دردسرهای کار در شرکت هایی مانند گوگل ، یاهو و مایکروسافت

0

همه ما عکس‌هایی از فضاهای کاری جذاب و امکانات متعدد شرکت‌های تکنولوژی را دیده‌‏ایم؛ عکس‏هایی رشک‌‌برانگیز از محیط‏های کاری جذاب و امکانات و حقوق بالا که متخصصان را به سمت خود جلب می‏‌کند.

این عکس‏ها و گزارش‏های اغواکننده موج‏های گسترده‏ای از مهاجرت نیروهای نخبه را به سمت کشورها و شرکت‌های بزرگ به وجود آورده است. بسیاری آرزو دارند در این شرکت‌ها مشغول به‌کار باشند اما واقعیت کارکردن در شرکت‌های بزرگ تکنولوژی لزوما برای همه کسانی که در این شرکت‌ها مشغول به‌کار می‏شوند، یکسان نیست. آن روی سکه تمام افراد موفقی که مرتبا عکس‏هایشان را در سایت‏ها و مجله‌‏ها می‏بینیم متخصصان دیگری هستند که شاخص و معروف نشده‌‏اند. آنها با وجود داشتن استعدادهای کافی و مدارک دانشگاهی معتبر نتوانسته‏اند به آرزوهای خود برسند و این صورت زیرین کارکردن در شرکت‌های تکنولوژی است که مردم از بیرون همواره جذابیت‏ها و نکات موفق آنان را می‏‌بینند.

گوگل، شهر آرزوها؟

گوگل شهر آرزوهای بسیاری از مردم است. با بیش از ۱۰ هزار کارمند بسیاری مایلند که در این شرکت صاحب‏نام کار کنند که علاوه‌بر داشتن محیط کاری و امکانات و تسهیلات فوق‏العاده جذاب، محیط مناسبی هم برای رشد و پرورش استعدادها و آزادی عمل در پروژه‏‌ها را در خود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر، سایت Quora اخیرا تجربه‏‌های افرادی را که کارمند سابق یا فعلی گوگل هستند جمع‌آوری کرده که در میان این تجربه‏‌ها، برخی معایب و مشکلات کار در گوگل نیز به چشم می‌خورد. از میان آنها می‏‌توان به نظرهای یکی از کارکنان این شرکت اشاره کرد که بر آن است: «بنابر اعتبار برند، قدرت پرداخت و نیازهای فنی بالا، گوگل شرایط بسیار سختی برای استخدام وضع می‌کند. سخت‌ترین بخش کار در این کمپانی این است که همه کارکنان برای کاری که انجام می‌دهند صلاحیتی بیش از حد دارند.» اما به جز این تحت تاثیر قرار گرفتن تمام وقت و انرژی یک فرد هم بخشی از نکات منفی است که گوگلی‏‌ها به آن اشاره می‏کنند. یک کارمند فروش سابق گوگل می‏گوید: «بدترین وجه کار این بود که اغلب وقت و انرژی شما را می‌سوزاند. اگر کنترل زمان برایتان مهم نباشد و آن را در دست نگیرید، بعد از مدتی می‌بینید که این شغل تبدیل به کل زندگی‌تان شده است.»

مدیریت گوگل اما به گونه‏ای است که تنها به دستاوردها و پیشرفت‏های قابل اندازه‌گیری و ملموس ارزش می‏دهند. یک مهندس نرم‏افزار پیشین گوگل می‏گوید: «هر پیشرفتی که مبتنی بر اندازه‌‏های متریک نبوده و با عدد و رقم قابل بیان نباشد، به مثابه اتلاف وقت در نظر گرفته می‌شود و کسی به آن وقعی نمی‌‏نهد.» اما این شیوه مدیریت ضعف‏‌های خاص خود را هم دارد. لغو ‏شدن مداوم پروژه‏‌ها از آن جمله است. یکی از کارکنان گوگل می‏گوید: تاکنون بدترین نکته کار در گوگل برای او این بوده که برخی پروژه‏‌های فعال، با دلایل نامعلوم و به دلخواه یک‏دفعه لغو می‌شوند و افرادی که سابقه کار در چنین پروژه‏‌هایی دارند، به علت آنچه نداشتن تاثیرگذاری مطلوب در گذشته نامیده می‏شود، از گرفتن ترفیع و تشویق باز می‌‏مانند.

یکی از مدیران فنی برنامه‏‌نویسی که سابقه کار در گوگل را داشته، معتقد است افرادی وجود دارند که بدون داشتن توانایی رهبری و مدیریت، به رده‏‌های مدیریتی بالا می‌رسند. این افراد به‌دلیل آنکه باهوش به نظر می‏رسند و راه دیگری برای ترفیع ‏دادن به آنها وجود ندارد، به لایه‏‌های مدیریتی رسیده و یک دسته از مدیران باهوش، اما بی‌لیاقت را تشکیل داده‏‌اند.

همچنین برخی نیز بر آن هستند که کارکردن در گوگل لزوما به معنای سکوی پرش بهتری برای کار بعدی نیست. یک مهندس سابق گوگل می‏گوید: «بعد از کار به مدت چند سال، شما سریعا ارتباط‌تان را با دنیای خارج از دست می‌دهید و اگر قرار باشد روزی از آنجا بروید و در جای دیگری مشغول به‌کار شوید، مشکل خواهید داشت.»

فردی که تجربه کار موقت در گوگل را دارد، نیز می‏گوید: «نگاه‏‌های متکبرانه کارمندان رسمی این شرکت به قراردادی‏‌ها آزار‏دهنده است. به نظر می‌رسد آنها این‌گونه فکر می‏‌کنند که کارمندان موقت توانایی ذهنی و اخلاقی ‏کمتری دارند.»

یاهو و ناگهان اخراج!

در یاهو، بزرگ‌ترین رقیب اولیه شرکت گوگل، اما اوضاع به اندازه گوگل مساعد نیست و از دیروز (جمعه) بسیاری از کارکنان این شرکت کار خود را از دست داده‏‌اند. مریسا مایر، مدیرعامل یاهو این موج اخراج را سازماندهی برای بازسازی و پیکربندی دوباره این شرکت عنوان کرده است. هنوز تعداد افراد اخراج‏‌شده از یاهو مشخص نیست، اما گفته می‏شود که گروه‏‌های مختلف داخل این شرکت تحت‌تاثیر این اخراج بزرگ قرار گرفته‏اند و به گفته یکی از کارکنان یاهو به رسانه‌‏ها این موج اخراج شوک بزرگی را در این شرکت ایجاد کرده است.

به گفته او، یکی از بزرگ‌ترین بخش‏هایی که تحت تاثیر این اخراج پرسروصدا قرار گرفته مربوط به گروه مایک‏ کرنر می‏‌شود که معاون بخش محصولات یاهو است. هرچند گفته شده که مهندسان این شرکت تحت تاثیر این اخراج قرار نگرفته‌‏اند، اما ظاهرا مدیران محصول، طراحان گرافیک و مدیران برنامه در میان اخراج‌‏شدگان هستند.

یاهو زمانی در کنار گوگل بزرگ‌ترین سایت جست‌وجوی جهان را تشکیل می‏داد، اما مریسا مایر که سال ۲۰۱۲ از گوگل به این شرکت آمد و مدیریت آن را در دست گرفت با فشار روزافزونی برای کاهش هزینه‌‏ها روبه‌رو است. مایر زمانی سکان رهبری این شرکت را در دست گرفت که یاهو عملا روز به روز در حال پسرفت بود و حالا به نظر نمی‏‌رسد اوضاع آنقدرها که خود مایر از بیرون نشان می‏‌دهد مناسب باشد.

مدل کاری یاهو بسیاری از کارکنان این شرکت را طی سالیان اخیر ناراضی کرده است. اضافه‌‏نشدن حقوق و پرداخت‌ها از مشکلاتی بوده که همه‌جا از آن صحبت شده است.

اعتراض، ‏اخراج و دیگر هیچ

در بزرگ‌ترین شرکت جهان هم اعتراض به کم‏بودن حقوق وجود دارد. شرکتی که حالا بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد چند ماه قبل و در حاشیه معرفی محصولات جدیدش شاهد اعتراض‌های گسترده کارکنانش در محل برگزاری این مراسم بود. این کارکنان به حقوق و میزان ساعت کاری خود معترض بودند و بسیاری از میهمانان دعوت شده به مراسم پلاکاردهای اعتراضی آنان را دیدند که روی آن نوشته شده بود: محصولات اپل را نخرید، چون این شرکت حقوق مناسبی به کارکنانش نمی‌‏دهد و مالیات‏های بسیاری را از آنها کسر می‏کند.

به جز شرکت‌های موفق ماجرای کارکردن در شرکت‌هایی که اوضاع چندان مناسبی از نظر اقتصادی ندارند سروصداهای بیشتری راه انداخته است. اخراج معمولا نخستین عکس‏العمل شرکت‌ها به مشکلات پیش‏روست. دو هفته قبل غول تکنولوژی ژاپن یعنی سونی اعلام کرد که برای بازگرداندن کسب و کار الکترونیکی خود به سوددهی قصد دارد حدود هزار موقعیت شغلی در واحد تلفن هوشمند را حذف کند. این حذف باعث کنار‏رفتن حدود ۳۰ درصد نیروی انسانی شاغل در بخش موبایل سونی می‌شود که حالا می‌‏خواهد تا پایان سال مالی منتهی به ۲۰۱۶ تعداد کارکنانش را به ۵ هزار نفر برساند.

اچ پی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده کامپیوتر نیز اوضاع بهتری ندارد و در سال‏های اخیر همواره در حال اخراج کارکنانش بوده است. مگ ویتم، مدیرعامل این شرکت یک‌سال قبل گفته بود که طرح بازسازی این شرکت تازه در میانه راه قرار دارد و با اخراج ۱۵ هزار نفر دیگر این طرح به پایان خواهد رسید. اچ‌پی زمانی ۳۵۰ هزارنفر کارمند در سراسر جهان داشت اما می‏خواهد این تعداد را به ۲۷ هزارنفر برساند.

مایکروسافت هم چند ماه قبل از بزرگ‌ترین تعدیل نیروی انسانی در تاریخ ۳۹ ساله خود خبر داده بود؛ موضوعی که به قیمت اخراج ۱۸ هزار کارمند آن تمام می‏شود. هرچند بعدا گفته شده که بخش عمده این اخراج‏ها در مورد کارکنان نوکیا (شرکتی که مایکروسافت آن را خریده بود) رخ می‌‏دهد اما بیش از ۵ هزارنفر نیز به‌دلیل تغییر ساختار این شرکت کار خود را از دست داده‌‏اند که بیشترین آنها اتفاقا مهندسان ارزیابی و آزمون واحد ویندوز را تشکیل می‏داده‌‏اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ