بودجه دربار و حقوق پادشاهان و سران دولتهای اروپایی چقدر است؟ + حقوق کامندان

0

سطح شفافیت در مورد حقوق دریافتی پادشاهان و سران دولتها در اروپا بسیار متفاوت است. در حالی که دربار سلطنتی بلژیک هیچ اطلاعاتی در باره حقوق پادشاه کنونی این کشور فاش نمی کند، در بریتانیا حتی جزییات دریافتی های ملکه انگلیس برای هر بخش معلوم است. در بودجه ای که برای او در نظر می گیرند، به عنوان مثال، برای نوشیدنی های الکلی (۵۰۰٫۵۰۵ یورو)، خشکشویی (۸۷۵٫۸۸۴ یورو)، تلفن (۲۵۰٫۲۵۳ یورو) یا سیستم گرمایشی و سرمایشی کاخ باکینگهام که اقامتگاه ملکه است، (یک میلیون و ۲۵۰ هزار یورو) سقف هزینه تعیین می شود.

 حقوق کارمندان چقدر است حقوق کارگران چقدر است حقوق سیاسیون حقوق سیاستمداران حقوق رئیس جمهور

یکی از پادشاهان اروپایی که بیشترین حقوق را دریافت می کند،«ویلم الکساندر» موسوم به «گییرمو» پادشاه هلند است. او سالی ۸۲۵ هزار یورو حقوق می گیرد. «فلیپه شش» پادشاه اسپانیا نیز که تاکنون حدود ۲۸۵ هزار یورو حقوق سالانه می گرفت، به دلیل تداوم بحران اقتصادی کشورش و با هدف کسب وجهه اجتماعی بهتر اعلام کرده است حقوق خود را در سال جاری ۲۰ درصد کاهش می دهد و سال آینده نیز ۱۰ درصد دیگر از آن خواهد کاست. البته، این رقم غیر از حقوقی است که بطور جداگانه برای دیگر اعضای دربار اسپانیا نظیر همسرش، ملکه لتیسیا و خوان کارلوس پادشاه قبلی پرداخت می شود.

برای آنکه تصویر روشن تری از این دریافتی ها داشته باشید، خوب است بدانید هر یورو در حال حاضر در بازار آزاد ایران حدود چهار هزار تومان می ارزد. از طرف دیگر، متوسط حقوق کارمندان در کشوری مثل اسپانیا با احتساب عیدی و پاداشهای سالانه از ۲۶ هزار یورو فراتر نمی رود.

بر اساس آمار میانگین حقوق کارمندان در ۳۹ کشور جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی، سوییس با ۷۱ هزار یورو، نروژ ۶۷ هزار یورو و استرالیا ۵۶ هزار یورو، بالاترین و کشورهای اروپای شرقی نظیر بلغارستان با ۴۵۰۰ یورو و رومانی ۵۶۰۰ یورو و مکزیک در امریکای لاتین با ۵۷۰۰ یورو در سال کمترین میزان پرداخت حقوقها را دارند.

با این توضیحات، گزارش روزنامه ال پاییس اسپانیا را از میزان حقوق سالانه سران چند کشور اروپایی و امریکا تقدیم می کنیم:

انگلیس

بودجه دربار: ۳۸ میلیون و ۷۸۰ هزار یورو که معادل ۱۵ درصد از عواید سالانه املاک عمومی ملکه ایزابل است. سقف هزینه های دربار انگلیس در هر بخش کاملا مشخص است و همانطور که گفته شد آنها اجازه دارند تا سقف ۵۰۰ هزار یورو در سال فقط صرف مشروبات الکلی کنند.

هلند

بودجه دربار: ۳۸ میلیون یورو. «ویلم الکساندر» (گییرمو) پادشاه هلند، از این مبلغ به میزان ۸۲۵ هزار یورو به عنوان حقوق و ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو برای امور شخصی و دفتری خود هزینه می کند. این ارقام برای ملکه هلند به ترتیب ۳۲۷ هزار و ۵۷۴ هزار یورو تعیین شده است. ملکه بئاتریز، مادر پادشاه نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو دریافت می کند.

بلژیک

بودجه دربار: فیلیپ پادشاه بلژیک ۵/۱۱ میلیون یورو دریافت می کند اما میزان حقوق سالانه وی در آن مشخص نشده است. با این حال، پدرش که در سال ۲۰۱۳ میلادی از قدرت کنار رفت، مبلغ ۹۳۱ هزار یورو می گیرد. این ارقام، مسائل امنیتی و سفرهای پادشاه بلژیک را شامل نمی شود. علاوه بر آن، هزینه های دربار این کشور مشمول مالیات نیست.

دانمارک

بودجه دربار: مبلغ ۲/۱۳ میلیون یورو. ملکه مارگاریتا و همسرش، حق انجام هزینه ها به میزان حداقل یک میلیون و ۳۴ هزار یورو و فرزندانشان، ۵۰۹ هزار و ۵۰۰ یورو در سال را دارند. آنها مالیات نمی پردازند مگر برای املاک خصوصی یا موروثی شان.

نروژ

بودجه دربار: پادشاه نروژ و همسرش، سالانه ۲۴ میلیون یورو دریافت می کنند و به هر یک از فرزندانش نیز بیش از میلیون یورو اختصاص می یابد. آنها با این مبالغ و دریافت یک حقوق اضافه باید همه هزینه های اداری ، شخصی و نگهداری املاک خود را پرداخت کنند اما همچون دیگر خاندان سلطنتی در اروپا، مالیات به دولت نمی پردازند.

اسپانیا

بودجه دربار: ۷/۷ میلیون یورو. از این مبلغ، فلیپه ششم پادشاه اسپانیا در سال ۲۰۱۵ میلادی بطور خالص مبلغ ۲۳۴ هزار و ۲۰۴ یورو حقوق خواهد گرفت. این مبلغ برای پدرش، خوان کارلوس که سال گذشته به نفع پسرش از قدرت کنار رفت، مبلغ ۱۸۷ هزار و ۳۵۶ یورو و برای ملکه لتیسیا، ۱۲۸ هزار و ۸۰۸ یورو خواهد بود.

امریکا

امریکا پادشاه ندارد و باراک اوباما رییس جمهوری آن، سالانه ۴۰۰ هزار دلار (معادل ۳۲۲ هزار و ۱۲۱ یورو) بدون احتساب رژیم غذایی اش، حقوق دریافت می کند.

فرانسه

نظام فرانسه هم جمهوری است و فرانسوا اولاند به عنوان رییس جمهوری آن، سالانه مبلغ ۱۷۸ هزار یورو به عنوان حقوق خالص دریافت می کند. او حقوق خود را ۳۰ درصد کاهش داده و دریافتی او اکنون به همان اندازه نیکلاس سارکوزی رییس جمهوری قبلی است. مانوئل والس نخست وزیر فرانسه نیز به اندازه رییس جمهوری دریافتی دارد.

آلمان

یواخیم گوک، رییس دولت آلمان سالانه مبلغ ۲۱۴ هزار یورو ، حقوق و ۷۸ هزار یورو نیز برای هزینه های دفتر خود دریافت می کند. خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز سالانه مبلغ ۲۷۰ هزار و ۳۹۶ یورو حقوق خالص دارد.

ایتالیا

سرجیو ماتارلا رییس جمهوری ایتالیا سالانه مبلغ ۲۳۹ هزار یورو به عنوان حقوق خالص دریافت می کند.

گزارش: محمدرضا نادری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ