریال زیان شناسایی کرد و ۴۸ درصد از پیش بینی هایش را پوشش داد . شرکت علت این تعدیل را به شرح زیر توضیح داده است:

الف. کاهش مبلغ ۳۷۱ ریالی در فروش پیش بینی شده ناشی از کاهش ۶۰ میلیارد ریالی فروش شکر چغندری (شامل کاهش ۶۵۲ تنی در مقدار فروش و کاهش نرخ میانگین فروش هر کیلو از ۵۰۰ر۲۱ به ۵۷۱ر۱۹ ریال)، کاهش ۳۳۹ میلیارد ریالی فروش شکر استحصالی از خام خریداری (شامل کاهش ۰۶۷ر۱۵ تنی در مقدار فروش و کاهش نرخ میانگین فروش هر کیلو از ۲۹۱ر۲۰ به ۸۴۵ر۱۸ ریال)، کاهش ۴۴ میلیارد ریالی فروش تفاله خشک (شامل کاهش ۸۱۵ر۳ تنی در مقدار فروش و کاهش نرخ میانگین فروش هر کیلو از ۹۹۹ر۱۰ به ۶۴۴ر۱۰ ریال)، افزایش ۱۱ میلیارد ریالی دستمزد تبدیل و ۹ میلیارد ریالی تفاله پرسی می باشد.

ب. کاهش بهای تمام شده فروش به مبلغ ۳۲۹ میلیارد ریال ناشی از کاهش در مقدار خرید به مبلغ ۲۹۸ میلیارد ریال بواسطه افزایش ۷۴ میلیارد ریالی خرید چغندر (شامل افزایش ۱۱ هزار تنی مقدار خرید و ۲۲۷ ریالی میانگین نرخ خرید هر کیلو) و کاهش ۳۷۸ میلیارد ریالی خرید شکر خام (شامل کاهش ۱۸ هزار تنی مقدار خرید و ۸۸۱ر۱ ریالی میانگین نرخ خرید هر کیلو) می باشد.

شرکت علت افزایش بهای خرید چغندر را کاهش عیار چغندر در کل کشور بدلیل شرایط آب وهوایی در سال جاری که کاهش یک واحدی عیار نسبت به سال قبل، متعاقباً کاهش استحصال شکر سفید از چغندر را در پی داشته، عنوان نموده است.

ج. این تغییرات در مجمع با کاهش ۲ درصدی در حاشیه فروش پیش بینی شده در اطلاعات فعلی همراه بوده که شرکت دلیل آن را کاهش قیمت فروش محصولات عنوان نموده است. همچنین، مشاهد می شود که با وجود از افزایش ۱۰۰% در مبالغ فروش پیش بینی سال مالی ۹۳ نسبت به ۹ ماهه، سود عملیاتی کاهش بیش از ۱۵ درصدی را نشان می دهد. شرکت علت این امر را اختصاص بخش اعظم تولید ۹ ماهه به موجودی پایان این دوره و افت قیمت فروش شکر عنوان نموده است.

قشرین و قچار نمادهای منفی این گروه بودند، قچار در ساعات پایانی به درصدهای مثبت رسید و قشرین نیز با صف فروش به کار خود ادامه داد.

در محصولات غذایی و آشامیدنی ، غبشهر در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه واقعی منتهی به ۹۳/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۴۵۵ ریال اعلام نموده است که نسبت به پیش بینی قبلی شرکت با افزایش ۱۴ درصدی همراه بوده است .سود عملیاتی شرکت مبلغ ۲۵۲ میلیارد ریال گزارش شده است که نسبت به گزارش قبلی شرکت با افزایش ۱۵ درصدی همراه بوده است .

 

در گروه خودرویی در چند وقت اخیر، گمانه زنی هایی مبنی بر عرضه خودرو در بورس کالا به گوش می رسد که این امر نیازمند تعیین ساز و کارهای مشخصی با توجه به شرایط کنونی بازار خودرو ایران است .در همین ارتباط، رییس شورای رقابت با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس کالا تنها با شرط عدم انحصاری بودن امکان پذیر خواهد بود، اظهار داشت: فعالیت اصلی و ماهیت بورس کالا در راستای شفاف سازی و کشف قیمت محصولاتی است که با تعدد زیاد تولیدکننده مواجه هستند در حالیکه خودرو همچنان جزء کالاهای انحصاری بوده و برهمین اساس هیچگونه جایگاهی در بورس کالا نخواهد داشت .رضا شیوا در ادامه افزود: در بورس کالا محصولات با قیمت پایه عرضه می شوند و سپس قیمت پایه براساس میزان عرضه و تقاضا تغییر می کند این در حالی است که کالاهای انحصاری از جمله خودرو از سوی بازار قیمت گذاری می شوند .

 

در خبری، صالحی نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، با توجه به روند کاهشی نرخ تورم، افزایش قیمت خودرو برای سال آینده بعید است، زیرا شرایط کاهش تورم بر تمام ارکان تولید تأثیرگذار خواهد بود. وی با بیان اینکه افزایش تیراژ تولید باعث بهبود وضعیت هزینه‌های سربار تولید خودرو می‌شود، افزود: با رشد تولید خودرو می‌توان هزینه سربار را کنترل کرد و در عین حال از نظر قیمت مواد اولیه تولید نیز در حالت با ثباتی قرار داریم.  وی تصریح کرد: در حال حاضر مرجع قیمت‌گذاری خودرو، شورای رقابت است و اگر با فرض محال این شورا مرجع نباشد، باز هم قیمت خودرو بر اساس شاخص‌های مؤثر تعیین خواهد شد.

 

 

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، استدلال‌های خود را در مورد انحصاری نبودن بازار خودرو ارائه کرد و آزادسازی قیمت‌ خودرو را خواستار شد.

این گروه نیز امروز معاملات خود را با جوی منفی آغاز کرد. خبهمن، خودرو و خکاوه بیشترین حجم معاملات را داشتند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ